Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ska man verkligen använda både umatrix och ublock på samma gång? Krockar de inte?

Nej, de fyller lite olika funktioner, man rekommenderas dock att stänga av malware filter i ublock om man använder umatrix eftersom att båda har den funktionen.
https://github.com/gorhill/uMatrix/issues/32

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det tragiska är att MS inte kan skapa säker kod från början för då skulle det inte finnas behov av speciella mjukvaror som egentligen bara lappar ihop allvarliga brister.

En extremt svår uppgift.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Om man följer bugtraq-listorna så dyker det upp sårbarheter i RDP oftare än man skulle vilja önska, om det föreligger något uppmärksammat hål fortfarande vet jag faktiskt inte. Men det tar inte en lång stund efter att man har öppnat port 3389 inåt innan du har en armé av botnät som letar sårbarheter.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Nej, de fyller lite olika funktioner, man rekommenderas dock att stänga av malware filter i ublock om man använder umatrix eftersom att båda har den funktionen.
https://github.com/gorhill/uMatrix/issues/32

Tack för tipset om uMatrix, ska testa det istället för NoScript som stått stilla i utveckling och känns klumpigt. Det finns säkert skillnader, men det ser ut som uMatrix täcker mitt behov.

Permalänk
Medlem

Ett av de bättre knepen man kan göra för att skydda sig mot virus är att inte köra som administratör på sitt vanliga användarkonto om man ska envisas med att köra Windows.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Här är ett annat blogginlägg på samma tema, skriven av nämnda Google Chromes säkerhetschef - Justin Schuh.

Stop Buying Bad Security Prescriptions

Of course, the situation is actually quite a bit worse than just being ineffective. That’s because the market pressures security products to compete on feature lists centered on arbitrarily chosen threats. Ironically, all of those “features” are actually bleeding vast attack surface across your entire system. And since security product vendors are almost universally negligent with respect to making their own products secure, they leave their users more vulnerable to all of the attack and escalation vectors they introduce. And that’s not even considering the negative impacts on performance and stability that these products typically introduce.

The market is just structured such that security vendors are largely incentivized to sell products that make your systems fundamentally less secure.

Permalänk

Roten från allt virus är antivirusprogrammen själva, enbart för att tjäna pengar så gör dom virus och skit som skadar våra datorer.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Avstängd

Om jag får virus så formaterar jag bara, har backup på det mesta så problemet är löst på 10-15 minuter. Nu har jag klarat mig utan väldigt kritiska virus på 10 år.. Men sådana där typiska porrvirus som låser webbläsaren uppkommer la (efter att en vän till mig har lånat datorn ) någon gång vartannat år kanske.

Permalänk
Medlem

Antivirus känns så 2005 Och tom då valde jag nog hellre att köra utan bara för att många AV var så bloatade att det datorn i praktiken fortfarande skulle vara snabbare med ett par virus i sig.

Och sen den jä*la segmenteringen. Antivirus var en grej, men din mailklient skulle ha ett eget AV. Spyware ansågs inte vara virus utan behövde ett eget program och likaså Adware och trojaner var två till tillägg. En "Internet Security Suite" för att skydda sig mot allt samtidigt kostade oftast över tusenlappen. Vilken soppa

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det enda AV program gjort för mig på senare tid är att radera massa cracks/trainers på hårddisken.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Vem behöver kritikerrosade antivirus när man har Windows defender? Precis som man inte behöver kondomer när man har en socka?

Eller så surfar man som en normal människa på nätet.. Herregud det är 2017 som vanlig datoranvändare ska det ganska mycket till för att få virus o skit.. Har msn brandvägg så ska alltså någon helst plocka ut mig personligen för att lägga malware på min dator.

Personligen har alltid antivirusprogram för mig varit så jävla skit, långt värre än virus.. Inte för att jag behövt formatera sen w7. Men hellre formatera datorn än gång per år än att sitta med ett tredjepartsvirusskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Roten från allt virus är antivirusprogrammPrecis, på samma sätt som det är vår regeren själva, enbart för att tjäna pengar så gör dom virus och skit som skadar våra datorer.

Japp, precis som våra sjukhus planterar in sjukdomar så de hålls med jobb. Samma sak med våra regeringar som lägger "chem trails" som gör oss lydiga och fromma. Listan är lång...

Permalänk
Medlem

Om man behöver ladda ner någon fil (<128MB) så kan man kolla den på https://www.virustotal.com
En annan sak att tänka på är att inte ladda ner dagsfärska uppdateringar eller program. Jag kör ett tredjepartsprogram till ett spel som inte är signerat och jag brukar aldrig uppdatera till senaste direkt, och kör alltid en koll på Virustotal också.

Det viktigaste att ha är en uppdaterad backup på allt man inte vill riskera att förlora. För att korta av tiden på ominstallation kan man också ta en systemimage.

Har man viktig data som inte är jättestort kan man skaffa en gratis online synktjänst. Har man stora mängder viktig data (bilder, filmer) så köp billig HDD och ta backup till med jämna mellanrum. Gör en kontroll av backupen ibland, för att se att data är ok. Ha aldrig backupmediat inkopplat mot datorn förutom när man kör backupen. Kryptovirus kan förstöra alla backuper den kommer åt.

Permalänk
Medlem

Enligt Microsoft är det praktiskt taget omöjligt att eliminera alla säkerhetshål. Man utgår numera från att det alltid kommer att finnas, och designar Windows 10 på ett sådant sätt att de blir svåra att utnyttja.

Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"
Hardening Windows 10 with zero-day exploit mitigations

Because it takes time to hunt for vulnerabilities and it is virtually impossible to find all of them, such security enhancements can be critical in preventing attacks based on zero-day exploits.

Säkerhetshål som ändå upptäcks kanske kan lappas ihop med "speciella mjukvaror", men det mest lämpliga är att installera säkerhetsuppdateringar från den ursprungliga programvarutillverkaren.

New research: Comparing how security experts and non-experts stay safe online

Security nonexperts' top online safety practice: Use antivirus software
Security experts' top online safety practice: Install software updates

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tragiska är att MS inte kan skapa säker kod från början för då skulle det inte finnas behov av speciella mjukvaror som egentligen bara lappar ihop allvarliga brister.

Du får gärna definiera hur man skriver "säker" kod, du kanske kan agera konsult åt MS, Google etc. eftersom du verkar ha löst alla säkerhetsproblem?
Är det inte bättre att vi i tråden diskuterar det som ska diskuteras utan försök att skapa flame-wars likt ditt inlägg?

Permalänk
Vila i frid

@wwraver

Kör med GeoIP i pfBlockerNG och vitlistar enbart det absolut vitala.

Rent generellt angående AV, det spelar ingen roll att man har väldens bästa/dyraste. "Vill" man få virus/etc - får man det. T.ex. genom att tanka officiellt från Google Play.

Permalänk
Medlem

Vet man vad man gör är det svårt att få virus, men för mindre kunniga som klickar på alla "du har vunnit 100 miljoner" som pluppar upp kan det vara bra att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

No shit Sherlock!
Mcafee och framförallt NORTON är ju virus i sig.

Sitter fast med McAfee på min arbetsdator. Det är det jävligaste skiten jag varit med om. I en månads tid så gick CPUn upp i 100% under ca 2 timmar varje gång jag startade datorn tack are att McAfee körde en virus scan! Datorn var hel oanvändbar, och jag satt de första 2 timmarna på jobbet och rullade tummarna. Bad IT att ta bort skiten permanent, men det enda dom gjorde efter en månad var att uppdatera programvaran, vilket visserligen löste det problemet, men allt annat skit kvarstår fortfarande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

No shit Sherlock!
Mcafee och framförallt NORTON är ju virus i sig.

2004 ringde dig eller? Norton har inte varit dåligt på många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

2004 ringde dig eller? Norton har inte varit dåligt på många år nu.

Jaså, hur mycket % av systemminnet åtar den sig nu då? 50%? 25%? 10%? Kan man avinstallera den utan att avinstallera halva OS:et? Avinstalleras den >> på riktigt << ? Får man spyware efter avinstallation?

Finns jävligt många frågor att ställa innan man vågar ens röra Norton.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Jaså, hur mycket % av systemminnet åtar den sig nu då? 50%? 25%? 10%? Kan man avinstallera den utan att avinstallera halva OS:et? Avinstalleras den >> på riktigt << ? Får man spyware efter avinstallation?

Finns jävligt många frågor att ställa innan man vågar ens röra Norton.

Ptja just nu tar Norton hela 10mb minne, under en snabbsökning används hela 0-0,1% av min i5 3570k och 36 mb minne.

Bara att avinstallera och starta om datorn så är det helt borta från systemet, och allt är borta. Går även att temporärt stänga av skyddet om man ska pilla med grejer norton inte gillar; t ex cracks osv - och såklart lägga till dessa som undantag vid behov.

Permalänk

95% av malware får man för att man är klantig och trycker på idiotiska saker som man inte ska trycka på. Jag håller väl med om vad han menar, men han tar internet kunskap samt intelligens vid datoranvändande för givet bland alla användare. Vilket är lite naivt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jaså, hur mycket % av systemminnet åtar den sig nu då? 50%? 25%? 10%? Kan man avinstallera den utan att avinstallera halva OS:et? Avinstalleras den >> på riktigt << ? Får man spyware efter avinstallation?

Finns jävligt många frågor att ställa innan man vågar ens röra Norton.

Du vet, det händer saker med åren, coolt va.

Permalänk
Medlem

Detta är en sida som är rätt så omfattande vad avser bedömning och jämförselse mellan många olika antivirus.

https://www.av-test.org/en/

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

@wwraver

Kör med GeoIP i pfBlockerNG och vitlistar enbart det absolut vitala.

Rent generellt angående AV, det spelar ingen roll att man har väldens bästa/dyraste. "Vill" man få virus/etc - får man det. T.ex. genom att tanka officiellt från Google Play.

Vi pratar om medelsvensson här. Hur vi tekniker skyddar oss är en helt annan femma.
Självklart kan man få in skräp oavsett vad man skyddar sig med, särskilt med tanke att det redan för 10 år sedan släpptes över 17.000 nya mutationer av virus varje vecka, vilket 2015 hade stigit till över en miljon nya mutationer varje dag. Utvecklarna hinner inte med att uppdatera sina definitioner och detektionsalgoritmer av förklarliga skäl.

Men att gå från ett virusskydd (åter igen, tänk medelsvensson) som tar 90% av allt skräp till inget alls... inte bra. Eller säg att vi bara går från 90% till 85%, vilket är väldigt generöst om vi pratar om att gå ner till Windows Defender-nivå. Det är fortfarande 50.000 nya hot om dagen som du kan drabbas av.

Om jag, som är i branschen, skulle rekommendera våra kunder att avinstallera sina virusskydd för att det hindrar andra utvecklare att säkra upp sin mjukvara - vem tror vi får skulden om deras datorer blir överkörda? Problemet med privatkunder hade varit stort nog, men det stora allvaret hade kommit från alla företag.

Det är helt enkelt ingen lösning. Lösningen måste komma från utvecklarna som får komma överens med varandra, oavsett hur svårt det må vara när pengar är inblandat.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nej, en Mac är inte fri från virus och har aldrig varit, men antalet skadlig kod på Mac är bara en promille av vad Windows har utsatts för under alla år.

Sant, dock så har OS på mac lika många kända säkerhetshål som windows har ungefär.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

Du får gärna definiera hur man skriver "säker" kod, du kanske kan agera konsult åt MS, Google etc. eftersom du verkar ha löst alla säkerhetsproblem?
Är det inte bättre att vi i tråden diskuterar det som ska diskuteras utan försök att skapa flame-wars likt ditt inlägg?

Jag tycker att MS borde klara av att säkra sin egen kod bättre än nått externt företag eftersom de har tillgång till all källkod och de borde ju inte heller behöva skapa nya buggar hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Sant, dock så har OS på mac lika många kända säkerhetshål som windows har ungefär.

Inte på långa vägar, men det är roande när folk tror att det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Utgår från att alla märkt att antivirusprogram är buggiga och usla. Det är liksom nåt man bara får stå ut med.
De flesta och värsta antivirusprogrammen installeras väl dessutom som bloatware på bärbara datorer folk köper, där har användaren helt enkelt inget val, hur kass och bloatat programmet än är.
Det är ett generellt problem med datorer nu att för genomsnittsanvändaren är de ständigt mer omfattande "säkerhets"åtgärderna mycket värre och mer störande än hoten.

Permalänk
Skrivet av Thor:

Detta är en sida som är rätt så omfattande vad avser bedömning och jämförselse mellan många olika antivirus.

Kaspersky... Först var det snack om att de var en front för Ryskt spioneri, sen hände detta:
http://www.cnbc.com/2017/01/25/top-kaspersky-cybersecurity-ma...
Så kan det gå om man är ryss och hjälper till med en undersökning av hack i USA. Med Trump vid makten i USA blir det säkert många fler arresterade i Ryssland.