Intel: "7700K bör inte överklockas"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Samtliga Ryzen (både 5 och 7) som testats har fått "Utmärkt" som betyg.

Ser fortfarande inget problem med att 7700k är "topklass", det är fortfarande den bästa processorn du kan köpa för spel, även om den inte är felfri. Dessutom så ändrar SweC inte sina betyg retroaktivt utom vid väldigt sällsynta tillfällen och utan god anledning.

dock så kommer 7700k inte hänga med när spelen börjar utnyttja mer kärnor om 1-2. den ligger redan vid eller nära max load medan ryzen ligger runt 50% i spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

http://wccftech.com/intel-i7-7700k-owners-flood-forums-with-o...

Så... Intels svar till de som fått otrervliga värmeproblem med sina 7700K-prollar är att processorn inte bör överklockas... Jag tänker att varför är det då en K-modell för?

Kan man ju undra.. Dock med största sannolikhet för att det får den stora massan att tro att det är något exklusivt.

Skrivet av Nioreh83:

Inga processorer BÖR överklockas. Men de kan. K-modellen KAN överklockas, och är dessutom högre klockad out of the box jämfört med sin icke-K-broder.

Strunt.. Intel bokstavligen marknadsför k-modellerna mot entusiaster som klockar. Det är som att marknadsföra badbyxor till folk som ska åka till Spanien men senare mena att man kanske inte borde bada i dem eftersom de eventuellt upplöses i vatten..

Skrivet av jOnÄTÄn:

Så om din musik ger mig tinnitus pga jag spelar skiten på väldigt hög volym kan jag hålla dig ansvarig då?

Om företaget gått ut och sagt att det ska gå att höra på den volymen så har de ett ansvar ja.

Skrivet av anon5930:

Med tanke på alla underligheter med Intel på senare tid så känns det som att Intels position inte lär vara densamma inom kort. Totala reträtten från portabla enheter för något år sedan, problemen med processorerna som används i blandannat NAS'ar, nedläggningen av IDF, paniken och underligheterna när Intel reagerar på Ryzen-lanseringen, och nu 7700K-problematiken.

Intressant tidpunkt att följa nyhetsrapporteringen kring Intel.

Intels vägran att fixa sina drivrutiner... Deras löften om guld och gröna skogar om Optane som sedan inte visade sig riktigt stämma etc. listan kan göras lång.

Skrivet av robalm:

Någon som vet varför Intel efter Sandy Bridge (som hade utmärkt temp) slutade löda ihop IHS och istället köra in pasta emellan?

Billigare och det går snabbare att slänga på otillräckligt med kylpasta istället för att löda fast IHS skölden. Man spar på tenn bland annat.

Skrivet av Ozzed:

Hm, så det skulle kunna lösas med fastlödd IHS? Känns ju lite märkligt. AMD's Ryzen är ju inga dyra chip men har ändå fastlödd IHS, så kan intel varit dumsnåla?

Det är snarare AMD som försöker sticka ut gentemot Intel genom "Men titta vi löder fast IHS skölden på våra CPU:er". Intel har hittat ett sätt att spara pengar på och de flesta klagar inte så de fortsätter.

Skrivet av Luggzon:

Tycker det skulle vara svårt att hitta en underdimensionerad kylare om man så försöker. Kollar man hos återförsäljare så är ju 98% (OBS siffror tagna ur r*ven) stora mastodonter eller AIO-kylare.

De mest populära är dock 212 EVO samt t.ex. Arctic Freezers 7 samt 13. Båda går att hitta på under 300:- men inte är något jag skulle klocka på egentligen. En snabb titt på Prisjakt gav mig över 40 resultat med fläktar jag inte skulle klocka med..

Skrivet av hypercat:

Lite knepigt att man skalll betala extra för att få överklocka och sedan säger de att man inte skall överklocka. Och de snålar på IHS-en såklart. Intel är bara vana att konsumenterna inte har något val.

Fantastiskt vilka längder vissa kan gå till för att försvara intel. Antar att det är för ni undermedvetet ångrar erat köp.

Skönt att slippa sånt med AMD.

Det är ju också något som slagit mig. Varför försvarar folk Intel när de uppenbarligen inte lever upp till den massa man riktat in sig på. 7700K är riktad mot överklockare och börjar man sedan att upplysa folk om att man inte ska klocka dessa processorer så borde man ju snabbt inse att Intel gör fel. Man kan inte sitta och rikta sin reklam mot överklockare och sedan sitta och påstå att man inte ska överklocka.

Vet ni vad jag tror? Jag tror att Ryzen gjort lite mer än bara fått Intel att rycka på axlarna. För Intel har blivit lata under tiden utan konkurrens.. och nu när det väl börjar behövas en ökning hos Intel i utveckling så börjar de fumla istället. Det har knappt märks pga. 7700Ks prestanda men nu börjar det komma fram mer och mer.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Hjälpsam

En Intel 7700k är en ytterst delikat historia som bör behandlas med största aktsamhet, monteringen bör utföras av en urmakare med minst 20 års yrkeserfarenhet, kylpastan bör appliceras av en erfaren sminkös från kungliga Dramaten och om du siktar på vattenkylning, bör kylvätskan enbart bestå av tibetanskt källvatten av allra högsta klass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hankburger:

Intels vägran att fixa sina drivrutiner... Deras löften om guld och gröna skogar om Optane som sedan inte visade sig riktigt stämma etc. listan kan göras lång.

Instämmer, finns väldigt mycket punkter som inte är så smickrande för Intel. Sedan har vi ju också detta ganska färska problem: https://arstechnica.com/security/2017/05/the-hijacking-flaw-t...

Just Optane är ett av mina favoritexempel med. Intel fick det att låta som att det var det bästa som någonsin hänt. Och så är det en ren flopp när det väl lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

dock så kommer 7700k inte hänga med när spelen börjar utnyttja mer kärnor om 1-2. den ligger redan vid eller nära max load medan ryzen ligger runt 50% i spel.

Kan folk sluta sprida dessa lögner. En 7700k ligger inte ens i närheten av max load i spel. 50-60% load i krävande spel som BF1 och PUBG är sanningen. Jag har max sett 70% usage på min egen i spel och då har jag massa annat igång som twitch/youtube på 2nd screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Kan folk sluta sprida dessa lögner. En 7700k ligger inte ens i närheten av max load i spel. 50-60% load i krävande spel som BF1 och PUBG är sanningen. Jag har max sett 70% usage på min egen i spel och då har jag massa annat igång som twitch/youtube på 2nd screen.

Shh hur vågar du påstå att en intel cpu som inte kostar 10000 kan göra mer än en sak samtidigt och inte ha 100% usage

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

dock så kommer 7700k inte hänga med när spelen börjar utnyttja mer kärnor om 1-2. den ligger redan vid eller nära max load medan ryzen ligger runt 50% i spel.

Samma argument fick jag höra precis innan jag köpte min 2600K

Dessutom kommer 7700K hänga med finfint när spel börjar utnyttja fler kärnor än 1-2, med tanke på att den har 4 kärnor och är 8-trådade, dvs 8 logiska kärnor. Spel som kommer utnyttja "fler" än 2 kärnor kommer att vara optimerade för 4 kärnor och inte en enda mer. Det innebär alltså att vi måste vänta ett antal år innan spel är optimerade för 7700K. Den kommer hänga med utan problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En Intel 7700k är en ytterst delikat historia som bör behandlas med största aktsamhet, monteringen bör utföras av en urmakare med minst 20 års yrkeserfarenhet, kylpastan bör appliceras av en erfaren sminkös från kungliga Dramaten och om du siktar på vattenkylning, bör kylvätskan enbart bestå av tibetanskt källvatten av allra högsta klass.

Lägg av! Vet du hur jävla jobbigt det är att torka bärs från skärmen??

Jag får sluta dricka samtidigt som jag läser...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Istället för att slänga runt trollanklagelser till höger och vänster är det bättre att man anmäler inlägg som man tycker är olämpliga:

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hm, så det skulle kunna lösas med fastlödd IHS? Känns ju lite märkligt. AMD's Ryzen är ju inga dyra chip men har ändå fastlödd IHS, så kan intel varit dumsnåla?

Intel har under en längre tid gjort så medvetet.
Deras dyrare modeller har fastlödd IHS.

Permalänk
Datavetare

Detta problem lät initialt riktigt allvarligt, men lägger man 10 minuter på att läsa om det så infinner sig fråga: vad är problemet????

  • hur hög temperatur en krets kan hantera varierar enormt mellan olika kretsar, men internet "expertisen" verka ha fått för sig att allt över 70-75°C är en smärre katastrof, men hur är något under 100°C ett problem för i7-7700K då kretsen är garanterad att fungera upp till den temperaturen?

  • Över 100°C kommer den trottla och någonstans ovanför den temperaturen kommer kretsen stänga av sig, men vad jag såg i forumen är det ingen som klagar på att kretsen throttlar eller på andra sätt är instabil...

  • grundläggande fysisk... Som redan påpekats har Skylake och Kaby Lake "speed shift", något som gör att kretsen kan gå från power-gate:ad (där den drar <1 W) till maximal frekvens (där den drar ~95 W) på 10 µs (för Kaby Lake, är mer för Skylake men ändå på tiotals mikrosekunder), är det något som ens tänkt på vad en rimlig värmekapacitans är för en kiselbaserad krets på ~120 mm^2?

Låt oss räkna väldigt översiktligt, vi vet arean som är ~120 mm^2, för att lura ut volymen måste man veta tjockleken. Hittade detta.

.

För att räkna "defensivt", d.v.s så uppvärmningen i alla fall inte överdrivs, antar vi att tjockleken är 3 mm. Volymen är då 120 * 3 = 360 -> ~400 mm^3 eller 0,4 cm^3 (överskattning av volymen kommer ge en underskattning hur fort den värms upp).

Densiteten för kristallint kisel är ~2,33 g/cm^3. Så en i7-7700K krets väger ungefär 2,33 * 0,4 = 0,93 -> ~ 1 gram.

Värmekapacitet för kristallint kisel är 703 J/kg/°C -> 0,7 J/g/°C. Watt är J/s!

Per sekund kommer 95 W att kunna värma upp kretsen 95 (J/s) * 1 (g) / 0,7 (J/g/°C) = 135 °C/s.

Nu kommer inte det hända då värmeöverföring är linjärt proportionellt mot skillnaden på omgivning (kylare) och kretsen, så ju varmare kretsen bli ju mer effektiv blir kylaren. Poängen är ändå: det är helt förväntat att en finess som speed shift kommer göra så att temperaturen ändras extremt snabbt, det framförallt när kretsen inte är lastad till 100 % då kylaren har väldigt låg kyleffekt när kretsen har en relativt låg temperatur!!!

Så länge som man inte når 100 °C finns inget problem då kretsen är designad och testad att fungerar korrekt upp till den temperaturen. Att den tål så höga temperaturer är ett krav för att kunna kunna utveckla så mycket effekt med en sådan liten kretsyta (värmeöverföringen är också linjärt proportionellt mot kretsarean).

Folk pekar på att t.ex. Sandy Bridge och Ryzen inte är lika "varma", men dessa kretsar är inte alls designade att fungera korrekt vid 100 °C). Ryzen verkar tåla 85-90 °C men börjar trottla redan vid 75 °C, så där vore temperaturerna man ser hos i7-7700K ett problem. Sandy Bridge verkar trottla runt 85-90 °C, så även där kunde man se problem.

Allt under 100 °C ska vara helt OK för Kaby Lake, laptop kretsarna tål faktiskt 105 °C och det är kritiskt för t.ex. Core M att kunna köra vid en sådan hög temperatur då det möjliggör tillräcklig kylning med minimal kylfläns och ingen fläkt. Man kan få riktigt bra kyleffekt med liten kylare bara man har ett riktigt stort delta mellan kretsens temperatur och omgivningen (kylaren i detta fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att 7700K forfarande bygger på Core-arkitekturen och den börjar närma sig gränsen för max klockfrekvens. För er som minns P4 Prescott som överhettades i default frekvens så behöver Intel ta fram en ny arkitektur för att öka IPCn markant. I och med att AMD inte har släppt nåt vettigt mellan Phenom 2 och Ryzen så har Intel rehashat Core-arkitekturen till dess ände.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Just Optane är ett av mina favoritexempel med. Intel fick det att låta som att det var det bästa som någonsin hänt. Och så är det en ren flopp när det väl lanserats.

Är inte så man blir väldigt nyfiken på vad du betecknar som en lyckad lansering när Optane visade sig vara det största hoppet i desktop-diskprestanda sedan SSD. SSD gav upp mot en faktor x100 i prestanda jämfört med tekniken innan (mekanisk disk), det är med råge det största hoppet vi sett.

Optane ger ungefär en tiopotens över de snabbaste SSD-diskarna vid lågt ködjup (vilket är det som skrivbordslaster till väldigt nära 100 % består av). PC perspective sammanfattade Optane så här:

"It's the fastest (lowest latency) thing we've ever tested. Period. (yes, again)".

Hävdar dock absolut inte att Optane är en bra produkt i sin nuvarande form. Det är väldigt mycket en v1.0 så finns en rad vårtor + 3DXPoint kommer inte kunna användas fullt ut innan man lägger den direkt som RAM. Vidare är tekniken väldigt dyr, rätt väntat för en v1.0 av något som bygger på helt ny teknik.

Men om man kallar en tiopotens högre prestanda för ett relevant användarfall (applikationer som behöver lägsta möjliga latens vid lågt ködjup) för flopp vore det som sagt väldigt spännande att veta var nivån för lyckad lansering ligger i din värld

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta problem lät initialt riktigt allvarligt, men lägger man 10 minuter på att läsa om det så infinner sig fråga: vad är problemet????

  • hur hög temperatur en krets kan hantera varierar enormt mellan olika kretsar, men internet "expertisen" verka ha fått för sig att allt över 70-75°C är en smärre katastrof, men hur är något under 100°C ett problem för i7-7700K då kretsen är garanterad att fungera upp till den temperaturen?

  • Över 100°C kommer den trottla och någonstans ovanför den temperaturen kommer kretsen stänga av sig, men vad jag såg i forumen är det ingen som klagar på att kretsen throttlar eller på andra sätt är instabil...

  • grundläggande fysisk... Som redan påpekats har Skylake och Kaby Lake "speed shift", något som gör att kretsen kan gå från power-gate:ad (där den drar <1 W) till maximal frekvens (där den drar ~95 W) på 10 µs (för Kaby Lake, är mer för Skylake men ändå på tiotals mikrosekunder), är det något som ens tänkt på vad en rimlig värmekapacitans är för en kiselbaserad krets på ~120 mm^2?

Låt oss räkna väldigt översiktligt, vi vet arean som är ~120 mm^2, för att lura ut volymen måste man veta tjockleken. Hittade detta.
http://i272.photobucket.com/albums/jj163/idontcare_photo_bucket/Intel%20Core%20i7-3770K/IHStoPCBGap.png.

För att räkna "defensivt", d.v.s så uppvärmningen i alla fall inte överdrivs, antar vi att tjockleken är 3 mm. Volymen är då 120 * 3 = 360 -> ~400 mm^3 eller 0,4 cm^3 (överskattning av volymen kommer ge en underskattning hur fort den värms upp).

Densiteten för kristallint kisel är ~2,33 g/cm^3. Så en i7-7700K krets väger ungefär 2,33 * 0,4 = 0,93 -> ~ 1 gram.

Värmekapacitet för kristallint kisel är 703 J/kg/°C -> 0,7 J/g/°C. Watt är J/s!

Per sekund kommer 95 W att kunna värma upp kretsen 95 (J/s) * 1 (g) / 0,7 (J/g/°C) = 135 °C/s.

Nu kommer inte det hända då värmeöverföring är linjärt proportionellt mot skillnaden på omgivning (kylare) och kretsen, så ju varmare kretsen bli ju mer effektiv blir kylaren. Poängen är ändå: det är helt förväntat att en finess som speed shift kommer göra så att temperaturen ändras extremt snabbt, det framförallt när kretsen inte är lastad till 100 % då kylaren har väldigt låg kyleffekt när kretsen har en relativt låg temperatur!!!

Så länge som man inte når 100 °C finns inget problem då kretsen är designad och testad att fungerar korrekt upp till den temperaturen. Att den tål så höga temperaturer är ett krav för att kunna kunna utveckla så mycket effekt med en sådan liten kretsyta (värmeöverföringen är också linjärt proportionellt mot kretsarean).

Folk pekar på att t.ex. Sandy Bridge och Ryzen inte är lika "varma", men dessa kretsar är inte alls designade att fungera korrekt vid 100 °C). Ryzen verkar tåla 85-90 °C men börjar trottla redan vid 75 °C, så där vore temperaturerna man ser hos i7-7700K ett problem. Sandy Bridge verkar trottla runt 85-90 °C, så även där kunde man se problem.

Allt under 100 °C ska vara helt OK för Kaby Lake, laptop kretsarna tål faktiskt 105 °C och det är kritiskt för t.ex. Core M att kunna köra vid en sådan hög temperatur då det möjliggör tillräcklig kylning med minimal kylfläns och ingen fläkt. Man kan få riktigt bra kyleffekt med liten kylare bara man har ett riktigt stort delta mellan kretsens temperatur och omgivningen (kylaren i detta fall).

Om det du säger stämmer, vilket jag inte tvivlar på då du brukar ha koll... Är det då inte ännu märkligare att intel säger att man inte bör överklocka sin 7700K, bör justera fläktkurvan osv osv.

Om kretsen tål sådanna temperaturer så är det väl betydligt lättare, och mer ärligt, att säga till folk att lugna sig eftersom kretsen tål temperaturerna. "Klocka vidare och somna om" typ?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Tror inte människor är så rädd att steka cpu´n för dom klarar att kliva in i värmeskyddet och se bara på många laptops där dom gör det flera tusengånger under en livstid och tror dom flesta vet det

Men det kan medföra andra problem för en 90-100c cpu värmer omgivningen ganska duktigt där både kondingar och vrm sitter och är inte cpu´n som dör i laptops heller utan moderkorten så värmen ställer i vilket fall till problem och håller med tidigare om att säljer man en cpu som överklocknings modell vilket K serien är så är det en konstig rekommendation att gå ut med att man inte bör klocka dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om det du säger stämmer, vilket jag inte tvivlar på då du brukar ha koll... Är det då inte ännu märkligare att intel säger att man inte bör överklocka sin 7700K, bör justera fläktkurvan osv osv.

Om kretsen tål sådanna temperaturer så är det väl betydligt lättare, och mer ärligt, att säga till folk att lugna sig eftersom kretsen tål temperaturerna. "Klocka vidare och somna om" typ?

Justera fläktkurvan förstod jag var ett svar på de som tycker det är irriterande att CPU-fläkten kan spinna upp och spinna ner relativt frekvent. Den kommer tyvärr ju reagera så när temperaturen drar iväg väldigt fort men sedan om det är en kort burst så är ju totala mängden energi som ska kylas kort väldigt lite -> temperaturen kommer rasa väldigt fort igen. Det är ren termodynamik och ännu en (bi)effekt av speed shift. Jag skulle tycka detta var väldigt irriterande. Laptops verkar "lösa" detta med att ha en viss hysteris i fläktkurvan, fläkten snurrar igång väldig snabbt men det är en rätt flack kurva i att minska varvtalet alt. den går en stund även efter lasten försvunnit och temperaturen backat.

Gissar att Intel legal varit involverad. Överklockning är per definition "att köra kretsen utanför specifikation", om Intel officiellt stödjer detta öppnar det för massor med potentiella problem där folk vill ha ersättning för CPUer man dödat med för hög spänning, folk som vill lämna tillbaka fullt fungerade kretsar för "de överklockar inte bra" etc.

Visst skulle en tillverkare officiellt stödja överklockning. Finns vissa biltillverkare som tillåter att man eftermonterar en kompressor och ändå får behålla garantin (vissa tillverkare av amerikanska muskelbilar gör detta). Men här lär ju företaget då göra bedömning att försäljning ökar så pass mycket att det täcker de extrakostnader som kommer uppstå. Svårt att se det vara fallet för "vanliga" desktop CPUer, men för HEDT kan man tycka att det skulle kunna vara värt det...

i7-7700K är trots allt en svensson-modell, den är att jämföra med t.ex. en Passat fast där man lagt till läderklädsel och sportpaketet. Är ändå en Passat (inget ont om Passat, har själv en Passat GTE)

@lord_vasagos är detta ett reellt problem med laptops idag? Nu köper jag rätt dyra laptops (typ > 20k), men använder laptop som min primära dator och CPU-delen får jobba väldigt hårt under långa tider.

Så här långt har det aldrig varit värmeproblem i CPU-delen eller runt CPU som knäckt någon av datorerna (men andra på jobbet hade den ökända Nvidia-kretsen, vissa fick byta ut sin dator 3 gånger under servicetiden vad dock ett uppenbart designfel där). Felen har varit fysiskt slut dator (laptops får ofta en del smällar) eller att det kommit något nytt som är betydligt roligare (tja, rätt vanligt om man har teknikintresse). Tenderar ändå köra mina laptops 3-4 år innan byte (men har ibland flera, t.ex. MBP + en Windows-PC).

Men visst kan moderkort ge upp, för mig har det bara hänt på stationära. Under åren har det dock betydligt oftare varit PSU som gett upp först. Mina erfarenheter är å andra sidan inget som är ett statiskt gångbart resultat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

GamerNexus nämnde i en video att vissa moderkort gav alldeles för mycket spänning även i stockutförande och att tempen därför sprang iväg. Det låter inte riktigt som att det är problemet i det här fallet men det kan vara värt att kolla upp om man sitter med en varm 7700k.

Mjo, "löste" mina värmeproblem genom att sänka spänningen till 1.150V och stänga av turboboost. Nu når den "bara" 70 grader Celsius efter en timmes AIDA64 FPU stressande, detta med en Corsair H80i v2. Bedrövligt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att Intel legal varit involverad. Överklockning är per definition "att köra kretsen utanför specifikation", om Intel officiellt stödjer detta öppnar det för massor med potentiella problem där folk vill ha ersättning för CPUer man dödat med för hög spänning, folk som vill lämna tillbaka fullt fungerade kretsar för "de överklockar inte bra" etc.

Det känns också märkligt i så fall. Vi minns ju hur intel blev riktigt upprörda när ASrock gjorde så att icke-K-modeller kunde överklockas, så de har ju redan tidigare visat att överklockning inte är något de fördömer, bara det sker på K-modellerna. Men nu är det alltså inte det? det är ju skumt.

Intel legal borde väl i så fall stämma in i kören och säga att allt är i sin ordning, chippen tål de temperaturerna, intel har inte gjort fel osv osv. Det är något lurt med allt det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Detta problem lät initialt riktigt allvarligt, men lägger man 10 minuter på att läsa om det så infinner sig fråga: vad är problemet????

  • hur hög temperatur en krets kan hantera varierar enormt mellan olika kretsar, men internet "expertisen" verka ha fått för sig att allt över 70-75°C är en smärre katastrof, men hur är något under 100°C ett problem för i7-7700K då kretsen är garanterad att fungera upp till den temperaturen?

  • Över 100°C kommer den trottla och någonstans ovanför den temperaturen kommer kretsen stänga av sig, men vad jag såg i forumen är det ingen som klagar på att kretsen throttlar eller på andra sätt är instabil...

  • grundläggande fysisk... Som redan påpekats har Skylake och Kaby Lake "speed shift", något som gör att kretsen kan gå från power-gate:ad (där den drar <1 W) till maximal frekvens (där den drar ~95 W) på 10 µs (för Kaby Lake, är mer för Skylake men ändå på tiotals mikrosekunder), är det något som ens tänkt på vad en rimlig värmekapacitans är för en kiselbaserad krets på ~120 mm^2?

Låt oss räkna väldigt översiktligt, vi vet arean som är ~120 mm^2, för att lura ut volymen måste man veta tjockleken. Hittade detta.
http://i272.photobucket.com/albums/jj163/idontcare_photo_bucket/Intel%20Core%20i7-3770K/IHStoPCBGap.png.

För att räkna "defensivt", d.v.s så uppvärmningen i alla fall inte överdrivs, antar vi att tjockleken är 3 mm. Volymen är då 120 * 3 = 360 -> ~400 mm^3 eller 0,4 cm^3 (överskattning av volymen kommer ge en underskattning hur fort den värms upp).

Densiteten för kristallint kisel är ~2,33 g/cm^3. Så en i7-7700K krets väger ungefär 2,33 * 0,4 = 0,93 -> ~ 1 gram.

Värmekapacitet för kristallint kisel är 703 J/kg/°C -> 0,7 J/g/°C. Watt är J/s!

Per sekund kommer 95 W att kunna värma upp kretsen 95 (J/s) * 1 (g) / 0,7 (J/g/°C) = 135 °C/s.

Nu kommer inte det hända då värmeöverföring är linjärt proportionellt mot skillnaden på omgivning (kylare) och kretsen, så ju varmare kretsen bli ju mer effektiv blir kylaren. Poängen är ändå: det är helt förväntat att en finess som speed shift kommer göra så att temperaturen ändras extremt snabbt, det framförallt när kretsen inte är lastad till 100 % då kylaren har väldigt låg kyleffekt när kretsen har en relativt låg temperatur!!!

Så länge som man inte når 100 °C finns inget problem då kretsen är designad och testad att fungerar korrekt upp till den temperaturen. Att den tål så höga temperaturer är ett krav för att kunna kunna utveckla så mycket effekt med en sådan liten kretsyta (värmeöverföringen är också linjärt proportionellt mot kretsarean).

Folk pekar på att t.ex. Sandy Bridge och Ryzen inte är lika "varma", men dessa kretsar är inte alls designade att fungera korrekt vid 100 °C). Ryzen verkar tåla 85-90 °C men börjar trottla redan vid 75 °C, så där vore temperaturerna man ser hos i7-7700K ett problem. Sandy Bridge verkar trottla runt 85-90 °C, så även där kunde man se problem.

Allt under 100 °C ska vara helt OK för Kaby Lake, laptop kretsarna tål faktiskt 105 °C och det är kritiskt för t.ex. Core M att kunna köra vid en sådan hög temperatur då det möjliggör tillräcklig kylning med minimal kylfläns och ingen fläkt. Man kan få riktigt bra kyleffekt med liten kylare bara man har ett riktigt stort delta mellan kretsens temperatur och omgivningen (kylaren i detta fall).

Enligt min upplevelse av överklockning av Intels core CPUer så är temperaturen en avgörande faktor på långt mycket lägre temperaturer än den specificerade maxtempen. Detta redan från och med Ivy Bridge. Det beror på att de kvantmekaniska principerna redan började göra sig påminda i och med 22nm. När temperaturen stiger så hoppar en större del av elektronerna utanför den beräknade vägen vilket leder till ett högre strömläckage som i slutändan leder till instabilitet.

Det är sant att CPUerna på standardklockfrekvenser har marginaler för att kunna hantera detta, men vid överklockning så är marginalerna betydligt lägre och problem uppstår vid lägre temperaturer.

Citerar ett stycke från en överklockningsguide på overclock.net

Citat:

The Science behind the 22nm 3D Transistor and how it can help us overclock!
So let me confuse you a bit and then unconfused you by simplifying everything. Now if you don’t know this, decreasing the size of the transistor takes it down to a quantum level. Quantum mechanics is a scary word, but isn’t very hard to understand, in very general terms it deals with all aspect of physics not covered by tradition physics, so it covers physics down to the molecular/atomic level. When we reach the 22nm size, we are dealing with quantum physics, and when we do this we can talk about the Hinesburg uncertainty principle, which basically states we cannot know where the electron will be at a certain point. That means that if the electron is outside of where it should be, then we have higher leakage. There is an equation where temperature and leakage are related, and while it is pretty complex, it does allow us to analyze certain points easily.

Sub threshold Leakage= A (W/L) (k^2/q^2) T^2 e^((-qV_t)/nkT) In more simplified terms this shows us that leakage increase exponentially with temperature, and that voltage also has a significant impact on increasing leakage. This has been true for almost all microprocessors, however on Ivy Bridge it is easy to see. So we can analyze Ivy Bridge’s power properties in two ways, first we set a constant overclock and a constant voltage, and we take control of the temperature by decreasing the temperature at full load through the use of liquid nitrogen, and we measure the power input. The power input to the CPU will be reflective of the leakage, lower input power can be because of lower the wasted power and thus lower leakage, and the temperature we put on the CPU will be the temperature. We will then do this at another voltage with a higher frequency and see if the trend is affected.

We can see that not only is the temperature decrease having a great effect on the power consumption (representative of leakage), but also an exponential one, as at around -60C on both runs we see a leveling off of the power consumption. However as the temperature rises the increase in power is much more than it is when the temperature is lower. This confirms that the leakage on this CPU is very heavy, we can also see that the leakage is being decreased exponentially as we decrease the temperature.

So how can this help me OC? Well keep this in mind, for every degree you can reduce the temperature of Ivy you are decreasing the leakage at a faster rate than at the degree above it, when you do this you are increasing your opportunity for higher frequency at a much faster rate. So always keep pushing at better temperatures, with Ivy Bridge EVERY degree counts more than the degree above it. At around -60C this effect subsides, so phase change would be a point at which the power scaling starts to end.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@lord_vasagos är detta ett reellt problem med laptops idag? Nu köper jag rätt dyra laptops (typ > 20k), men använder laptop som min primära dator och CPU-delen får jobba väldigt hårt under långa tider.

Så här långt har det aldrig varit värmeproblem i CPU-delen eller runt CPU som knäckt någon av datorerna (men andra på jobbet hade den ökända Nvidia-kretsen, vissa fick byta ut sin dator 3 gånger under servicetiden vad dock ett uppenbart designfel där). Felen har varit fysiskt slut dator (laptops får ofta en del smällar) eller att det kommit något nytt som är betydligt roligare (tja, rätt vanligt om man har teknikintresse). Tenderar ändå köra mina laptops 3-4 år innan byte (men har ibland flera, t.ex. MBP + en Windows-PC).

Men visst kan moderkort ge upp, för mig har det bara hänt på stationära. Under åren har det dock betydligt oftare varit PSU som gett upp först. Mina erfarenheter är å andra sidan inget som är ett statiskt gångbart resultat

Absolut det har alltid varit problem i laptops och cpu kan påverka värmen på gpu och tvärt om med men beror på kylning och modell sen arbeten som urförs och är samma på desktop sidan där ett kontors moderkort elcheapo edition med en i7 inte är en bra kombo med original kylare som blåser all värme neråt utan vrm kylning och med tunga arbeten kan pcb´n vara helt gul runt vrm av värme och samma problem för många modeller av bärbara men nu tänker jag 3- 8k spannet

Normalt på desktop så håller jag med om psu gått 8 gånger av 10 om datorn är död men elektronik är inte kompis med värme och toppmonterad psu suger även den värmen från en riktigt varm cpu och sakerna mår ofta inte bra av det och blir samma problem som vid överklockning att är kylningen inte överdimensionerad så är det inte cpu´n som går åt helvete av värmen utan moderkorten och oftast vrm som går för varmt medans psu oftast har problem med kondingar

Så är många variabler att vrida på till användnings områden och min mormor som nyligen åkte in på ålderdomshem använde sin dator till dess en athlon xp socket A som funkar än idag och har aldrig formaterats reparerats eller ens blivit rengjord som använts enbart för text då hon skrev mycket medans min höll ungefär 18 månader med samma prylar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite hur utbredda dom här värmeproblemen är egentligen. Jag kan minnas en tråd där en person hade problem med hög temperatur på 7700k här på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta problem lät initialt riktigt allvarligt, men lägger man 10 minuter på att läsa om det så infinner sig fråga: vad är problemet????

  • hur hög temperatur en krets kan hantera varierar enormt mellan olika kretsar, men internet "expertisen" verka ha fått för sig att allt över 70-75°C är en smärre katastrof, men hur är något under 100°C ett problem för i7-7700K då kretsen är garanterad att fungera upp till den temperaturen?

  • Över 100°C kommer den trottla och någonstans ovanför den temperaturen kommer kretsen stänga av sig, men vad jag såg i forumen är det ingen som klagar på att kretsen throttlar eller på andra sätt är instabil...

  • grundläggande fysisk... Som redan påpekats har Skylake och Kaby Lake "speed shift", något som gör att kretsen kan gå från power-gate:ad (där den drar <1 W) till maximal frekvens (där den drar ~95 W) på 10 µs (för Kaby Lake, är mer för Skylake men ändå på tiotals mikrosekunder), är det något som ens tänkt på vad en rimlig värmekapacitans är för en kiselbaserad krets på ~120 mm^2?

Låt oss räkna väldigt översiktligt, vi vet arean som är ~120 mm^2, för att lura ut volymen måste man veta tjockleken. Hittade detta.
http://i272.photobucket.com/albums/jj163/idontcare_photo_bucket/Intel%20Core%20i7-3770K/IHStoPCBGap.png.

För att räkna "defensivt", d.v.s så uppvärmningen i alla fall inte överdrivs, antar vi att tjockleken är 3 mm. Volymen är då 120 * 3 = 360 -> ~400 mm^3 eller 0,4 cm^3 (överskattning av volymen kommer ge en underskattning hur fort den värms upp).

Densiteten för kristallint kisel är ~2,33 g/cm^3. Så en i7-7700K krets väger ungefär 2,33 * 0,4 = 0,93 -> ~ 1 gram.

Värmekapacitet för kristallint kisel är 703 J/kg/°C -> 0,7 J/g/°C. Watt är J/s!

Per sekund kommer 95 W att kunna värma upp kretsen 95 (J/s) * 1 (g) / 0,7 (J/g/°C) = 135 °C/s.

Nu kommer inte det hända då värmeöverföring är linjärt proportionellt mot skillnaden på omgivning (kylare) och kretsen, så ju varmare kretsen bli ju mer effektiv blir kylaren. Poängen är ändå: det är helt förväntat att en finess som speed shift kommer göra så att temperaturen ändras extremt snabbt, det framförallt när kretsen inte är lastad till 100 % då kylaren har väldigt låg kyleffekt när kretsen har en relativt låg temperatur!!!

Jag håller helt med om att denna snabba throttling inte verkar sund. Blir en otrolig stress i materialet.

En korrektion jag dock vill göra är att du kan inte riktigt se chippet som en bit kisel. Det ingår minst 4 lager metall där i som dessutom går vertikalt i chippet på många ställen.
När man gör halvledare etsar man ut strukturer i kislet och dopar områden med olika ämnen och deponerar flera lager metall och isolering (och halvledare). Så metallen i chippet kommer leda värmen bra. Sen så så är också chippet wirebondat med metall som kommer leda bort värme vid upphettning.

Och till min första mening så är det ännu mer oroväckande då dessa olika material har olika temperatur koefficienter (som värmeledning, värmekapacitans och speciellt värmeutvidgningskoefficienten där metallen kommer utvidga sig betydligt mer än kislet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Dålig jämförelse.

Bilen är gjord att kunna köras på 6:ans växel.

En rättvis jämförelse vore att säga att bilen har en toppfart på 280km/h.
Du kan köra bilen snabbare, men den blir överhettad och tar skada.

Intels processor kommer med en maxfart som standard.
Du kan få den att "klocka" snabbare, men den blir då överhettad och tar skada.

Betona orden DU KAN så förstår du min poäng.

Ska du dra jämförelser så gör det rättvist.

Din bil är av modell 7700 (utan K) och max fart är 280km/h. Högre än 280k/m kommer motorn överhettas och tar skada.
Hans bil är modell 7700K, gjord för kunna köra snabbare än 280km/h och ska inte bli överhettad eller tar skada p.g.a bilen toppfart överskrider 280km/h om man nu har bra kylning till bilens motor.

Varför marknadsför K modeller som OC modeller om man inte kan göra det utan CPUn tar skada?
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-in...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Din bil är av modell 7700 (utan K) och max fart är 280km/h. Högre än 280k/m kommer motorn överhettas och tar skada.
Hans bil är modell 7700K, gjord för kunna köra snabbare än 280km/h och ska inte bli överhettad eller tar skada p.g.a bilen toppfart överskrider 280km/h om man nu har bra kylning till bilens motor.

Varför marknadsför K modeller som OC modeller om man inte kan göra det utan CPUn tar skada?
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-in...

Fast det handlar om processorer du KAN överklocka, vilket du de facto också kan göra.
Likaså KAN du köra bilen snabbare än 280km/h.

Ingenstans har Intel någonsin gått ut och sagt att överklockning INTE ska resultera i överhettning/dylikt.

För övrigt, jag sitter själv på en 7700k och kört Intel i närmare 10 år nu i min "huvuddator" här hemma. Jag kan skriva under på att deras "överklockningsvänliga" processorer bara har blivit "sämre" på senare år. Min poäng är dock att det finns ingen garanti och/eller "rättighet" att man ska kunna överklocka sin processor utan att det ska resultera i överhettning etc.

Trevlig söndag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag håller helt med om att denna snabba throttling inte verkar sund. Blir en otrolig stress i materialet.

Hur är den inte sund, det primära här är att öka responsen maximalt och speed shift är en rejält lyft, i alla fall på mobila modeller (på desktop skulle man egentligen stänga av frekvensskalning helt, ger faktiskt lite bättre prestanda i t.ex. spel men drar mer ström). D.v.s. denna snabba throttling är kritiskt för huvudsyftet och huvudsyftet ger en klart märkbar positiv fördel för kretsen.

"Otrolig stress i materialet". Kom igen, leta inte problem där det inte finns. Hur vanligt är det att en dator dör p.g.a. av att själva CPU-kretsen dör? Det måste stå för långt under en promille av alla fel. Tittar man på datorer som står på 24/7 är det statistiskt sett extremt osannolikt att dator kommer avsluta sina dagar på något annat sätt än att man helt enkelt ersätter en fullt fungerande maskin, finns en rad tekniska och ekonomiska orsaker till varför det inte är vettigt att använda allt för gamla system.

Skrivet av Herr Kantarell:

En korrektion jag dock vill göra är att du kan inte riktigt se chippet som en bit kisel. Det ingår minst 4 lager metall där i som dessutom går vertikalt i chippet på många ställen.
När man gör halvledare etsar man ut strukturer i kislet och dopar områden med olika ämnen och deponerar flera lager metall och isolering (och halvledare). Så metallen i chippet kommer leda värmen bra. Sen så så är också chippet wirebondat med metall som kommer leda bort värme vid upphettning.

Och till min första mening så är det ännu mer oroväckande då dessa olika material har olika temperatur koefficienter (som värmeledning, värmekapacitans och speciellt värmeutvidgningskoefficienten där metallen kommer utvidga sig betydligt mer än kislet.

Visst, metall har högre densitet men lägre värmekapacitans. Tar inte riktigt ut varandra, men är ändå i samma härad. Beräkningen var främst till för att visa varför det är helt väntat att temperaturen kommer ändras väldigt snabbt i en krets som kan gå från < 1 W till närmare 100 W på under 1 ms.

Och det är kritiskt för en krets som 4C/8T Skylake / Kaby Lake att tåla höga temperaturer. Värmeöverföringen är linjärt proportionellt mot bl.a. arean mellan kretsen ochc IHS, den är i praktiken lika med kretsen area.

Jämför man då t.ex. Ryzen 1800X och i7-7700K så det ungefär samma TDP, för enkelhets skulle antar vi att de drar lika mycket. Ryzen har en kretsyta på ~200 mm^2 och i7-7700K på ~120 mm^2, för att en kylare ska samma kyleffekt för dessa två kretsar måste i7-7700K kompensera sin mindre kretsyta med högre delta mellan krets och omgivning (IHS/Kylare).

Antag att temperaturen i chassi ligger på ~30°C, antag vidare att Ryzen håller ~70°C under last. För samma kyleffekt måste då i7-7700K tåla 30 + (70-30)*200/120 = 96°C.

Så åter igen: var ligger problemet här?

Och visar inte trådar likt denna (som har syskon över hela internet just nu) rätt väl varför ett företag måste göra det väldigt klart att de officiellt inte stödjer överklockning?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är den inte sund, det primära här är att öka responsen maximalt och speed shift är en rejält lyft, i alla fall på mobila modeller (på desktop skulle man egentligen stänga av frekvensskalning helt, ger faktiskt lite bättre prestanda i t.ex. spel men drar mer ström). D.v.s. denna snabba throttling är kritiskt för huvudsyftet och huvudsyftet ger en klart märkbar positiv fördel för kretsen.

"Otrolig stress i materialet". Kom igen, leta inte problem där det inte finns. Hur vanligt är det att en dator dör p.g.a. av att själva CPU-kretsen dör? Det måste stå för långt under en promille av alla fel. Tittar man på datorer som står på 24/7 är det statistiskt sett extremt osannolikt att dator kommer avsluta sina dagar på något annat sätt än att man helt enkelt ersätter en fullt fungerande maskin, finns en rad tekniska och ekonomiska orsaker till varför det inte är vettigt att använda allt för gamla system.

Visst, metall har högre densitet men lägre värmekapacitans. Tar inte riktigt ut varandra, men är ändå i samma härad. Beräkningen var främst till för att visa varför det är helt väntat att temperaturen kommer ändras väldigt snabbt i en krets som kan gå från < 1 W till närmare 100 W på under 1 ms.

Och det är kritiskt för en krets som 4C/8T Skylake / Kaby Lake att tåla höga temperaturer. Värmeöverföringen är linjärt proportionellt mot bl.a. arean mellan kretsen ochc IHS, den är i praktiken lika med kretsen area.

Jämför man då t.ex. Ryzen 1800X och i7-7700K så det ungefär samma TDP, för enkelhets skulle antar vi att de drar lika mycket. Ryzen har en kretsyta på ~200 mm^2 och i7-7700K på ~120 mm^2, för att en kylare ska samma kyleffekt för dessa två kretsar måste i7-7700K kompensera sin mindre kretsyta med högre delta mellan krets och omgivning (IHS/Kylare).

Antag att temperaturen i chassi ligger på ~30°C, antag vidare att Ryzen håller ~70°C under last. För samma kyleffekt måste då i7-7700K tåla 30 + (70-30)*200/120 = 96°C.

Så åter igen: var ligger problemet här?

Och visar inte trådar likt denna (som har syskon över hela internet just nu) rätt väl varför ett företag måste göra det väldigt klart att de officiellt inte stödjer överklockning?

Jag kan förstå att folk blir irriterade eller arga, intel vill ju både ha kvar kakan och äta den. Man marknadsför hårt med öveklockning, upplåst multipel mm men vill ta avstånd från resultaten av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är inte så man blir väldigt nyfiken på vad du betecknar som en lyckad lansering när Optane visade sig vara det största hoppet i desktop-diskprestanda sedan SSD. SSD gav upp mot en faktor x100 i prestanda jämfört med tekniken innan (mekanisk disk), det är med råge det största hoppet vi sett.

Optane ger ungefär en tiopotens över de snabbaste SSD-diskarna vid lågt ködjup (vilket är det som skrivbordslaster till väldigt nära 100 % består av). PC perspective sammanfattade Optane så här:

"It's the fastest (lowest latency) thing we've ever tested. Period. (yes, again)".

Hävdar dock absolut inte att Optane är en bra produkt i sin nuvarande form. Det är väldigt mycket en v1.0 så finns en rad vårtor + 3DXPoint kommer inte kunna användas fullt ut innan man lägger den direkt som RAM. Vidare är tekniken väldigt dyr, rätt väntat för en v1.0 av något som bygger på helt ny teknik.

Men om man kallar en tiopotens högre prestanda för ett relevant användarfall (applikationer som behöver lägsta möjliga latens vid lågt ködjup) för flopp vore det som sagt väldigt spännande att veta var nivån för lyckad lansering ligger i din värld

Lägligt nog skippar du exakt vad Intel hypade för att ironiskt nog mena att "framtiden" kommer att göra tekniken bättre. Samma sak som du mer eller mindre suttit och skjutit i sank i Ryzen trådar.

Delen som är markerad med fet stil är ironiskt nog även det folk säger. Att Optane inte är i närheten av vad Intel ville få det till.

Skrivet av MrShizzle:

Fast det handlar om processorer du KAN överklocka, vilket du de facto också kan göra.
Likaså KAN du köra bilen snabbare än 280km/h.

Ingenstans har Intel någonsin gått ut och sagt att överklockning INTE ska resultera i överhettning/dylikt.

För övrigt, jag sitter själv på en 7700k och kört Intel i närmare 10 år nu i min "huvuddator" här hemma. Jag kan skriva under på att deras "överklockningsvänliga" processorer bara har blivit "sämre" på senare år. Min poäng är dock att det finns ingen garanti och/eller "rättighet" att man ska kunna överklocka sin processor utan att det ska resultera i överhettning etc.

Trevlig söndag

Om bilen går sönder om man kör över 280km/h så kan den de facto INTE köra snabbare än 280 km/h. Tar den skada så faller detta in i samma fack. Så du säger ju emot dig själv ganska kraftigt. Sedan har du rätt i att det inte finns några garantier men det är fortfarande riktigt fult gjort.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är den inte sund, det primära här är att öka responsen maximalt och speed shift är en rejält lyft, i alla fall på mobila modeller (på desktop skulle man egentligen stänga av frekvensskalning helt, ger faktiskt lite bättre prestanda i t.ex. spel men drar mer ström). D.v.s. denna snabba throttling är kritiskt för huvudsyftet och huvudsyftet ger en klart märkbar positiv fördel för kretsen.

"Otrolig stress i materialet". Kom igen, leta inte problem där det inte finns. Hur vanligt är det att en dator dör p.g.a. av att själva CPU-kretsen dör? Det måste stå för långt under en promille av alla fel. Tittar man på datorer som står på 24/7 är det statistiskt sett extremt osannolikt att dator kommer avsluta sina dagar på något annat sätt än att man helt enkelt ersätter en fullt fungerande maskin, finns en rad tekniska och ekonomiska orsaker till varför det inte är vettigt att använda allt för gamla system.

Visst, metall har högre densitet men lägre värmekapacitans. Tar inte riktigt ut varandra, men är ändå i samma härad. Beräkningen var främst till för att visa varför det är helt väntat att temperaturen kommer ändras väldigt snabbt i en krets som kan gå från < 1 W till närmare 100 W på under 1 ms.

Och det är kritiskt för en krets som 4C/8T Skylake / Kaby Lake att tåla höga temperaturer. Värmeöverföringen är linjärt proportionellt mot bl.a. arean mellan kretsen ochc IHS, den är i praktiken lika med kretsen area.

Jämför man då t.ex. Ryzen 1800X och i7-7700K så det ungefär samma TDP, för enkelhets skulle antar vi att de drar lika mycket. Ryzen har en kretsyta på ~200 mm^2 och i7-7700K på ~120 mm^2, för att en kylare ska samma kyleffekt för dessa två kretsar måste i7-7700K kompensera sin mindre kretsyta med högre delta mellan krets och omgivning (IHS/Kylare).

Antag att temperaturen i chassi ligger på ~30°C, antag vidare att Ryzen håller ~70°C under last. För samma kyleffekt måste då i7-7700K tåla 30 + (70-30)*200/120 = 96°C.

Så åter igen: var ligger problemet här?

Och visar inte trådar likt denna (som har syskon över hela internet just nu) rätt väl varför ett företag måste göra det väldigt klart att de officiellt inte stödjer överklockning?

Jag håller helt med om att kretsarean spelar roll och jag förstår nu vad du ville visa och som sagt ville jag belysa att att ett chip är mer "än en bit kisel".

Jag tror Intel de senaste åren har satsat på:
1. Öka energieffektiviteten hos sina CPUer. Detta för att den största mängd CPUer som säljs hamnar i laptops.
2. Krympa chiparean och få ut fler chip per wafer = ökad vinst.

Desktop CPUerna och överklockning har inte varit i fokus i utvecklingen men säljsidan vill fortfarande kunna sälja nya produkter till desktop-användarna (dvs. majoriteten på detta forum t.ex.)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag kan förstå att folk blir irriterade eller arga, intel vill ju både ha kvar kakan och äta den. Man marknadsför hårt med öveklockning, upplåst multipel mm men vill ta avstånd från resultaten av det.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD marknadsförde alla Ryzen som upplåsta. Varför har ingen, som läst igenom vad som står när man startar Ryzen Master, startat en tråd om AMD? Jag har inte gjort det för att jag inte bryr mig, men många i den här tråden verkar ju göra det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

...
Varför marknadsför K modeller som OC modeller om man inte kan göra det utan CPUn tar skada?
...

K betyder väl bara att multiplikatorn är upplåst. Det finns ingen garanti för att processorn kan överklockas. Överklockning är för entusiaster som vill pilla på alla parametrar och försöka kräma ur all prestanda som finns. Dock på egen risk.. För 7700 verkar risken vara såpass stor att Intel vill varna oss Vi ska vara tacksamma för att de numera släpper versioner som är upplåsta.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)