AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit en trogen AMD köpare/fan sedan jag byggde min första dator för typ 15 år sedan, sedan dessa har jag alltid valt dom för att man vill ju att det ska bli konkurrens på marknaden, vill varken att Nvidia eller Intel ska dominera fullständigt, det är inte bra varken för pris eller utveckling.

Så som jag har sett fram emot lanseringen av dessa kort! Äntligen tänkte jag skulle skaffa mig ett riktigt high end kort till bra pris.

Jag har aldrig lagt mer än 4000kr på ett grafikkort - inte för jag inte haft råd, utan mer för att jag har inte haft behovet.

Jag jobbar med elektronikkomponenter och vet att det är mycket långa leveranstider och allokeringar på mycket av komponenterna som sitter på dessa kort. Men det är tamejfan AMD dom får tillräckligt med leveranser för att kunna pumpa ut fler kort än vid denna lansering.

Att dom dessutom ljuger - ja jag säger ljuger - för detta måste vara en medveten handling från AMDs sida, med att hoja priset 24 timmar efter lansering är ju bara bedrövligt.

Jag kommer invänta priset på Vega 56 och dom gör samma sak med priset där, så kommer jag bojkotta AMD i en lång tid framöver.

Det finns en gräns tror jag för många AMD fans också och den passerades i och med VEGA 64

Dom ansvariga inom AMD borde ställas till svars och avgå hela bunten.

Förlåt för mitt gnälliga inlägg, jag skriver inte ofta, men nu brast det bara.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Något som är väldigt märkligt här. Linus tech tips har ju pratat om detta sen innan lanseringen, att de inte kommer sälja korten löst för dessa priser på grund av miners, utan vill man ha korten till ett ok pris måste man köpa det bundlat med Ryzen system eller spel. Så amd Amerika verkar ha gått ut med den informationen. Men vad fan har hänt här i Europa?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga.

Kollade nyss lite snabbt på Komplett.se

Det diffar 800:- med bundel där hårdvaran ingår. Det är nog i lite snålaste laget.

Paket:
AMD Radeon Silver pack bundle
MSI Radeon RX Vega64 (Silver),AMD AM4 Ryzen 7 1700X, MSI AM4 X370 XPOWER TITANIU
11.959,00

Löst:
XFX Radeon RX Vega 64 Silver pack
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB HBM2, Silver, inkl. Prey & Wolfenstein
6.090,00

AMD Ryzen 7 1700X Processor
Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.4/3.8GHz, 95W, utan kylare
3.690,00

MSI X370 XPower Gaming Titanium, AM4
Moderkort, ATX, X370, DDR4, 2xPCIe-x16, Turbo M.2
2.979,00

12759:-

(och nej, minne ingår inte i bundeln )

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort några okonstruktiva inlägg*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Synd att det blir såhär.. får hoppas på att aib korten ligger på 5000kr för v64 och 4000 v56
Tror inte det blir så dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är/var intresserad av ett Vega56 med kylare från Sapphire (Trix-, Nitro+ etc).
Men bara om priset baserades på att referensmodellen kostar 399$.
Det måste lägga sig en bit under 1070 för att bli intressant.

Annars sitter jag kvar med mitt Tri-X 390X.

Jag var oxå sugen på Vega56, men med denna fullning så får nog min 390 NITRO sitta kvar en stund till, gamalt men fungerar fortfarande iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

AMD höjer priset med en tusenlapp och motiverar det med att två spel nu ingår. Det låter som att AMD säljer oss två spel för en tusenlapp, spel som alla kanske inte är intresserade av.

Varför inte ha ett bättre pris på korten så kan folk gå själva och köpa spelen om dom vill det.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Saknar ord. Måste vara gränsfall till olagligt att kommunicera ut ett lägre pris utan att samtidigt tala om att det rör sig om ett mycket begränsat antal som bara gäller lanseringsdagen.

Jag som alltid brukar försvara AMD med moralisk/etiska motiv, tex att man satsar på öppna standarder istället för proprietära inlåsande lösningar som hämmar konkurrensen och därmed utvecklingen.

Hur i hela helvetet tänker dom? Trodde dom att prishöjningen skulle kunna skyllas på miners och att detta inte skulle bli upptäckt? Fortfarande ingen officiell kommentar heller. Det är för dåligt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Konstigt att så många missar poängen totalt, MSRP kvarstår för ensamma/rena kort, problemet är att AMD vill hellre sälja bundle packen vilket följer en helt annan MSRP för varje bundle typ, dels för att få in mer pengar och dels för att avskräcka miners och faktiskt sälja kort till gamers.

Sen kan man diskutera huruvida MSRP för rena kort är ens värt att ta upp om AMD inte levererar några kort alls till detta pris, vilket är själva poängen, AMD har redan sålt kort till detta pris men försäljare är nu rädda för att AMD inte ger dom fler rena kort att sälja utan enbart bundles.

Huruvida leveranser av rena kort kommer minskas till den punkt att dom praktiskt taget inte finns eller om dom kommer säljas som vanligt är det egentligen ingen som vet, många som gissar hejvilt men inte mycket till konkret info och nej att det är dålig tillgång vid lansering är knappast något nytt för något släpp genom tiderna. Innan man fått validerad och konkret info kanske man inte ska ta fram högafflarna & facklorna...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@Tvelander är det nu vi skriver tack Nvidia ?

Vilket jävla skämt Vega börjar bli.
Jag har i flera kommentarer innan lanseringen ifrågasatt VEGA och hur det egentligen står sig med marginalerna vid försäljning pga hårt klockade kretsar med garanterat ger låg yeild, hög strömförbrukning som kräver dyra komponenter och HBM2 minnen som grädde på moset.
Nu verkar det som j får full pott och om priserna stämmer finns det absolut inget som motiverar köp av denna kresten. Kanske inte ens för miners då man måste ta inköpspris och effektåtgång i beaktning.

Brukar inte totalt såga produkter men om prishöjningen slår i kraft DYNGA rakt igenom.
Till det kommer troligen 3e part kort kosta än mer då de har dyrare kylare monterade...

AMD har med Vega konstruerat en ny Bulldozer fast dyrare än konkurenterna denna gången.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu gör dock brist på GDDR5 minnen inte det bättre vs HBM, så där tror jag mer yield än priset i sig är problemet, då brist på en billigare teknik kan göra en dyrare teknik mer prisvärd. Men... du har rätt på många punkter ovan. AMD har verkligen floppat på många nivåer här.

Så grattis, du har vunnit fortsatt 5 år med onödigt höga priser från Nvidia pga bristande konkurrens. Mao... vf har du egentligen vunnit?

Tro mig, jag såg fram emot Vega, men jag började också se muren falla för typ 1 månad sedan, och när AMD spikade Win 8.1, så spikade jag också dem som GPU leverantör. Dock vet jag att utan konkurrens är vi som konsumenter totalt körda mot Nvidia som gärna kommer sälja pascal så länge det bara går, till högt pris.

Har redan rekommenderat Nvidia till en vän igår, och kommer troligen bli Nvidia som nästa köp i min burk också... även om jag gör detta med tungt hjärta, då jag vet att jag skjuter oss alla i foten genom att göra det.

Permalänk
Medlem

Bra av SweClockers att nämna detta. Men i slutändan är det bara sig själva de skadar om folk köper andra grafikkort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fult men framförallt klantigt. Nvidias Founder's Edition åstadkommer samma sak mer eller mindre, men de säger sanningen från början vad FE-korten kommer kosta, inte försöka lura folk då de vet att det förr eller senare kommer uppdagas.

Seriöst, hur fan tänker de? Ska ni spela fult så gör det snyggt för er själva åtminstone istället för att förstöra eran redan sargade rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@Aleshi: Fast det gällar alla företag.

Du vet att amerikanska MSRP är utan moms/skatt och tull. Med tanke på att dollarn just nu kostar ca 8 kronor och med skatter och liknande tillägg så blir det ca 10 kr per dollar vilket var också för Nvidias Pascal.

I detta fall är det bara ett fulspel av AMD. Stor tumme upp för Sweclockers redaktörer som inte gav ut ett betyg, AMD hade dessa priser för att kunna konkurrera på Youtube videos i deras prestanda/krona tester vilket nu inte stämmer.

Extrem förbannad att AMD gör detta. Vega var en flopp och AMD vill verkligen att folk inte ska köpa dessa om de höjer de med 1000 kr. Nu hoppas man att 56 varianten inte kommer trilla på samma dike men jag tvekar hårt och tror också att kortet kommer att säljas för 5000 kr vilket gör det till en extrem flopp då 56 varianten var det enda som var intressant.

Nej. Inom den här branschen så är det bara AMD som gjort så vad jag vet. Och jag pratar inte om tull eller moms. Datorkomponenter är förövrigt tullfria till Sverige.
Det jag talar om att AMDs prissatt kort i samma antal euro som dollar, även när dollarn varit mycket lägre än euron. Så har nVidia aldrig gjort. Och som sagt. Kom inte dragandes med moms för det är fullkonligt irrelevant för det jag talar om.
Alltså. Om en euro är 10 kronor och en dollar är 7 kronor så kan nVidia sälja ett kort för 399$ i USA, och 399$*0,7=279€ i Europa, alltså innan moms, så glöm moms. Medan AMD säljer ett kort i för 399$ i USA men 399€ i Europa. AMD har konsekvent haft olika prissättning för kort i Europa och USA. Ofta är det inte officiellt, men även när det är inofficiellt så syns det i matten. Och återigen. Ingen moms.

Permalänk
Medlem

Bra SweC att ta upp detta!

Känns nästan som om AMD borde omplacera och enbart fokusera på CPU utveckling, där dem faktiskt kan leverera.
Sådant här fuffens skadar enbart varumärket och värsta är när de inte ens kan stå till svars.

Tänk om, Tänk rätt!

Permalänk
Medlem

Känns som om de har tagit sig vatten över huvudet när det förklarade krig på två fronter. Gick ju inge vidare för tyskarna...

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk

Är det här ens AMD? Är det inte återsäljare?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Om man slickar på artikeln så kan man känna saltsmaken.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Är det här ens AMD? Är det inte återsäljare?

det bryr sig sweclockers inte om. dem vänta inte på nåt officiellt uttalande.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Snusfri

Det är dock inte bara i Sverige AMD gjort så här med priserna, även i USA och övriga världen är det likadant, BitWit och Paul's Hardware pratar om det i senaste Awesome Hardware.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jättekonstigt att de snackar om ett pris vid lansering som de sen inte vill/kan hålla. Dåligt!

Jag tycker AMD ska dra sig ur highend segmentet helt. Vega är ett stort chip som kostar mycket kiselarea och kostat massor att ta fram. Kan man inte få det till en konkurrenskraftig produkt kanske det är lika bra att stå över. Någon sa att de gör förlust på Vega för lanseringspriset = dålig idé.

Polaris chippet skulle de gjort liite större så de hade konkurrerat bättre med GTX1070 och 1080.

Antingen tycker jag AMD ska göra GPUer som kostar runt 2000kr (som är sweetspot för många)
Eller som jag skrev ovan kunna konkurrera och ta max 5000kr

De har ju typ 25% av GPU marknaden, ingen förväntar sig att de ska vara bättre än nVidia längre.

Undrar hur många av Polaris korten som faktiskt används för spel och inte mining.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

det bryr sig sweclockers inte om. dem vänta inte på nåt officiellt uttalande.

Jag tror AMD vet att de inte kan dra en snabb "bait & switch" så de behvöer vara bra mot hela sitt community.

Jag tror snarare att återförsäljare har satt sjukt höga priser på grund av för lågt lager.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Bra SweC att ta upp detta!

Känns nästan som om AMD borde omplacera och enbart fokusera på CPU utveckling, där dem faktiskt kan leverera.
Sådant här fuffens skadar enbart varumärket och värsta är när de inte ens kan stå till svars.

Tänk om, Tänk rätt!

IMO så behövs det en konkurrent till nVidia.

nVidia brukade göra chip som har kodnamn GF100 GF104 GF106 osv där det första är största chippet och toppmodellen.

När AMD hade 6970, 7970 så tog intel runt 3000-4000kr för toppmodellen. GF100 GTX480, GF110 GTX580
Den mindre kretsen GF104 såldes som GTX460 för runt 2000kr

Med GTX680 så tog de den mindre kretsen GK104 och sålde den som "topp-modell" och för 3000-4000kr
Det stora chippet sålde man sen som 780ti för ännu mer.

Detta var för att AMD hade inget de kunde konkurrera med + att nVidia har gjort ett grymt jobb med Kepler som presterade bättre än föregångaren trots mindre chip.

nVidia gör fantastiska GPUer men jag gillar inte deras girighet.

Om AMD försvinner kan vi räkna med MINST 1000kr påslag per generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hjälpsam

Men var tog dessa 275 kort för 5000 kr vägen?
De var borta på ett par timmar, jag misstänker miners.

Jag har beställt ett Limitid version för 6000 kr, där ingår Prey och Wolfenstein.
Tycker att 1000 kr är billigt för dessa två spel!
Nej för sjutton det tycker jag inte!

Får i alla fall en urtjusig aluminiumkylare på köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag tror AMD vet att de inte kan dra en snabb "bait & switch" så de behvöer vara bra mot hela sitt community.

Jag tror snarare att återförsäljare har satt sjukt höga priser på grund av för lågt lager.

Samma har. Tror absolute inte på nån bait and switch då det märks ju direkt. AMD skulle inte har nåt att vinna på det.

Som du säger är det någ snarare ÅF:na som har gjord det här och nu få AMD tar skiten för det och det är därför dem är i panikläge och har inte sagt nåt än.

ÅF:na kan ju altid hota med att inte sälja deras produkter om AMD gå ut och säga det är ÅF:na's fel.

Men visst verka ju så att dem flesta här tror att ÅF:na och SweC's vill bara vårat bästa.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

AMD tycks lida av en oerhört dålig ledning.

Eller en PR avdelning som är direktrekryterad från valfritt telemarketingföretag.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej. Inom den här branschen så är det bara AMD som gjort så vad jag vet. Och jag pratar inte om tull eller moms. Datorkomponenter är förövrigt tullfria till Sverige.
Det jag talar om att AMDs prissatt kort i samma antal euro som dollar, även när dollarn varit mycket lägre än euron. Så har nVidia aldrig gjort. Och som sagt. Kom inte dragandes med moms för det är fullkonligt irrelevant för det jag talar om.
Alltså. Om en euro är 10 kronor och en dollar är 7 kronor så kan nVidia sälja ett kort för 399$ i USA, och 399$*0,7=279€ i Europa, alltså innan moms, så glöm moms. Medan AMD säljer ett kort i för 399$ i USA men 399€ i Europa. AMD har konsekvent haft olika prissättning för kort i Europa och USA. Ofta är det inte officiellt, men även när det är inofficiellt så syns det i matten. Och återigen. Ingen moms.

Jasså

Så GTX 1080ti som fick ett MSRP på ca 700 dollar såldes för 7000 kr här? Vad jag ser då de lanserade det så kostade det 8000+ kr. Inte ens i närheten av det även om 700 USD blir ca 600 Euro. Så kom inte hit och säg att det är bara Nvidia som gör detta utan detta är något som är känt att vi i Europa får sådana priser.

Permalänk
Hjälpsam

Ryzen låg faktiskt på vad de skulle.
Skall man hårdra, ligger också Vega där, det är bara det att det ingår ett skitdyrt spelpaket, som man inte vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gissar att AMD's svar kommer att bli att det bara är korten som ligger i bundles som finns i lager just nu, dvs förutom två spel lite rabatt på skärmar och Ryzen-moderkort osv. Det är ju i praktiken samma sak som artikeln skriver, fast uttryckt på ett mer diplomatiskt sätt.

Men man kan undra varför de gjorde så här om de ändå inte kan leverera i några volymer? De retar ju upp potentiella kunder som säkert kommer ihåg det här nästa lansering.

Det är nog det jag tycker är det märkligaste, dom sköt ju upp det så pass länge såå att de "skulle bygga upp ett rejält lager".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Jag som tänkte när jag såg priset det måste vara bra för att vara sant.

§1.6/meme /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tack Swec för ni tog upp detta, hade aldrig lagt märket till det annars

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu gör dock brist på GDDR5 minnen inte det bättre vs HBM, så där tror jag mer yield än priset i sig är problemet, då brist på en billigare teknik kan göra en dyrare teknik mer prisvärd. Men... du har rätt på många punkter ovan. AMD har verkligen floppat på många nivåer här.

Så grattis, du har vunnit fortsatt 5 år med onödigt höga priser från Nvidia pga bristande konkurrens. Mao... vf har du egentligen vunnit?

Tro mig, jag såg fram emot Vega, men jag började också se muren falla för typ 1 månad sedan, och när AMD spikade Win 8.1, så spikade jag också dem som GPU leverantör. Dock vet jag att utan konkurrens är vi som konsumenter totalt körda mot Nvidia som gärna kommer sälja pascal så länge det bara går, till högt pris.

Har redan rekommenderat Nvidia till en vän igår, och kommer troligen bli Nvidia som nästa köp i min burk också... även om jag gör detta med tungt hjärta, då jag vet att jag skjuter oss alla i foten genom att göra det.

Det är just här det tråkiga kommer.
Jag anser precis som du att har man flera konkurrerande produkter från olika tillverkare kommer priserna pressat neråt.
Med Vega hade jag från början förhoppningar om detta men som ju närmare lansering kom bleknade för var dag. Insåg det defenetivt när ja första gången såg det beryktade och nu även sanna strömbehovet. Nu har ja nästan fått det bekräftat att så alltså inte kommer bli fallet.
Nvidia kan ju faktiskt höja priset på sina produkter nu!
Är bara väldigt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com