AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Inaktiv

Det är helt otroligt hur många AMD-anhängare på detta forum gång på gång kritiserat mina uttalanden angående Vega. Detta till trots att jag gång på gång har haft rätt om i stort sett varenda detalj jag förutspått. Nu även detta.
Tror jag att dessa personer kommer lära sig något och kanske inse att man ska lyssna på mig men framför allt på de tidiga korrekta bedömningar som många insatta tekniksajter gjort. Nej vissa personer ser bara rött och fortsätter rakt fram med skygglapparna på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Vilket igen faller tillbaka på att ni kanske skulle ha avvaktat ett offentligt uttalande från AMD innan ni skeppade ut artikeln, som det är nu kryllar det av användare här som tror att ensamma kort utan spel inte kommer säljas alls utan enbart dom mycket dyrare bundle paketen. Det kanske vore bra med en korrigering i början av artikeln eller där ni känner för det.

Vill bara påpeka att jag inte representerar redaktionens åsikter, utan de är mina privata åsikter. Visst har man rätt att tycka att artikeln skulle kunna hållits på hur länge som helst, men vid publicering hade relativt lång tid gått sedan lanseringen utan något ord från AMD trots påtryckningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du missade uppenbarligen AMD's uttalande där man specifikt säger att ensamma kort utan spel kommer fortsätta säljas. Om man specifikt plockat bort ensamma kort helt så hade din logik fungerat, nu har man inte det enligt AMD själva.

Säger är inte så intressant för andra än politiker. Det är först då det finns på hyllan med ett pris det kan diskuteras. Just nu är det skit av de. Om de släpper nya kort utan spel lagom för Black Friday är det fortfarande skit. Förstår inte riktigt hur de tänker, men de anser väl att förtroendet är högt och det är gott om fanboys så de kan bli av med några utan att förlora på det.

Men ser man på kommentarerna runt om så är man inte direkt ensam om blå/grön under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är exakt samma sak och inget annat, en lögn är en lögn.
Begrepp är fullständigt ointressant, finns inte ett kort någonsin eller CPU för den delen som har sålts till ett högre pris pga en spel bundle. Har aldrig hänt, speciellt inte till tusen riksdaler. Tänk dig den bundeln på ett kort på två tusen, skulle vara en 50% prisökning.

Nej men å andra sidan har man också sett många nvidia kort där 3'e part tillverkare lägger på några MHz, lägger till OC/turbo i namnet och säljer produkten för lika mycket eller mer än vad founders edition MSRP (om kortet finns som founders edition), t.o.m. gtx 1050 med rabatt ligger högre än MSRP + skatt. Nvidia är dock inte ensamma då AMD verkar köra med euro istället för USD i europa, men även där är priserna konsekvent högre än MSRP. Värt att nämna är att marginalen för de billigaste varianterna inte är mer än maximalt några hundra kr högre än MSRP, men i stort sett alla är dyrare än MSRP, vilket innebär att kort kan ligga mellan 500 och 1000 kr mer än MSRP.

Ska inte säga att det inte var fult gjort av AMD, de får lida av sina egna misstag (det kommer de få märka själva).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vill bara påpeka att jag inte representerar redaktionens åsikter, utan de är mina privata åsikter. Visst har man rätt att tycka att artikeln skulle kunna hållits på hur länge som helst, men vid publicering hade relativt lång tid gått sedan lanseringen utan något ord från AMD trots påtryckningar.

Aha, jag fattade som att du varit inblandad. Nä hur länge som helst ska man inte behöva hålla en artikel men när det rör sig om en lansering av flertalet stora produkter samtidigt (TR/Vega) så kanske man kan ha lite förståelse för att respons kan ta en stund men med det sagt så ser jag personligen det hela som ett misslyckande från AMDs sida att dom tagit så lång tid på sig att reagera. Saker som detta skulle varit rejält inpräntat hos varje PR anställd i god tid och info skulle definitivt gått ut till partners & leverantörer precis innan lansering.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast dom skrev ner priserna utan att korrigera dom på något sätt, om korrigeringar kommer göras har jag lite svårt att tro att dom skulle nämna priser alls i sitt uttalande, fast det är klart som dom hanterat det hela hitintills är det väl inte omöjligt...

Absolut. Men är som sagt helt galet att ha sån stor prisskillnad mellan det och boundeln oavsett. Hela planen är väl att få korten mindre attraktiva för miners, så även om de fyller på lagrarna för original prissättningen, så har jag i så fall en känsla av att de kommer vara väldigt begränsat i antal ändå så i praktiken för kunden om dessa ända inte kommer vara lätta att få tag i är ju att prisbilden ser annorlunda ut, oavsett om det är en officiell msrp ändring från amd eller inte

Edit. Tror förövrigt inte att det är så illa att de satt ett lägre pris som de medvetet visste var för lågt för att vara hållbart för att sedan maskera en ökning med boundles, utan att de genuint trode detta var en bra strategi mot miners, vilket det inte är för det slår ändå på målgruppen de försöker skydda.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hoppas ingen köper dessa kort nu, Asus dual GTX 1070 är prissänkt 1000kr, 3990kr inkl frakt på Elgiganten.

Soligt nog kommer miners köpa korten ändå .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Ja, fult är det verkligen.

Men även synd att priserna går upp, vega verkar riktigt grym för GPGPU med FP16.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Ja gamerbundlen skulle definitivt innehållit två AAA titlar till för att göra den intressant, stora paketet däremot är lite mer intressant men det förutsätter att man är på jakt efter ett helt system till att börja med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RVX:

Låt han basha redaktionen och Jacob om det får Mr kritisk att må bättre. Jacob och redaktionen har redan givit detaljerade svar ang det hela, vad är det att hänga upp sig på och bli arg över exakt? Duger inte swec i fortsättningen är det väl bara att vända sig till en annan sida istället?
Jag vet vilken sida jag litar på i alla fall, som sagt återigen...bra @Jacob att detta kommer fram och stå på er

Tack!

Skrivet av Hybe:

Så uselt!

@Jacob
Skönt att få skriva av sig va!

Det är blandat. Lite skönt är det att lägga korten på bordet, men allra helst är det här någonting jag sluppit skriva. Historiskt sett har jag personligen haft en bra och givande relation med AMD (om någon undrar är inga broar brända), men när de gör så här och trots påtryckningar vägrar uttala sig en hel arbetsvecka var det dags att sätta ned foten. Vi hade samtidigt kunnat publicera något liknande för 2-3 dagar sedan som många andra, men väntade tålmodigt på att AMD skulle uttala sig.

Det handlar inte om prestige eller att vi som redaktion känt oss lurade, utan att vi ansåg att det var rätt sak att göra för våra medlemmar och spekulanter av Radeon RX Vega 64. På ett personligt plan blir jag illa berörd när något företag far med osanningar och medvetet försöker lura konsumenter. Det konsumentvägledande är en stor del i varför jag älskar mitt jobb.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men var tog dessa 275 kort för 5000 kr vägen?
De var borta på ett par timmar, jag misstänker miners.

Jag har beställt ett Limitid version för 6000 kr, där ingår Prey och Wolfenstein.
Tycker att 1000 kr är billigt för dessa två spel!
Nej för sjutton det tycker jag inte!

Får i alla fall en urtjusig aluminiumkylare på köpet.

Beställde även jag ett sådant men det kommer "kanske" 31 augusti så får vänta en stund. Valde mellan det och ett vanligt svart utan båda spelen för exakt samma peng men det skulle komma in lite tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan människor lugna sig lite? Håller med om att hur AMD hanterade detta är under all kritik. Fick de uppmärksamhet dock? Ja.

En officiell statement från AMD:

Skrivet av AMD:

Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days.

Så lugna er. Vega 64 för $499 kommer fortfarande finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Kan människor lugna sig lite? Håller med om att hur AMD hanterade detta är under all kritik. Fick de uppmärksamhet dock? Ja.

En officiell statement från AMD:
Så lugna er. Vega 64 för $499 kommer fortfarande finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom säger ju inte direkt att priset fortfarande kommer vara som vid release, eller? Känns som ett "snyggt" sätt att låta stormen lugna sig lite. Jag har gärna fel. Det ska nästan bli mer intressant att se vad eftermarknadskorten kommer kosta. Om jag förstod Sweclockers Fredagspanel korrekt så är MSRP liknande vad dom köper in GPUerna för.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Korten kan ju inte säljas med förlust så köper ingen korten får de dra ner på produktionen istället. AMD har ju tillverkningen hos underleverantörer så AMD själva blir ju inte drabbad i tillverkningen, de blir de ju däremot om de ångar på med lika stor produktion fast korten inte säljer. Kontentan behöver inte bli sänkta priser utan kan bli tomma hyllor i butikerna istället.

Tråkigt detta, Nvidia lär ju gnugga händerna ordentligt nu de kan ju slappna av och låta strålarna rulla in utan att sänka sina priser eller lägga flera miljarder extra på utveckling.

Priset täcker rimligen de löpande kostnaderna (kostnaden att tillverka osv) men kanske inte de fasta såsom utvecklingskostnader. Oklart vad folk syftar på när de skriver vinst/förlust osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Poor volta,
Bara älskar dom 2 orden.😁😁😁😁

Det borde varit "Poor AMD" för det är ju sant. Grafikkortsdivisionen har ju gått minus sedan Moses sket i vassen!

Sedan blir det verkligen Poor AMD när Nvidia väljer att släppa Volta på TSMC's 12nm teknik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är helt otroligt hur många AMD-anhängare på detta forum gång på gång kritiserat mina uttalanden angående Vega. Detta till trots att jag gång på gång har haft rätt om i stort sett varenda detalj jag förutspått. Nu även detta.
Tror jag att dessa personer kommer lära sig något och kanske inse att man ska lyssna på mig men framför allt på de tidiga korrekta bedömningar som många insatta tekniksajter gjort. Nej vissa personer ser bara rött och fortsätter rakt fram med skygglapparna på.

Vi skall försöka lyssna på dig nästa gång Saida. Btw, när släpps Nvidias Volta serie och hur kommer den prestera?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Samtidigt så är det en fri marknad, AMD kan ju knappast styra vilket pris ÅF kommer sätta på referenskorten i framtiden, det är ju absurt att hålla dom ansvariga för det en längre tid efter släpp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tur jag aldrig väntar med köpa hårdvara asså hade fan gått i taket annars.

Kan bara hålla med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ClintBeastwood: Samtidigt så är det en fri marknad, AMD kan ju knappast styra vilket pris ÅF kommer sätta på referenskorten i framtiden, det är ju absurt att hålla dom ansvariga för det en längre tid efter släpp.

Mvh

En (?) dag efter släpp är inte en längre tid. Dessutom gick dom inte ut med att priset skulle vara special just under release och därför satte många betyg därefter också. Hade dom sagt att dom firade releasedagen med ett extra bra pris så hade inte den här tråden funnits. @Jacobade ju fått tag på AMD innan recensionen släpptes och dom hade sagt att det var priset som skulle gälla.

Det är ju tydligen mer eller mindre priset som tillverkarna av eftermarknadskort får ge för GPUerna så hur det ska funka vet jag inte. Affärerna vill knappast gå back.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Uttsi:

Haha ett gott skratt på en fredag är ju inte dumt. Otroliga jämförelser

Ska man inte se en recension för stunden utan den ska anses vara aktuell i all framtid? det är lite svårt att svara på ditt inlägg när du inte själv bidrar till någon diskussion.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Vi skall försöka lyssna på dig nästa gång Saida. Btw, när släpps Nvidias Volta serie och hur kommer den prestera?

Spåkulan överhettade tillsammans med Vega så inga klara bilder i den just nu

Permalänk
Medlem

Tråkigt att följa tråden och se flera stämpla tellus82 som en "AMD-anhängare" (eller fanboy eller what have you). Det tråkigaste är att Jacob själv gör det:

Skrivet av Jacob:

Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Detta stämmer inte in på tellus82:s inlägg. Jag har vid åtminstone fyra tillfällen i tråden sett honom ta ställning mot AMD:s agerande:

Skrivet av tellus82:

Håller med till fullo att det har hanterats miserabelt dåligt av AMD hela vägen.

Skrivet av tellus82:

Åter igen, jag har inte en gång sagt att det är varken schysst eller bra av AMD att göra så här

Skrivet av tellus82:

Har skrivit i praktiskt taget varje inlägg att metoden att släppa en sku till ett MSRP för att sedan underleverera den till förmån för en annan sku med högre MSRP är rent förkastlig men det förändrar inte att det är viktigt att hålla isär begreppen.

Skrivet av tellus82:

Det är som sagts tidigare inte schysst på något sätt men man måste ändå hålla reda på begreppen.

Att han är kritisk mot din (Jacobs) artikel betyder inte att han per automatik försvarar AMD. Han belyser ett problem i din artikel som är en potentiell källa till förvirring (detta håller jag själv med om), och till skillnad från flera av de som har bemött hans kritik har han gjort det hyfsat lugnt och sansat.

Med detta sagt: jag påstår inte att diskussionen som tellus82 för är helt problemfri, och jag tycker för övrigt att det undersökningsarbete du (Jacob) har utfört verkar välmotiverat och gediget. Jag vill bara påminna om att det går att föra sakliga diskussioner där man inte håller med motparten utan att för den sakens skull måla allting antingen svart eller vitt eller börja insinuera saker om andra i onödan.

Till sist kan jag tillägga att jag själva inte ägt en enda AMD-produkt i hela mitt liv förutom en gammal Athlon 64-processor.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom säger ju inte direkt att priset fortfarande kommer vara som vid release, eller? Känns som ett "snyggt" sätt att låta stormen lugna sig lite. Jag har gärna fel. Det ska nästan bli mer intressant att se vad eftermarknadskorten kommer kosta. Om jag förstod Sweclockers Fredagspanel korrekt så är MSRP liknande vad dom köper in GPUerna för.

Eftersom de inte specificerar så är det mest logiska att anta att inget har förändrats.

Bashning utifrån hur det skulle kunna vara är inte relevant i dagsläget. (ej menat mot dig utan rent generellt)

Gillar inte heller detta rent spontant, men folk här är ju som besatta av att plocka fram facklor och högafflar innan man ens har hälften av korten på bordet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vega var aldrig så värst intressant för mig att ersätta GTX960-4GB-stilla-fläktar-vid-idle eftersom jag ämnar fortsätta med sff och iom detta blev den ännu lite mindre trolig. Svor när 3dfx hemsidas drivrutinsida sade "GÅ TILL NVIDIA.COM" att jag aldrig skulle köpa ett Nvidiakort, men var inte så gammal, och de flesta blir väl lite mer rationella med tiden... nu är oväsen och varje kr på elräkningen viktigt. Sånthär handhavande av sin egen PR-avdelning och stora sidor som Swec är den gröna ärtan i ölen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Eftersom de inte specificerar så är det mest logiska att anta att inget har förändrats.

Bashning utifrån hur det skulle kunna vara är inte relevant i dagsläget. (ej menat mot dig utan rent generellt)

Gillar inte heller detta rent spontant, men folk här är ju som besatta av att plocka fram facklor och högafflar innan man ens har hälften av korten på bordet.

Det var just det jag menade. Det logiska när man läser deras respons är att anta att det kommer vara samma pris. Men dom säger det faktiskt aldrig och i ett sånt här läge borde dom vara rätt noga med att påpeka det om så är fallet. Därför känns uttalandet som att det är för att lugna skitstormen som startat nu. Det är sällsynt att en sånhär storm växer sig lika stor två gånger om samma sak. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var just det jag menade. Det logiska när man läser deras respons är att anta att det kommer vara samma pris. Men dom säger det faktiskt aldrig och i ett sånt här läge borde dom vara rätt noga med att påpeka det om så är fallet. Därför känns uttalandet som att det är för att lugna skitstormen som startat nu. Det är sällsynt att en sånhär storm växer sig lika stor två gånger om samma sak. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Japp, AMD har aldrig varit speciellt vassa när det gäller kommunikation, så även fallet här.

Dock antar jag att utefter vad de sagt så kommer kort utan bundling att fortsätta säljas till samma pris som det inledande. Detta uttalande borde Sweclockers också ha väntat på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Utopolitan: Haha, ja det är inte första gången jag blir stämplad fanboy, blivit kallad för nVidia, Intel och AMD fanboy lite då & då men faktiskt aldrig tidigare av någon i redaktionen här på SweC, jag tror det är svårt att prata om teknik på nätet utan att bli stämplad som en fanboy åt ena eller andra hållet. Jag ursäktar däremot aldrig företags skitiga beteenden men jag tycker också att man ska vara noga med detaljerna när man väl pratar om företags felaktigheter, det kan väldigt fort uppstå en hel del förvirring vilket så också har skett just här. Mycket stor del av denna förvirring står AMD själva för men rätt uppenbarligen står artikeln här på Swec för en hel del även den.

Att sedan inte hålla med mig i mina argument är en annan femma och helt ok, det kan man bemöta på ett eller annat sätt. Vore fan så tråkigt om alla höll med varandra hela tiden på ett forum.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.

Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.

Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Här gör du bort dig ordentligt. Han har faktiskt rätt i sak och det hade varit klädsamt om ni klarar av lite konstruktiv kritik istället för att insinuera om att @Tellus82 skulle: "tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff"

Lågvattenmärke som jag inte hade förväntat mig från någon på redaktionen.

Får väl kanske passa på att klargöra att jag inte "hejar" på någon tillverkare, men när någon faktiskt pekar på något ni missat bör ni ta till er det.

Avslutningsvis finns det absolut ren och skär fakta för att produkt A(bundlade kort) och produkt B(icke bundlade kort) inte är en och samma, där ni rakt uppochner har gjort fel i era benämningar och delvis i era slutsatser. Utifrån AMD's uttalande kommer icke bundlade kort att fortsätta levereras och fram tills dess att officiella priser finns tillgängliga bör man anta att det är precis som innan. Istället för att anta att det KAN komma att ändras.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vill bara påpeka att jag inte representerar redaktionens åsikter, utan de är mina privata åsikter. Visst har man rätt att tycka att artikeln skulle kunna hållits på hur länge som helst, men vid publicering hade relativt lång tid gått sedan lanseringen utan något ord från AMD trots påtryckningar.

Man kan ju tycka att en PR avdelning som inte lyckas klämma fram ett svar på 3 helgfria vardagar kanske är att beskylla i någon mån när sådant här händer.

Permalänk

Såldes inte 1080GTX/1070GTX över MSRP också? AMD har redan uttalat sig om att $499 varianten kommer finnas kvar så vad är problemet?