Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

medetix (trådskaparen) kanske aldrig har varit i Tokyo och kanske aldrig kommer att åka till Tokyo.
Det vet jag inget om...

....

Men om du har en dieselbil som drar 0.4 och en bensinbil som drar 0.5 (Liter/mil), hur många mil måste du köra för att kostnadsskillnaden för drivmedel ska bli 50kkr?

...

Sen brukar uppgivna bränsleförbrukningar vara lite som batteritider på laptops. Om du överhuvudtaget kan komma upp i de tiderna så är det med skärmen på låg ljusstyrka och bara gör någonting lättare. De gäller inte när du kör 3D mark eller Battlefield eller...

Tipset om att köpa dieselbil var till PuMaH som "kapade" tråden och om du pratar om att spara in 50k så är ju det typ budgeten medetix har för bilen.
PuMaH i fråga ska pendla 16 mil om dagen och letar efter en bra bil till det.

Förbrukningen är som jag själv lyckas komma upp i när jag pendlat Märsta-Södertälje (ej under rusningstrafik) och är med en 2.0tdi DSG Skoda superb och en Polo 1.4Tsi DSG
Där det skiljer mycket i både vikt och effekt/vrid och ändå drar diseseln 1dl mindre milen. Så det är inte taget från deras hemsida för de siffrorna får man ta lite med en nypa salt som du säger.

Edit: Jag håller dock med dig i mycket, ska man köpa en bil för storstäder och planerar ha den i 10-15 år så får man nog se upp med dieselköp för om ett förbud kommer kan det vara svårt att få den såld. Tror Linköping linjer närmast i tiden att skaffa ett sånt förbud förövrigt. Håller även med om att det handlar om prioriteringar, men det enda PuMaH sa var att han ville ha en säker bil att pendla 16mil om dagen med och att han föredrog begagnat eftersom att man får betala så mycket mer för en ny för så lite mer.

Vad skulle du själv ge för tips till ett sånt köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en porsche 944, rolig och relativt liten bil som inte drar överdrivet mycket - har billig försäkring - och flera är dessutom veteranbilar aka skattefria finns att hitta för mindre än 50k

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sannen:

Köp en porsche 944, rolig och relativt liten bil som inte drar överdrivet mycket - har billig försäkring - och flera är dessutom veteranbilar aka skattefria finns att hitta för mindre än 50k

Gamla, rostiga, slutkörda, dyra reservdelar... Finns anledningar till att de är billiga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bilmärken du verkligen ska hålla dig ifrån i din prisklass:

Renault
Peugeot
Citroen
Seat
Alfa Romeo
Skoda, modell äldre (över 10 år)

Detta pga den totala avsaknaden av kvalité. Skiten kommer strula och reparationskostnaderna kommer driva dig till vansinne.

Vidare tycker jag det är en "läskig" prisklass du jobbar i.
Du hittar bilar som ser lite roligare ut, en del teknik som är intressant men ingen garanti och de har några år och mil på nacken. Detta kan lätt generera dyra reparationskostnader.
Jag avråder dig därför för att lägga dig på maxbudget och spara lite pengar inför eventuella reparationer.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Gamla, rostiga, slutkörda, dyra reservdelar... Finns anledningar till att de är billiga.

Absolut! Men 45000kr på bilen 15000kr på restaurering och 20000kr på kommande reperation så har man en rolig bil för en billig slant!

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Ett tips om du kan vänta så vänta tills vilken vårbudget som kommer att vinna.

För om sossarnas budget vinner så riskerar du att sitta med en bil som ingen kommer att köpa p.g.a skyhög skatt. Den budgeten är utformad för co2 utsläpp mellan 95-140 kostar 77kr/gram och över 140 blir det 100kr/gram +360kr i vägskatt

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

köpte precis en mini cooper d. mycket mycket nöjd. tack alla för alla förslag och råd!

/tråd

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Absolut! Men 45000kr på bilen 15000kr på restaurering och 20000kr på kommande reperation så har man en rolig bil för en billig slant!

Jo men då får du hålla på med bilen också inte alla som tycker det är roligt. Sedan misstänker jag att de inte har särskilt mycket säkerhet som kan vara bra att ha vid eventuell krock vilket inte heller är så kul.

Långt ifrån en bra ide för de flesta att köpa en så gammal bil i alla fall om man har det som enda bil

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Här är bilen! Tack för alla rekommendationer ni gav och roliga OT snack. Är sjukt nöjd med bilen, verkligen rolig bil att köra.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd

Men det där är väll fan ingen bil det är en konservburk för hobbits och du kan vara glad om du får in lembas bröd och ett ombyte i skuffen

ser riktigt fin ut och sägs vara riktigt roliga med bra väghållning och är små och smidiga och har dålig koll på deras plus och minus sidor men blir säkert bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara i riktigt fint skick. Har inte provkört någon men hört bra saker om dem.
Hoppas du får mycket kul med den.