Bankkonto utan uttagsrätt?

Permalänk
Medlem

Bankkonto utan uttagsrätt?

Hej på er har ett ganska stort problem en släkting till mig kommer att gå bort inom en snar framtid och hon har talat om detta för mig att hon inte orkar längre vilket är jätte tråkigt men att min äldre bror kommer att få ärva allt vilket är ett problem.
Min bror har väldigt dålig ekonomi, han har dåligt med pengar det finns risk för att han kommer att få en god man som tar hand om honom men vi vill inte att någon utomstående ska kunna få tillgång till dessa pengar då vi pratar om ett arv på 3 millar.

Hur gör man bäst för att få dessa pengar säkrade enligt min släktings önskan jag är rädd för att min bror ska satsa allt på rött sen är det bra med det.

Dessa pengar skall enbart gå till husköp och trygga familjens framtid.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Den uppenbara lösningen är att någon annan mer pålitlig familjemedlem ärver pengarna och att de därefter ges till personen i fråga om ett faktiskt behov skulle uppstå men det antar jag att ni redan har tänkt på. Känner personen till dennes dåliga privatekonomi och vad är i så fall anledning till att han ska få ärva pengarna ändå?

HAN
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Varför får han ärva allt?
Är det försent att skriva ett testamente?

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Inaktiv

Din släktings önskan är väl att din äldre bror ska ärva pengarna? iom att din bror ärver pengarna så är de ju säkrade enligt hennes önskan?

(ja, trist svar, men det är inte era pengar och att en ekonomiskt oansvarig ärver dem... ja, *tuff skit* men det är inte era pengar, det är er släkings, och hon vill uppenbarligen att din oansvarige bror ska ärva dem?)

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro hur din äldre bror skulle få ärva allt annat än om det är så att ni inte är släkt (Lite beroende på hur brodern och släktingen är släkt.)

Vill då släktingen att någon annan skall ha pengarna så får hon testamera dem till någon annan alternativt ge bort dem som gåva.

Verkar som släktigens önskan är att din bror skall ärva allt, och om så så har ni ingen rätt att bestämma vad din bror gör med dem, även om det innebär att han slarvar bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleaner:

Varför får han ärva allt?
Är det försent att skriva ett testamente?

Han är next i ledet om man säger så han är äldre jag är yngst men min släkting litar mer på mig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur släktskapsförhållandena ser ut er emellan, men ha i åtanke att ett testamente inte kan åsidosätta gifta makars eller bröstarvingars (barn till den avlidne, eller barnbarn om barnet ifråga också är avlidet) arvsrätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Arvsrätten gäller i första hand och går antagligen inte att avtala bort, kolla upp vilket led ni är i https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsr%C3%A4tt

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte hur släktskapsförhållandena ser ut er emellan, men ha i åtanke att ett testamente inte kan åsidosätta gifta makars eller bröstarvingars (barn till den avlidne, eller barnbarn om barnet ifråga också är avlidet) arvsrätt.

Min Bror kommer inte att bli gift tro mig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Han är next i ledet om man säger så han är äldre jag är yngst men min släkting litar mer på mig.

Trodde inte det funkade så längre...
Nog för att barn inte kan bli utan arv, men en släkting kan väl för fasen testamentera sina tillgångar till vem fan denne vill?
Det är inte längre 1800-talet där det var med vanligt med det där upplägget.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Min Bror kommer inte att bli gift tro mig

Och det har inte med saken att göra: läs om, läs rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Min Bror kommer inte att bli gift tro mig

Läs mitt inlägg igen, det är inte din bror det berör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleaner:

Trodde inte det funkade så längre...
Nog för att barn inte kan bli utan arv, men en släkting kan väl för fasen testamentera sina tillgångar till vem fan denne vill?
Det är inte längre 1800-talet där det var med vanligt med det där upplägget.

Så är det tyvärr min släkting litar mer på mig för att jag har bättre ekonomi och hon har alltid sagt att "ta hand om din bror" han behöver dig därför vi inte vill att detta konto ska hamna i nån god mans ägo.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleaner:

Trodde inte det funkade så längre...
Nog för att barn inte kan bli utan arv, men en släkting kan väl för fasen testamentera sina tillgångar till vem fan denne vill?
Det är inte längre 1800-talet där det var med vanligt med det där upplägget.

Nej, vilket är varför Lukas Bonnier gav bort sina tillgångar till sina barn inom äktenskapet innan han dog, så att dotter han fick när han var otrogen skulle få så lite som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

@crew seven:
Du menar "förvaltare"?

Och om nu din bror är "oansvarig" så låter väl det som en alldeles utmärkt ide att ha en förvaltare? Då blir det ju verkligen så att pengarna går till verkliga behov och inte "allt på rött"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så är det tyvärr min släkting litar mer på mig för att jag har bättre ekonomi och hon har alltid sagt att "ta hand om din bror" han behöver dig därför vi inte vill att detta konto ska hamna i nån god mans ägo.

Antingen så förstår du inte hur arvsrätten fungerar, eller så håller du undan information gällande hur ni är släkt (om ni är släkt), eller så vill släktingen något annat än vad du säger här.

Hur är släktingen släkt med din bror? Hur är släktingen släkt med dig? Hur är du släkt med din bror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@crew seven:
Du menar "förvaltare"?

Och om nu din bror är "oansvarig" så låter väl det som en alldeles utmärkt ide att ha en förvaltare? Då blir det ju verkligen så att pengarna går till verkliga behov och inte "allt på rött"!

Är brodern myndig och inte omyndigförklarad? Om så så kan man inte bli påtvingad en förvaltare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Antingen så förstår du inte hur arvsrätten fungerar, eller så håller du undan information gällande hur ni är släkt (om ni är släkt), eller så vill släktingen något annat än vad du säger här.

Hur är släktingen släkt med din bror? Hur är släktingen släkt med dig? Hur är du släkt med din bror?

Släktingen vill att pengarna setts in på min broders konto men att jag tar hand om dom därför min fråga.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så är det tyvärr min släkting litar mer på mig för att jag har bättre ekonomi och hon har alltid sagt att "ta hand om din bror" han behöver dig därför vi inte vill att detta konto ska hamna i nån god mans ägo.

Låter som att "ni" vill att pengarna går till brodern men att den gode mannen inte ska få tillgång till pengarna?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Släktingen vill att pengarna setts in på min broders konto men att jag tar hand om dom därför min fråga.

Varför vill inte släktingen att pengarna skall sättas in på ditt konto, dvs att du ärver dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Låter som att "ni" vill att pengarna går till brodern men att den gode mannen inte ska få tillgång till pengarna?

Precis så hur löser vi detta min släkting vill att jag ska ta hand om pengarna som brodern ärver men om denne får en god man hur löser vi detta?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gropenator:

Antingen så förstår du inte hur arvsrätten fungerar, eller så håller du undan information gällande hur ni är släkt (om ni är släkt), eller så vill släktingen något annat än vad du säger här.

Hur är släktingen släkt med din bror? Hur är släktingen släkt med dig? Hur är du släkt med din bror?

Jag tycker också att det hela låter lite skumraskens. Först i ledet, är de Adel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Varför vill inte släktingen att pengarna skall sättas in på ditt konto, dvs att du ärver dem?

Därför att min bror går före mig i ledet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Vad är problemet med en "god man" (/förvaltare)?

Om ni/du är oroliga att din bror inte spenderar pengarna "på rätt sätt" så är väl just en god man eller förvaltare just det som behövs?

Edit: Låter mer som om NI vill ha kontroll över pengarna och spendera dem på sådant som NI tycker är "rätt"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vad är problemet med en "god man" (/förvaltare)?

Om ni/du är oroliga att din bror inte spenderar pengarna "på rätt sätt" så är väl just en god man eller förvaltare just det som behövs?

Edit: Låter mer som om NI vill ha kontroll över pengarna och spendera dem på sådant som NI tycker är "rätt"!

Problemet är att min släkting läst allt för mycket om en god man som blåser deras användare på allt så om detta skulle ske så kommer JAG och ingen att gå in i alla fall för det kontot.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag tycker också att det hela låter lite skumraskens. Först i ledet, är de Adel?

Svårt att tro att det är det som det gäller, finns bara 25 sådana egendomar kvar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Därför att min bror går före mig i ledet.

Vilket led? Har ni någon form av kulturell arvsrätt som kräver en annan ordning än vad svensk lag anger? Att din bror är äldre än dig spelar ingen roll, förutsatt att ni båda är myndiga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Enda sättet att du kommer åt din brors pengar på det sätt som du vill är om du blir god man. Och då gäller fortfarande reglerna för dessa, du får inte använda pengarna hur du vill. Du måste ha din brors godkännande, vägrar han att du skall få göra X med dem, så får du inte göra X.

Edit: Du vill egentligen bli förvaltare, då behöver du inte längre din brors medtyckande.

Noterar att du inte vill svara på hur ni alla är släkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilket led? Har ni någon form av kulturell arvsrätt som kräver en annan ordning än vad svensk lag anger? Att din bror är äldre än dig spelar ingen roll, förutsatt att ni båda är myndiga.

Detta är min kära släkting som kommer att gå bort inom en snar framtid och förbereder mig inför framtiden försöker du va spydig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Därför att min bror går före mig i ledet.

Du skriver släkting bara, hur är ni släkt och vilka andra släktingar finns det?
Är det skrivet testamente?

Det är dom två frågorna som är viktiga för att avgöra hur arvet ska gå till.