Intel: "7700K bör inte överklockas"

Permalänk
Inaktiv

7700k kommer längre ner i cpu sockeln än 6700k och jag märkte detta att cpu kylaren inte hade tillräckligt tryck mot cpun och kylaren satt lite löst när man rörde den fram och tillbaka för att pressa ut kylpastan ordentligt.

Böjde till benen på min cpu kylare "zalman cnps10 performa" så den spänner lite hårdare och jag kör stock frekvens 4.5GHz och får runt 60 grader i stresstest med Aida Stress FPU.

Se bild: http://hexus.net/media/uploaded/2015/12/b3ed5f37-5cdd-49b3-93...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Bara att acceptera?? Hell no! Blir delid när Inet får in Delid-Die-Mate

Alltså aldrig. Haha. Nä men seriöst, jag förbokade en sån i februari, men har nyligen avbokat för jag orkar inte med alla förseningar längre.

Fattar inte vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att 7700k är 'toppklass', flera procent snabbare än Skylake. Ryzen 1700 blev väl en 'bra produkt' eller liknande eftersom den bara nästan kan mäta sig med en Intel processor för 10000 kr i produktivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Glöm inte att 7700k är 'toppklass', flera procent snabbare än Skylake. Ryzen 1700 blev väl en 'bra produkt' eller liknande eftersom den bara nästan kan mäta sig med en Intel processor för 10000 kr i produktivitet

Samtliga Ryzen (både 5 och 7) som testats har fått "Utmärkt" som betyg.

Ser fortfarande inget problem med att 7700k är "topklass", det är fortfarande den bästa processorn du kan köpa för spel, även om den inte är felfri. Dessutom så ändrar SweC inte sina betyg retroaktivt utom vid väldigt sällsynta tillfällen och utan god anledning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Vad vet Intel om 7700K processorn, det är så typisk om någon aktör att uttala sig om en produkt som de ej kan något om.
Nej jag letar bättre på random p14 som har överklockat sin cpu och säger att den är stabil för något barnprogram (spel) fungerar hur bra som helst när 7700K är överklockad och han får ut bättre fps.

Annars håller jag med flera om att in-snålningen av IHS ej var bra, jag tror dock inte en delid resulterar i en mer pålitlig cpu. Liksom man gör ett fysisk ingrepp som kan skada cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja tycker jag inte. Då den säljs utan kylare så har många bara underdimensionerat kylningen skulle jag säga.
Min ligger runt 60 i 4,5 ghz full spel load.

Nog håller jag med om att intel snålar lite men det är också så man tjänar pengar.

Det är precis vad allt detta handlar om. Just DITT exemplar ligger på "runt 60 i 4,5 ghz full spel load", men släng in en annan 7700k, precis samma kylare, kylarpasta, och belastning, och den kanske ligger på 80-90 grader.

Problemet folk tar upp är att många exemplar har urkass värmeledningsförmåga vilket resulterar i höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

GamerNexus nämnde i en video att vissa moderkort gav alldeles för mycket spänning även i stockutförande och att tempen därför sprang iväg. Det låter inte riktigt som att det är problemet i det här fallet men det kan vara värt att kolla upp om man sitter med en varm 7700k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Det finns väl en OC protection plan som köps direkt från INTEL?

https://click.intel.com/tuningplan/

Klart man överklockar om man köper en processor med upplåst multipel (K eller X), samt ett moderkort som tillåter det - annars försvinner väl lite hela grejen med upplåst multipel?

De kanske ska börja levereras utan IHS, eller en vid sidan av så man kan sätta ordentlig pasta/metall mellan kärnorna och IHS så har man ju löst värmeproblemet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Intressanta nyhet!

Känns ännu mer främmande att "uppgradera" sin dator till en 7700k. Visst IPC är högre men 2600K jag har nu går svalt i 4.7GHz.

Jag tänkte köpa Ryzen men blev lite besviken på att den inte kommer över ca 4.1GHz, hade AMD lyckats med 4.5GHz så hade det varit ett solklart val. Kanske utvecklade AMD denna Ryzen generation som samma processor för både desktop och laptop. Då är ca 4GHz en betydligt mer rimlig siffra och det kan mycket väl bli en Ryzen laptop till hösten (borde gå att köra i 3.5-3.8Ghz utan att dra för mycket?)

En fråga: Är inte Kaby Lake CPUerna lödade mot heatspreadern? Varför vill folk då delida dem?
Och om jag förstår det rätt så har Intels CPUer från Ivybridge till nu inte varit lödade utan haft kylpasta istället?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressanta nyhet!

Känns ännu mer främmande att "uppgradera" sin dator till en 7700k. Visst IPC är högre men 2600K jag har nu går svalt i 4.7GHz.

Jag tänkte köpa Ryzen men blev lite besviken på att den inte kommer över ca 4.1GHz, hade AMD lyckats med 4.5GHz så hade det varit ett solklart val. Kanske utvecklade AMD denna Ryzen generation som samma processor för både desktop och laptop. Då är ca 4GHz en betydligt mer rimlig siffra och det kan mycket väl bli en Ryzen laptop till hösten (borde gå att köra i 3.5-3.8Ghz utan att dra för mycket?)

En fråga: Är inte Kaby Lake CPUerna lödade mot heatspreadern? Varför vill folk då delida dem?
Och om jag förstår det rätt så har Intels CPUer från Ivybridge till nu inte varit lödade utan haft kylpasta istället?

Det är inte så enkelt som att säga 7700k är varm. Jag uppgradera nyligen från 2600k till 7700k och ligger nu på 65-70 grader med en Corsair h100iv2 och 4.8ghz, 1,3 voltage. Alltså mer voltage än vad de levereras med.

Knäpper du upp voltage till 1.4 vilket är ganska bra mycket så tycker jag inte man kan klaga att den är varm, folk är ju så oerhört desperata på nå 5 ghz och det är inte alla som gör det på låg voltage.

Jag ångrar inte mitt 7700k köp då jag vet att den är bäst till spel och funkar hur bra som helst till allt annat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är precis vad allt detta handlar om. Just DITT exemplar ligger på "runt 60 i 4,5 ghz full spel load", men släng in en annan 7700k, precis samma kylare, kylarpasta, och belastning, och den kanske ligger på 80-90 grader.

Problemet folk tar upp är att många exemplar har urkass värmeledningsförmåga vilket resulterar i höga temperaturer.

Nja jag har sett väldigt få som når över 60-70 grader i normal användning med vettigt kylning. Du får gärna ge exempel på några som gör det. Att folk lyckas få den att ha en peak över 80 vid full stresstest i timmar är väl inte direkt konstigt.

Du menar alltså att det här låter rimligt någonstans?

"My own chip suffers from it, (without any overclocking) which is quite an annoyance. This despite a delid modification and a proper water loop, resulting in the fans ramping up and down very frequently, and the temperature appearing to frequently spike near the danger zone.”"

Om han deliddat skulle han inte ha några problem alls så uppenbarligen är något monterat fel. Då han kör en vattenkylning ska inte heller responstiden på fläktarna vara något problem då blocket lär vara kallt konstant. Delid verkar ju ge runt 10-20C bättre temps i load på alla test jag sett.

Skrivet av ClintBeastwood:

GamerNexus nämnde i en video att vissa moderkort gav alldeles för mycket spänning även i stockutförande och att tempen därför sprang iväg. Det låter inte riktigt som att det är problemet i det här fallet men det kan vara värt att kolla upp om man sitter med en varm 7700k.

Ett mycket bra tips skulle jag säga, mitt moderkort pumpade över 1,3+v med bios från fabrik. Uppgraderade bios och låg nere på 1,2 vid full load.

Permalänk
Hjälpsam

Finns några lösningar.

  • Ha en jävla tur när du köper din Intel.

  • Använd ett handplockat exemplar, alltså ett sådant som skickats ut till testare.

  • Överklocka inte alls, eller väldigt lite.

  • Köp en AMD, den överklockar inte heller bra men är ett bra val för övrigt.

  • Riskera din dyra processor med att delidda den, kostar också tid och pengar.

Är tvungen att hålla med Intel på en punkt (Tvi!), det finns inga garantier för att du skall kunna överklocka ens en ynka Hz, allt handlar om att som användare utnyttja den säkerhetsmarginal som tillverkarna måste ha.
Tillverkarna garanterar att CPUN skall fungerar i original klocka, inget mer.
Allt görs också på egen risk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja tycker jag inte. Då den säljs utan kylare så har många bara underdimensionerat kylningen skulle jag säga.
Min ligger runt 60 i 4,5 ghz full spel load.

Nog håller jag med om att intel snålar lite men det är också så man tjänar pengar.

Temperaturen hoppar som en groda vare sig CPU är i load eller inte. Nu i idle hoppar den mellan 31 till 60 grader och i load hoppar den från 60 till 80 för mig ungefär. Det är inte möjligt att tempen ska gå upp och ner så pass fort.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Bara att acceptera?? Hell no! Blir delid när Inet får in Delid-Die-Mate

Säljer Inet delidtools? Har sett att Rokit 88 verkar fungera ganska felfritt också!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag blir lite fundersam när jag läser vissas inlägg i tråden. Vill inte citatspamma folk eller peka ut någon.

Men en del här är alltså av uppfattningen att kunden skall tacka och ta emot oavsett vad? Och att någonting som marknadsförs som en premiumprodukt inte behöver ha några som helt egenskaper som gör det till en premiumprodukt.

Det absolut minska man borde kunna förvänta sig är väl ändå att produkten med god marginal håller sig inom specifikationerna?

Ok att 90C tekniskt sett ät OK, men det är ju bara 5 grader från att inte på något plan vara OK längre, och då pratar vi idle temperaturer för vissa.

Och varför säljer ens intel processorer som går överklocka om de har inställningen att man helst ska låta bli? Det dödar ju för bövelen hela varumärket. Då vore det väl bättre för deras varumärke i stort att de helt enkelt slutade med K-märkta cpu:er, eftersom det enligt intel tydligen ligger till så att folk inte har realistiska förväntninggar på produkterna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@rinosaur: Varför inte? Temps kunde hoppa en hel del förut också men då tog det mycket längre tid för CPUer att klättra upp i clockspeed och spänning.
Sitter jag och tittar på mina clocks just nu så går dom friskt mellan 800-4500 Mhz ganska konstant med lite saker i bakgrunden så klart tempen kan få en högre peak. Snittet ligger dock runt 35-40
Du gnäller alltså över att din CPU når peaks på 80C i 4,9 Ghz. Låter inte så farligt i mina ögon

Jag låter som en Intel fanboy nu men det är lite löjligt hur vissa låter i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det inte är Intels speed shift teknologi som gör dessa snabba hopp i frekvens och temp.
https://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Kaby-Lake-Perf...

Easily the most interesting new feature in terms of power is called Intel Speed Shift Technology. This feature actually moves much of the control of P-states (performance states) from the operating system to the architecture itself. P-states are what tells the CPU to move between frequencies in order to balance performance and power consumption. In previous designs, Windows and other operating systems would perform the actual state changes. With Speed Shift, Intel is able to directly change the P-states on the processor and this results in a 30x improvement in the speed of that transition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Det hade varit najs om du kunde bidra med en liten sammanfattning av detta ämne för vanlig folk och helt allmänt utveckla dina inlägg en aning istället för att var så kryptisk. Även som insatt är det ofta svårt att hänga med i dina tankegångar. Jag bjuder den här gången:

Visserligen, men det fanns ju faktiskt en artikel med rätt bra förklaringar som jag tänkte man kunde läsa

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag blir lite fundersam när jag läser vissas inlägg i tråden. Vill inte citatspamma folk eller peka ut någon.

Men en del här är alltså av uppfattningen att kunden skall tacka och ta emot oavsett vad? Och att någonting som marknadsförs som en premiumprodukt inte behöver ha några som helt egenskaper som gör det till en premiumprodukt.

7700K en premiumprodukt? Man måste nog upp i minst 2011-3 för att kalla för premium, 1151 säljs som snabb men billig, ecc och annan drit är till för de användare som har ett liv och gör något vettigt med sin dator.

Skrivet av Ozzed:

Det absolut minska man borde kunna förvänta sig är väl ändå att produkten med god marginal håller sig inom specifikationerna?

Ok att 90C tekniskt sett ät OK, men det är ju bara 5 grader från att inte på något plan vara OK längre, och då pratar vi idle temperaturer för vissa.

Jag själv har en 7700K om min temp var runt 45grader vill jag minnas i idle, när jag drog på blev den ej så varm då heller. Och jag ifrågasätter verkligen om problem med överhettning av 7700K i orginalklock är så vanligt. De som kör processorn dygnet runt med belastning ska skaffa en kylning därefter.

Skrivet av Ozzed:

Och varför säljer ens intel processorer som går överklocka om de har inställningen att man helst ska låta bli? Det dödar ju för bövelen hela varumärket. Då vore det väl bättre för deras varumärke i stort att de helt enkelt slutade med K-märkta cpu:er, eftersom det enligt intel tydligen ligger till så att folk inte har realistiska förväntninggar på produkterna?

Jag håller dock med på denna punkten, lås upp alla processorer och sluta och märk ut den.
På 6700K tiden så var 6700 lägre klockad som default ocg prisskillnaden vill jag minnas var låg.

Sedan tycker jag folk har för höga förväntningar, men visst ta bort K-märkningen. AMD lider lite av samma problem, där många köpte 1700 istället för 1800X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Jag undrar om det inte är Intels speed shift teknologi som gör dessa snabba hopp i frekvens och temp.
https://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Kaby-Lake-Perf...

Easily the most interesting new feature in terms of power is called Intel Speed Shift Technology. This feature actually moves much of the control of P-states (performance states) from the operating system to the architecture itself. P-states are what tells the CPU to move between frequencies in order to balance performance and power consumption. In previous designs, Windows and other operating systems would perform the actual state changes. With Speed Shift, Intel is able to directly change the P-states on the processor and this results in a 30x improvement in the speed of that transition.

Då borde samma problem upptäckas med 6700K ihop med ett moderkort som stödjer Speed Shift. Mitt moderkort fick nyligen stöd, kan bevaka temperaturerna under dagen men har inte tidigare sett något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@rinosaur: Varför inte? Temps kunde hoppa en hel del förut också men då tog det mycket längre tid för CPUer att klättra upp i clockspeed och spänning.
Sitter jag och tittar på mina clocks just nu så går dom friskt mellan 800-4500 Mhz ganska konstant med lite saker i bakgrunden så klart tempen kan få en högre peak. Snittet ligger dock runt 35-40
Du gnäller alltså över att din CPU når peaks på 80C i 4,9 Ghz. Låter inte så farligt i mina ögon

Jag låter som en Intel fanboy nu men det är lite löjligt hur vissa låter i den här tråden.

Jag gnäller för att den hoppar fram och tillbaka över 20 grader i full load, ibland närmare 30 graders skillnad på samma load. I idle hoppar den upp från 30 till 60 och sedan tillbaka till 30 bara jag trycker på en playknapp på youtube? Hur kan det vara normalt. Klockan funkar bra och är stabil för övrigt på relativt låg vcore. Gillar bara inte att tempen hoppar fram och tillbaka trots konstant spänning.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja jag har sett väldigt få som når över 60-70 grader i normal användning med vettigt kylning. Du får gärna ge exempel på några som gör det. Att folk lyckas få den att ha en peak över 80 vid full stresstest i timmar är väl inte direkt konstigt.

Du menar alltså att det här låter rimligt någonstans?

"My own chip suffers from it, (without any overclocking) which is quite an annoyance. This despite a delid modification and a proper water loop, resulting in the fans ramping up and down very frequently, and the temperature appearing to frequently spike near the danger zone.”"

Om han deliddat skulle han inte ha några problem alls så uppenbarligen är något monterat fel. Då han kör en vattenkylning ska inte heller responstiden på fläktarna vara något problem då blocket lär vara kallt konstant. Delid verkar ju ge runt 10-20C bättre temps i load på alla test jag sett.

Ett mycket bra tips skulle jag säga, mitt moderkort pumpade över 1,3+v med bios från fabrik. Uppgraderade bios och låg nere på 1,2 vid full load.

Jag ligger i 70-74grader när jag spelar, runt 29-30grader idle. Kör med en rätt hyffsad tornkylare, "Be quiet Pure rock".
Jag känner mig inte alls lika nöjd som kund som jag gjorde med mitt i7 2600k köp. Nästan så jag ångrar att jag inte bara slängde in ett gtx1080 i gamla burken eller alternativt väntat och skaffat Ryzen istället. Även om inte Ryzen är "bäst" i spel så är den "bra nog". I vissa spel kan även Ryzen va bättre har det visat sig som.

Sen i sommar när den riktiga värmen sätter igång så kommer jag säkert upp över 80grader vid spelande:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då borde samma problem upptäckas med 6700K ihop med ett moderkort som stödjer Speed Shift. Mitt moderkort fick nyligen stöd, kan bevaka temperaturerna under dagen men har inte tidigare sett något liknande.

Enligt anandtech så ökade responsen med Kaby Lake som fick version 2 utav speedshift
http://www.anandtech.com/print/10959/intel-launches-7th-gener...
With Kaby Lake, the hardware control around Speed Shift has improved. Intel isn’t technically giving this a new name, but it is an iterative update which I prefer to call ‘v2’, if only because the adjustment from v1 to v2 is big enough to note. There is no change in the OS driver, so the same Speed Shift driver works for both v1 and v2, but the performance means that a CPU can now reach peak frequency in 10-15 milliseconds rather than 30.

Permalänk
Medlem

Folk missar alltid att dom kan häva köp, även på öppnade produkter.
Är du inte nöjd så lämna tillbaka produkten, större kedjor kommer inte att hindra dig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir lite fundersam när jag läser vissas inlägg i tråden. Vill inte citatspamma folk eller peka ut någon.

Men en del här är alltså av uppfattningen att kunden skall tacka och ta emot oavsett vad? Och att någonting som marknadsförs som en premiumprodukt inte behöver ha några som helt egenskaper som gör det till en premiumprodukt.

Det absolut minska man borde kunna förvänta sig är väl ändå att produkten med god marginal håller sig inom specifikationerna?

Ok att 90C tekniskt sett ät OK, men det är ju bara 5 grader från att inte på något plan vara OK längre, och då pratar vi idle temperaturer för vissa.

Och varför säljer ens intel processorer som går överklocka om de har inställningen att man helst ska låta bli? Det dödar ju för bövelen hela varumärket. Då vore det väl bättre för deras varumärke i stort att de helt enkelt slutade med K-märkta cpu:er, eftersom det enligt intel tydligen ligger till så att folk inte har realistiska förväntninggar på produkterna?

Premiumprodukter är ofta inte bättre i mätbara aspekter överhuvudtaget utan det rör sig om annat som design eller känsla i materialen. Så varför ska man förvänta sig att det är bättre?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir lite fundersam när jag läser vissas inlägg i tråden. Vill inte citatspamma folk eller peka ut någon.

Men en del här är alltså av uppfattningen att kunden skall tacka och ta emot oavsett vad? Och att någonting som marknadsförs som en premiumprodukt inte behöver ha några som helt egenskaper som gör det till en premiumprodukt.

Det absolut minska man borde kunna förvänta sig är väl ändå att produkten med god marginal håller sig inom specifikationerna?

Ok att 90C tekniskt sett ät OK, men det är ju bara 5 grader från att inte på något plan vara OK längre, och då pratar vi idle temperaturer för vissa.

Och varför säljer ens intel processorer som går överklocka om de har inställningen att man helst ska låta bli? Det dödar ju för bövelen hela varumärket. Då vore det väl bättre för deras varumärke i stort att de helt enkelt slutade med K-märkta cpu:er, eftersom det enligt intel tydligen ligger till så att folk inte har realistiska förväntninggar på produkterna?

Vem har sagt att alla överklockar då? Nån som kanske vill underklocka
Tror det är ett mindre problem än du får det att låta som utan att försvara intel allt för mycket

Kan vara skit bakom spakarna, defekt moderkort, kass kylare m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Enligt anandtech så ökade responsen med Kaby Lake som fick version 2 utav speedshift
http://www.anandtech.com/print/10959/intel-launches-7th-gener...
With Kaby Lake, the hardware control around Speed Shift has improved. Intel isn’t technically giving this a new name, but it is an iterative update which I prefer to call ‘v2’, if only because the adjustment from v1 to v2 is big enough to note. There is no change in the OS driver, so the same Speed Shift driver works for both v1 and v2, but the performance means that a CPU can now reach peak frequency in 10-15 milliseconds rather than 30.

Ah, trodde inte det var något direkt nytt i Kaby Lake, det är ju omdöpta Skylakes sett till nästan alla punkter.

Har iallafall inte märkt något temperaturmässigt som avviker denna stund med min 6700K och då hoppar klockfrekvenserna upp och ner hela tiden med. Känns verkligen som att 7700K behöver utredas, känns lite som en Kabygate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Säljer Inet delidtools? Har sett att Rokit 88 verkar fungera ganska felfritt också!

Delid:
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...

Flytande metall:
https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om du köper en ny bil och 6:ans växel gör att motor börjar koka, vill du ha det fixat då eller nöjer du dig med att köra på femmans växel? bilen går ju ändå så fort som man får köra.

Sen är det lite intressant att AMD precis släppt en video som förklarar hur man överklockar, då kontrar Intel med att deras K modeller inte bör överklockas.

Dålig jämförelse.

Bilen är gjord att kunna köras på 6:ans växel.

En rättvis jämförelse vore att säga att bilen har en toppfart på 280km/h.
Du kan köra bilen snabbare, men den blir överhettad och tar skada.

Intels processor kommer med en maxfart som standard.
Du kan få den att "klocka" snabbare, men den blir då överhettad och tar skada.

Betona orden DU KAN så förstår du min poäng.

Ska du dra jämförelser så gör det rättvist.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att när folk började delidda Kaby Lake så fick de intryck av att kylpastan var av om möjligt ännu sämre kvalitet än i Skylake, detta kopplat med att processorn är tunnare rent fysiskt resulterar möjligen i sämre kontakt/kylning med vissa kylare som fungerade bra med Skylake.

Redan Skylake var ju klenare i konstruktionen jämfört med Devils Canyon, var en del rapporter om användare som knäckt sina cpuer när de drog åt kylaren. Någon på Intel verkar räkna kronor och ören och sparar in där det går att spara in, gör man några miljoner cpuer så blir det märkbara pengar i slutändan.

Sandy Bridge var mer eller mindre en fyrkärning Xeon i konstruktionen, sen dess har Intel snikat på konsumentmodellerna.

Min Sandy Bridge gjorde 5.2GHz, 4.8GHz var möjligt för 24/7. Min Devils Canyon gör 4.9GHz, även där är 4.8GHz möjligt för 24/7. Min Skylake gör 4.8GHz stabilt, men blir för varm under load, så jag är tvungen att köra den i 4.6GHz vilket gör den till mer eller mindre en Kaby Lake. Klockningen har i alla fall gått ner på dom nya modellerna, om man inte gör delid.

Det blir spännande att se vad som kommer i höst med Coffee Lake och Ryzen refresh, för egen del lutar det åt en Ryzen vad det lider om det kommer något riktigt attraktivt moderkort. Problem med Ryzen just nu är hög DPC latency och avsaknad av IOMMU. X299 med Skylake-X blir också spännande, äntligen en Skylake med lödd heatspreader, inte alls omöjligt att jag även siktar mot X299 som nästa upgrade om de inte blir löjligt dyra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||