AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem

Den som funderar på en Free-Sync skärm. Fundera en gång till och köp GSYNC istället. Vega var helt usel lansering.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Det tråkiga är att trots ett högre pris på Vega så är det fortfarande så förbaskat mycket dydare med G-Sync än Freesync.. så nej.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Detta är ju brutalt dåligt...! Fult gjort av AMD helt klart.

Undra hur det hade sett ut om de inte kört med HBM2 och istället gått på GDDR5X? De hade säkert lyckats få ut produkten mycket snabbare samt utan någon prestandaförlust. Problemen med HBM-tillverkningen är nog det som drivit dem till att använda dessa omoraliska åtgärderna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

haha inte oväntat precis tyckte priserna verkade låga och har skrivit tidigare att priserna kommer gå upp.

Vad är poängen att köpa dessa kort om Nvidias motsvarighet drar mindre ström går kallare och kostar lika/mindre?

Vill dock inte att AMD ska försvinna, för då har man inget att skratta åt och Nvidia behöver inte pressas sina priser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså AMDs marknadsföringsavdelning är ju helt talanglös.

Dock så är ju inte AMD ensamma om sånt här genom åren så fel att bara hata på just AMD.

Kretsen är ju bra i sig, synd att allt arbete ingenjörerna gjort hamnar i skymundan av sån här skit.

Dock bra av swec att inte svälja allt de säger utan faktiskt ifrågasätta, uppskattas av oss konsumenter.

Får se vad som händer, är fortfarande intresserad av vega 56 3eparts.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenKenny:

@Selfish: Det tråkiga är att trots ett högre pris på Vega så är det fortfarande så förbaskat mycket dydare med G-Sync än Freesync.. så nej.

Det roliga alla sa det när jag köpte ROG första g-sync när den kom, eller ja 3x..

Och alla sa vänta på free-sync det är billigare... Det är fortfarande inte samma stöd som g-sync 3 år senare.

jag väntat nu i 3.5 år på free-sync skärmar som tar mina g-sync finns inga fortfarande jag vill ha.. och då hade jag 4x fury x....

Hur länge ska man vänta istället för lägga 1500-2000kr extra?

Är det värt, det kan man bara själv avgöra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Uselt gjort tbh, finns inget försvar för detta. Jag är inne på 56 varianten, men om det är samma där så blir det inte fallet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, pris/prestanda har i många fall varit AMD´s starka kort.

Går dom en nVIDIA? Högre pris på deras referenskort för att underlätta för tredjeparts tillverkare?
Worst case, ref blir 1000kr dyrare, vilket ofta då gör att tredjepart hamnar ytterligare 500-1000kr över det. Inte bra alls, jag tror att AMD behöver volymförsäljning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Alla företag kör ful spel på ett eller annat sätt, det här är därimot bara korkat.
Kanske gick så bra för ryzen att de har råd att pissa på sig själva. Eller så vill nån bli av med grafik delen på amd eftersom den inte är speciellt lönsam längre?
Lite bulldozer över det hela men hey väntar vi 3 år kanske vi har drivrutiner som ger 1080ti prestanda 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det blir minus upphöjt till 10 för AMD från min sida.

Du vet om att ett negativt tal som är upphöjt i ett jämnt tal blir positivt?

Trist gjort dock av AMD hade själv slagit till på lanseringen om jag visste detta

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Tror att i staterna så hade 56:an gått upp 100 dollar med och låg i samma pris klass som 1080 så dom gämnför inte det med 1070 kortet där heller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Dock så är ju inte AMD ensamma om sånt här genom åren så fel att bara hata på just AMD.

Vi börjar hata på någon annan när tråden handlar om AMD *giggle*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det roliga alla sa det när jag köpte ROG första g-sync när den kom, eller ja 3x..

Och alla sa vänta på free-sync det är billigare... Det är fortfarande inte samma stöd som g-sync 3 år senare.

jag väntat nu i 3.5 år på free-sync skärmar som tar mina g-sync finns inga fortfarande jag vill ha.. och då hade jag 4x fury x....

Hur länge ska man vänta istället för lägga 1500-2000kr extra?

Är det värt, det kan man bara själv avgöra.

Nu tänker vi nog lite på olika prisklasser. Vid 1080ti och högre prestanda finns det inget riktigt alternativ till G-Sync. Där blir G-Sync "avgiften" även procentuellt mindre.

Ibland de som söker GTX 1070/1080 eller Vega56/64 prestanda så är det knappast 144Hz och 4k eller 3x skärmar vi talar om. Det kanske är 4k 60hz eller 1440p 60hz+ som lockar. I den prisklassen är "avgiften" för G-Sync mycket markant och trots att AMDs variant är dyrare så kan det fortfarande finnas en poäng.

Och ja, G-Sync är bättre än Freesync.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Finns inget kvar att göra. AMD som spelgrafikkortstillverkare är döende.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Du vet om att ett negativt tal som är upphöjt i ett jämnt tal blir positivt?

Trist gjort dock av AMD hade själv slagit till på lanseringen om jag visste detta

Fast AMD verkar ju mest jobba med imaginära tal när de sätter priserna...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jesusbarnet:

Du vet om att ett negativt tal som är upphöjt i ett jämnt tal blir positivt?

Trist gjort dock av AMD hade själv slagit till på lanseringen om jag visste detta

Haha ja tyvärr! Jag hoppades förstås att ingen skulle snappa upp det faktiska utan snarare förstå det logiska i det ologiska *wink wink*

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenKenny:

Nu tänker vi nog lite på olika prisklasser. Vid 1080ti och högre prestanda finns det inget riktigt alternativ till G-Sync. Där blir G-Sync "avgiften" även procentuellt mindre.

Ibland de som säker GTX 1070/1080 eller Vega56/64 prestanda så är det knappast 144Hz och 4k eller 3x skärmar vi talar om. Det kanske är 4k 60hz eller 1440p 60hz+ som lockar. I den prisklassen är "avgiften" för G-Sync mycket markant och trots att AMDs veriant är dyrare så kan det fortfarande finnas en poäng.

Och ja, G-Sync är bättre än Freesync.

Jo jag vet, men jag letat i alla pris klasser åt polare och mig själv...

Och det här med free-sync range och att alla dom bra ( vad jag tycker) kostar typ samma som g-sync men dom är ej bättre än gs-ync.

Det är ett jävla harv....

Har flera polare med AMD och dom testat min dator på LAN och bara vill ha sån skärm direkt (men dom kan inget om PCs)

Jag bara ah då får du byta grafikkort det är inte så kul behöva säga det, men ja så är det ju....

Det är totalt chaos på skärm sidan tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är/var intresserad av ett Vega56 med kylare från Sapphire (Trix-, Nitro+ etc).
Men bara om priset baserades på att referensmodellen kostar 399$.
Det måste lägga sig en bit under 1070 för att bli intressant.

Annars sitter jag kvar med mitt Tri-X 390X.

Permalänk
Medlem

Komiska svar AMD verkade ge när man ställde dom mot väggen.
Ska bli kul att se hur AMD fantasterna försvarar detta då dom redan försvarat prisökningen med "men man får ju 2 spel med så det är ju tekniskt sett samma pris"

Permalänk
Medlem

Men vad fan, tycker det känns som att AMD vill skjuta sig själva i fötterna om och om igen så att de kan släppa grafikkortstillverkningen.

Jag har läääänge stått för AMD och haft många kort från dem men efter flera besvikelser på rad så blev det 1080ti och X34A.

Känns rätt tråkigt när man försvarat dem och så lovar de återigen guld och gröna skogar för att sedan vara "meh".

"Poor Volta"...

Känns ju inte lönt att vänta på ett svar från AMD heller gällande detta, man får ju alltid såna utarbetade, undanflyktiga bullshitsvar man inte vill ha ändå när det gäller representanter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är totalt chaos på skärm sidan tbh.

Håller med dig! En sådan del som en skärm är något som tidigare varit fritt fram för alla att köpa, oavsett hårdvara. Numera kan det bli en av dem dyrare investeringarna då man "tvingas" till köp av annan hårdvara för att kunna nyttja fullaste egenskaperna av den ena.

Själv G-sync användare och har aldrig haft AMD, för mig var det bara en artikels investering och ej två. Synd om dem som går från AMD till Nvidia av ekonomiska skäl men bra att dem invigs till Nvidia familjen

Permalänk
Avstängd

Jaha då blir det 1070 ändå.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Har vi inte givit AMD nog med tid nu att göra något bra av detta... Sweclockers hade rätt: "Detta är inte i samma nivå av flopp som Bulldozer". Det är tamejfan ännu värre anser jag.

Förra året var det helt klart Nvidia som gick segrande ut med sin minst sagt imponerande Pascal-arkitektur. Och det står definitivt kvar. AMD ligger så otroligt långt bak i tekniken i mina ögon att en billig prislapp inte skulle motivera den usla effektförbrukningen etc.

Nej, jag är inte Nvidia fanboy, ägde ett 7970 en gång i tiden när AMD faktiskt hade något bra att komma med, så är inte fallet idag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

AMD tycks lida av en oerhört dålig ledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det roliga alla sa det när jag köpte ROG första g-sync när den kom, eller ja 3x..

Och alla sa vänta på free-sync det är billigare... Det är fortfarande inte samma stöd som g-sync 3 år senare.

jag väntat nu i 3.5 år på free-sync skärmar som tar mina g-sync finns inga fortfarande jag vill ha.. och då hade jag 4x fury x....

Hur länge ska man vänta istället för lägga 1500-2000kr extra?

Är det värt, det kan man bara själv avgöra.

Lite OT, men...

Problemet kommer om man vill göra något annat med datorn än att bara spela. Jag vill ha en IPS-skärm med hög upplösning och bra färgåtergivning som jag dessutom kan spela på ibland. Åtminstone när jag köpte skärm fanns det ingen Gsync-skärm som passade, medan det fanns massor av bra andra skärmar som dessutom råkade stödja Freesync. Freesync är absolut inte det viktiga, och den nedre gränsen på min skärm är bara 40Hz (vilket iofs kan hackas ner till 33 eller nåt sånt), men det är en trevlig funktion som innebär att minimum framerate kan få gå ner till 40Hz istället för 60 Hz. 50% mer ögongodis för pengarna, så att säga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Frågan är hur intresserade tredjeparttillverkarna är av att göra sina egna Vega grafikkort när de vet att Nvidias GTX 1000-serie är mer lönsam att sälja? Vi vet ju att det ska komma kort från tredjeparttillverkarna, men aa... bara en liten fundering.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

En annan polare som var en av de som haft tur och fått ett ex av msi vega 64 fick tydligen inga nycklar till spel med i kartongen trots att det stod att man skulle det på komplett hemsida. Någon som vet när liquid-modellerna kommer? För som jag har förstått det är dessa kort inte ens släppta ännu och första leveransen har inte ens börjat?

Jag vet att amd inte har tillgång till samma resurser som nvidia och därmed inte kan marknadsföra sig på samma sätt, men detta är inte så optimalt. Gick inte många vega-kretsar åt till deras compute-servrar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@Tvelander är det nu vi skriver tack Nvidia ?

Vilket jävla skämt Vega börjar bli.
Jag har i flera kommentarer innan lanseringen ifrågasatt VEGA och hur det egentligen står sig med marginalerna vid försäljning pga hårt klockade kretsar med garanterat ger låg yeild, hög strömförbrukning som kräver dyra komponenter och HBM2 minnen som grädde på moset.
Nu verkar det som j får full pott och om priserna stämmer finns det absolut inget som motiverar köp av denna kresten. Kanske inte ens för miners då man måste ta inköpspris och effektåtgång i beaktning.

Brukar inte totalt såga produkter men om prishöjningen slår i kraft DYNGA rakt igenom.
Till det kommer troligen 3e part kort kosta än mer då de har dyrare kylare monterade...

AMD har med Vega konstruerat en ny Bulldozer fast dyrare än konkurenterna denna gången.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt. Hur företag beter sig påverkar folks bild av dom. Hade varit bättre att kassera skiten och ritat om på nytt. Nvidia kan slappna av nu och fokusera i lugn och ro på nästa krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Frågan är om de gör det för att mjölka konsumenterna eller för att miners skulle köpt upp allt likt förbaskat.

Det här är nog det som de kan göra för att få en del av mining-kakan. Annars är det säkerligen bara ÅF och de som kommer över många kort som blir glada.

Dåligt skött av AMD, pinsamt dåligt. Försöka få bättre omdömen p.g.a lägre initialt pris är verkligen att skjuta sig i foten.

Något som är väldigt märkligt här. Linus tech tips har ju pratat om detta sen innan lanseringen, att de inte kommer sälja korten löst för dessa priser på grund av miners, utan vill man ha korten till ett ok pris måste man köpa det bundlat med Ryzen system eller spel. Så amd Amerika verkar ha gått ut med den informationen. Men vad fan har hänt här i Europa?

Skickades från m.sweclockers.com