Define R5 - relevant el alternativ?

Permalänk
Medlem

Define R5 - relevant el alternativ?

Hej!

Inför höstens Coffee Lake släpp så planerar jag ett byte från nuvarande X99 plattform som nu huserar i ett smått gigantiskt Thermaltake Cube X9. Jag är ute efter ett tyst datorchassi utan fönster som inte tar för stor plats men som ändå kan svälja ett fullt ATX-mobo samt mina nuvarande 2 st GTX 1080 Ti (ref moddel) och mitt Corsair AXi1200 (som jag inte tänker byta).

Min fråga då: är Fractal Design Define R5 fortfarande relevant trots ca 2,5 år på marknaden för det jag söker eller finns stilrena alternativ med kanske smartare/nyare designlösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Hej!

Inför höstens Coffee Lake släpp så planerar jag ett byte från nuvarande X99 plattform som nu huserar i ett smått gigantiskt Thermaltake Cube X9. Jag är ute efter ett tyst datorchassi utan fönster som inte tar för stor plats men som ändå kan svälja ett fullt ATX-mobo samt mina nuvarande 2 st GTX 1080 Ti (ref moddel) och mitt Corsair AXi1200 (som jag inte tänker byta).

Min fråga då: är Fractal Design Define R5 fortfarande relevant trots ca 2,5 år på marknaden för det jag söker eller finns stilrena alternativ med kanske smartare/nyare designlösningar?

Det funkar såklart. Om du inte har några HDD:s i ditt nya bygge så kan du ta ett Fractal Define C som har lite annorlunda lösningar jämfört med R5.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

R5an kommer funka för dig.
Personligen skulle jag dock inte rekommendera Define C. Då C är mindre än R5an på många håll. Förutom storleken blir den också varmare för att det då är mindre. 2 grafikkort i den lär göra datorn riktigt varm.

Har du inga optiska enheter och sånt kan du alltid välja Define S som är som R5an fast utan Optiska delen, så du får plats för en fläkt där istället. Samt lite mindre "funktioner" och så. Men lär vara tillräckligt.

Du kan också alltid vänta o se vad för nytt som släpps när Coffee Lake väl släpps.. Fractal kan komma med något nytt

Permalänk
Medlem

@Vackaan: Bra påpekande , det är också 3 st WD Green 4 TB i datorn också så Define C kommer nog inte fungera

Permalänk
Medlem

@Hagge: Bra input , jag har en 10% rabatt kupong på Inet (från min avbrottade mini snes) som går ut på måndag, tänkte slå till på chassit nu.