Intel: "7700K bör inte överklockas"

Permalänk
Medlem

Intel: "7700K bör inte överklockas"

http://wccftech.com/intel-i7-7700k-owners-flood-forums-with-o...

Så... Intels svar till de som fått otrervliga värmeproblem med sina 7700K-prollar är att processorn inte bör överklockas... Jag tänker att varför är det då en K-modell för?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inga processorer BÖR överklockas. Men de kan. K-modellen KAN överklockas, och är dessutom högre klockad out of the box jämfört med sin icke-K-broder.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inga processorer BÖR överklockas. Men de kan. K-modellen KAN överklockas, och är dessutom högre klockad out of the box jämfört med sin icke-K-broder.

Det är ju dock märkligt att de marknadsför att den har upplåst multipel i så fall. Och som det står i artikeln så når tydligen vissa exemplar 90C även vid lätta laster, men då ska man "justera fläktprofilen på moderkortet" tydligen.

Jag tycker det låter som att intel inte vill ta ansvar för sin produkt helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju dock märkligt att de marknadsför att den har upplåst multipel i så fall. Och som det står i artikeln så når tydligen vissa exemplar 90C även vid lätta laster, men då ska man "justera fläktprofilen på moderkortet" tydligen.

Jag tycker det låter som att intel inte vill ta ansvar för sin produkt helt enkelt.

Så om din musik ger mig tinnitus pga jag spelar skiten på väldigt hög volym kan jag hålla dig ansvarig då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Processortillverkare har väl aldrig tagit något ansvar för hur deras CPU:er fungerar utanför spec ?

Att det ens säljs modeller som tillåter klockning är ju rätt fantastiskt i sig, det har inte alltid varit så lätt att skruva upp frekvensen. Frågan är om det någonsin varit så lätt innan ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på alla underligheter med Intel på senare tid så känns det som att Intels position inte lär vara densamma inom kort. Totala reträtten från portabla enheter för något år sedan, problemen med processorerna som används i blandannat NAS'ar, nedläggningen av IDF, paniken och underligheterna när Intel reagerar på Ryzen-lanseringen, och nu 7700K-problematiken.

Intressant tidpunkt att följa nyhetsrapporteringen kring Intel.

Permalänk
Medlem

Temperaturen är ju kaotisk utan klock också....

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att en del av anledningen ligger i den ostabila processen med att
tillföra värmeavledningspasta mellan kylplattan och kärnan.

Jag har testat säkert 5st 7700K och alla har varit olika vad det gäller temperatur.
Notera att jag testat dem i samma chassi med exakt likadan konfiguration i övrigt.
Det kan alltså skilja 20C under load i stock utförande med samma vcore.

mvh AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så om din musik ger mig tinnitus pga jag spelar skiten på väldigt hög volym kan jag hålla dig ansvarig då?

Om jag var den som lärt dig göra hållbara jämförelser skulle jag skämmas en smula.

Det finns ju inget i det du försöker dra upp som stämmer.

Om du läser artikeln så står det dessutom att vissa haft problem med att processorn gått upp i 90c vid låga laster. Då är ju något galet.

En hyffsat relevant jämförelse som drar vissa paraleller till det du sa vore om jag sålt högtalare till dig och du spelar musik på normalvolym, och högtalarna helt plötsligt spelar musiken på farligt hög volym.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag var den som lärt dig göra hållbara jämförelser skulle jag skämmas en smula.

Det finns ju inget i det du försöker dra upp som stämmer.

Om du läser artikeln så står det dessutom att vissa haft problem med att processorn gått upp i 90c vid låga laster. Då är ju något galet.

En hyffsat relevant jämförelse som drar vissa paraleller till det du sa vore om jag sålt högtalare till dig och du spelar musik på normalvolym, och högtalarna helt plötsligt spelar musiken på farligt hög volym.

Jag var ju kanske inte 100% seriös. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Så länge processorn håller sig inom spec så är det bara att acceptera att modellen man köpt är som den är, det kan variera mellan exemplar och överklockning är bara en bonus. Min FX 9590 var även den varm även vid låga laster även vid stock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Jag kan tänka mig att en del av anledningen ligger i den ostabila processen med att
tillföra värmeavledningspasta mellan kylplattan och kärnan.

Jag har testat säkert 5st 7700K och alla har varit olika vad det gäller temperatur.
Notera att jag testat dem i samma chassi med exakt likadan konfiguration i övrigt.
Det kan alltså skilja 20C under load i stock utförande med samma vcore.

mvh AC

Hm, så det skulle kunna lösas med fastlödd IHS? Känns ju lite märkligt. AMD's Ryzen är ju inga dyra chip men har ändå fastlödd IHS, så kan intel varit dumsnåla?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara att acceptera?? Hell no! Blir delid när Inet får in Delid-Die-Mate

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag var ju kanske inte 100% seriös. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Så länge processorn håller sig inom spec så är det bara att acceptera att modellen man köpt är som den är, det kan variera mellan exemplar och överklockning är bara en bonus. Min FX 9590 var även den varm även vid låga laster även vid stock.

Men var inte alla 9590 det? Det märkliga här är ju att bara vissa chip verkar bli varma. Jag tycker man bör kunna förvänta sig likvärdig prestanda och temperatur av en processor av samma modell, om man inte överklockar förståss, men det här gällde ju även oklockade chip.

Lugnt, jag tog inte illa vid mig, Men tycker ändå jämförelsen var svag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men var inte alla 9590 det? Det märkliga här är ju att bara vissa chip verkar bli varma. Jag tycker man bör kunna förvänta sig likvärdig prestanda och temperatur av en processor av samma modell, om man inte överklockar förståss, men det här gällde ju även oklockade chip.

Lugnt, jag tog inte illa vid mig, Men tycker ändå jämförelsen var svag.

Alla 9590 var varma men min var nog något utöver det vanliga hade 2x240mm radiatorer med 8 120mm fläktar kunde knappt få den stabil i 5,0ghz och 5,1 var typ omöjligt med belastning. Dock kan det ju berott på minnen eller moderkort men varmt blev det

Visst är det bra om processorerna håller sig hyfsat lika men är variationen inom specifikationerna intel satt så är det tyvärr inte så mycket r man kan klaga på, visa ditt missnöje genom att köpa AMD nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Oerhört underligt svar av Intel! Det har ju länge varit på tapeten att det delidding kunde sänka temperaturen med så mycket som 20 degC men det har inte fått så värst mycket uppmärksamhet tycker jag, förrän nu. 20 grader är en rejäl skillnad!
Det i samband med vad @cabraja skriver kan man tycka tyder på något underligt i tillverkningsprocessen. När det då får så här stora konsekvenser är det skumt att Intel inte väljer att utreda vad det är och istället bara viftar bort det!

Permalänk
Avstängd

Någon som vet varför Intel efter Sandy Bridge (som hade utmärkt temp) slutade löda ihop IHS och istället köra in pasta emellan?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så om din musik ger mig tinnitus pga jag spelar skiten på väldigt hög volym kan jag hålla dig ansvarig då?

Om du köper en ny bil och 6:ans växel gör att motor börjar koka, vill du ha det fixat då eller nöjer du dig med att köra på femmans växel? bilen går ju ändå så fort som man får köra.

Sen är det lite intressant att AMD precis släppt en video som förklarar hur man överklockar, då kontrar Intel med att deras K modeller inte bör överklockas.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm, så det skulle kunna lösas med fastlödd IHS? Känns ju lite märkligt. AMD's Ryzen är ju inga dyra chip men har ändå fastlödd IHS, så kan intel varit dumsnåla?

Ett par kronor per chip gånger ett antal miljoner chip så blir det snabbt pengar av även småslantar. Tyvärr är det så här stora delar av industrin fungerar, på gott och ont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Temperaturen är ju kaotisk utan klock också....

Nja tycker jag inte. Då den säljs utan kylare så har många bara underdimensionerat kylningen skulle jag säga.
Min ligger runt 60 i 4,5 ghz full spel load.

Nog håller jag med om att intel snålar lite men det är också så man tjänar pengar.

Permalänk
Medlem

Även om Intel har "ryggen fri" så kommer de ju tappa köpare om en produkt som är överklockningsbar i praktiken inte är det. Mycket med tanke på K-seriens historia som redan från 2500K har erbjudit, i något slags snitt, ganska goda marginaler. Entusiaster förväntar sig helt enkelt överklockbarhet (läget är alltså inte samma som med Ryzen), det har cementerats väl som en produktegenskap. Och för att nämna Ryzen igen, numera krävs det nästan att 7700K kan skruvas upp en bit i frekvens för att den ska fortsätta vara riktigt konkurrenskraftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja tycker jag inte. Då den säljs utan kylare så har många bara underdimensionerat kylningen skulle jag säga.
Min ligger runt 60 i 4,5 ghz full spel load.

Nog håller jag med om att intel snålar lite men det är också så man tjänar pengar.

Tycker det skulle vara svårt att hitta en underdimensionerad kylare om man så försöker. Kollar man hos återförsäljare så är ju 98% (OBS siffror tagna ur r*ven) stora mastodonter eller AIO-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Någon som vet varför Intel efter Sandy Bridge (som hade utmärkt temp) slutade löda ihop IHS och istället köra in pasta emellan?

Det är billigare. De löder fortfarande på sina med påkostade entusiast processorer.

Skrivet av kaya:

Om du köper en ny bil och 6:ans växel gör att motor börjar koka, vill du ha det fixat då eller nöjer du dig med att köra på femmans växel? bilen går ju ändå så fort som man får köra.

Som jag förstod det på artikeln så fungerade processorerna bara att vissa blev väldigt varma.
Sedan borde väl bilens motor bli varmare av att köras på 5ans växel istället för 6an eftersom den då varvar mer, men kanske jag som tänker fel är ingen fysiker? (självklart skulle jag inte acceptera en produkt som inte fungerar som den ska)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robalm:

Någon som vet varför Intel efter Sandy Bridge (som hade utmärkt temp) slutade löda ihop IHS och istället köra in pasta emellan?

Billigare, så enkelt och tråkigt är det.
För i det stora hela är vi inte så många som stör oss till den grad att vi skulle bojkotta deras produkter för detta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Även om Intel har "ryggen fri" så kommer de ju tappa köpare om inte en produkt som är överklockningsbar i praktiken inte är det. Mycket med tanke på K-seriens historia som redan från 2500K har erbjudit, i något slags snitt, ganska goda marginaler. Entusiaster förväntar sig helt enkelt överklockbarhet (läget är alltså inte samma som med Ryzen), det har cementerats väl som en produktegenskap. Och för att nämna Ryzen igen, numera krävs det nästan att 7700K kan skruvas upp en bit i frekvens för att den ska fortsätta vara riktigt konkurrenskraftig.

Lite extra illa, i mitt tycke, då 7700K är den enda CPU Intel har på desktop som i dagsläget erbjuder något AMD inte kan erbjuda. Intels HEDT-plattform (X99) slaktas av Ryzen utan större problem och likaså i5'orna vad jag sett.

Intressant att se hur mycket fokus detta får av datormediat. Finns god chans för en Streisand-effekt att inträffa, Intels agerande väcker en del frågor som bör få svar. Och som du är inne på har Intel tidigare poängterat överklockning och produkterna med K-sufixet har uppenbart marknadsförts och designats för att tilltala entusiaster/överklockare. De har till och med sålt extra garantier för just överklockare.

Någon har skitit i det blå skåpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Någon som vet varför Intel efter Sandy Bridge (som hade utmärkt temp) slutade löda ihop IHS och istället köra in pasta emellan?

Skrivet av Sisyfos:

Billigare, så enkelt och tråkigt är det.
För i det stora hela är vi inte så många som stör oss till den grad att vi skulle bojkotta deras produkter för detta.

Den här artikeln har en bra poäng även om slutledningen inte är lika smidig. Det är inte enbart för att spara pengar.

http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Ytterliggare läsning: http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Problemet är inte huruvida processorn bör överklockas eller inte, problemet är att man valt en undermålig tillverkningsteknik när en mycket bättre inte bara finns enkelt tillgänglig utan även tidigare använts. Detta för att spara ett par kronor i tillverkningskostnad. Den undermåliga tillverkningstekniken appliceras även på "premium segmentet"

Köper du en premium bil och betalar premiumpris så förväntar du dig att man inte valt att drastiskt reducera kvaliten för att spara ett par kronor på driftskritiska element.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Problemet är inte huruvida processorn bör överklockas eller inte, problemet är att man valt en undermålig tillverkningsteknik när en mycket bättre inte bara finns enkelt tillgänglig utan även tidigare använts. Detta för att spara ett par kronor i tillverkningskostnad. Den undermåliga tillverkningstekniken appliceras även på "premium segmentet"

Köper du en premium bil och betalar premiumpris så förväntar du dig att man inte valt att drastiskt reducera kvaliten för att spara ett par kronor på driftskritiska element.

Fast det här är ju bara tomt prat om du inte har data från Intels prototyp-tester där de utvärderar de olika metoderna. Även om det finns en intuitivt rimlig fysikalisk förklaring till varför nu den nya metoden B är sämre än den gamla A, så kan du inte utan att ha testdata eller extremt detaljerade simuleringsmodeller avgöra hur stor påverkan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luggzon:

Oerhört underligt svar av Intel! Det har ju länge varit på tapeten att det delidding kunde sänka temperaturen med så mycket som 20 degC men det har inte fått så värst mycket uppmärksamhet tycker jag, förrän nu. 20 grader är en rejäl skillnad!
Det i samband med vad @cabraja skriver kan man tycka tyder på något underligt i tillverkningsprocessen. När det då får så här stora konsekvenser är det skumt att Intel inte väljer att utreda vad det är och istället bara viftar bort det!

Denna skillnad är på helt stock CPUs. Ej delidade.
Det är ganska tydligt att processen inte är stabil. Varför dem inte har fixat det under alla dessa år vet jag inte :/
Man ser tydligt när man tar bort kylplattan att pastan ibland sitter mest på ena sidan och sen tjockt på andra sidan.
Som om hela kylplattan satt snett mot kärnan.

Permalänk
Medlem

Lite knepigt att man skalll betala extra för att få överklocka och sedan säger de att man inte skall överklocka. Och de snålar på IHS-en såklart. Intel är bara vana att konsumenterna inte har något val.

Fantastiskt vilka längder vissa kan gå till för att försvara intel. Antar att det är för ni undermedvetet ångrar erat köp.

Skönt att slippa sånt med AMD.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är en oerhört intressant tid att vara datorentusiast i (igen – äntligen!). AMD har efter mycket om och men under lång tid äntligen lyckats sätta spiken på rätt ställe. Samtidigt har Intel börjat fumla lite, denna mastodont som nästan alltid haft skimret av att vara produktmässigt felfri.

Skrivet av Luggzon:

Oerhört underligt svar av Intel! Det har ju länge varit på tapeten att det delidding kunde sänka temperaturen med så mycket som 20 degC men det har inte fått så värst mycket uppmärksamhet tycker jag, förrän nu. 20 grader är en rejäl skillnad!
Det i samband med vad @cabraja skriver kan man tycka tyder på något underligt i tillverkningsprocessen. När det då får så här stora konsekvenser är det skumt att Intel inte väljer att utreda vad det är och istället bara viftar bort det!

De gör som Apple. Är problemet inte stort nog så lyssnar inte folk, fansen är glada ändå och klagomålen dör ut så småningom. Aggen vänds mot klagarna som stämplas som "gnälliga", "bråkiga" och "avundsjuka" utan att Intel behöver lyfta ett finger.

Företagen resonerar som så att det skadar varumärket att medge brister, även om dessa rättas till, då varumärket i stort går ut på att vara felrfri.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är billigare. De löder fortfarande på sina med påkostade entusiast processorer.

Som jag förstod det på artikeln så fungerade processorerna bara att vissa blev väldigt varma.
Sedan borde väl bilens motor bli varmare av att köras på 5ans växel istället för 6an eftersom den då varvar mer, men kanske jag som tänker fel är ingen fysiker? (självklart skulle jag inte acceptera en produkt som inte fungerar som den ska)

Åtminstone de processorer som de vill pådyvla är för entusiaster. Alltid tyckt -E-serien varit lite märkliga produkter.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Den här artikeln har en bra poäng även om slutledningen inte är lika smidig. Det är inte enbart för att spara pengar.

http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Ytterliggare läsning: http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Det hade varit najs om du kunde bidra med en liten sammanfattning av detta ämne för vanlig folk och helt allmänt utveckla dina inlägg en aning istället för att var så kryptisk. Även som insatt är det ofta svårt att hänga med i dina tankegångar. Jag bjuder den här gången:

Intels chip är för små för att lödas fast i värmespridaren.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian