AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Skumt. Hexus.net får resultat som fick mig att häpna.
http://hexus.net/media/uploaded/2017/4/f0f714d5-2ea3-4fd9-ae1a-3707c5d09f1d.png

Det blev mycket att ta in på kort tid. Får försöka smälta så motstridiga uppgifter efter en lång dags arbete, kort tid till att se på diagram och tolka dem.

Det sista får allt bli i morgon...

Häpna? Ser väl ut som typisk gpu flaskhals, det skiljer ju sig bara 2fps mot lägsta och högsta är ju inom felmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Samtidigt som många säger, "synd att den inte klockar bättre" så kan jag känna att det typ redan är gjort eller? Visst, det är klart att det inte går att krama ut mycket mer prestanda. Men som den är gjord så är det ju nästan så man "slipper" OC?

Fast gillar man att klocka är det synd!

Något annat som också är synd är att man knappt kan mäta FPS på ett tillförlitligt sätt för multiplayer spel. Finns en del som påstår att i5 droppar mer än Ryzen i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

SBS? (skit bakom spakarn)
Vadå sitter du på en 486:a 33Mhz??

Min äldre burk som sambon kör. Kan lira Spotify+webläsare+spel+Adobe utan problem, sitter också en oklockad i7 2600k i den.

Låter väldigt okunnigt att säga att en processor sen dom 10 senaste året har svårt med multitasking

Whoosh!

Skrivet av Fatty:

Har aldrig sett någon skriva det.
Dock sett folk skriva att vänta på 1500 och 1600 då dom kommer vara väldigt nära intel med lägre pris
alltså more bang for the buck. Sen har folk som klankat ner på amd ändrat det till att folk sagt just det som han skrev.

Jag kan ha helt fel nu men aldrig sett någon skriva sådär som ej är typ intel fanboy.

Och i Bang-for-the-buck har de ju också slagit Intel. Samma prestanda som 1800X, men för halva priset. Eller om vi tittar överklockat så får ju en överklockad 1600 samma resultat som en överklockad 1700 till nästan halva priset. Och det är samma överklockade 1700 som 7700k faktiskt får kämpa för att slå och det mesta under 6700k och 4770k inte rår på. I spel. I allt multitrådat...

Skrivet av Cameltotem:

Jaa det kan jag köpa som argument, men gör folk så här verkligen? Tänker vem fan vill köpa ett gammalt moderkort eller processor. Brukar själv köpa nytt grafikkort lite då och då sen efter 5 år blir det helt komplett ny dator :P, hade aldrig orkat byta cpu tror jag, känns svårt att få såld.

Det är många år sedan det var aktuell, senast var väl Socket A (hade 3 sådana på samma mobo) och möjligen socket 754/939 när det begav sig. Och tänker man sig att man köper en CPU + Mobo nu som man känner håller i 3-4 år så kan man byta den mot toppmodellen i Zen++ och då modern toppprestanda till priset av en CPU. För man kan ju ge sig på att vi det laget som kommer Intel i7-X770k att ha 6c12t och DDR5 och man skulle behöva köpa allt nytt om man vill ha den prestandan.

Nästa fråga är om vi om 4 år kommer känna att USB 3.1 är begränsande, likt USB 2 idag på Sandy Bridge-platformen. Givet hur många standarder i datorn som måste skalas upp 5-10x för att vi skall kunna åstadkomma märkbart snabbare överföringar än 10Gbps, så är min förväntan att USB 3.1 kommer hålla bättre än USB 2:)

Skrivet av lord_vasagos:

Även om dagens mest gillade är 1600an tycker jag 1500x är intressant och mot 7600k är den billigare har låg tdp och starkare multitrådat och lägger sig i en sweetspot till bra pris och 1400an ska med bli intressant

Om man tänker medel gamer
1500x 2199kr + billigt b350 har inet kommande för 749kr = 2949kr
7600k 2490kr + z270 för 979kr = 3469kr
1600x 2899kr + b350för 750kr =3649kr

ändå är 1500x starkare än 7600k och landar i mellan i5/i7 om man ser till multitråds prestanda vilket är 7600k´s svaghet även om båda är klockade spöar 1500an den multitrådat och är ganska identiskt med en klockad 7600k när den går i original även 1600x ligger bra till och trots dom inte hänger med i singel trådat är ryzen klart intressantare än i5an i mina ögon även för spel och med b350 har man även full oc funktion som med Intels Z modeller

En i5 är inte så stark multitrådat och kommer nog börja storkna i spel lite som i3 gör med lite snabbare gpu och trots dom har bra ipc orkar dom helt enkelt inte dra lasset med en tyngre gpu och är där ryzen kommer visa sig stark tror jag och 1500an ligger nog i sweet spoten + man får runt en femhundring extra att lägga på gpu

Lägg på ett 480/1060/580 (beroende på pris) på det så får man en riktigt bra spelburk för riktigt bra pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Din rigg är typ identisk med min, jag beställde en Ryzen 1600 idag

Kolla på rätt video förresten. Den du kollade på var ett GPU test, här är det CPU prestanda som mäts:
https://www.youtube.com/watch?v=WlOs_McAVZ0

(Det är dock fortfarande ganska jämnt mellan dem så där var slutsats var rätt från början)

Frågan är dock vem man ska lita på. Här är en video som visar upp enormt mycket bättre resultat för Ryzen 1600X. Fast jag misstänker att GPUn håller honom tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=3VvwWTQKCZs

Skrivet av heatm:

Jag gillar dock hur Ryzen har 30-40 % kvar även när man streamar i 6 MBit/s 1080/60. Så man skulle kunna ha tex en twitchserver som trancodar en film till någon familjemedlem on the move, samtidigt som man spelar OCH streamar. Definitivt sjukt mycket CPU-kraft för pengarna.

Men jag skulle inte bytt upp mig om jag var dig heller.

Edit/tillägg: Efter att spenderat dagen med många Ryzentester så kan jag bara konstatera att AMD är tillbaka med besked! 1600 och 1600x är rena rama monster och sopar banan med Intels i5or på allt utom högsta FPS i spel. Men som Gamers Nexus konstaterade så är det ofta Ryzen ligger bättre till i 0,1 % och 1 % lows för fyra trådar räcker, men har börjat få känna på piskan i en del nyare spel. Skulle jag köpa en i5:a idag för samma pris som en 1600x? HEEEEELL NOOOOO!

7700k har dock fortfarande en plats om man ska sätta ihop en gaming rig med en 144 - 240 Hz-skärm.

Om black friday (?) hade varit nu i påsk och jag precis som då (i November förra året) satt kvar med min 10 år gamla rigg så hade jag köpt Ryzen idag. Plan för nybygge har under senvintern varit ett bygge till yngsta grabben men det blev skjutet lite på framtiden. Initialt var en G4560 målet men nu när vi är mitt i Ryzen-säsong, så lutar det åt en R5 1500x ist. Priserna har ett par veckor på sig att stabilisera sig då också... Webhallen har ju iaf nu börjat med att lägga sig några 10:or under alla andra som kör AMD RRP precis på kronan

Som många andra här blir det till att försöka få en samlad överblick över alla recensioner under påskhelgen.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Hjälpsam

Vill återigen säga det, originalkylaren är riktigt fin och duger för de flesta, där sparar man 200 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Ni som säger att Ryzen presenterar bättre än i5-7600K i spel måste ju verkligen leva i en magisk fantasivärld där prestandatester inte spelar någon roll, där allt man behöver göra är att tro. Lyssna på Thomas DiLeva och rösta på såna som Trump! Han kommer bygga den där muren, en dag... En dag ska 8 trådarna slå 4 kärnor, en dag ska 12 trådar slå 8 trådar. Och då... Då ska ni minsann få se! Det kanske dröjer fem år och Intel kanske hinner släppa nya processorer som år för år kommer slå AMD i alla speltester, men en dag kommer min Ryzen CPU tjäna några extra procent i prestanda i något avdankad gammalt spel. Då kommer ni Intel-användare gråta!

...eller så lever man i verkligheten och nuet, där Intel vinner nästintill samtliga speltester.

Kaby Lake är helt enkelt bäst när det kommer till att pusha frames, de har så pass mycket starkare enkeltrådad prestanda. Det intressanta är dock att så länge man är GPU bunden i prestandan så verkar Ryzen prestera bättre i flera lägen, ibland helt överlägsen i minimum FPS. Kolla speltesterna i denna videon, speciellt Overwatch:

Jag spelar i 1440p nu och har planer på att gå på en Ultra-Wide 3440x1440. Jag kommer vara GPU bunden i många år framöver även med t.ex. ett GTX 1080. Där ser Ryzen ut att vara det klart bättre valet för en gamingdator. Jag antar att detta beror på att Ryzen har kraft över till bakgrundsprocesser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kaby Lake är helt enkelt bäst när det kommer till att pusha frames, de har så pass mycket starkare enkeltrådad prestanda. Det intressanta är dock att så länge man är GPU bunden i prestandan så verkar Ryzen prestera bättre i flera lägen, ibland helt överlägsen i minimum FPS. Kolla speltesterna i denna videon, speciellt Overwatch:

https://www.youtube.com/watch?v=3VvwWTQKCZs&feature=youtu.be&...

Jag spelar i 1440p nu och har planer på att gå på en Ultra-Wide 3440x1440. Jag kommer vara GPU bunden i många år framöver även med t.ex. ett GTX 1080. Där ser Ryzen ut att vara det klart bättre valet för en gamingdator. Jag antar att detta beror på att Ryzen har kraft över till bakgrundsprocesser etc.

Tycker mig inte se att Ryzen är överlägsen?

Personen i videon nämner att Ryzen är ett bra val om man planerar att använda sin dator till rendering eller liknande vid sidan om spel. Något som alla kan hålla med om.

AnandTech säger i sina slutord att Intel fortfarande är ett bättre val för DX9 och DX11 (de flesta spelen, eller alla, presterar bättre med DX11 än DX12) och e-sport överlag. Så jag ser inte varför alla amatörer försöker få det till att AMD skulle vara överlägset.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Så efter att ha skummat igenom artikeln verkar det som att i5-utmanarna är powerhouses, de utmärker sig inte främst i spelscenarion, utan lämpar sig bäst för produktivitet men fungerar bra för all-round och gör det till en lägre prislapp om man inte enbart använder sin burk till spel.
Hade ju, som någon tidigare påpekat i tråden, varit intressant om man kunde få lite fler jämförelser när man blandar in Radeon kort samt Crossfire, SLI mm. (AMD får ju skylla sig själva när de segar med lansering av deras prestandakort)
Har sett en del klipp på YouTube där de som testat lite olika uppsättningar med Ryzen 7, där de verkar ha funnit att dem presterar fantastiskt bra i speltitlar där Crossfire är inblandat, troligtvis scenarion där AMD's prylar kan dra nytta av varandra när de paras ihop.
Vore kul att se om Sweclockers kunde komma fram till samma slutsats (då det i speltester uteslutande rör sig om nVidias högpresterande kort) eller om det helt enkelt rör sig om reguljär fanboy Tube-bluffning vad gäller Crossfire kontra spelprestanda i Ryzen sammanhang.
Har ännu inte inhandlat någon Ryzen plattform så har inte haft någon möjlighet till att testa själv.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller kommer det inte vara så att det är fler trådar som gäller i framtiden?
Isf verkar ju Ryzen 5 vara ett väldigt bra val i ett halvbudget bygge.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Lite samlade tankar kring dom CPU:er som finns nu 2017.

Det är jättebra att AMD är tillbaka på banan, vi behöver konkurrens både för priset och för att piska på utvecklingen. Att käbbla om vilken processor som är bäst är för mig en alldeles för kort tanke. Valet av processor borde istället baseras på, Vad ska datorn användas till?

Jag resonerar så här.
Dator för stor majoritet spelande: Intel i7, 7700k
Dator för stor majoritet skapande/multitasking (game/stream/rendering): Ryzen 7, Ryzen 5
Dator för lite allt möjligt: Intel i5 / Ryzen 5 (ta den som är billigast eller passar din budget bäst)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, de här Ryzen-rezensionerna. Är rejält sugen på ett köp. Dock är jag förbryllad över valet som AMD gjort att lämna samtliga modeller upplåsta när det hittils ser ut som att (1500X,1600,1600X,1700,1700X & 1800X) alla slår i väggen vid 3,9-4,0ghz. Tittar man på ökningen från stock turbo så är ju nästan överklockningen överflödig och jag ser inte meningen med att köpa en "X" modell. Känns ju som tidigare nämnt "färdigklockat från fabrik".

Det enda logiska jag kan se vore ju en omfattande kisel-sortering hos AMD som förtydligar modellregistret och motiverar köp. Frågan är om vi hittills har sett top performance batch eller average Joe batch på samtliga CPUer.. Eller har någon noterat en annan in/utfallsvinkel?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG, Ryzen 2600, ASUS TUF gaming B450, HyperX Fury 16gb 2666mhz, Sapphire Radeon Vega 56, Corsair AX850, Samsung 970 Evo 250gb m.2, Crucial 480gb ssd
HTPC: Lian Li PCQ08, Corsair CX430, 2500k @4,4ghz, Corsair H80, Zotac Z68-ITX WiFi mITX , Corsair XMS3 8gb 1600mhz, Asus GTX680

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Häpna? Ser väl ut som typisk gpu flaskhals, det skiljer ju sig bara 2fps mot lägsta och högsta är ju inom felmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

När det flaskar pga GPU brukar ju skillnaden mest bara krympa, inte så att Ryzen 5 1500X skulle knäppa en i7-7700K på näsan oavsett fåtrådad prestanda. Om det är felmarginalen vid 1080p så visar det ju hur liten skillnaden är.

Det här är mer förväntat, värden från extremetech.com.

i7-7700K vinner och i5-7500 långt efter.

extremetech.com skriver:

Citat:

Ryzen 5’s debut has highlighted how weak the Core i7-7700K’s value proposition truly is. In the old days, when the FX-9590 competed with Core i7 in much the same way a pigeon competes against a bird-of-prey, Intel could get away with charging an extra $100 for Hyper-Threading. If you care about a mix of gaming and multi-threaded performance, the 1600X blows the Core i7-7700K out of the water.

Om det är något jag hoppas på nu så är det HEDT - låga priser på Skylake-X och ännu lägre på 16C32T Zen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns det någon review där man jämför i3 med Ryzen 5 i vanligt förekommande spel?

För åtminstonde CS:GO och liknande torde ju i3:an (och inte nödvändigtvis den med "K", men helst med så hög klockfrekvens som möjligt) vara det mest prisvärda valet. Gärna ihop med snabbt minne.

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonoff:

Intressant läsning, de här Ryzen-rezensionerna. Är rejält sugen på ett köp. Dock är jag förbryllad över valet som AMD gjort att lämna samtliga modeller upplåsta när det hittils ser ut som att (1500X,1600,1600X,1700,1700X & 1800X) alla slår i väggen vid 3,9-4,0ghz. Tittar man på ökningen från stock turbo så är ju nästan överklockningen överflödig och jag ser inte meningen med att köpa en "X" modell. Känns ju som tidigare nämnt "färdigklockat från fabrik".

Det enda logiska jag kan se vore ju en omfattande kisel-sortering hos AMD som förtydligar modellregistret och motiverar köp. Frågan är om vi hittills har sett top performance batch eller average Joe batch på samtliga CPUer.. Eller har någon noterat en annan in/utfallsvinkel?

Marknadsföring?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Om black friday (?) hade varit nu i påsk och jag precis som då (i November förra året) satt kvar med min 10 år gamla rigg så hade jag köpt Ryzen idag. Plan för nybygge har under senvintern varit ett bygge till yngsta grabben men det blev skjutet lite på framtiden. Initialt var en G4560 målet men nu när vi är mitt i Ryzen-säsong, så lutar det åt en R5 1500x ist. Priserna har ett par veckor på sig att stabilisera sig då också... Webhallen har ju iaf nu börjat med att lägga sig några 10:or under alla andra som kör AMD RRP precis på kronan

Som många andra här blir det till att försöka få en samlad överblick över alla recensioner under påskhelgen.

Själv sitter jag ju här med min överklockade i5 2500K och har svårt att motivera en uppgradering. Streamar world of tanks i 1080p/30 med x264 "very fast" och det funkar. Ända anledningen till en uppgradering för mig personligen är att kunna streama i 60 fps nu när Twitch ökat bitraten du får använda. Men samtidigt vet jag inte om jag vill streama i 5-6 Mbit/s. Det är rätt så många med kassa uppkopplingar som får det svårt att kolla då. Vet inte om alla får kvalitétsalternativen nu så att man kan välja en lägre kvalité på streamers som även inte är partners.

6600k är ju fortfarande en grym CPU. Du får väl vänta på Ryzen 2 och uppgradera då istället. Då kan ju grabben få intelskräpet.

Jag tror faktiskt jag håller mig till en andra generation Ryzen. Överklockning är som halva mitt nöje med CPU:er och det känns som om lite utav det roliga är borta med dagens Ryzen. Blir iaf inget förrän efter sommaren då moderkorten mognat till och priserna stabiliserats. Eller sjunkit när det gäller minnespriser. Samsung B-die har redan skjutit i höjden med Ryzen-släppet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweMerlin:

Finns det någon review där man jämför i3 med Ryzen 5 i vanligt förekommande spel?

För åtminstonde CS:GO och liknande torde ju i3:an (och inte nödvändigtvis den med "K", men helst med så hög klockfrekvens som möjligt) vara det mest prisvärda valet. Gärna ihop med snabbt minne.

För spel så är definitivt Intel Pentium G4560 DEN prisvärdaste processorn på marknaden, om man nöjer sig med prestandan.
På grund av den känns nästan samtliga i3'or från Intel meningslösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

http://i67.tinypic.com/23wmzgp.png

Tycker mig inte se att Ryzen är överlägsen?

Personen i videon nämner att Ryzen är ett bra val om man planerar att använda sin dator till rendering eller liknande vid sidan om spel. Något som alla kan hålla med om.

AnandTech säger i sina slutord att Intel fortfarande är ett bättre val för DX9 och DX11 (de flesta spelen, eller alla, presterar bättre med DX11 än DX12) och e-sport överlag. Så jag ser inte varför alla amatörer försöker få det till att AMD skulle vara överlägset.

Ryzen ligger före i 1440p trots att den egentligen inte ska ha kraft att göra det, i 1080p så krossar den i5an i Overwatch. Ryzen är inte överlägsen Kaby Lake, vem har påstått det? Kaby Lake vinner nästan alltid på average FPS.
Jag ville bara visa att Ryzen har dolda fördelar. Så gott som alla reviewers pratar om bra flyt med Ryzen, något som du inte får med Intel så lätt.

Någon har laddat upp en video på ett MMO jag spelar. Där jämförs en brutalt klockad 6700K mot en lägre klockad R7 1700 med långsammare RAM. i7an vinner med lätthet i average framerate. Men detta är också ett spel som lider enormt av stutters, speciellt på min 6600K. Jag har dem hela tiden. Dessa verkar på något konstigt sätt försvinna med Ryzen.

Får se om det ligger någon sanning i det när jag får min R5 1600 imorgon eller om man blivit lurad av Ryzen hype train

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

http://i67.tinypic.com/23wmzgp.png

Tycker mig inte se att Ryzen är överlägsen?

Personen i videon nämner att Ryzen är ett bra val om man planerar att använda sin dator till rendering eller liknande vid sidan om spel. Något som alla kan hålla med om.

AnandTech säger i sina slutord att Intel fortfarande är ett bättre val för DX9 och DX11 (de flesta spelen, eller alla, presterar bättre med DX11 än DX12) och e-sport överlag. Så jag ser inte varför alla amatörer försöker få det till att AMD skulle vara överlägset.

Anandtechs summering: Ryzen är med dagens prisbild överlägset för alla utom för tonåringar som lirar e-sportsspel.

Och Ryzen 1600x och uppåt har ofta bättre 0.1 % och 1 % low FPS. Fast dom har lägre medel-FPS.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

För spel så är definitivt Intel Pentium G4560 DEN prisvärdaste processorn på marknaden, om man nöjer sig med prestandan.
På grund av den känns nästan samtliga i3'or från Intel meningslösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du alldeles säkert rätt i men i3:an finns i högre klockfrekvenser och därmed är det den jag är intresserad av att få jämförd

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det har du alldeles säkert rätt i men i3:an finns i högre klockfrekvenser och därmed är det den jag är intresserad av att få jämförd

.

i3 kan funka om man enbart kikar på medel fps och i spel som är väldigt lätt trådade, kikar du på 1 & 0,1% frame time värden och i spel som är mycket trådade så är en i3 inte riktigt lika het. Den Intel CPU som kan konkurrera i spel är 7700k, den kommer dock med så högt prispremium att en r7 1700 framstår som ett rätt bra alternativ, om man nu inte jagar max fps enbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ryzen ligger före i 1440p trots att den egentligen inte ska ha kraft att göra det, i 1080p så krossar den i5an i Overwatch. Ryzen är inte överlägsen Kaby Lake, vem har påstått det? Kaby Lake vinner nästan alltid på average FPS.
Jag ville bara visa att Ryzen har dolda fördelar. Så gott som alla reviewers pratar om bra flyt med Ryzen, något som du inte får med Intel så lätt.

Någon har laddat upp en video på ett MMO jag spelar. Där jämförs en brutalt klockad 6700K mot en lägre klockad R7 1700 med långsammare RAM. i7an vinner med lätthet i average framerate. Men detta är också ett spel som lider enormt av stutters, speciellt på min 6600K. Jag har dem hela tiden. Dessa verkar på något konstigt sätt försvinna med Ryzen.

https://www.youtube.com/watch?v=OZcCqnE5mRw

Får se om det ligger någon sanning i det när jag får min R5 1600 imorgon eller om man blivit lurad av Ryzen hype train

Så om jag förstår videon du länkade till så kan man summera det till att spelen upplevs jämnare inte på grund av mer stabil fps, utan på grund av en jämnare ström med instruktioner om vilka saker som skall renderas? Det blir spännande att försöka omsätta i ett kvantifierbart test! Det är dock intressant att se någon kunna påvisa på vilket sätt som "Det på något vis känns som att Ryzen är jämnare att spela på" som många tubers har uttryckt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Anandtechs summering: Ryzen är med dagens prisbild överlägset för alla utom för tonåringar som lirar e-sportsspel.

Och Ryzen 1600x och uppåt har ofta bättre 0.1 % och 1 % low FPS. Fast dom har lägre medel-FPS.

huh? står inget om tonåringar i artikeln eller missade jag det? kanske la till det i din text för att vara nedlåtande emot Intel?

Citat:

For gaming, our DX12 titles show a plus for AMD in any CPU limited scenario, such as Civilization or Rise of the Tomb Raider in certain scenes. For e-Sports, and most games based on DX9 or DX11, the Intel CPU is still a win here.

I övrigt tycker jag AMD levererat bra CPUer och hoppas att de kan nyttja fler cores i spel i framtiden, tills dess sitter jag kvar med min 6700K, får väl se vad det blir i framtiden.

Permalänk
Medlem

Trevlig cpu men man måste ju ner så hiskeligt lågt ner i prestanda för att det skall vara värt uppgraderingen till vare sig i5 eller Ryzen varianterna nu lanserade för att man om ens i benchmarks program urskiljer några skillnader. Allt i7 efter 2600k/2700k känns verkligen inte motiverat att lägga pengar på någon av dessa som uppgradering om spel eller vanligt icke blender likande applikationer är av intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag eller kommer det inte vara så att det är fler trådar som gäller i framtiden?
Isf verkar ju Ryzen 5 vara ett väldigt bra val i ett halvbudget bygge.

Den sången har man hört länge.

Tittar du på en Pentium G4400 2C skylake så ligger den jämt emot en Core i7 860 med 4c/8t.
Ny teknik vinner.

Denna diskutionen har pågått sedan urminnes tider i Intel VS AMD kriget. Den som har möjligheten att
spekulera HEJ VILT om framtiden kör på det. När AMD Phenom var på tapeten var det "äkta" quad-core istället
för Intels Core 2 ihopliming till Quad. Nu kör man på att Ryzen 5 har 8 trådar som argument.

Om 5 år kommer Ryzen 5 eller Kaby Lake vara slött mög endå. Oasvett 4 eller 8 treads...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Trevlig cpu men man måste ju ner så hiskeligt lågt ner i prestanda för att det skall vara värt uppgraderingen till vare sig i5 eller Ryzen varianterna nu lanserade för att man om ens i benchmarks program urskiljer några skillnader. Allt i7 efter 2600k/2700k känns verkligen inte motiverat att lägga pengar på någon av dessa som uppgradering om spel eller vanligt icke blender likande applikationer är av intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men hur värt är det att gå från en 2600k till en modern i5? i en del spel kommer du gå bakåt i prestanda om 2600k'n är klockad, enda alternativet du har där är en klockad R7 1700 (flertrådat) eller en 7700k (max fps).
Edit, läste om ditt inlägg ett par gånger och jag tror jag delvis missförstod dig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Fast gillar man att klocka är det synd!

Något annat som också är synd är att man knappt kan mäta FPS på ett tillförlitligt sätt för multiplayer spel. Finns en del som påstår att i5 droppar mer än Ryzen i många spel.

Haha jo precis, därför jag skrev "slipper". Vet att många tycker det är kul, mig inkluderad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Finns det någon review där man jämför i3 med Ryzen 5 i vanligt förekommande spel?

För åtminstonde CS:GO och liknande torde ju i3:an (och inte nödvändigtvis den med "K", men helst med så hög klockfrekvens som möjligt) vara det mest prisvärda valet. Gärna ihop med snabbt minne.

.

.

Skulle säga 4560 är prisvärdare än i3 för cs och problemet med i3 mot ryzen och ta min t.e.x en i3 6100 som har bra ipc och kan smiska i5or som 6400an och prestera likvärdigt med 6500an och ungefär som 6600k så länge spel och förutsättningar är rätt då det är en halv i7 med 2 trådar + 2HT som är stark per kärna och är bra till 1060/480 nivån även om dom kan flaska lite i tunga titlar

Men kommer man till gränsen då 2 kärnor inte orkar vilket ligger på gränsen idag för tunga titlar får den spö av en i5 6400 som har sämre singeltråds prestanda men bättre multirådsprestanda

Samma princip kan överföras till ryzen där i3 vinner så länge dom orkar med spelen och kan även överföras till i5 för singeltråds prestanda ger mer fps men bara så länge cpu´n har kraft nog att inte vara en flaskhals och problemet för en i5 är multitråds prestandan för dom kan gå 100% load idag och en 1500x är orginal som en 7600k med max överklockning multitrådat och är billigare

Tänker man stora spel mot hösten/vintern som kommer garanterat vara tyngre och ha bra fördelning av trådarna där kommer en i5 få problem mot en ryzen 5 så jag skulle köra ryzen över i3/i5 problemet är att 4560 kostar 600kr och amd har ingen modell i dom regionerna än men skulle säga ryzen hela vägen

7700k är en stark cpu som inte kommer flaska så lätt på det här sättet och är svårare för 1700an att äta upp skillnaden trots man kan få ur dom runt dubbla multicore prestandan under oc men tycker även där att 1700an är bättre köp och hade valt 6900an över 7700k för samma pengar då jag inte stirrar mig blind på fps i dag när kommande tunga trippel A spel kommer vara multitrådade och är 6900an man får ungefär med 1700an

så 600kr cpu = intel annars AMD all the way är min melodi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle säga 4560 är prisvärdare än i3 för cs och problemet med i3 mot ryzen och ta min t.e.x en i3 6100 som har bra ipc och kan smiska i5or som 6400an och prestera likvärdigt med 6500an och ungefär som 6600k så länge spel och förutsättningar är rätt då det är en halv i7 med 2 trådar + 2HT som är stark per kärna och är bra till 1060/480 nivån även om dom kan flaska lite i tunga titlar

Men kommer man till gränsen då 2 kärnor inte orkar vilket ligger på gränsen idag för tunga titlar får den spö av en i5 6400 som har sämre singeltråds prestanda men bättre multirådsprestanda https://www.youtube.com/watch?v=Svy_jdF9nEI

Samma princip kan överföras till ryzen där i3 vinner så länge dom orkar med spelen och kan även överföras till i5 för singeltråds prestanda ger mer fps men bara så länge cpu´n har kraft nog att inte vara en flaskhals och problemet för en i5 är multitråds prestandan för dom kan gå 100% load idag och en 1500x är orginal som en 7600k med max överklockning multitrådat och är billigare

Tänker man stora spel mot hösten/vintern som kommer garanterat vara tyngre och ha bra fördelning av trådarna där kommer en i5 få problem mot en ryzen 5 så jag skulle köra ryzen över i3/i5 problemet är att 4560 kostar 600kr och amd har ingen modell i dom regionerna än men skulle säga ryzen hela vägen

7700k är en stark cpu som inte kommer flaska så lätt på det här sättet och är svårare för 1700an att äta upp skillnaden trots man kan få ur dom runt dubbla multicore prestandan under oc men tycker även där att 1700an är bättre köp och hade valt 6900an över 7700k för samma pengar då jag inte stirrar mig blind på fps i dag när kommande tunga trippel A spel kommer vara multitrådade och är 6900an man får ungefär med 1700an

så 600kr cpu = intel annars AMD all the way är min melodi

Ja, jag tänker mest att om man har med en i3 med hög klockfrekvens i testerna, så tydliggörs det hur viktigt just den höga frekvensen är i spel, snarare än antalet kärnor. Intels HT är ju vidare rätt effektiv, får man säga.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite samlade tankar kring dom CPU:er som finns nu 2017.

Det är jättebra att AMD är tillbaka på banan, vi behöver konkurrens både för priset och för att piska på utvecklingen. Att käbbla om vilken processor som är bäst är för mig en alldeles för kort tanke. Valet av processor borde istället baseras på, Vad ska datorn användas till?

Jag resonerar så här.
Dator för stor majoritet spelande: Intel i7, 7700k
Dator för stor majoritet skapande/multitasking (game/stream/rendering): Ryzen 7, Ryzen 5
Dator för lite allt möjligt: Intel i5 / Ryzen 5 (ta den som är billigast eller passar din budget bäst)

Lajkade din post, kanske tillägga på "Dator för stor majoritet spelande där du vill ligga pä 130+ fps: Intel i7, 7700k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja, jag tänker mest att om man har med en i3 med hög klockfrekvens i testerna, så tydliggörs det hur viktigt just den höga frekvensen är i spel, snarare än antalet kärnor. Intels HT är ju vidare rätt effektiv, får man säga.

Du kan ta David vs goliath battle i cs go med 6900k vs i3 6100 där 6900k har 400fps och 6100an 386 p.g.a av sin 6% sämre singelcore prestanda med ett 1070 och prismässigt är det 12000kr vs 1000kr cpu och få ett wooow scenario men problemet är att det funkar åt båda hållen där spel som kan utnyttja mer av processorn så kommer 6900k totalt pulverisera 6100an och du kan få ett bildspel + scenario för i3an ...höftade och hittade på för att nå poängen

Men är som du är inne på att en i3 kan spöa både Ryzen modeller och starkare intel modeller vilket gör den intressant och jag kör själv på i3ans ipc och spelar till 95% äldre spel och är nöjd med den men blir ofta smutskastning som är fanboy ammo när verkligheten har 2 sidor som är värd att belysa och att en i3 är stark för spelen inte kan använda hela cpu´ns kraft då vinner man på ipc och ipc ger högre fps men måste även ha multicore prestandan för att kunna ha nytta av ipc´n men vi vandrar mot en framtid där ipc har mindre betydelse

Sen är absolut en i3 en trevlig cpu samma som 4560 som är enormt prisvärd för en budget gamer eller som jag som inte har tid att spela så mycket när man har ungar och behöver bara en dator där man kan spela lite ibland och där är dom kanon för dom når exakt gränsen där man har bra fps men är inget som man kan kalla framtids säker och tycker med en i3 vore skoj att se men är värt att belysa båda sidor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w