Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Ingen kan till 100% säkerställa att de aldrig fått virus, med eller utan virusskydd. Det är praktiskt taget omöjligt.
Frågan är hur mycket virusskydd egentligen skyddar om man använder umatrix och ublock samt undviker och ladda ner filer från sidor man inte litar på.
Borde inte bevisbördan istället ligga på de som påstår att "det är jättelätt att få virus enbart genom att surfa på kända sidor"?

Antar att beviset en dag knackar på dörren till din PC
Till dess fortsätt med dagens tro...

En del anser Spotify som känd och säker, dom flesta anser Swecklockers som säker, men vad vet du om dom annonser som visas här?
https://community.spotify.com/t5/Ongoing-Issues/Spotify-Free-ads-causes-browser-to-launch-on-malware-virus/idi-p/1461222
Ett exempel av mänga, många...
Sorry om jag väckte dig ur drömmen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

100% av all malware/virus/ransomeware landar via en browser.
Känns som det är dags att blåsa bort rökridån och börja kräva säkrare internetläsare.
Då hade vi inte behövt antivirusprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte kört antivirus på 3 år och då senast var det Kaspersky.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Antalet Mac användare har också varit en promille jämnfört antalet Windows användare så det är ju inte direkt konstigt men samtidigt så är det inget jag tycker man ska vifta bort då till skillnad från Microsoft som fick skit i åratal så valde Apple att fullkomligt ignorera alla säkerhetsproblem till den dagen då det exploderade i ansiktet på Apple och deras kunder.

Absolut, du har självklart rätt i ditt argument att användarbasen är mycket lägre bland Mac-användare, vilket samtidigt kan (jag vågar inte konstatera) förklara den mindre mängd virus "vi" har gentemot vårt system. Vad gäller säkerheten då och nu är dock inget jag har någon kunskap om. Rykten är sin sak, åsikter är en annan, men få besitter kunskapen att på en seriös nivå diskutera säkerhet utan egentlig utbildning.

Sunt förnuft kostar däremot ingenting, oavsett system. Håller man dessutom sig ifrån att ladda ner saker för att man är för snål, är man ganska säker redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Och du tror ett virusskydd skyddar mot specialdesignade virus från NSA?

NEJ!
Vad fick dig att tro det

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

sär-skrivning?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Folk säger ofta att virusskyddet "Sunt förnuft" ej fungerar för någon människa men för mig verkar det i alla fall göra det.

Jag anser att det är ett av de bästa skydden du kan ha! Sunt förnut och kunskap kommer du långt med.

Permalänk
Medlem

Använt Windows inbyggda Defender i flertalet år. Har inte haft något problem/virus som jag MÄRKT. Om det är något som smygit sig in vet jag inte, men inget har påverkat min vardag. Men saker kan ju smita förbi de bästa anti-virusprogrammen som finns också så.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

"Låt den rätte komma in", så perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har kört med regelbundna Malwarebytes-scans (Ej Premium) och Windows Defender i typ 3 år nu och jag har mig veterligen inte fått någon skadlig programvara på min dator och inga lösenord har kapats. Möjligtvis att man har varit med i ett botnät men hur ska man veta det i så fall, uppkopplingen har varit stabil?

Folk säger ofta att virusskyddet "Sunt förnuft" ej fungerar för någon människa men för mig verkar det i alla fall göra det.

Kör samma setup och har inte blivit drabbad vad jag kan märka. Windows defender har varit ett fullgott alternativ i många år nu. Lite tråkigt att inte fler inser det pga orimligt hat mot MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antar att beviset en dag knackar på dörren till din PC
Till dess fortsätt med dagens tro...

En del anser Spotify som känd och säker, dom flesta anser Swecklockers som säker, men vad vet du om dom annonser som visas här?
https://community.spotify.com/t5/Ongoing-Issues/Spotify-Free-ads-causes-browser-to-launch-on-malware-virus/idi-p/1461222
Ett exempel av mänga, många...
Sorry om jag väckte dig ur drömmen

Antar att det enkelt blockeras med umatrix och ublock? Skulle lagt till "blockera annonser" i citatet.

Skrivet av Bengt-Arne:

NEJ!
Vad fick dig att tro det

Det gjorde jag inte, därav frågetecknet. Dock ifrågasätter jag relevansen av stuxnet som argument för virusskydd och emot sunt förnuft, när sådana virus tränger i genom båda.
Nevemind, läste inte inlägget du först svarade på. My bad.

Permalänk

Jag nöjer mig med Windows Defender och ad-block i webläsaren, men installerar Avira Antivirus och kör en fullständig scan 1-2 gånger om året för säkerhetens skull och tar därefter bort det igen. Har inte haft några som helst problem på många år, men då är jag inte heller den som krigar mig in på skumma sidor för att tex få se gratis live-sändningar av fotboll eller dylikt, som jag ser många trattar göra på jobbet (ja, vår it-avdelning är ständigt överbelastad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Utan någon som helst transparens om vad som egentligen sker så anser jag att den sortens kommunikation mellan min webbläsare och Googles filter starkt begränsar min anonymitet och frihet på internet. Och när vi ändå talar om Internet och Google så är det alltid något som lagras, någonstans.

Ehh FF är FOSS? Du kan manuellt kontrollera vad som skickas till google om du så skulle vilja.

Permalänk
Medlem

O'rly
Antivirusprogram behövdes på tiden när man av snokade runt efter warez på .ru sidor, och när lillasyster skulle fixa "roliga skärmsläckare". Idag är antivirusprogram värre och mera spammigt än att faktiskt få virus.

Permalänk
Medlem

Säkerhetstips för genomsnittsanvändaren:

Säkerhetskopiera all din viktiga data såsom bokmanuskript och barnbilder. Undvik att ha bilder med din penis och ansikte i samma bild, gäller flickvänner också. Ha inte mer än några tusen på det konto som är kopplat till det VISA-kort du kör på nätet. Se till ha skydd mot ID-kapning i hemförsäkringen. Använd olika lösenord som ligger i ett krypterat lösenordsprogram.

Lär dig också hur du installerar om ditt operativsystem när det väl skiter sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag Windows egna även om jag vet att det är långt ifrån det bästa på marknaden tillsammans med Ublock Origin. Men anledningen till detta har långt mer att göra med att utvecklarna av antivirus blivit allt för irriterande. Avast var jäkla bra en gång i tiden men jäklar vad de kör upp sina reklamerbjudanden numera.

Sen är tyvärr den här snubben helt fel ute. Rent mjukvarutekniskt kanske han har en poäng men vi får inte glömma att folk utanför Sweclockers sällan har god koll på vad som är bra och dåliga sidor på nätet, än mer att ta hand som sin dators mjukvara. Så antivirus bör de ha IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Men det är ju så det är, dom drabbade är oftast dator-analfabeter som klickar på alla rutor som kommer upp och laddar ner programvara från jävligt sketchiga hemsidor utan någon genomtanke på var innehållet kommer ifrån. Att man sen generellt är ointresserad av att uppdatera sina system för vem bryr sig liksom, folk skiter i dom vill bara trycka på knappen logga in på facebook allt är guld och gröna skogar.

Ett problem med antivirus och liknande är att det är en falsk säkerhet, dom fångar ju upp dom kända hoten som finns, alla nya exploits och skit som kommer varje dag är du fortfarande sårbar för, sitter ju tusentals människor som ägnar all vaken tid åt att försöka komma in i system på olika vis, att tro att du är 'safe' för att du har nod32 är bullshit liksom.

Är man någorlunda van dator användare, vet ungefär hur sitt system fungerar och uppdaterar regelbundet, inte klickar på skit och använder huvudet innan du laddar ner något från random skitsidor så kan man nog leva ganska obrydd. Visst, någon kan självklart komma in i ditt system om dom har tid resurser och en jävla vilja, men har någon anledning att lägga ner en jävla massa pengar&energi på just dig?

Långa lösenord, backups på viktig data (OFFLINE OCKSÅ) och sunt förnuft och inga problems liksom..

Fotnot: Ett r9 280 (7950) för att knäcka ett standard wifi lösenord, 8 tecken siffror och små bokstäver, alla kombinationer tar strax över 265 dagar för att pröva alla kombinationer@brute force...

Sen att ransomware börjar komma ut och folk får sina diskar krypterade, ja jäkla trist, men se till att ha dubbla backups och använt sunt förnuft.

Windows 95 är världens säkraste operativsystem, om du inte är uppkopplad på nätverk...

Håller med till 100%, jag är inte särskilt påläst vad gäller datorer generellt, men med tiden så har jag fått lära mig vad jag behöver för att ha någorlunda säkerhet(den hårda vägen QQ), men det är helt klart värt det att veta vad man behöver göra för att vara säker när man använder en PC.

Kommer fortfarande ihåg mina första PC-år, då jag klickade på lite allt möjligt och inte visste vad ett dator-virus var X_x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Vad är det dåliga med Norton då? Har hört mycket skit om det på senare tid, men har inte orkat byta. Är medveten om att just Norton tar upp en del resurser jämfört med andra AV-program, men annars?

I slutet av 90-talet och början av 00-talet när många skaffade "Hem-PC" fick man åka svea-rike-runt till släktingar och bekanta för att fixa deras datorer. Ett problem som många datorer hade gemensamt var Norton Antivirus. Dessutom är det mycket ofta förekommande att just Norton Antivirus är orsaken till att spel, program och t om hårdvara inte fungerar på en dator. Standardsvaret när man söker lösningen på ett problem är "- Om du har Norton, se då till att avaktivera det".

Sen är ju Peter Norton en girig och kriminell typ. Norton har även avslöjats själv vara roten till att vissa virus förekommer. Man har alltså själv skapat ett behov av sin egna produkt, smutsigt om du frågar mig.

För övrigt är många antivirusprogram riktigt jobbiga, bråkar hela tiden om en massa saker som är totalt ovidkommande.
Själv har jag till och från i åratal kört utan antivirus och nästan aldrig haft några problem. Om en dator strular brukar jag ge den en omgång med:
* Adaware
* ComboFix
* JRT
* RegCure
* Spyhunter

Installerar ett program i taget, scannar, rensar, avinstallerar, installerar scannar.....osv. Det har alltid funkat bra.

De senaste åren kör jag med Microsoft Security Essentials på alla datorer. Helt problemfritt, märks inte ens att det är aktivt och det är gratis. Som många andra sagt tidigare i tråden; har man hyfsad koll på datorer och program så behöver man aldrig något antivirusprogram.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wwraver:

PS. Relaterat tips från coachen till er som kör RDS (fjärrskrivbord) öppet ut mot nätet via port forwarding, sluta direkt.

Finns det något nyare känt "hål" för RDP än det som redan fått en patch, annat än okända 0-day?

Permalänk
Medlem

Skojig artikel. Hela tråden kommer spåra ur. På ena sidan har vi dem som säger jag har aldrig haft virus genom att inte använda AV medan andra säger ja jag har däremot räcker det med Defender.

Defender må vara godkänt däremot vad jag förstår läggs det inte lika mycket resurser även fast det må ägas utav Windows. Medan de stora aktörerna som Symantec har en hel infrastruktur där krutet läggs på att hitta nya metoder för att förbättra säkerheten. Mycket förändras ständigt så att säga att mjukvara är gissel känns bara som en del utav ett större problem. Ge Windows ett ordentligt skydd i grundkoden så att det inte går att manipuleras och en enhetlig skyddsstandard då borde allt fungera bättre. Tills dess är det bara att använda ett AV. Sedan vilket man använder är upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I slutet av 90-talet och början av 00-talet när många skaffade "Hem-PC" fick man åka svea-rike-runt till släktingar och bekanta för att fixa deras datorer. Ett problem som många datorer hade gemensamt var Norton Antivirus. Dessutom är det mycket ofta förekommande att just Norton Antivirus är orsaken till att spel, program och t om hårdvara inte fungerar på en dator. Standardsvaret när man söker lösningen på ett problem är "- Om du har Norton, se då till att avaktivera det".

Sen är ju Peter Norton en girig och kriminell typ. Norton har även avslöjats själv vara roten till att vissa virus förekommer. Man har alltså själv skapat ett behov av sin egna produkt, smutsigt om du frågar mig.

För övrigt är många antivirusprogram riktigt jobbiga, bråkar hela tiden om en massa saker som är totalt ovidkommande.
Själv har jag till och från i åratal kört utan antivirus och nästan aldrig haft några problem. Om en dator strular brukar jag ge den en omgång med:
* Adaware
* ComboFix
* JRT
* RegCure
* Spyhunter

Installerar ett program i taget, scannar, rensar, avinstallerar, installerar scannar.....osv. Det har alltid funkat bra.

De senaste åren kör jag med Microsoft Security Essentials på alla datorer. Helt problemfritt, märks inte ens att det är aktivt och det är gratis. Som många andra sagt tidigare i tråden; har man hyfsad koll på datorer och program så behöver man aldrig något antivirusprogram.

Påminner Starkt om klottersanerarna från Upplands Väsby som på dagarna sanerade SL tåg från klotter och på Kvällen målade tågen. Jäkla bra affärsmodel kan tyckas, skapa massa jobb på kvällshobbyn och sen sanera kvällshobbyn mot betalning på dagtid. Win Win för grabbarna som klottrade, betalt för att ta bort klotter och får en kick av att sätta dit skiten. Finns fler exempel på detta men just det här exemplet är ganska talandet för resonemanget hos vissa individer.

MED DET SAGT: Verkar fett omständigt att sanera med massa skit program, känns lättare att bara ploppa in ett usb-minne och köra en ren installation? Alternativt att ha en kopia på dina viktiga användarinställningar och blåsa resten. Känns nästan som att det tar längre tid att rensa än dator än det gör att bara fixa skiten rätt&riktigt från grunden. Men alla är olika givetvis och ett scenario passar nödvändigtvis inte ett annat.

Tillägg: På dom Windows maskiner jag administrerar har jag sen mitten av win7 kört Microsoft's inbyggda program, funkar fint och har inte haft några konsekvenser av detta. Vem förutom MS vet hur deras operativsystem fungerar? Svar: Typ ingen som inte har deras kod tillgänglig, som jag gissar typ inga har.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Påminner Starkt om klottersanerarna från Upplands Väsby som på dagarna sanerade SL tåg från klotter och på Kvällen målade tågen. Jäkla bra affärsmodel kan tyckas, skapa massa jobb på kvällshobbyn och sen sanera kvällshobbyn mot betalning på dagtid. Win Win för grabbarna som klottrade, betalt för att ta bort klotter och får en kick av att sätta dit skiten. Finns fler exempel på detta men just det här exemplet är ganska talandet för resonemanget hos vissa individer.

MED DET SAGT: Verkar fett omständigt att sanera med massa skit program, känns lättare att bara ploppa in ett usb-minne och köra en ren installation? Alternativt att ha en kopia på dina viktiga användarinställningar och blåsa resten. Känns nästan som att det tar längre tid att rensa än dator än det gör att bara fixa skiten rätt&riktigt från grunden. Men alla är olika givetvis och ett scenario passar nödvändigtvis inte ett annat.

Men på riktigt?!?!? Är det där med klottersanerarna sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Ingen kan till 100% säkerställa att de aldrig fått virus, med eller utan virusskydd. Det är praktiskt taget omöjligt.
Frågan är hur mycket virusskydd egentligen skyddar om man använder umatrix och ublock samt undviker och ladda ner filer från sidor man inte litar på.
Borde inte bevisbördan istället ligga på de som påstår att "det är jättelätt att få virus enbart genom att surfa på kända sidor"?

Ett utav det bästa sätten att skydda sig är att ha en Adblocker installerad, och "sunt förnuft". Är man inne på en sida man inte känner till sedan tidigare så kan det vara en bra idé att söka på sidans namn på en sökmotor för att se sidans legitimitet, vad har andra sagt om sidan osv.

Permalänk

Vi har mcafee på jobbet (hela skiten med webbfilter, solidifier, threat, tie och annat blaj) och nu senast med alla ransomware så har jag fått paketera in workarounds för vanliga applikationer för att mcafee låser ned mappar som vanliga program ska använda enligt MS.

Jag menar visst det kanske det skyddar mot vissa ransomware men ransomware är ju egentligen vanliga program (fast med illasinnat syfte) och använder tex "user\appdata" mappen precis på samma sätt som vanliga program gör.

Alltså det måste finnas bättre sätt att skydda sig mot ransomware än att låsa ned standard mappar, om det åtminstone gick att vitlista applikationer baserat på hashar, signaturer eller nånting men mcafee är så trubbigt att det känns jobbigt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kör med microsoft security essentials, funkar bra men tänkte installera det bästa antiviruest och kolla om det finns nått.
Kört med samma windows installation i många år.

Vilket antivirus söker igenom datorn bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men på riktigt?!?!? Är det där med klottersanerarna sant?

_Ja, det är bara sanning rakt igenom. Finns ett axplock av artiklar, mina google-fu visar inga resultat som pekar på specifikt denna händelse, men bara för att det inte är indexerat hos google så HAR det hänt. Det är nog en pinsamhet som maskerats väl hos våra myndigheter, men ett ''axplock''så att säga av artiklar är http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/avslojar-dyrt-klotter-a...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fufuheo:

Ingen kan till 100% säkerställa att de aldrig fått virus, med eller utan virusskydd. Det är praktiskt taget omöjligt.
Frågan är hur mycket virusskydd egentligen skyddar om man använder umatrix och ublock samt undviker och ladda ner filer från sidor man inte litar på.
Borde inte bevisbördan istället ligga på de som påstår att "det är jättelätt att få virus enbart genom att surfa på kända sidor"?

Ska man verkligen använda både umatrix och ublock på samma gång? Krockar de inte?

Skrivet av Stefanp67:

Vi har mcafee på jobbet (hela skiten med webbfilter, solidifier, threat, tie och annat blaj) och nu senast med alla ransomware så har jag fått paketera in workarounds för vanliga applikationer för att mcafee låser ned mappar som vanliga program ska använda enligt MS.

Jag menar visst det kanske det skyddar mot vissa ransomware men ransomware är ju egentligen vanliga program (fast med illasinnat syfte) och använder tex "user\appdata" mappen precis på samma sätt som vanliga program gör.

Alltså det måste finnas bättre sätt att skydda sig mot ransomware än att låsa ned standard mappar, om det åtminstone gick att vitlista applikationer baserat på hashar, signaturer eller nånting men mcafee är så trubbigt att det känns jobbigt.

För bövelen byt AV! Mcafee är bättre än Windows Defender men det är långt ifrån det bästa AV idag eller det snabbaste.

Permalänk
Medlem

Om man är någorlunda van vid datoranvändning och har huvudet fastskruvat ordentligt, så klarar man sig för det mesta utan något mer än en kombination av Windows Defender + Malwarebytes för regelbundna scans, och ublock/adblock + noscript osv.

Dock så är ju just tyngre antivirus program ett behov för människor som inte har det, och fyller en bra funktion. Det finns många som klickar på varenda ruta som dyker upp, inte använder någon sorts skript kontroll + ad block överhuvudtaget.

Programvara som går in och säger ifrån på egen hand om man försöker ladda ner från skumma sidor osv är oerhört välbehövligt för en stor del datoranvändare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det tragiska är att MS inte kan skapa säker kod från början för då skulle det inte finnas behov av speciella mjukvaror som egentligen bara lappar ihop allvarliga brister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows defender. Är nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan