Alina Systems räddas från konkurs – köps av tidigare anställda

Permalänk
Melding Plague

Alina Systems räddas från konkurs – köps av tidigare anställda

En grupp av tidigare anställda köper datorbutiken Alina Systems konkursbo, vilket innebär att alla butiker kommer finnas kvar och all personal får behålla sina jobb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alina - fanns de ens kvar?..

Permalänk
Medlem

För det anställdas skull så får man väl hoppas det går att vända skutan. Men det är en tuff marknad, det är ingen hemlighet för någon med teknikintresse.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det känns ju tyvärr som en värdelös investering, men bra kämpat. Var det inte något liknande scenario med Datorbutiken.se för några år sen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

så företagsrekonstruktion hjälpte inte och de tror de kan vända det? :/ lycka till, känns väldigt modigt/dumt men vem vet.. det kanske går

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Min första PC var från Alina så de har en speciell plats i mitt hjärta...

Permalänk
Medlem

Håller tummarna! Kanske kan bli något mindre stödköp nästa gång.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas! De verkar i alla fall vara passionerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

För det anställdas skull så får man väl hoppas det går att vända skutan. Men det är en tuff marknad, det är ingen hemlighet för någon med teknikintresse.

Tuff marknad?? Det är ju bara att slänga med en pingvinstång.

Permalänk
Medlem

Jag önskar de lycka till. Problemet är ju att det redan finns stora etablerade företag med utmärkta omdömen att handla hos. De måste helt enkelt erbjuda något som andra inte gör och det enda jag kan komma på är att sänka priset eller sälja produkter ingen annan gör.

Alltid bra med konkurrens iaf.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SexMachine:

Tuff marknad?? Det är ju bara att slänga med en pingvinstång.

Lol, det finns andra faktorer än det som gör Inet populära
Till exempel när en polares GTX 670 som han hade köpt begagnat gick sönder helt plötsligt och han fick ett GTX 770 tillbaka av Inet utan några ytterligare frågor.

Det är service.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Lol, det finns andra faktorer än det som gör Inet populära
Till exempel när en polares GTX 670 som han hade köpt begagnat gick sönder helt plötsligt och han fick ett GTX 770 tillbaka av Inet utan några ytterligare frågor.

Det är service.

japp!
mitt amd r9 280 gick sönder. köpt för 2.5 år sen. "3 år garanti" dom fick kortet i tisdags förra veckan 16.00. Dom började kolla kortet på onsdags morgonen runt 9.30-10 "fick sms om det." fick ett samtal 1 timma senare, dom testade kortet på 2 datorer fick ej igång kortet , fick ett asus amd rx 470 8gb strix oc,skickades samma dag så hämtade ut det ifrån posten i torsdag, med ny 3 års garanti. och roliga är väl att jag köpte amd r9 280 för 1600kr och detta kort kostar 2200kr hos dom men 2600-2700kr på andra ställen. Så fick även ett bättre kort , dyrare och även 3 års garanti.

Det är support enligt mig. inte konstigt att dom har så bra omdöme : D

Permalänk
Medlem

Jag antar att de flesta här missade denna del gällande hur de lyckas.

Citat:

Tanken är att verksamheten ska fortsätta utveckla sitt utbud av service och tjänster för privatpersoner och företag, istället för att vara helt beroende av försäljningen av datorer och hårdvara.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatty:

japp!
mitt amd r9 280 gick sönder. köpt för 2.5 år sen. "3 år garanti" dom fick kortet i tisdags förra veckan 16.00. Dom började kolla kortet på onsdags morgonen runt 9.30-10 "fick sms om det." fick ett samtal 1 timma senare, dom testade kortet på 2 datorer fick ej igång kortet , fick ett asus amd rx 470 8gb strix oc,skickades samma dag så hämtade ut det ifrån posten i torsdag, med ny 3 års garanti. och roliga är väl att jag köpte amd r9 280 för 1600kr och detta kort kostar 2200kr hos dom men 2600-2700kr på andra ställen. Så fick även ett bättre kort , dyrare och även 3 års garanti.

Det är support enligt mig. inte konstigt att dom har så bra omdöme : D

Det finns tyvärr mängder av skräckscenario där Inet betett sig som riktiga svin mot sina kunder, men här på Sweclockers hyllar man Inet till skyarna av någon märklig anledning.

Vad gäller Alina får man hoppas på att den nya riktningen ger lön för mödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Jag antar att de flesta här missade denna del gällande hur de lyckas.

Så uppdatera win10 service packs 2ggr per år för teknikintolleranta? Det är big business!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns tyvärr mängder av skräckscenario där Inet betett sig som riktiga svin mot sina kunder, men här på Sweclockers hyllar man Inet till skyarna av någon märklig anledning.

Vad gäller Alina får man hoppas på att den nya riktningen ger lön för mödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är av uppfattningen att ingen butik är fläckfri, men att Inet ändå kan räknas till toppskiktet jämfört med sina konkurrenter. Själv håller jag även Webhallen varmt om hjärtat, men de har jag också läst skräckscenarion om.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns tyvärr mängder av skräckscenario där Inet betett sig som riktiga svin mot sina kunder, men här på Sweclockers hyllar man Inet till skyarna av någon märklig anledning.

Vad gäller Alina får man hoppas på att den nya riktningen ger lön för mödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du, dom skräckscenario finns här på Swec med
det är bara att leta!

Som alltid är det mest negativa det skrivs om.
Och dom positiva märks inte lika mycket, p g a att det finns inget klaga på!
Jag tror det är så i alla läger!

Jag själv har både positiva och negativa erfarenheter om Inet!

Typ 95% positiva VS 5% negativa

Och då har jag handlat där i ca 10år! (och handlat på flera andra "stora" med)

En kille/support på Inet ringde mig t e x 6 gånger på en dag! Det är respekt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Oavsett vad vi, folket, tycker om detta så är det jäkligt bra jobbat av dem och jag önskar dem iallafall allt gott och lycka till med företaget!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns tyvärr mängder av skräckscenario där Inet betett sig som riktiga svin mot sina kunder, men här på Sweclockers hyllar man Inet till skyarna av någon märklig anledning.

Vad gäller Alina får man hoppas på att den nya riktningen ger lön för mödan.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har haft 1 problem med dom men det var i butik. Han var ett riktigt svin. dock så var telefon supporten bra och lyckades fixa det där igenom. Dock inet i mitten av stockholm var otroligt otrevliga både den som stod i kassan även butiks chefen, dock när jag bad om att få prata med hans chef och fick en tid för möte så ringde butiks chefen upp och frågade varför jag skulle prata med hans chef. så det fixade sig. Dock pågrund av att telefon supporten var fortfarande bra och att en butik jag haft problem med gör ej så jag tycker sämre om dom, då det är svårt att anlita bara bra personal, man lyckas alltid få en idiot som tar lite tid innan dom märker det och kan sparka.

Permalänk
Medlem

Detta visar åttagande, vilja och beslutsamhet från Alinas anställda.
Det skall de ha cred för!
Jag önskar dem all lycka.

Permalänk
Inaktiv

Byt namn till något som rimmar. Satsa på diversifiering och inte bara "vi är en generic datorbutik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Tuff marknad?? Det är ju bara att slänga med en pingvinstång.

HAHAHAHA!!! Garvar så jag spiller kaffe på skjortan alltså.

Men sant är det... Finns tydligen mycket barn som köper då man bara behöver locka med godis för att köpa sig titeln som "årets datorbutik" typ 20 år i rad. Så glad att Sweclockers lagt ner den tävligen för det var ju trams rakt av. Circle jerk för de som gillar Inet.

OnT. Kul att tidigare anställda orkar engagera sig i Alina Systems. De kanske får ett uppsving nu när de fått en del medial uppmärksamhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är en väldigt kräsen och oförlåtande kund, Alina shabblade till en tidigare felsökning för mig och det var tillräckligt för att jag nu förtiden vänder mig exklusivt till webhallen med allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns tyvärr mängder av skräckscenario där Inet betett sig som riktiga svin mot sina kunder, men här på Sweclockers hyllar man Inet till skyarna av någon märklig anledning.

Ju fler kunder du har desto högre är oddsen att skräckhistorier uppstår, antingen pga efterblivet klientel som ställer till med absurda situationer och/eller behandlar personal som skit och inte blir bemötta kungligt i retur - eller att du helt enkelt behöver anställa 1000 personer med ett genomsnitt blockmongon på 3% och får 30 idioter istället för 0,3 som du har i en mindre verksamhet.

Inet har också gjort en hel del riktigt sjuka positiva saker.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Fatty:

japp!
mitt amd r9 280 gick sönder. köpt för 2.5 år sen. "3 år garanti" dom fick kortet i tisdags förra veckan 16.00. Dom började kolla kortet på onsdags morgonen runt 9.30-10 "fick sms om det." fick ett samtal 1 timma senare, dom testade kortet på 2 datorer fick ej igång kortet , fick ett asus amd rx 470 8gb strix oc,skickades samma dag så hämtade ut det ifrån posten i torsdag, med ny 3 års garanti. och roliga är väl att jag köpte amd r9 280 för 1600kr och detta kort kostar 2200kr hos dom men 2600-2700kr på andra ställen. Så fick även ett bättre kort , dyrare och även 3 års garanti.

Det är support enligt mig. inte konstigt att dom har så bra omdöme : D

Alltså, vilka säljer RX 470 för 2600:-? 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Lol, det finns andra faktorer än det som gör Inet populära
Till exempel när en polares GTX 670 som han hade köpt begagnat gick sönder helt plötsligt och han fick ett GTX 770 tillbaka av Inet utan några ytterligare frågor.

Det är service.

Du vet att reglerna säger "vid garantier ska vara ersättas av likvärdig vara eller pengar tillbaka"? antagligen blev det en billigare lösning att byta upp din kompis.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av moonblase:

Du vet att reglerna säger "vid garantier ska vara ersättas av likvärdig vara eller pengar tillbaka"? antagligen blev det en billigare lösning att byta upp din kompis.

Ja, men dels så var det frivilligt av dem att ersätta kortet då han hade köpt det begagnat och för det andra så var/är GTX 770 en hel del snabbare än GTX 670. Ett GTX 760 ligger ungefär vid GTX 670 och det kunde de lika gärna ha valt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, vilka säljer RX 470 för 2600:-? 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Asus 8gb strix kostar så på alla andra sidor som jag litar på , typ komplett, webhallen, dustin, cdon etc.
Men ja det var dyrt, dock är asus strix väldigt dyra har jag sett xD

Permalänk
Inaktiv

Inet har haft sina upp och ned gångar. Köpt samtliga delar till min stationära men även laptops från just Inet. Det handlar om mitt grafikkort som jag har fått skickat in för fel service (7 gånger totalt) som då fått en "grundlig undersökning" där de kör allt från 3Dmark, till alla möjliga tester över natten grejer. Har fått betala strax över ca 3000 kr för "felsökningarna" totalt. Även om jag hade filmat hur mitt dåvarande grafikkort lätt från dess kylning från fläktarna, uppförde sig i spel, kraschade totalt, samt hur skärmen visade alla regnbågens färger så ville de inte byta ut grafikkortet. Visade sig till sist att efter den 8:e servicen så fick de samma fel som jag och bytte ut kortet i "Good-will" för de ville vara som han bakom kassan sa "snälla" (inom garantin tänkte jag...)

Jag vet att det finns individer som försöker blåsa folk/företag på pengar eller andra saker som de kan se för deras egna vinning. Men ärligt talat. Efter att ha köpt saker där för strax över 30.000 och haft problem med ett enda grafikkort som jag ville från första början (2:a servicen jag skickade in den på) vilja byta ut så bör ju Inet kunna ta mig som är en återkommande kund och ta sig i kragen och säga vi byter ut skiten.

Som sakt det finns mycket positivt och negativt om Inet.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

japp!
mitt amd r9 280 gick sönder. köpt för 2.5 år sen. "3 år garanti" dom fick kortet i tisdags förra veckan 16.00. Dom började kolla kortet på onsdags morgonen runt 9.30-10 "fick sms om det." fick ett samtal 1 timma senare, dom testade kortet på 2 datorer fick ej igång kortet , fick ett asus amd rx 470 8gb strix oc,skickades samma dag så hämtade ut det ifrån posten i torsdag, med ny 3 års garanti. och roliga är väl att jag köpte amd r9 280 för 1600kr och detta kort kostar 2200kr hos dom men 2600-2700kr på andra ställen. Så fick även ett bättre kort , dyrare och även 3 års garanti.

Det är support enligt mig. inte konstigt att dom har så bra omdöme : D

Inte undrar på datorbutiker konkar...

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16