Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köp då en bil med tygsäten.
Jag väljer läder för läder är enklare att underhålla och göra rent. Är tyget utslitet går det knappt rädda. Och vad menar du med att läder skulle vara äckligt?

Oj, vad du tog åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Oj, vad du tog åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha va?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

@medetix:
Så om du inte ska pendla: köp en bensinbil som är lite omodern och drar mycket bensin. Den har antagligen på köpet lägre begagnatpris, lägre servicekostnader och är mer hållbar än den där Citroen turbodieseln som drar 0,39/mil...

0,59 drog den ju..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha, vet inte, lät bara så defensivt på sättet du svarade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Måste verkligen klargöra vad "kul" innebär för mig i en bil. En rolig bil för mig är en bil som när jag trycker på gasen så händer det saker. En pigg bil, ni förstår nog vad jag menar. När jag tog körkortet så körde jag en golf, vet inte riktigt modell och motor på den för det var några år sedan vet bara att det var en diesel. Läraren sa i min första lektion: "tryck på gasen förfan när du ska växla så att du flyger bak i sätet, blir väll roligare att köra då?" Den golfen var inte en GTI vet jag i alla fall. En första roliga sportiga bil är inte en wrx sti, type r med 200hk som har gått 13k för 90 tusen eller en saab med 350hk för 40 tusen. En rolig pendla bil som man kan ha kul med och ser snygg ut.

< 9.000mil
< 90.000 kr
2011 >
hot hatch, ingen sedan
100hk >

Kollar på en Alfa MiTo, vad tycker ni om denna? https://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_Mito1_4_155HK_TB_...

Utmärkt val skulle jag säga som gammal alfaentusiast. Tråkigt att den är framhjulsdriven. En äkta Alfa är bakhjulsdriven. Funderar allvarligt på att skaffa denna: http://www.alfaromeo.se/modeller/giulia/veloce#_. Vore det inte för den katastrofala värdeminskningen på en Alfa vore allt väl, säkrare med Porsche...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köp då en bil med tygsäten.
Jag väljer läder för läder är enklare att underhålla och göra rent. Är tyget utslitet går det knappt rädda. Och vad menar du med att läder skulle vara äckligt?

Antar han menar att det är äckligt på sommaren då det blir extremt varmt, sedan så blir det extremt kallt på vintern. Tygklädseln å andra sidan håller sig mer neutral då den andas bättre.

Visst är läder/skinn lättare att hålla rent. Men det är bättre att försöka hålla sig själv hyffsat ren och inte smutsa ned bilklädseln alls. Tygklädseln behöver inget speciellt underhåll heller.

Glömmer man att olja in skinnklädseln så spricker den sönder efter en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Antar han menar att det är äckligt på sommaren då det blir extremt varmt, sedan så blir det extremt kallt på vintern. Tygklädseln å andra sidan håller sig mer neutral då den andas bättre.

Visst är läder/skinn lättare att hålla rent. Men det är bättre att försöka hålla sig själv hyffsat ren och inte smutsa ned bilklädseln alls. Tygklädseln behöver inget speciellt underhåll heller.

Glömmer man att olja in skinnklädseln så spricker den sönder efter en tid.

På sommaren kan vara lite jobbigt i någon minut håller jag med om, men att det blir kallt på vintern är ju inget större problem du lär ju ha rumpvärme både fram och bak om bilen är hyfsat modern,förhoppningsvis även kupévärmare så det redan är behagligt att sätta sig i bilen. I värsta fall får du klä dig varmt men det gäller ju även med tyg.

Tror inte någon sätter sig i bilen medvetet skitig. Men skitigt blir det och olyckor kan hända om någon äter choklad eller någon unge får för sig att spy.
Tygklädsel kanske är underhållsfri men det kommer bli utslitet, en läderklädsel du sköter väl håller sig fin betydligt längre ( i alla fall de jag har erfarenhet utav )

Men trådskaparen föredrar tyg så varför jag föredrar läder är inte så viktigt, båda har sina för och nackdelar och du slipper döda kor för att göra tygsäten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det brukar vara bra att räkna med att det händer något med den första bilen. Så att inte spendera riktigt alla slanta på den kan vara bra. Har du mycket koldioxid så blir skatten hög också. Har själv bara registerhållningsavgift men det blir snart skatt för min del också.

En lättare bil kan ha fler hästar per kilo om man tycker att trycket är viktigt. Tänk på att de nyare bilarna inte har de allra bästa specarna när det gäller bensinförbrukning. Min är snart 3 år och specen sa 0.39 på landsväg, då får man köra väldigt sakta. Normalfart drar den ca 0.64 i stället. Det är EU som ligger bakom det så det går inte att klaga.
Var även medveten om att nya bilar har fel på sina hastighetsmätare, krav från EU att de ska visa mer än vad man kör (minsta tillägg är 5 kmph men normalt 6 - 8.

Köp ingen bil för enbart nöjes skull, då går det att hyra i stället.
Du kan väl göra en notering i tråden första gången det händer något med bilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Antar han menar att det är äckligt på sommaren då det blir extremt varmt, sedan så blir det extremt kallt på vintern. Tygklädseln å andra sidan håller sig mer neutral då den andas bättre.

Visst är läder/skinn lättare att hålla rent. Men det är bättre att försöka hålla sig själv hyffsat ren och inte smutsa ned bilklädseln alls. Tygklädseln behöver inget speciellt underhåll heller.

Glömmer man att olja in skinnklädseln så spricker den sönder efter en tid.

.
Och främsta orsaken till att det spricker är som jag har fattat det inte brist på olja i lädret utan fukt. Oljorna försvinner inte från lädret som tillsattes vid garvningen..
Det man gör är att lätt fukta läderet med en varm, fuktig handduk lite då och då, och ju varmare ute, desto oftare behövs det. Då hålls även lädret rent från kroppsfetter, smuts och svett som innehåller salt, som absolut inte är bra för läder, detta är speciellt viktigt om du har ett dyrare semianilinläder, som har mycket tunnare färgskikt än täckfärgat

Permalänk

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag skulle rekommendera dig att leasa faktiskt, volvo har v40 nu för drygt 2900 kr i månaden och då ingår allt som service och försäkring. Inte nog för att försäkringarna är svindyra i ung ålder, du måste räkna med värdeminskning, det pratas om höjd skatt på bilar med högre utsläpp än miljöbilar, bilar med mil uppemot 10 000 tenderar att börjar gå sönder och mycket slitdelar måste börjas byta.

Att leasa en bil är kanske inte så kul då du inte äger den men det ger åtminstone en överskådlig ekonomi för 3 år framåt och ett bekymmersfritt "nyttjande". En Volvo V40 med 120 hk motorn är en tillräckligt rapp bil men också skön att köra längre sträckor och säkerheten i världsklass.

https://www.bilia.se/kampanjer/volvo-privatleasing/

Finns självklart andra bilar också, Seat Leon 2016 kan man få uppe i Sätra, Stockholm för 2500 kr/månaden och då är det fullsmetad med utrustning och lull, dock ingår inte försäkringen där.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag skulle rekommendera dig att leasa faktiskt, volvo har v40 nu för drygt 2900 kr i månaden och då ingår allt som service och försäkring. Inte nog för att försäkringarna är svindyra i ung ålder, du måste räkna med värdeminskning, det pratas om höjd skatt på bilar med högre utsläpp än miljöbilar, bilar med mil uppemot 10 000 tenderar att börjar gå sönder och mycket slitdelar måste börjas byta.

Att leasa en bil är kanske inte så kul då du inte äger den men det ger åtminstone en överskådlig ekonomi för 3 år framåt och ett bekymmersfritt "nyttjande". En Volvo V40 med 120 hk motorn är en tillräckligt rapp bil men också skön att köra längre sträckor och säkerheten i världsklass.

https://www.bilia.se/kampanjer/volvo-privatleasing/

Finns självklart andra bilar också, Seat Leon 2016 kan man få uppe i Sätra, Stockholm för 2500 kr/månaden och då är det fullsmetad med utrustning och lull, dock ingår inte försäkringen där.

om jag fortfarande skulle jobba kvar på volvo skulle jag köpt en billigt med rabatt. men tycker egentligen inte mycket om volvo tyvärr :/ att leasa i mina ögon verkar som en förlust, när man köper en bil kan man sälja den och få lite tillbaka, när man leasar så får man inget tillbaka. som du kanske ser så har jag absolut ingen erfarenhet eller kunnighet ang att leasa. skulle helst vilja äga bilen själv. men får läsa på lite om att leasa eller om du kan vinna över mig

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Audi A1 1.6? https://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A1_1_6_TDI__105hk__7...

tycker a1:or är väldigt fina, vet dock inget om dem.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vad tycker ni om Audi A1 1.6? https://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A1_1_6_TDI__105hk__7...

tycker a1:or är väldigt fina, vet dock inget om dem.

Då skulle jag mer satsa på en A3 med drive-select, även om det är samma motor i båda så känns a3an med drive select så mycket mer sportig att köra.

Jag har kört båda (A3 1,6tdi 6vxl vs A1 1,6tdi 5vxl)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Vad tycker ni om Audi A1 1.6? https://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A1_1_6_TDI__105hk__7...

tycker a1:or är väldigt fina, vet dock inget om dem.

Spontant känns det saftigt att betala 90tkr för en standard tråkig dieselbil som är 6 år gammal. Och det är ju såklart ingen "hot hatch". Vill man ha en ekonomisk småbil för 90-100tkr så köper man ju en ny i10/kia/citroen/osv.

Jag hade kollat på VW polo eller golf, beroende på storleksgraf. En polo från 14 borde vara inom budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Utmärkt val skulle jag säga som gammal alfaentusiast. Tråkigt att den är framhjulsdriven. En äkta Alfa är bakhjulsdriven. Funderar allvarligt på att skaffa denna: http://www.alfaromeo.se/modeller/giulia/veloce#_. Vore det inte för den katastrofala värdeminskningen på en Alfa vore allt väl, säkrare med Porsche...

Provkört den ännu? Var och kikade på den häromdan. Fan så sugen jag är på den. Priset är inte för dyrt heller tycker jag!

280 hk med all utrustningen för 415k. Kör för nuvarande 330E bmw med 252 hybridhästar. Bra drag, men alfa sägs ju ha lite skönare ljud och känsla!

1 år tills jag får beställa en ny dock, får väl se hur pass uppdaterad den är då

Permalänk

@korbevel:

DU kan aldrig någonsin tjäna pengar på en bil om du inte köper ett samlarex eller en bil som kommer öka värde. Du förlorar i alla fall, när du leaser en bil så betalar du i princip vad bilen kostar försäkring, värdeminskning, service osv. Precis samma som när du har köpt en bil, men när 3 år har gått så är du fri att köpa loss bilen för vad den är värd kallas restvärde annars så kan du välja en nyare bil och således köra en helt ny bil med minimal huvudvärk och till en kostnad som du har kontroll på. Köper du en bil så kan saker och ting gå sönder, vilket kan bli dyrt. När det är dags att sälja så kanske du inte får det vill ha för bilen då det är köparens marknad. Bil är alltid en förlustaffär. Du kan antingen göra det enkelt för dig genom att leasa och ha kontroll och säkerhet eller så köper du en bil där växellådan lika gärna kan rasa om 4000 mil och det kostar dig 20 000 kr mer, då kostar helt plötsligt inte din bil 85 000 kr utan 105 000 kr men du får inte ut mer pengar när du säljer bilen sen. En bil som du tittar på är dessutom en busbil vilket på sikt kan ge dig en dyrare kostnad i och med att dom buskörs och slits mer.

Man behöver inte köra volvo-leasing. I princip alla märken har leasing avtal och håller man sig till Seat Leon, Ibiza, Skoda Fabia, Volvo V40, Vw Polo, Golf osv så har du massor att välja utav. Ta en helg och åk runt till bilfirmorna och wheela och deala om leasing så får du se vad du får och vad du tycker är värt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Provkört den ännu? Var och kikade på den häromdan. Fan så sugen jag är på den. Priset är inte för dyrt heller tycker jag!

280 hk med all utrustningen för 415k. Kör för nuvarande 330E bmw med 252 hybridhästar. Bra drag, men alfa sägs ju ha lite skönare ljud och känsla!

1 år tills jag får beställa en ny dock, får väl se hur pass uppdaterad den är då

Jag länkade lite fel, var Quadrifoglion som jag är sugen på. De testade den nyligen i nya Top Gear och den blev ordentligt hyllad, piskade också en BMW M3 på deras testbana. Har inte testkört ännu men ska definitivt göra det.

Här är ett annan testkörning än den som var med i senaste Top Gearavsnittet men med samma testförrare:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På sommaren kan vara lite jobbigt i någon minut håller jag med om, men att det blir kallt på vintern är ju inget större problem du lär ju ha rumpvärme både fram och bak om bilen är hyfsat modern,förhoppningsvis även kupévärmare så det redan är behagligt att sätta sig i bilen. I värsta fall får du klä dig varmt men det gäller ju även med tyg.

Tror inte någon sätter sig i bilen medvetet skitig. Men skitigt blir det och olyckor kan hända om någon äter choklad eller någon unge får för sig att spy.
Tygklädsel kanske är underhållsfri men det kommer bli utslitet, en läderklädsel du sköter väl håller sig fin betydligt längre ( i alla fall de jag har erfarenhet utav )

Men trådskaparen föredrar tyg så varför jag föredrar läder är inte så viktigt, båda har sina för och nackdelar och du slipper döda kor för att göra tygsäten

Bra tyg håller iof nästan i eviga tider. Nog längre än läder tror jag men det är ju skillnad på läder och läder också :).

Har man varmgarage och kupevärmare igång stup i kvarten men annars är lädersätena svinkalla när man sätter sig och dröjer inte länge innan de är stekheta av sätesvärmarna :p. Absolut noll ventilationsförmåga. Nu har jag större problem med läder i simracingstolar i hemmet än i verkliga bilar där man bara lallar runt. Blir mindre svettigt då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Jag länkade lite fel, var Quadrifoglion som jag är sugen på. De testade den nyligen i nya Top Gear och den blev ordentligt hyllad, piskade också en BMW M3 på deras testbana. Har inte testkört ännu men ska definitivt göra det.

Här är ett annan testkörning än den som var med i senaste Top Gearavsnittet men med samma testförrare:

https://youtu.be/XT8LrA21vuo

Den är ju ännu mer intressant, men där sticker priset iväg tyvärr, för min egen del. Bra ljud för en 6a måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag länkade lite fel, var Quadrifoglion som jag är sugen på. De testade den nyligen i nya Top Gear och den blev ordentligt hyllad, piskade också en BMW M3 på deras testbana. Har inte testkört ännu men ska definitivt göra det.

Här är ett annan testkörning än den som var med i senaste Top Gearavsnittet men med samma testförrare:

https://youtu.be/XT8LrA21vuo

Beroende på referenser och krav så kan du komma att bli besviken. Bilen känns inte alls så pigg som antalet hästkrafter antyder (för en som följt Chris Harris genom åren är det ganska uppenbart att han är återhållsam med kritiken). Detaljkvalitén lever inte heller upp till priset. Men visst är det till det yttre en vacker bil med ett mustigt ljud, absolut.

Apropå "piska", syftar du på den inofficiella tid som Alfa hävdar med en bil som inget vet konfigurationen på? Den blev i så fall "piskad" av M4 GTS (trots färre hästkrafter), så det är knappast någon värdemätare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Beroende på referenser och krav så kan du komma att bli besviken. Bilen känns inte alls så pigg som antalet hästkrafter antyder (för en som följt Chris Harris genom åren är det ganska uppenbart att han är återhållsam med kritiken). Detaljkvalitén lever inte heller upp till priset. Men visst är det till det yttre en vacker bil med ett mustigt ljud, absolut.

Apropå "piska", syftar du på den inofficiella tid som Alfa hävdar med en bil som inget vet konfigurationen på? Den blev i så fall "piskad" av M4 GTS (trots färre hästkrafter), så det är knappast någon värdemätare.

Kommer att provköra men kommer sannolikt inte att köpa. Alfa är charmiga bilar men vis av erfarenheten med tre Alfa under bältet (75, 156 & 156GTA) så faller andrahandsvärdet som en sten så fort du kört ut från bilfirman. Min Porsche Macan Turbo kommer att tjäna mig väl många år framöver så det blir som sagt knappast något byte.

När Top Gear provkörde Alfan passade de även på testa en M3, det visade sig att Alfan var några tiondelar snabbare på deras bana, det är allt jag menar. Verkar vara en känslig punkt för dig, personligen bryr jag mig väldigt lite.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

@medetix:

DU kan aldrig någonsin tjäna pengar på en bil om du inte köper ett samlarex eller en bil som kommer öka värde. Du förlorar i alla fall, när du leaser en bil så betalar du i princip vad bilen kostar försäkring, värdeminskning, service osv. Precis samma som när du har köpt en bil, men när 3 år har gått så är du fri att köpa loss bilen för vad den är värd kallas restvärde annars så kan du välja en nyare bil och således köra en helt ny bil med minimal huvudvärk och till en kostnad som du har kontroll på. Köper du en bil så kan saker och ting gå sönder, vilket kan bli dyrt. När det är dags att sälja så kanske du inte får det vill ha för bilen då det är köparens marknad. Bil är alltid en förlustaffär. Du kan antingen göra det enkelt för dig genom att leasa och ha kontroll och säkerhet eller så köper du en bil där växellådan lika gärna kan rasa om 4000 mil och det kostar dig 20 000 kr mer, då kostar helt plötsligt inte din bil 85 000 kr utan 105 000 kr men du får inte ut mer pengar när du säljer bilen sen. En bil som du tittar på är dessutom en busbil vilket på sikt kan ge dig en dyrare kostnad i och med att dom buskörs och slits mer.

Man behöver inte köra volvo-leasing. I princip alla märken har leasing avtal och håller man sig till Seat Leon, Ibiza, Skoda Fabia, Volvo V40, Vw Polo, Golf osv så har du massor att välja utav. Ta en helg och åk runt till bilfirmorna och wheela och deala om leasing så får du se vad du får och vad du tycker är värt.

ska definitivt kolla närmare på detta. vilka märken ha de bästa avtal? inger skatten i vissa avtal?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Opel, tysk kvalité för rätt pris. Inte alltid världens vackraste bilar men dom bara går och går... sen kostar den inte mycket att äga och köra. Har en Opel astra 1.4l Turbo på 140hk, väger ingenting så bra med bus om man vill, men använder du inte turbon dricker den nästan ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Köp ingen bil för enbart nöjes skull, då går det att hyra i stället.

Det kan funka om man vill prova på någon bil.
Sett sidor utomlands där man även kan hyra exklusiva bilar som Lamborghini, Ferrari, Porsche, etc
Ganska höga priser för att hyra, men klart billigare än att köpa om man bara vill ha en häftig bil för en dag eller två.

Men vill man ha tillgång till bil lite när man känner för det så kanske det inte är så smidigt heller.

Sen är det väl lite beroende på var man frågar också...
SweClockers är i första hand ett datorforum och här är det helt normalt att köpa dyra datorer.
Men hade man frågat på ett bilforum så kanske det hade varit onödigt att köpa en i7:a och ett GTX 1080 för att man hade kunnat köpa något kul till bilen istället...

Jag tycker folk själva får välja vilka hobbys de vill lägga sina pengar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicy_mama:

Opel, tysk kvalité för rätt pris. Inte alltid världens vackraste bilar men dom bara går och går... sen kostar den inte mycket att äga och köra. Har en Opel astra 1.4l Turbo på 140hk, väger ingenting så bra med bus om man vill, men använder du inte turbon dricker den nästan ingenting.

Första april skämt ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Första april skämt ??

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

.
Och främsta orsaken till att det spricker är som jag har fattat det inte brist på olja i lädret utan fukt. Oljorna försvinner inte från lädret som tillsattes vid garvningen..
Det man gör är att lätt fukta läderet med en varm, fuktig handduk lite då och då, och ju varmare ute, desto oftare behövs det. Då hålls även lädret rent från kroppsfetter, smuts och svett som innehåller salt, som absolut inte är bra för läder, detta är speciellt viktigt om du har ett dyrare semianilinläder, som har mycket tunnare färgskikt än täckfärgat

Lädret behöver typ minkolja för att inte spricka sönder. Vatten bör man undvika, påskyndar sprickbildningen. Även kroppsfetter ger en viss smörjning av lädret som är bättre än att vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det kan funka om man vill prova på någon bil.
Sett sidor utomlands där man även kan hyra exklusiva bilar som Lamborghini, Ferrari, Porsche, etc
Ganska höga priser för att hyra, men klart billigare än att köpa om man bara vill ha en häftig bil för en dag eller två.

Men vill man ha tillgång till bil lite när man känner för det så kanske det inte är så smidigt heller.

Sen är det väl lite beroende på var man frågar också...
SweClockers är i första hand ett datorforum och här är det helt normalt att köpa dyra datorer.
Men hade man frågat på ett bilforum så kanske det hade varit onödigt att köpa en i7:a och ett GTX 1080 för att man hade kunnat köpa något kul till bilen istället...

Jag tycker folk själva får välja vilka hobbys de vill lägga sina pengar på.

Det finns olika sätt att hyra på. Det går t.ex. att ha personalbil, då brukar man hyra på bruttolönen och det spar man en hel del på. Men man bör köra en del (men inte för mycket) för att det sak löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

När Top Gear provkörde Alfan passade de även på testa en M3, det visade sig att Alfan var några tiondelar snabbare på deras bana, det är allt jag menar. Verkar vara en känslig punkt för dig, personligen bryr jag mig väldigt lite.

Någon som inte bryr försvarar sig knappast genom att framställa andra som känsliga. Jag hoppades mycket på Quadrifoglio men blev besviken efter all hype. Behåll du din Porsche, den är en mycket bättre bil på alla vis. Men återkom gärna med dina intryck från provkörningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abki:

Lädret behöver typ minkolja för att inte spricka sönder. Vatten bör man undvika, påskyndar sprickbildningen. Även kroppsfetter ger en viss smörjning av lädret som är bättre än att vara utan.

Minkolja tror jag ska användas enbart på obehandlat läder. Läder i bilar hålls rent och återfuktas. Om du ser på Leather masters produkter tex, så har dom en rengöringsvätska och en skyddskräm som är vattenbaserad som återfuktar och skyddar.