Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det är bästa men beror på modell och budget med för ny är ganska tråkigt dyra med flashigare modeller som m3 t.e.x är det en skillnad på 100papp till 400-500 papp för ny så är inte gratis men chippad wrx är big no..no
Absolut går det få snurr på dom och turbon är oljekyld och är problemet med dom om jag minns rätt som går att lösa och är roliga bilar fast skulle jag själv bygga på budget hade det nog landat på uttjatade e30 med m50 motor som får ett turbo kitt eller senare modell som e36 men problemet besiktning är tråkigt med dom fast annars en trevlig tålig kombo som går riktigt bra och bör vara god för 400hk+ och enkelt att hitta delar till och finns massa roliga kombinationer av roliga bilar

men skulle aldrig titta åt något annat än bakhjulsdrivet för det är roligast även en e30 med diffad bakaxel och m50 motor är rolig men då ska man helst inte ha första modellerna av m50 för då kan man bli stående på en sjö klockan 3 på natten i minus 25c med trasiga lyftare vilket är en tråkigt och kall kombination men senare modeller håller bättre

Dock tror jag TS skulle passa rätt bra i en modern originalbil, då han vill ha något som inte gått över 8k mil så tror jag vi kan räkna bort 80/90-talsbilar ganska fort. Framhjulsdrift är ju klart enklare att börja med och understyra är snällare att köra än överstyrt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos @Maxizor

Jovars, RWD är bra mycket roligare i en busbil, men chansen att det går åt skogen är avsevärt mycket lägre i en FWD bil om man är oerfaren..

Sen är ju priset på RWD bilar generellt sätt mycket högre..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Dock tror jag TS skulle passa rätt bra i en modern originalbil, då han vill ha något som inte gått över 8k mil så tror jag vi kan räkna bort 80/90-talsbilar ganska fort. Framhjulsdrift är ju klart enklare att börja med och understyra är snällare att köra än överstyrt!

Ja var därför jag rekommenderade auris tidigare som är en bra vanlig bil som är tråkig men billiga att köra äga försäkra och man slipper krångel eller e.v en sandero p.g.a samma orsaker och man får en ny bil med garanti men roliga är dom inte men duger som a - b bil och för yngre personer rätt bra val då man sparar lite på att ha en sådan bil

Skrivet av wille61:

@lord_vasagos @Maxizor

Jovars, RWD är bra mycket roligare i en busbil, men chansen att det går åt skogen är avsevärt mycket lägre i en FWD bil om man är oerfaren..

Sen är ju priset på RWD bilar generellt sätt mycket högre..

Ja dom är det och landar oftast mot bmw av lägre modeller om man ska kunna få en vettig bil och är svårt att inte leka med dom men kanske nån sån här vore rimlig om man ser till kraven TS har om det ska vara RWD https://www.blocket.se/sodermanland/BMW_316_ENDAST_7600_Sedan... men är ingen wow prestanda i dom och är osäker om det är n47 motorn i dom där i så fall skulle jag skita i den med då både disel och bensin är kass p.g.a kamkedje problem som är DYRT

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos

Så länge det är snö/is på vägarna kan man ha kul med en 316 också

Det här är efter tredje avåkningen i vintras med min E36 316i Coupé, svetsad diff och styrvinkel kit och man kan ladda på ordentligt, det gäller att vara snabb mellan växlarna bara så man inte får fäste.

Lite närkontakt med polarens bakskärm, en 360 ner i skogen och en baklängesåkning in i en bro Mycket skoj för pengarna, har man vett i huvudet och sätter något värde på sitt liv föreslår jag en annan aktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hah! 15k gulligt. Jag fick ge 28 000kr/år för min Bmw 540 och kompisen 52 000kr för sin Merca Amg

Ja är man ung och inte kan få nån annan att stå på bilen så blir det dyrt. Polaren funderade på en golf R och -13 men det skulle kosta 48k kr/år i försäkring +inköp och service.
Slutade med att han beställde en leasing, 4500kr/mån vilket är typ samma pengar i förlust om man bortser från värdeminskningen och då Dick han en helt ny specad som han ville ha de..

Så är man ung kan det var mer gynnsamt med leasing pga försäkringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Nyare Ford är bra bilar men äldre är rena skiten enligt egen erfarenhet och vänner, släktingar.

Hur bra bilarna är märker man ju när dom är några år och har utsatts för slitage.

Permalänk
Medlem

Är det första bilen skulle jag rekommendera att bara köpa någon "beater".. Aldrig kul att kvadda en fin bil

Men, jag skulle slå ett slag för C30 T5 - Riktigt snygg speciellt med R-Design och Volvofemman har, enligt mig, det bästa motorljudet! Ford skulle jag aldrig röra, kanske om det var en Focus ST eller RS, dom har för övrigt samma Volvofemma men den sistnämnda är något upphottad.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Är det första bilen skulle jag rekommendera att bara köpa någon "beater".. Aldrig kul att kvadda en fin bil

Men, jag skulle slå ett slag för C30 T5 - Riktigt snygg speciellt med R-Design och Volvofemman har, enligt mig, det bästa motorljudet! Ford skulle jag aldrig röra, kanske om det var en Focus ST eller RS, dom har för övrigt samma Volvofemma men den sistnämnda är något upphottad.

volvo är inte riktigt vad jag är ute efter :/

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Har man inte riktigt budget till en ordentlig sportbil men har de ambitionerna så skulle jag antingen satsa på en riktigt billig/äldre större bil med ordentlig motor (typ en vass BMW eller Audi) eller en kul udda liten nyare gokart. Nu vet jag att budgeten är typ 80 papp men jag hade fixat mer pengar/prutat och köpt en Fiat 500 Abarth som den här: Byt Bil.

Min första bil jag ägde var en Fiat 127 som jag fick av min morfar, detta var runt 1985, marknadsvärdet var nog runt 3000:-. Mina fem senaste bilar är: Alfa Romeo 156GTA, Porsche 911 Turbo (996), Porsche 911 Turbo (997), Porsche Panamera 4S och nu en Porsche Macan Turbo.

Av alla bilar jag ägt så var nog den roligaste (observera långt ifrån den bästa) en Alfa Romeo 75 (4-cylindriga varianten) i mitten av nittiotalet, fantastiskt kul.

Bäste racerbilen utan tvekan var givetvis min andra 911 Turbo (997), otäckt snabb och jag satte mitt personliga hastighetsrekord på 295 km/h på motorvägen mellan Gbg och Varberg.

Sämsta bilen alla kategorier var en splirrans ny Volvo 440GLT. Som tur var så var det min första firmabil så jag slapp sälja skiten. Stod på verkstad nästan jämt, massor av elfel och andra problem också. Väldigt praktiskt för en resande säljare, blev flera extra hotellnätter...

Bästa bilen totalt är min nuvarande Porsche Macan Turbo, bilen som kan allt och dessutom är snabb som en sportbil och har dessutom väghållning som en också (kritisera inte innan ni provkört).

Usel:

Mycket bra (yepp min egen bil), mer info här: Garaget

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En aspekt som ingen verkar ha nämnt är att motorstarka bilar oftast körs därefter och en del är ju helt slut redan efter fem år. Får man fråga varför du planerar att köpa en relativt dyr bil som första bil?

Jag kan förstå att man vill ha en snabb och sportig bil men när man är ung och precis har tagit körkort överskattar man ofta sin egen körförmåga och tenderar att råka ut för en och annan småsak, parkeringsskador etc.

Du verkar dessutom ha ganska orealistiska förväntningar om du inte vill spendera mer än 80k och samtidigt vill att bilen ska vara max fem år gammal och vara sportig/snabb. En snabb titt på blocket enligt dina preferenser ger träffar på Citroën, Renault Clio, Peugeot partner och annat 'skräp'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Både ST och RS har samma 2.5-litersmotor. Tror RS-versionen har lite stöddigare komponenter i sig, men är inte säker alls.

Påminn oss om ett halvår när den rasat. Den motorn är katastrof, rasar stup i kvarten. Är ju okej så länge man har nybilsgaranti iofs, men det är det värsta Renault producerat på länge (och jag är lite Renaultist själv).

Läs *Hade. Har den nämligen inte kvar. Kör numera Volvo D2.
Men jag hittar ingenting direkt som backar upp dit påstående? Vad var det som krånglade?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har bara läst de första två sidorna men en aspekt som ingen verkar ha nämnt är att motorstarka bilar oftast körs därefter och en del är ju helt slut redan efter fem år.

Får man fråga varför du planerar att köpa en relativt dyr bil som första bil? Jag kan förstå att man vill ha en snabb och sportig bil men när man är ung och precis har tagit körkort överskattar man ofta sin egen körförmåga och tenderar att råka ut för en och annan småsak, parkeringsskador etc.

Skickades från m.sweclockers.com

är 20 nu fyller 21 i maj, tog körkort när jag var 18. har nästan kört varje dag och kört andras bilar och kört en del när jag jobbade på volvo. vill köpa en bil som jag har rätt länge och vill inte ha den i verkstaden under dessa år. vill ha en relativ ny och pålitlig bil som har gått lite med få ägare.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

vill köpa en bil som jag har rätt länge och vill inte ha den i verkstaden under dessa år. vill ha en relativ ny och pålitlig bil

Då blir bilvalet ännu märkligare. Det enda som stämmer in på ovanstående är i stort sett valfri snål japanare (civic, i20, yaris etc) och knappast en supertrimmad Focus ST.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har man inte riktigt budget till en ordentlig sportbil men har de ambitionerna så skulle jag antingen satsa på en riktigt billig/äldre större bil med ordentlig motor (typ en vass BMW eller Audi) eller en kul udda liten nyare gokart. Nu vet jag att budgeten är typ 80 papp men jag hade fixat mer pengar/prutat och köpt en Fiat 500 Abarth som den här: Byt Bil.

Min första bil jag ägde var en Fiat 127 som jag fick av min morfar, detta var runt 1985, marknadsvärdet var nog runt 3000:-. Mina fem senaste bilar är: Alfa Romeo 156GTA, Porsche 911 Turbo (996), Porsche 911 Turbo (997), Porsche Panamera 4S och nu en Porsche Macan Turbo.

Av alla bilar jag ägt så var nog den roligaste (observera långt ifrån den bästa) en Alfa Romeo 75 (4-cylindriga varianten) i mitten av nittiotalet, fantastiskt kul.

Bäste racerbilen utan tvekan var givetvis min andra 911 Turbo (997), otäckt snabb och jag satte mitt personliga hastighetsrekord på 295 km/h på motorvägen mellan Gbg och Varberg.

Sämsta bilen alla kategorier var en splirrans ny Volvo 440GLT. Som tur var så var det min första firmabil så jag slapp sälja skiten. Stod på verkstad nästan jämt, massor av elfel och andra problem också. Väldigt praktiskt för en resande säljare, blev flera extra hotellnätter...

Bästa bilen totalt är min nuvarande Porsche Macan Turbo, bilen som kan allt och dessutom är snabb som en sportbil och har dessutom väghållning som en också (kritisera inte innan ni provkört).

Usel:
http://i.imgur.com/OK40G83.jpg

Mycket bra (yepp min egen bil):
http://i.imgur.com/HLgMWZb.jpg

hej! det är jag din bror. kan du ange adress och lämna nyckeln i bilen så kan jag bara låna den lite snabbt, tänkte handla lite på ikea. tack

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

@lord_vasagos

Så länge det är snö/is på vägarna kan man ha kul med en 316 också

https://preview.ibb.co/e1cgva/IMG_20170108_211731.jpg

Det här är efter tredje avåkningen i vintras med min E36 316i Coupé, svetsad diff och styrvinkel kit och man kan ladda på ordentligt, det gäller att vara snabb mellan växlarna bara så man inte får fäste.

Lite närkontakt med polarens bakskärm, en 360 ner i skogen och en baklängesåkning in i en bro Mycket skoj för pengarna, har man vett i huvudet och sätter något värde på sitt liv föreslår jag en annan aktivitet.

Haha ja det är farliga med dom och är svårt att inte leka med en bmw och brorsan hade en e36 316 compact som var riktigt rolig på vintern och så förbannat följsam och jag hade en e34 525 som är betydligt snabbare men det är svårt att hänga på en 316 i vinterväglag på kurviga vägar och var inte så där drastiskt smäll men slutade med en 525 med hela baken i diket med framhjulen hängande i i luften på en snövall och det var vardags bilarna så man laddade inte fullt ut men vet hur du menar

Min första busbil var faktiskt smartare en volvo 142 som var volvo orginal rally bygge med höjd tank lite bättre dämpare och hade bur rally stolar 4 punkts bälte och hasplåt och är betydligt säkrare att ha ett sånt bygge om man ska gasa som fan för kör man av på ett dåligt ställe stoppar buren lite och man slår inte hål på tanken eller bromsrör så lätt och är mycket bättre med en sån som andra bil som är lite mer skyddad

Annars har jag klarat mig bra från mangla bilar och är mer nån led eller skärm som rykt och små saker men har testat köra av vägen med skoter i ca 100 kmh eller så vilket inte rekommenderas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Då blir bilvalet ännu märkligare. Det enda som stämmer in på ovanstående är i stort sett valfri snål japanare (civic, i20, yaris etc) och knappast en supertrimmad Focus ST.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ta in i beräkningen att när man väljer bil så handlar inte allt om ekonomi. Att välja bil kan också handla om intresse och känsla. Vill man ha en rolig bil är det sällan eller aldrig en bra affär men det kan vara jäkligt roligt ändå och med det vara värt pengarna. Alla är inte ute efter det absolut säkraste/billigaste sättet att köra bil utan lägger till andra värderingar som du helt har missat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du måste ta in i beräkningen att när man väljer bil så handlar inte allt om ekonomi. Att välja bil kan också handla om intresse och känsla. Vill man ha en rolig bil är det sällan eller aldrig en bra affär men det kan vara jäkligt roligt ändå och med det vara värt pengarna. Alla är inte ute efter det absolut säkraste/billigaste sätter att köra bil utan lägger till andra värderingar som du helt har missat.

Absolut, men smakar det så kostar det. Efterfrågar man en driftsäker och pålitlig bil som samtidigt ska vara max fem år, ha gått under 8000 mil och kosta max 80k får man nog begränsa sig lite och en Focus ST eller Alfa Romeo passar inte direkt in.

Antingen köper man en pålitlig, tråkig och driftsäker bil eller en sportbil. Försöker man hitta ett mellanting får man ofta det sämsta av båda världar med vissa undantag. Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel men man måste vara realistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

hej! det är jag din bror. kan du ange adress och lämna nyckeln i bilen så kan jag bara låna den lite snabbt, tänkte handla lite på ikea. tack

Tjena brorsan!

Long time, no talk ever...

Jag lägger nyckeln i krukan utanför ingången till huset med fjärren till garaget. Adressen är Göteborgsgatan 666 i Göteborg, du är välkommen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut, men smakar det så kostar det. Efterfrågar man en driftsäker och pålitlig bil som samtidigt ska vara max fem år, ha gått under 8000 mil och kosta max 80k får man nog begränsa sig lite och en Focus ST eller Alfa Romeo passar inte direkt in.

Antingen köper man en pålitlig, tråkig och driftsäker bil eller en sportbil. Försöker man hitta ett mellanting får man ofta det sämsta av båda världar. Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel men man måste vara realistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst gäller det att ha realistiska förväntningar för vad man kan få för sina pengar.

Jag köpte min roligaste bil någonsin (se inlägg några snäpp ovan), en Alfa 75 i mitten av nittiotalet för 75 000:- och den var snabb, hade utmärkt väghållning, alla reagerade på utseendet och jag var skitnöjd. Den var inte speciellt dyr i drift (tills jag smällde den) så det går att kombinera utan att få det sämsta av båda världar, det gäller bara att vara smart i sitt val.

TS borde dock ha en större budget, i mitt tycke någonstans mellan 100-130 papp vore bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tjena brorsan!

Long time, no talk ever...

Jag lägger nyckeln i krukan utanför ingången till huset med fjärren till garaget. Adressen är Göteborgsgatan 666 i Göteborg, du är välkommen.

gött tackar!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

TS borde dock ha en större budget, i mitt tycke någonstans mellan 100-130 papp vore bra.

ok brb

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur roligt och sportigt ska det vara ? En Mazda Miata (MX5) är rolig, inte så motorstark och passagerare i baksäte och tak kan du glömma, otroligt driftsäker och prisvärd med fantastisk körglädje.

Det roligaste jag kört.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Visst gäller det att ha realistiska förväntningar för vad man kan få för sina pengar.

Jag köpte min roligaste bil någonsin (se inlägg några snäpp ovan), en Alfa 75 i mitten av nittiotalet för 75 000:- och den var snabb, hade utmärkt väghållning, alla reagerade på utseendet och jag var skitnöjd. Den var inte speciellt dyr i drift (tills jag smällde den) så det går att kombinera utan att få det sämsta av båda världar, det gäller bara att vara smart i sitt val.

TS borde dock ha en större budget, i mitt tycke någonstans mellan 100-130 papp vore bra.

Det faller ju dock på kriterierna 'driftsäker' och 'pålitlig' Visst kan man ha (o)tur med alla bilar men Alfa Romeo är knappast kända för ovanstående egenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja är man ung och inte kan få nån annan att stå på bilen så blir det dyrt. Polaren funderade på en golf R och -13 men det skulle kosta 48k kr/år i försäkring +inköp och service.
Slutade med att han beställde en leasing, 4500kr/mån vilket är typ samma pengar i förlust om man bortser från värdeminskningen och då Dick han en helt ny specad som han ville ha de..

Så är man ung kan det var mer gynnsamt med leasing pga försäkringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag leasade min förra bil och nuvarande pga av detta. Att låta farsan stå på bilen stod mig väldigt dyrt när jag smällde med min 850R.. fick ta 50k mindre i försäkringsutbetalning eller synas i rättegång.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det faller ju dock på kriterierna 'driftsäker' och 'pålitlig' Visst kan man ha (o)tur med alla bilar men Alfa Romeo är knappast kända för ovanstående egenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så men det enda som tog livet (nästan) av min Alfa 75 var när jag körde rakt igenom en rondell. Gick faktiskt att fixa trots bla. sönderslaget oljetråg och ovala fälgar...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Måste verkligen klargöra vad "kul" innebär för mig i en bil. En rolig bil för mig är en bil som när jag trycker på gasen så händer det saker. En pigg bil, ni förstår nog vad jag menar. När jag tog körkortet så körde jag en golf, vet inte riktigt modell och motor på den för det var några år sedan vet bara att det var en diesel. Läraren sa i min första lektion: "tryck på gasen förfan när du ska växla så att du flyger bak i sätet, blir väll roligare att köra då?" Den golfen var inte en GTI vet jag i alla fall. En första roliga sportiga bil är inte en wrx sti, type r med 200hk som har gått 13k för 90 tusen eller en saab med 350hk för 40 tusen. En rolig pendla bil som man kan ha kul med och ser snygg ut.

< 9.000mil
< 90.000 kr
2011 >
hot hatch, ingen sedan
100hk >

Kollar på en Alfa MiTo, vad tycker ni om denna? https://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_Mito1_4_155HK_TB_...

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Den är ju otroligt ful speciellt i fronten.
Skulle aldrig köpt med tygsäten personligen.
Men se till att kika efter rost den börjar bli till åren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den är ju otroligt ful speciellt i fronten.
Skulle aldrig köpt med tygsäten personligen.
Men se till att kika efter rost den börjar bli till åren.

tyg säten är inget fel på, läder är äckligt på sommaren tycker jag

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

tyg säten är inget fel på, läder är äckligt på sommaren tycker jag

Köp då en bil med tygsäten.
Jag väljer läder för läder är enklare att underhålla och göra rent. Är tyget utslitet går det knappt rädda. Och vad menar du med att läder skulle vara äckligt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb