Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare: "Antivirus-mjukvara är ett gissel"

Flera utvecklare har på senare tid gått ut med uttalande om att modern antivirus-mjukvara är ett hinder, och kan i vissa fall medföra fler brister än de rättar till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Jag har kört med regelbundna Malwarebytes-scans (Ej Premium) och Windows Defender i typ 3 år nu och jag har mig veterligen inte fått någon skadlig programvara på min dator och inga lösenord har kapats. Möjligtvis att man har varit med i ett botnät men hur ska man veta det i så fall, uppkopplingen har varit stabil?

Folk säger ofta att virusskyddet "Sunt förnuft" ej fungerar för någon människa men för mig verkar det i alla fall göra det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Inb4: Någon berättar att antivirus-mjukvara är helt onödig och att denne har kört utan det i flera år utan att få virus.

Permalänk
Medlem

"Enligt hans blogginlägg är däremot Microsofts inbyggda säkerhetslösning Windows Defender fullt duglig."

dags att ta fram popcornen då

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Linux User at Best Buy

När man är i affären och blir erbjuden antivirus...

Källa: xkcd

Permalänk
Medlem

jag kör nog vidare med mitt antivirus.. windows defender kan dra åt skogen hur duglig den än må vara.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har kört med regelbundna Malwarebytes-scans (Ej Premium) och Windows Defender i typ 3 år nu och jag har mig veterligen inte fått någon skadlig programvara på min dator och inga lösenord har kapats. Möjligtvis att man har varit med i ett botnät men hur ska man veta det i så fall, uppkopplingen har varit stabil?

Folk säger ofta att virusskyddet "Sunt förnuft" ej fungerar för någon människa men för mig verkar det i alla fall göra det.

Men det är ju så det är, dom drabbade är oftast dator-analfabeter som klickar på alla rutor som kommer upp och laddar ner programvara från jävligt sketchiga hemsidor utan någon genomtanke på var innehållet kommer ifrån. Att man sen generellt är ointresserad av att uppdatera sina system för vem bryr sig liksom, folk skiter i dom vill bara trycka på knappen logga in på facebook allt är guld och gröna skogar.

Ett problem med antivirus och liknande är att det är en falsk säkerhet, dom fångar ju upp dom kända hoten som finns, alla nya exploits och skit som kommer varje dag är du fortfarande sårbar för, sitter ju tusentals människor som ägnar all vaken tid åt att försöka komma in i system på olika vis, att tro att du är 'safe' för att du har nod32 är bullshit liksom.

Är man någorlunda van dator användare, vet ungefär hur sitt system fungerar och uppdaterar regelbundet, inte klickar på skit och använder huvudet innan du laddar ner något från random skitsidor så kan man nog leva ganska obrydd. Visst, någon kan självklart komma in i ditt system om dom har tid resurser och en jävla vilja, men har någon anledning att lägga ner en jävla massa pengar&energi på just dig?

Långa lösenord, backups på viktig data (OFFLINE OCKSÅ) och sunt förnuft och inga problems liksom..

Fotnot: Ett r9 280 (7950) för att knäcka ett standard wifi lösenord, 8 tecken siffror och små bokstäver, alla kombinationer tar strax över 265 dagar för att pröva alla kombinationer@brute force...

Sen att ransomware börjar komma ut och folk får sina diskar krypterade, ja jäkla trist, men se till att ha dubbla backups och använt sunt förnuft.

Windows 95 är världens säkraste operativsystem, om du inte är uppkopplad på nätverk...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Jag har kört med regelbundna Malwarebytes-scans (Ej Premium) och Windows Defender i typ 3 år nu och jag har mig veterligen inte fått någon skadlig programvara på min dator och inga lösenord har kapats. Möjligtvis att man har varit med i ett botnät men hur ska man veta det i så fall, uppkopplingen har varit stabil?

Folk säger ofta att virusskyddet "Sunt förnuft" ej fungerar för någon människa men för mig verkar det i alla fall göra det.

"...mig veterligen"

Blir alltid en sådan diskussion i trådar om antivirus och säkerhet med påståenden som varken går att bevisa eller motbevisa, samtidigt som folk som "minsann aldrig fått virus" inte ens vet hur det går att säkerställa att de aldrig fått det.

Samtidigt har du ju ett virusskydd (Windows Defender) så du har ju inte enbart installerat "sunt förnuft" på din dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

"Enligt hans blogginlägg är däremot Microsofts inbyggda säkerhetslösning Windows Defender fullt duglig."

dags att ta fram popcornen då

Exakt. Vem behöver kritikerrosade antivirus när man har Windows defender? Precis som man inte behöver kondomer när man har en socka?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

"...mig veterligen"

Blir alltid en sådan diskussion i trådar om antivirus och säkerhet med påståenden som varken går att bevisa eller motbevisa, samtidigt som folk som "minsann aldrig fått virus" inte ens vet hur det går att säkerställa att de aldrig fått det.

Samtidigt har du ju ett virusskydd (Windows Defender) så du har ju inte enbart installerat "sunt förnuft" på din dator.

Ingen kan till 100% säkerställa att de aldrig fått virus, med eller utan virusskydd. Det är praktiskt taget omöjligt.
Frågan är hur mycket virusskydd egentligen skyddar om man använder umatrix och ublock samt undviker och ladda ner filer från sidor man inte litar på.
Borde inte bevisbördan istället ligga på de som påstår att "det är jättelätt att få virus enbart genom att surfa på kända sidor"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

"...mig veterligen"

Blir alltid en sådan diskussion i trådar om antivirus och säkerhet med påståenden som varken går att bevisa eller motbevisa, samtidigt som folk som "minsann aldrig fått virus" inte ens vet hur det går att säkerställa att de aldrig fått det.

Samtidigt har du ju ett virusskydd (Windows Defender) så du har ju inte enbart installerat "sunt förnuft" på din dator.

Precis.
Dock är ju Windows Defender lite av en del av Windows 10 idag så det är ju inget standalone virusskydd som så, Malwarebytes är ju dock det fast snarare ett Anti-malware program.

Men det jag vill få fram i den här oändliga debatten är väl egentligen: Jag har inte upplevt någon påverkan av skadlig kod på min dator. Och så länge jag aldrig gör det så ser i alla fall inte jag någon anledning att skaffa ett virusskydd, speciellt inte ett betalt sådant.
För jag vet inte vilken typ av skadlig kod jag skulle kunna ha på min dator om jag inte märker av den? Om den faktiskt skulle vara "skadlig" så måste jag ju upptäcka det i form av kapade konton, ransomwares etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Windows Defender + Malwarebytes Premium + uBlock Origin så klarar du dig utan att betala massa pengar varje år för licenser.

Malwarebytes kostar väl idag men många har sina gamla nycklar kvar, går alltid att köra gratis varianten annars men premium ger mycket extra sedan 3.0.

Känns lite som en ripoff när många fullskaliga antivirus kostar runt 500kr om året.

Permalänk
Snusfri

Windows Defender är fullt dugligt, det är det enda jag kör i dag + Malwarebytes några gånger/år.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

No shit Sherlock!
Mcafee och framförallt NORTON är ju virus i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Vem behöver kritikerrosade antivirus när man har Windows defender? Precis som man inte behöver kondomer när man har en socka?

Det kanske är så pass enkelt att Windows Defender jobbar på ett annorlunda sätt? Möjligtvis på grund av att det är samma utvecklare till Windows?

Bara en gissning, eftersom Windows Defender nämns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

No shit Sherlock!
Mcafee och framförallt NORTON är ju virus i sig.

Vad är det dåliga med Norton då? Har hört mycket skit om det på senare tid, men har inte orkat byta. Är medveten om att just Norton tar upp en del resurser jämfört med andra AV-program, men annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Precis.
Dock är ju Windows Defender lite av en del av Windows 10 idag så det är ju inget standalone virusskydd som så, Malwarebytes är ju dock det fast snarare ett Anti-malware program.

Men det jag vill få fram i den här oändliga debatten är väl egentligen: Jag har inte upplevt någon påverkan av skadlig kod på min dator. Och så länge jag aldrig gör det så ser i alla fall inte jag någon anledning att skaffa ett virusskydd, speciellt inte ett betalt sådant.
För jag vet inte vilken typ av skadlig kod jag skulle kunna ha på min dator om jag inte märker av den? Om den faktiskt skulle vara "skadlig" så måste jag ju upptäcka det i form av kapade konton, ransomwares etc.

Skicka en lista på alla filer du har samt dina surfvanor till virusutvecklaren i utpressningssyfte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Det kanske är så pass enkelt att Windows Defender jobbar på ett annorlunda sätt? Möjligtvis på grund av att det är samma utvecklare till Windows?

Bara en gissning, eftersom Windows Defender nämns.

Skickades från m.sweclockers.com

"Jobbar på ett annorlunda sätt" gör också Mcafee.. Om man nu menar fullt med hål och inte går att avinstallera utan externa program så visst.

Skrivet av DozeN:

Vad är det dåliga med Norton då? Har hört mycket skit om det på senare tid, men har inte orkat byta. Är medveten om att just Norton tar upp en del resurser jämfört med andra AV-program, men annars?

Det beror på företagets bråkiga historia där de en gång i tiden var full av säkerhetshål samtidigt som det tvingade CPUn och minnena på knä genom att kräva enorm prestanda.. samtidigt som den tvingade fram slumpmässiga virussökningar i tid och otid.. Vilket ibland ledde till BSOD. Detta är dock många år sedan och idag är det inte ovanligt att Norton hamnar högt upp på listor över bra antivirus. McAfee däremot är en katastrof till den grad att deras egna utvecklare inte vet hur man ska avinstallera det eller ens underhålla det. Vill minnas att AV:et bara fick 75% upptäckta virus i en undersökning för något år sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Det största problemet idag är SBS, d.v.s skit bakom spakarna och detta gäller inte bara datorer utan precis allt i vårt samhälle

Sedan antivirusprogram har sina risker, jag vet många ställen med höga säkerhetskrav där de ej tillåter sådan dritt. Programmet kan störa det mesta och man har ingen koll på den.
Självklart är dock ej dessa datorer ansluta till något administrativt nät eller liknande.

För privatpersoner så bör dock i princip alla ha antivirus, men man kanske inte behöver använda samma maskin överallt? Vill man kolla in skumma sidor, ja gör det då inte på samma dator som man använder till bokföring.

Permalänk

Jag kör med windows egna antivirus, nu vet jag personligen inte hur jag skulle kunna få virus men det är alltid möjligt.

Vet inte hur ofta man får virus genom Steam/SweC,Facebook, Youtube, outlook, banken och självklart skånetrafikens hemsida men det kan nog hända att där slinker igenom något från dom hemsidorna.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Vad är det dåliga med Norton då? Har hört mycket skit om det på senare tid, men har inte orkat byta. Är medveten om att just Norton tar upp en del resurser jämfört med andra AV-program, men annars?

Jag tycker mig ha hört skit om Norton sen 90-talet. Jag hade det i några år men kör nu med Windows Defender.

Det går ju inte att veta vad som är bäst tills man råkar ut för något - eller?

... och ja, jag kör med sunt förnuft också.

Kul filmtips för övrigt, artikelförfattaren

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Visst, jag kan köpa och jag kan t.om. hålla med om att AV mjukvara kan vara ett gissel men så länge som säkerhetsrisken existerar mellan stolen och tangentbordet så är tyvärr AV mjukvara ett nödvändigt måste för den stora massan.

Men samtidigt så tycker jag att det gränsar till hyckleri när en (förvisso fd.) Mozilla utvecklare kommer med det här utspelet samtidigt Mozilla använder sig av Googles Malware and Phishing protection som lagrar och sparar information om ditt surfarande, vilket går rakt emot Mozilla's linje om rätten om anonymitet på nätet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

"Jobbar på ett annorlunda sätt" gör också Mcafee.. Om man nu menar fullt med hål och inte går att avinstallera utan externa program så visst.

Det beror på företagets bråkiga historia där de en gång i tiden var full av säkerhetshål samtidigt som det tvingade CPUn och minnena på knä genom att kräva enorm prestanda.. samtidigt som den tvingade fram slumpmässiga virussökningar i tid och otid.. Vilket ibland ledde till BSOD. Detta är dock många år sedan och idag är det inte ovanligt att Norton hamnar högt upp på listor över bra antivirus. McAfee däremot är en katastrof till den grad att deras egna utvecklare inte vet hur man ska avinstallera det eller ens underhålla det. Vill minnas att AV:et bara fick 75% upptäckta virus i en undersökning för något år sedan.

Deaktivering av mjukvara, istället för avinstallation är väl ingen nyhet? Vartenda mobiltelefon har ju bloatware som inte går att avinstallera. Ger man sig i kast med att anklaga dess mjukvara för potentiella säkerhetsrisker? Det enda jag hört är att man ogillar utrymmet det tar upp, vilket självklart är förståeligt.

Nu sitter jag med MacOS med mjukvara från grunden från jobbet och känner mig mer säker än jag någonsin gjort med Windows.

Nej, en Mac är inte fri från virus och har aldrig varit, men antalet skadlig kod på Mac är bara en promille av vad Windows har utsatts för under alla år.

Sunt förnuft dock, det kan man inte avinstallera...men många gånger verkar folk ha inaktiverat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med sunt förnuft, slår alla antivirusprogram.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Deaktivering av mjukvara, istället för avinstallation är väl ingen nyhet? Vartenda mobiltelefon har ju bloatware som inte går att avinstallera. Ger man sig i kast med att anklaga dess mjukvara för potentiella säkerhetsrisker? Det enda jag hört är att man ogillar utrymmet det tar upp, vilket självklart är förståeligt.

Nu sitter jag med MacOS med mjukvara från grunden från jobbet och känner mig mer säker än jag någonsin gjort med Windows.

Nej, en Mac är inte fri från virus och har aldrig varit, men antalet skadlig kod på Mac är bara en promille av vad Windows har utsatts för under alla år.

Sunt förnuft dock, det kan man inte avinstallera...men många gånger verkar folk ha inaktiverat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte avinstallerar det så kan det leda till komplikationer... att avaktivera det gör ingen skillnad.

Skrivet av StenmanJones:

Jag kör med sunt förnuft, slår alla antivirusprogram.

Famous last words..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Inb4: Någon berättar att antivirus-mjukvara är helt onödig och att denne har kört utan det i flera år utan att få virus.

Utan uppkoppling till internet då förstås, men inte ens då är man säker. Stuxnet är ett bra exempel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Men samtidigt så tycker jag att det gränsar till hyckleri när en (förvisso fd.) Mozilla utvecklare kommer med det här utspelet samtidigt Mozilla använder sig av Googles Malware and Phishing protection som lagrar och sparar information om ditt surfarande, vilket går rakt emot Mozilla's linje om rätten om anonymitet på nätet.

Det där är inte riktigt sant. De lagrar ingen webbhistorik eller liknande, utan rapporterar endast om man besöker en misstänkt sida.

Citat:

There are two times when Firefox will communicate with Mozilla’s partners while using Phishing and Malware Protection for sites. The first is during the regular updates to the lists of reporting phishing and malware sites. No information about you or the sites you visit is communicated during list updates. The second is in the event that you encounter a reported phishing or malware site. Before blocking the site, Firefox will request a double-check to ensure that the reported site has not been removed from the list since your last update. This request does not include the address of the visited site, it only contains partial information derived from the address.

Skrivet av Bengt-Arne:

Utan uppkoppling till internet då förstås, men inte ens då är man säker. Stuxnet är ett bra exempel

Och du tror ett virusskydd skyddar mot specialdesignade virus från NSA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nej, en Mac är inte fri från virus och har aldrig varit, men antalet skadlig kod på Mac är bara en promille av vad Windows har utsatts för under alla år.

Antalet Mac användare har också varit en promille jämnfört antalet Windows användare så det är ju inte direkt konstigt men samtidigt så är det inget jag tycker man ska vifta bort då till skillnad från Microsoft som fick skit i åratal så valde Apple att fullkomligt ignorera alla säkerhetsproblem till den dagen då det exploderade i ansiktet på Apple och deras kunder.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Detta är förstås lite moment 22 eftersom jag absolut inte kan rekommendera till standardkund #37 att köra utan virusskydd. Särskilt nu när ransomware är det största hotet och får många av de gamla värstingarna att verka harmlösa. Ransomware-skyddet i Windows Defender är mycket dåligt, om inte helt icke-existerande.

Så vad ska branschen rekommendera sina kunder? Självklart är sunt förnuft och tekniskt säkerhetstänk (hålla allting uppdaterat m.m.) det bästa, men det klarar i regel inte standardkunden. Att de sedan ibland är intresserade av att förstora sin penis, titta på roliga kattbilder på valfri östeuropeisk sida eller läsa mailet som DU BARA MÅSTE LÄSA - det komplicerar gärna det hela.

Mycket dåligt förslag av Robert O'Callahan.

Självklart måste något komma först, det förstår jag också, men det är nog tyvärr upp till utvecklarbranschen att dra i den penisförstoringen, så att säga. Grundsäkerheten först, sedan avinstallation av virusskydd.

PS. Relaterat tips från coachen till er som kör RDS (fjärrskrivbord) öppet ut mot nätet via port forwarding, sluta direkt. Det är i regel mycket undermålig säkerhet och många ransomware tar sig in den vägen. VPN-tunnel eller RDS Gateway, annars skippa det helt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det där är inte riktigt sant. De lagrar ingen webbhistorik eller liknande, utan rapporterar endast om man besöker en misstänkt sida.

Utan någon som helst transparens om vad som egentligen sker så anser jag att den sortens kommunikation mellan min webbläsare och Googles filter starkt begränsar min anonymitet och frihet på internet. Och när vi ändå talar om Internet och Google så är det alltid något som lagras, någonstans.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.