Nvidia Titan X "Pascal"

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Nu är ju det där dollar, och jag minns då inte att Geforce 3 kostade 8000kr vid lansering, ti500 kostade drygt $300. 6800 Ultra Extreme låg på $600. Så den där grafen är inte värt mycket. Det stämmer att 8800 Ultra var så dyrt, men det var konstigt redan då och har varit det sen dess. Det förtjänar att vara konstigt.

Anledningen till att vi tycker det är dyrt är att de har ökat priset med 20% jämfört med förra titanen. Bara för att de kan. 10 000 för ett grafikkort (som inte är för professionellt bruk) kan jag nästan svälja faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara kolla gamla reviews på korten, så står det lanseringspris.

På dollarkursen ska vi lägga på moms också, och vips är vi uppe i 10k snåret...

Förstår inte vad det är så konstigt med kort för 10k när det finns kort för 2k, 3k, 4k etc. Tror inte riktigt alla förstår att det är lyxprylar och riktar sig till en väldigt lite del av befolkningen. Tror exempelvis inte de som har massa pengar blivit så glada om det inte fanns dyra prylar som passar deras plånböcker.

Tar vi det oändligt uttjatade biljämförelsen, så finns NYA bilar för 100k, 200k upp till 1 miljon+ som riktar sig till samma ändamål, exempelvis som familjebil. Köp en Skoda, Dacia, BMW, Volvo, Audi, Merca eller vad som, allt riktar sig till samma typ av folk men med helt olika ekonomiska förutsättningar - allt för att passa allas plånböcker. Jag hade exempelvis ALDRIG köpt en Dacia, trots att den antagligen fyller alla mina behov, utan köpte en BMW för att jag kunde.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Imponerande men är egentligen ganska värdelöst kort då priset ligger nära vad 2st 1080 med tredjeparts kylning kostar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Imponerande men är egentligen ganska värdelöst kort då priset ligger nära vad 2st 1080 med tredjeparts kylning kostar

Skickades från m.sweclockers.com

Men då slipper man fippla med SLI. Hade det bara varit att dra igång varenda spel och få dubbel prestanda hade nog ingen köpt ett kort utan två sämre som presterar som ett dyrare.

Då hade man kunnat köpa 2 stycken 980 istället för 1080 osv osv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För 13000kr får man ju en fin BRORA 35 årig skotte från The Highlands.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Digital fyndjägare

Jo, det har hänt förr och kommer hända igen.
GTX 980 Ti från olika partnertillverkare presterar bättre än GTX Titan X (Maxwell).
När GTX 1080 Ti släpps av tredjepart så kommer även den prestera bättre än Titan X (Pascal).
Skulle det vara så att Titan X släpps av tredjeparts tillverkare med egna kylare och PCB'n m.m. så ja, men så lär det inte bli denna gång heller. Vi vanliga som söker något som Titan X får vänta vidare tills GTX 1080 Ti eller AMD's Vega släpps så även vi kan känna att det är värt pengen. Kanske kommer GTX 1080 Ti med något udda som 9GB.

Jämför här på Guru3D's sida (Zotac GTX 980 Ti/Nvidia GTX Titan X m.m.)
http://www.guru3d.com/articles_pages/zotac_geforce_gtx_980_ti...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bl4ckIce:

Jag är mer förvirrad över varför AMD väljer att ge Nvidia monopol. Detta medför till högre kostnader för oss kunder, inget annat. Ska man gråta eller ska man klappa händerna tycker du? Ska vi tacka AMD eller ska vi gnälla på Nvidias priser? Självklart blir de flesta förvirrade att det enda bolag som konkurrerar mot Nvidia gör som de gjort. Vad tänker du? Är detta bra för oss som handlar grafikkort? Vi vill ha kort som klarar alla spel i max men med ett humant pris. AMD har medfört till att konkurrera upp priserna då de inte verkar klara av matchen mot Nvidias Pascal arkitektur. Det heter så från AMD "att de satsar på mellanklassen först" men sanningen verkar väl ändå vara klar för de flesta vid det här laget... "eller inte".

AMD skiter i alla Nvidiaköpare som vill att AMD skall släppa ett high end kort, som de absolut inte tänker köpa, men som de hoppas skall sänka priserna på deras älskade Nvidia produkter.

De valde i stället att gå ut i mellanklassen denna gång och lämna fighten med Nvidia i High end för ett tag, budgeten är begränsad och då satsar man där man hoppas få mest utdelning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men då slipper man fippla med SLI. Hade det bara varit att dra igång varenda spel och få dubbel prestanda hade nog ingen köpt ett kort utan två sämre som presterar som ett dyrare.

Då hade man kunnat köpa 2 stycken 980 istället för 1080 osv osv.

Alla spel drar kanske inte nytta av SLI men jag har aldrig haft något problem med mina 2 GTX 670, har fungerat hur bra som helst. Däremot fungerade CF kass när jag körde HD6950.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Jygge:
Tack för snabbt svar. Jag trodde först att du moddade dem själv. Vilket jag inte hade vågat när de kostar runt 5kkr styck. Surfar runt och kikar på dina kort.

Tänkte göra de men de har kostat mer än att köpa dessa kort sparade in ca 800 kr kortet på att köpa färdigmoddade grafikkort från MSI det är standard Ek fattning på dom så man kan ha deras egna vatten bygel i mellan korten

Sen när GTX10xx Ti kommer tror vi får vänta ett tag på dom korten när dessa GTX 10xx rockar så fett redan
Kan tänka mig nästa år kan Ti serien komma Nvidia äger största delen på den tunga sidan nu korten har en ruggig prestanda nu .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Ratatosk:

AMD skiter i alla Nvidiaköpare som vill att AMD skall släppa ett high end kort, som de absolut inte tänker köpa, men som de hoppas skall sänka priserna på deras älskade Nvidia produkter.

De valde i stället att gå ut i mellanklassen denna gång och lämna fighten med Nvidia i High end för ett tag, budgeten är begränsad och då satsar man där man hoppas få mest utdelning.

Det heter så från företag. Vad hade de för val? Att de valde är bara BS. De har inget att komma med, varför? Jo, Nvidia släpper Pascal helt överraskande för AMD och alla andra. Tittar du in GTC 2013/14 GPU Roadmap så finns inte Pascal med där. Nvidia gör detta för de kan och vet hur spelet skall spelas. Första GPU roadmapen som visar Pascal kom upp på GTC 2015 om jag minns rätt. Att AMD skiter i kunderna är något du får stå för själv, AMD har aldrig uttalat sig för detta, tvärtom så visade de upp RX 480 i crossfire mot ett GTX 1080 så att Nvidiaköpare ska köpa deras 2 kort för $500 istället än 1 kort GTX 1080 för $700. De vill sälja till alla, exakt så som alla företag vill. Kolla hur Samsung tagit sig an Apple o.s.v.

Att många tänker som det du säger är nog sant, men visar AMD att de mosar Nvidia starkt så håller inte det där heller för Nvidias största fans. Är nästan 100% säker på att minst 50% av alla Nvidia ägare skulle byta till AMD.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Men då slipper man fippla med SLI. Hade det bara varit att dra igång varenda spel och få dubbel prestanda hade nog ingen köpt ett kort utan två sämre som presterar som ett dyrare.

Då hade man kunnat köpa 2 stycken 980 istället för 1080 osv osv.

SLI är skapligt moget och har oftast inte några större problem och 2st 1080 skulle köra över ett titan och man får tredjeparts kylning så det inte låter som en hårblås och skulle nån ge mig valet 2st 1080 eller ett titan x hade jag valt 2st 1080 alla dagar i veckan så man har så mycket gpu kraft som möjligt för tripple a i 4k och tystare dator och 2st 980 mot 1x 1080 blir helt annat scenario med olika generationer o.s.v o.s.v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bl4ckIce:

Det heter så från företag. Vad hade de för val? Att de valde är bara BS. De har inget att komma med, varför? Jo, Nvidia släpper Pascal helt överraskande för AMD och alla andra. Tittar du in GTC 2013/14 GPU Roadmap så finns inte Pascal med där. Nvidia gör detta för de kan och vet hur spelet skall spelas. Första GPU roadmapen som visar Pascal kom upp på GTC 2015 om jag minns rätt. Att AMD skiter i kunderna är något du får stå för själv, AMD har aldrig uttalat sig för detta, tvärtom så visade de upp RX 480 i crossfire mot ett GTX 1080 så att Nvidiaköpare ska köpa deras 2 kort för $500 istället än 1 kort GTX 1080 för $700. De vill sälja till alla, exakt så som alla företag vill. Kolla hur Samsung tagit sig an Apple o.s.v.

Att många tänker som det du säger är nog sant, men visar AMD att de mosar Nvidia starkt så håller inte det där heller för Nvidias största fans. Är nästan 100% säker på att minst 50% av alla Nvidia ägare skulle byta till AMD.

Skillnaden är att Nvidia har råd att göra som de gör, det har inte AMD.
AMD har sålt betydligt mindre de senaste åren och därmed tjänat mycket mindre pengar.

Jag har aldrig sagt att AMD skiter i kunderna, de skiter i de som aldrig kommer att köpa AMD i stället för Nvidia, vad än AMD visar upp och som endast vill ha kvar AMD som en prispressare, på deras Nvidiaprodukter.

Orsaken till att AMD satt upp RX480 i CF var för att GTX1080, var det enda kortet från denna generation som släppts då.
Hade varit löjligt att testa mot ett gammalt kort.

AMD:s monster, Vega, kommer att använda HBM2 och kommer inte släppas, innan tillgången på HBM2 är god.
Till dess kommer Nvidia garanterat vara kung i high end.

Tror inte att 50% av Nvidias ägare är beredda att byta märke, Nvidia har mycket trogna kunder.

On Topic: dyrt men bra får man väl sammanfatta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad menar du med kass VRM, för det låter inte speciellt troligt att de skulle underdimensionerat något.

Titan XP har kass VRM, med andra ord strömförsörjning. Den är inte underdimensionerad för stock frekvenserna men är underdimensionerad för överklockning. Dem har till och med designat den för att kunna stödja ytterligare 8 till mosfets men valde bort det för att spara 1$ styck per mosfet. Kollar du PCB'n så ser man till och med var de har lämnat tomma platser för mosfetsen. :/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Trenden har varit att Ti kortet kör samma chip som Titan (eller med avstängda kluster som 980Ti). Varför skulle de bryta den nu, och varför skulle de använda dyrare kretsar till billigare kort? Sen pekar det mesta mot som att GP100 aldrig kommer komma som spelkort, chippet är likt första Titan byggt för GPGPU och väldigt stor del av kretsen är ju till för DP-prestanda som inte ger mycket i spel. Skulle till och med kunna vara så att GP100 faktiskt är långsammare i spel.

Sen kan det mycket väl vara så att 1080Ti blir snabbare, men det beror nog helt på att tredjepartskort kommer ha kylare som tillåter högre frekvenser.

Trenden? Titta på GK110 så har du ett exempel på det jag skrev.

T.ex:

"Nvidia GeForce GTX 780 Ti Review: GK110, Fully Unlocked"

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-ti-review...

För att dom kan tjäna mer pengar på ett kort som är brandat till "Titan" inledningsvis. Sen skrev jag GP102 då GP100 inte har några rasterenheter eller någon geometrisk pipeline (polymorph) enligt blockdiagrammen. Det är mest för att allokera yta till FP64 SM's i GP100. GP102 är och förblir flaggskeppet för nvidia's GPU'er och kommer sannolikt i en fullt upplåst version i form av 1080ti som jag skrev med ev något högre frekvenser också för att ge 10-15% högre prestanda och en prislapp mellan 8-10k.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD skiter i alla Nvidiaköpare som vill att AMD skall släppa ett high end kort, som de absolut inte tänker köpa, men som de hoppas skall sänka priserna på deras älskade Nvidia produkter.

De valde i stället att gå ut i mellanklassen denna gång och lämna fighten med Nvidia i High end för ett tag, budgeten är begränsad och då satsar man där man hoppas få mest utdelning.

Jag tror tyvärr det var rätt val av AMD då de ändå inte kan mäta sig med nVidia just nu.
nVidia är mycket större och kan få ut fler kort.

Personligen föredrar jag nästan om AMD levererar prisvärda kort för 2-3000kr snarare än highend. Mer är jag inte sugen på att lägga på ett grafikkort som om man har tur kan få en tredjedel för när man säljer senare.

Det är konstigt att AMDs RX kort är dyrare än de priser som utlovats när GTX 1060 inte blev det.

RX 470 4GB finns listat för 2100kr och det borde väl ändå vara rätt mycket bättre än GTX 960 som kostat ca 2500-2700 men idag ligger på ca 2000kr

2900 får man ge för ett RX 480 8GB från tredjepart. Och då är ett GTX 1060 ett bättre val.

Förlåt för min utsvävning. Det nya Titan kortet kostar 13k för att nVidia kan ta det priset för att det finns inget som kan konkurrera med det och det kommer finnas folk som är villiga att ge det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Trenden? Titta på GK110 så har du ett exempel på det jag skrev.

T.ex:

"Nvidia GeForce GTX 780 Ti Review: GK110, Fully Unlocked"

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-ti-review...

För att dom kan tjäna mer pengar på ett kort som är brandat till "Titan" inledningsvis. Sen skrev jag GP102 då GP100 inte har några rasterenheter eller någon geometrisk pipeline (polymorph) enligt blockdiagrammen. Det är mest för att allokera yta till FP64 SM's i GP100. GP102 är och förblir flaggskeppet för nvidia's GPU'er och kommer sannolikt i en fullt upplåst version i form av 1080ti som jag skrev med ev något högre frekvenser också för att ge 10-15% högre prestanda och en prislapp mellan 8-10k.

Tror dock inte vi kommer se något 1080Ti innan vi ser ett Titan X - 2 med en fullt upplåst GP102:a. Den fullt upplåsta Kepler GK110 kom (om jag inte minns fel) drygt 1 år efter att första Titan hade släppts (fanns iofs lite andra skäl till detta som respins vilket ju tar tid). Tror inte Nvidia skulle sätta den fullt upplåsta GP102:an i ett Ti denna gång. Klart smartare att göra som med Maxwell dvs. reservera den hela GPU'n till Titan och sätta de något sämre chippen i 1080Ti modellen. Det blir mycket mer vinst för Nvidia på detta sätt. Hur det än blir så är detta förmodligen minst ett halvt år fram i tiden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

"Stock" som i referensutförande eller tredjepart?
980ti vann över titan då det hade lite högre MHZ, och vann i slutändan pga att det också överklockade högre.
Stock referens var titan snabbare än 980ti men väldigt marginellt.

980Ti var ca 4% långsammare än Titan X (Maxwell) i referens. Partnertillverkarna bortsåg jag ifrån.
Mitt argument håller dock, Titan > snabbaste kortet (referens).

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Presterar något bättre än vad jag trodde (över 30% istället för något under det jämfört med 1080). Att processorerna flaskar toppkorten också i 1440p är oroande. Men DX12 hjälper rätt bra. Fortfarande behövs minst 4,5 GHz klock för alla modeller från och med Haswell för att försäkra sig att kortet flaskar i 1440p. I så fall rätt bra för 144Hz gaming.
För 4K behöver man överklocka den för 60fps medelvärde. Eller så drar man ned på "4XMSAA" och liknande inställningar som äter upp massa fps för nästan ingen skillnad alls i 4K.

Det är i alla gamers intresse att hoppas AMD lyckas med Vega så att man kan få liknande prestanda för mindre än 10k

Gällande 4k och 4XMSAA, hur mycket fps kan man tjäna på att dra ner det? Vilka fler inställningar kan man dra ner på där skillnaden är minimal på 4k? Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag väntar på hur utvecklingen av 4k skärmar med freesync kommer att ske samt hur AMD Vega kommer prestera.

Skrivet av Ratatosk:

AMD skiter i alla Nvidiaköpare som vill att AMD skall släppa ett high end kort, som de absolut inte tänker köpa, men som de hoppas skall sänka priserna på deras älskade Nvidia produkter.

De valde i stället att gå ut i mellanklassen denna gång och lämna fighten med Nvidia i High end för ett tag, budgeten är begränsad och då satsar man där man hoppas få mest utdelning.

Skrivet av Ratatosk:

Skillnaden är att Nvidia har råd att göra som de gör, det har inte AMD.
AMD har sålt betydligt mindre de senaste åren och därmed tjänat mycket mindre pengar.

Jag har aldrig sagt att AMD skiter i kunderna, de skiter i de som aldrig kommer att köpa AMD i stället för Nvidia, vad än AMD visar upp och som endast vill ha kvar AMD som en prispressare, på deras Nvidiaprodukter.

Orsaken till att AMD satt upp RX480 i CF var för att GTX1080, var det enda kortet från denna generation som släppts då.
Hade varit löjligt att testa mot ett gammalt kort.

AMD:s monster, Vega, kommer att använda HBM2 och kommer inte släppas, innan tillgången på HBM2 är god.
Till dess kommer Nvidia garanterat vara kung i high end.

Tror inte att 50% av Nvidias ägare är beredda att byta märke, Nvidia har mycket trogna kunder.

On Topic: dyrt men bra får man väl sammanfatta.

Jag vill gärna inte tro det men det är nog tyvärr så. Hade marknaden varit 50-50 eller 40-50 hade det nog inte varit någon större uppståndelse över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/O3RM0G_0vH8
Linus säger något rätt roligt att när dom får in så mycket pengar för titan att inte AMD kommer ha en chans

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tror dock inte vi kommer se något 1080Ti innan vi ser ett Titan X - 2 med en fullt upplåst GP102:a. Den fullt upplåsta Kepler GK110 kom (om jag inte minns fel) drygt 1 år efter att första Titan hade släppts (fanns iofs lite andra skäl till detta som respins vilket ju tar tid). Tror inte Nvidia skulle sätta den fullt upplåsta GP102:an i ett Ti denna gång. Klart smartare att göra som med Maxwell dvs. reservera den hela GPU'n till Titan och sätta de något sämre chippen i 1080Ti modellen. Det blir mycket mer vinst för Nvidia på detta sätt. Hur det än blir så är detta förmodligen minst ett halvt år fram i tiden.

Anledningen till att släppa 780Ti före Titan Black var konkurrens[R9 290X].
Så om det skulle hända igen att något Radeon kort kommer i närheten av Titan XP är det inte helt otänkbart att de gör det igen (fulla kretsen på Ti och till billigare peng än Titan). Men visst, risken (för Nvidia) är väldigt väldigt lågt. Uppskalningen av Polaris till en 250-300W krets med >4096 SP lär landa under Titan XP. Såvida det inte är en 600mm2 krets med 375W, 6000 SP kort eller liknande vidunder.
Fast även om AMD kan konkurrera är det möjligt att Ti inte får fulla kretsen; man ska ju konkurrera inte bara med prestanda men även andra saker som ej vattenkylning!!, inte alltför hög ljudnivå osv. som Fury korten misslyckade i. Dessutom är Nvidias varumärke tillräckligt starkt bland entusiaster att de kanske litar på det så pass mycket att de struntar i AMD helt och hållet och släpper en nedskalad GP102 som 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hur det än blir så är detta förmodligen minst ett halvt år fram i tiden.

Det beror på hur stark Vega 11 blir.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Gällande 4k och 4XMSAA, hur mycket fps kan man tjäna på att dra ner det? Vilka fler inställningar kan man dra ner på där skillnaden är minimal på 4k? Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag väntar på hur utvecklingen av 4k skärmar med freesync kommer att ske samt hur AMD Vega kommer prestera.

Skickades från m.sweclockers.com

AA, särskilt 8X men till viss del också 4X. I de flesta spel räcker 2XMSAA eller liknande. Shadow, texture, anisotropic filtering inställningar kan man också mecka på, fast dessa har ofta mer dramatisk inverkan på bildkvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det beror på hur stark Vega 11 blir.

Även det kan bli om ett halvår. Tror inte AMD får till ett kort med HBM2 innan antingen slutet eller i början på nästa år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

980Ti var ca 4% långsammare än Titan X (Maxwell) i referens. Partnertillverkarna bortsåg jag ifrån.
Mitt argument håller dock, Titan > snabbaste kortet (referens).

Japp, referens var Titan snabbast

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

För 13000kr får man ju en fin BRORA 35 årig skotte från The Highlands.

Du får även 1300 ostburgare på McDonalds.

Tror båda alternativen är lika irrelevanta för någon som köper detta kortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

AA, särskilt 8X men till viss del också 4X. I de flesta spel räcker 2XMSAA eller liknande. Shadow, texture, anisotropic filtering inställningar kan man också mecka på, fast dessa har ofta mer dramatisk inverkan på bildkvaliteten.

Då förstår jag, tack för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Även det kan bli om ett halvår. Tror inte AMD får till ett kort med HBM2 innan antingen slutet eller i början på nästa år.

Skulle se fram emot ett Vega 10/11 som kunde konkurrera med 1070/1080 för en vettig peng. Undrar om minnet är flaskhals för denna generation grafikkort så behövs verkligen HBM2..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Även det kan bli om ett halvår. Tror inte AMD får till ett kort med HBM2 innan antingen slutet eller i början på nästa år.

Då är det bara att vänta och se. Just nu ligger Titan X 72% före Fury X utan att ta med kommande DX12/Vulkan titlar som potentiellt kommer rulla bättre på AMD-baserade kort, och sannolikt så kan Vega bli 72% snabbare eller mer.

Det är en helt ny tillverkningsprocess och nvidia var först ut att använda den, vilket som förväntat ger ett enormt hopp i prestanda jämfört med föregående generationer, så man får ha i tanke att AMD också kommer att utnyttja detta i prestandasegmentet. Jag tror att Vega kan bli något i hästväg med tanke på att det spekuleras om 96CU's=6144 streamprocessorer och en massa arkitektoniska förändringar ihop med potentiellt högre klockfrekvenser och effektiviserad powerplay/turbo.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Då är det bara att vänta och se. Just nu ligger Titan X 43% före Fury X utan att ta med kommande DX12/Vulkan titlar som potentiellt kommer rulla bättre på AMD-baserade kort, och sannolikt så kan Vega bli minst 42% snabbare.

https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/Titan_X_Pascal/images/perfrel_3840_2160.png

Det är en helt ny tillverkningsprocess och nvidia var först ut att använda den, vilket som förväntat ger ett enormt hopp i prestanda jämfört med föregående generationer, så man får ha i tanke att AMD också kommer att utnyttja detta i prestandasegmentet. Jag tror att Vega kan bli något i hästväg med tanke på att det spekuleras om 96CU's=6144 streamprocessorer och en massa arkitektoniska förändringar ihop med potentiellt högre klockfrekvenser och effektiviserad powerplay/turbo.

Titan X är 72% snabbare än Fury X enligt den grafen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Titan X är 72% snabbare än Fury X enligt den grafen.

Vem bryr sig om DX12. Vi snackar om idag inte om fem år då DX12 blir standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vem bryr sig om DX12. Vi snackar om idag inte om fem år då DX12 blir standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med mitt inlägg att göra?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?