Permalänk
Medlem

K: Sockel AM2+-moderkort

Jag söker i första hand ett Gigabyte GA-MA790FX-UD5P enligt bild

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3032&kw...

Jag är öppen för förslag på liknande moderkort från andra tillverkare, men som jag förstått det hade Gigabyte överlägset bäst moderkort vid den här tiden (2008), åtminstone för AMD. Jag är inte intresserad av halvmessyrer eller budgetkort, det ska vara stabila solida grejer som tål hög belastning med mycket ström.

Rent sockelmässigt klarar jag mig med vanliga AM2 då jag "bara" ska köra en Athlon 62 X2 6400+, men moderkorten för den sockeln är i regel rätt dåliga med kassa styrchip (chipset). Jag hade tänkt överklocka den så långt som möjligt.

Det jag vill ha är:

  • 6st SATA2-portar som kan köras i RAID, minst 5 är ett absolut krav

  • 2st NIC (dubbla nätverksportar)

  • kylflänsar på spänningsregulatorerna (VRM)

  • solida kondensatorer

  • 8-pin EPS-strömkontakt

  • 8+2-fas strömdesign

Gällande strömmatning behöver det kanske inte se ut exakt så, poängen är att det ska finnas gott om svängrum. Annars är dubbla ethernetkontakter det enda jag kan tumma på.

FullATX-kort är ett måste, jag behöver plats för ett PCIe-instickskort och ett för gamla PCI. Kylaren på mitt grafikkort upptar två fack undertill. SLI/Crossfire är däremot inget jag behöver.

Sökord MSI Asus Asrock Biostar ECS Elitegroup

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

har ett GA-MA785GMT-UD2H, osäker om det matchar dina krav dock

Permalänk
Medlem

Gissar att du skulle kunna köra s775 för liknande pris/prestanda, och där finns ju en del bra moderkort och cpuer att välja på. Jag gillar kombinationen Asus P5*-moderkort och Core 2 Quad eller Xeon X54**. Inte helt säker på varför du väljer plattform utifrån cpun sådär, när cpuer från den tiden ofta är billigare och lättare att få tag på än själva moderkorten.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

har ett GA-MA785GMT-UD2H, osäker om det matchar dina krav dock

Det är microATX, så det går inte alls tyvärr. Har uppdaterat annonsen för att förtydliga det. Och den var lite väl tummad på önskemålen också.

Skrivet av Ekner:

Gissar att du skulle kunna köra s775 för liknande pris/prestanda, och där finns ju en del bra moderkort och cpuer att välja på. Jag gillar kombinationen Asus P5*-moderkort och Core 2 Quad eller Xeon X54**. Inte helt säker på varför du väljer plattform utifrån cpun sådär, när cpuer från den tiden ofta är billigare och lättare att få tag på än själva moderkorten.

Nu har jag ju redan allt annat, och jag gör det mest för att det är roligt Sockel 775 är ju det tråkigaste som finns.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Kaptenbeaver
Tack för tipset! Saken är att jag redan har ett GA-MA770-UD3. Problemet med den är att jag upptäckt att den inte riktigt håller måttet för mig, men framför allt så fungerar inte SMART vilket är viktigt för mig. Ska jag bemöda mig med att byta så vill jag helst göra en uppgradering på köpet, och ditt kort är lite för likt mitt nuvarande.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag har två kort jag misstänker är av intresse för dig om du inte får tag i något direkt. Korten ska användas till en överklockningstävling som drar igång i februari och jag kan släppa ett av dom så fort jag testat båda korten ordentligt så jag vet vilket jag ska behålla.

GA-MA790X-UD3P
GA-MA790FX-DS5

Permalänk
Medlem

@lanbonden
Nu så! GA-MA790FX-DS5 hade varit kalas om det inte vore för att den har SB600-chipet, vilket har en bugg/begränsning i användningen av RAID, där om RAID är aktiverat så måste alla diskar anslutna köras i samma RAID-enhet, åtminstone de 4 kontakter som sitter ihop.

GA-MA790X-UD3P däremot är jag helt klart intresserad av. Det är den "sämsta" av de 3 från Gigabyte som jag har i blickfånget. De andra två är GA-MA790X-UD4P (i praktiken en revision 1.1 av UD3P vad det verkar. Något bättre ljudchip och nätverkschip från Realtek, några enstaka flyttade komponenter, och så heatpipe till kylflänsarna) samt favoriten GA-MA790FX-UD5P (mer heatpipes :D, dubbla NIC, men framför allt går kortet hela vägen "fram" och har skruvhål, de andra korten har snålat på brädden och bänds således när man ska ansluta kontakter där).
Jag hade en på gång från England, men säljaren kunde inte ändra auktionen så att jag kunde lägga bud på den. Du har PM.

Till andra så kan jag säga att jag är intresserad av att köpa mer än ett kort, så bring it on!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian