Nvidia Titan X "Pascal"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Kan det vara en konspiration från Nvidias sida? de börjar sabotera för Maxwell i sina drivare för att kunna sälja mer Pascal.
Bra upptäckt Yoshman! detta borde Sweclockers undersöka.

För den som inte fattar det, jag skojar bara, de har antagligen helt enkelt byggt in någon förbättring i chippet.

Dold text

Tror förklaringen är relativt enkel här: väldigt förenklat så fungerar en GPU så här:

  1. en ström av jobb köas på en HW-kö (eller om man kör DX12/Vulkan på GCN eller Pascal, flera HW-köer)

  2. någon form av schemaläggare bestämmer vilket jobb som ska köras härnäst

  3. jobbet analyseras och delas upp i oberoende beståndsdelar, t.ex. så kan varje pixel och varje hörnpunkt (vertex) hanteras oberoende av alla andra, grafik är ett väldigt data-parallellt problem

  4. fragment/vertex shaders körs på alla kärnor

Den största delen av tiden spenderas i 4., men notera 1-3 är en seriell process och Amdahls lag sätter därför en övre gräns för hur stor skalningen kan bli i delen där man använder alla kärnor.

Att denna del absolut inte är irrelevant kan man se i t.ex. 980 mot 980 Ti, 390 mot Fury X. I båda fallen här är prestanda per kärna helt klart högre i de mindre kretsarna (även skillnaden mellan 390 och 390X är fullt mätbar). Tror detta också är en stor del av förklaringen för 980 vs 1060, 1060 verkar ju ligga en bit efter 980 i t.ex. mining som nästan uteslutande spenderar tiden i den parallella delen (så prestanda är rätt linjärt mod shader-kapacitet).

Tänk nu vad som händer om man tar exakt samma design och klockar den X % högre; den seriella delen minskar proportionellt mot ökningen i frekvens. Om man nu använder den högre frekvensen till att kapa antal kärnor så att den parallella delen tar lika lång tid, vad har hänt då? Jo, enligt Amdahls lag ökar nu skalbarheten då den seriella delen har relativt sett blivit mindre.

Blev faktiskt förvånad över att Titan X skalade så pass bra jämfört med 1080, även i lägre upplösningar där den seriella delen blir än större framförallt fragment-shader kör kortare tid där (färre pixels som ska hanteras). Förklaringen är antagligen just att man minskat tiden som spenderas i den seriella delen tack vare högre frekvens.

Det får mig än mer att ställa den fråga jag ställt tidigare: varför har varken AMD eller Nvidia jobbat med att öka frekvensens tidigare? Är nästan tio år sedan dessa företag släppte GPUer som passerade 800 MHz, sedan har man under nästan ett decennium använt nod-krympningar till att göra bredare designer.

Kan ju vara så enkelt att den seriella delen inte varit ett problem innan nu. Men tror också att Nvidia lyckades förvåna sig själva med den effekt man fick i Maxwell där man ändå började dra upp frekvensen en bit över 1,0 GHz där man legat innan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Skulle säkert prestera över 20% snabbare än 1060 i fall dom kördes på samma klock.
Du verkar helt glömmt att ta med klock speed i din beräkning, 1060 har boost klock på 1708 MHz medans 980 har en boost klock på 1216 MHz, alltså har 1060 drygt 40% högre klock speed.

Isåfall får du nog ta och göra liknande det skotten gjorde i sin video att försöka matcha klocks och Flops, för att få någon slags jämförelse.

Självklart kan inte allt bli samma över hela registret, då compression och annat är förbättrad i den nya arkitekturen, men man får en hum om prestandan vid samma klock.

Adore TV försökte enligt egen utsago endast matcha beräkningskraft, det "råkade" falla sig så att han valde två kretsar där man var tvungen att klocka dem ungefär lika för att komma dit.

Grejen med 980 vs 1060 är att den senare har lägre beräkningskraft så för att matcha den teoretiska beräkningskraften skulle 1060 behöva klockas än högre. Eller omvänt, 1060 får mer gjort än 980 per CUDA-kärna per MHz när de kör i standardklock. "IPC" är därför högre i 1060 jämfört med 980.

Pascal är till stora delar identisk med Maxwell i SM-delen, saker som "dynamic load balancing" som möjliggör effekt "async shaders", simultaneous multiprojeciton och även förbättrade ROPs (annorlunda "tile-based rendering" och bättre komprimering) ligger utanför SM. Minneskontroller är också rejält omdesignad i Pascal för att stödja GDDR5X, en kontroller som hanterar GDDR5X kan också köra GDDR5 men det omvända gäller inte.

Men SM-delen är rejält omdesignad på kretsnivå, den förändringen möjliggör högre frekvenser och de högre frekvenserna är garanterat en stor förklaring till att Pascal i praktiken utför mer jobb per CUDA-kärna och MHz (se mitt inlägg ovan).

Edit: så att säga att Pascal "bara" är en högre klockad Maxwell är i någon mening korrekt om man bara ser till SMs och ignorerar det faktum att man på kretsnivå gjort rejäla ändringar för att nå de frekvenser Pascal når. Hade man "bara" krympt Maxwell hade man sett ungefär samma lyft i frekvens som 480 ser över 380X av att gå från 28 nm till 16 nmFF.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Ja, jag undrar också vilken kampanj det var?
Försöker själv nämligen hitta ett bra erbjudande och undrar om jag har varit blind.
Jag vet att dom hade denna på kampanj förra veckan (som jag missade tyvärr): http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247898-asus_s...
Men EVGA GTX 1070 FTW?!?

Det var den kampanjen, men jag lyckades roffa åt mig ett EVGA GTX 1070 FTW för samma pris ;). Nä men såhär var det, jag skulle hämta ut ett EVGA GTX 1080 FTW, men sen visa det sig att dom felaktigt skickat mig ett mail att kortet gick att hämta ut (var påväg att hämta det när jag läste mailet), så jag fråga om dom kunde kompensera mig och ge mig ett EVGA 1070 FTW som fanns på lager, istället för Asus kortet under kampanjen som dom höll förra veckan till samma pris, och dom gick helt enkelt med på det. Båda korten kostar förövrigt lika mycket.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Skulle säkert prestera över 20% snabbare än 1060 i fall dom kördes på samma klock.
Du verkar helt glömmt att ta med klock speed i din beräkning, 1060 har boost klock på 1708 MHz medans 980 har en boost klock på 1216 MHz, alltså har 1060 drygt 40% högre klock speed.

Isåfall får du nog ta och göra liknande det skotten gjorde i sin video att försöka matcha klocks och Flops, för att få någon slags jämförelse.

Självklart kan inte allt bli samma över hela registret, då compression och annat är förbättrad i den nya arkitekturen, men man får en hum om prestandan vid samma klock.

Jag HAR räkna vid motsvarande flops. GTX 980 har 20% högre beräkningskapacitet när man har antal beräkningsenheter och frekvens i åtanke. Ändå presterar dem lika. Klockar du ner GTX 980 för att matcha beräkningskapaciteten hos GTX 1060 så kommer GTX 980 får storstryk. Alltså är Pascal effektivare. Skotten däremot glömmer att ta hänsyn till övriga delar av GPUn när han endast matchar flops, det gör att hans underklockade Pascal har ett undertag teoretiskt, trots det presterar det som ett GTX 980Ti, alltså är Pascal en effektivare arkitektur.

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Tusen tack!
Hade det lite på känn att Pascal-kortet borde kunna smiska ett Pro-Duo när det presterar såpass väl förövrigt!
Riktigt imponerande kort!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Digital fyndjägare

Heaven & Firestrike Benchmark
Titan X - HB SLI
http://imgur.com/a/6V7Nd

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv

Jag har lite svårt att greppa att folk faktiskt köper detta kort..speciellt med tanke på att det billigare 1080ti med största sannorlikhet kommer att ha liknande prestanda men med en tystare och effektivare kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag har lite svårt att greppa att folk faktiskt köper detta kort..speciellt med tanke på att det billigare 1080ti med största sannorlikhet kommer att ha liknande prestanda men med en tystare och effektivare kylning.

Är som att säga "jag fattar inte varför folk köper ett dyrt grafikkort nu när det kommer ett billigare med samma prestanda någon gång i framtiden".

1080Ti är sannolikt trumfkortet som kommer om AMD släpper något som matchar. Men just nu kan Nvidia sätta priset och således finns denna prestanda på denna prisnivå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

@Teddis: "nån gång i framtiden" är väl inte så långt borta i detta fall att det är värt typ 5000-6000:-
Skulle nog själv aldrig betala mer än 7000:- möjligtvis max 8000:- för ett grafikkort om det är ett monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag har lite svårt att greppa att folk faktiskt köper detta kort..speciellt med tanke på att det billigare 1080ti med största sannorlikhet kommer att ha liknande prestanda men med en tystare och effektivare kylning.

Kan ju också bero på att 1080ti varken är presenterat eller lanserat ännu, även om vi alla vet att det kommer så dröjer det med all säkerhet tills nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Kan ju också bero på att 1080ti varken är presenterat eller lanserat ännu, även om vi alla vet att det kommer så dröjer det med all säkerhet tills nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, vem skulle köpa ett kort för 11-12 lakan när ett för 7 presterar lika bra, det är klart dom inte släpper det för snabbt, dom vet ju hur man gör för att kosingen ska komma in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jo, vem skulle köpa ett kort för 11-12 lakan när ett för 7 presterar lika bra, det är klart dom inte släpper det för snabbt, dom vet ju hur man gör för att kosingen ska komma in.

Medveten strategi
Återstår dock att se vilken prisbild man lägger sig på, om man följer 900-seriens prissättning så ska 1080Ti kosta 649$ vid lansering. Dock tror jag det kommer kosta runt 700-750$ när det väl kommer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jo, vem skulle köpa ett kort för 11-12 lakan när ett för 7 presterar lika bra, det är klart dom inte släpper det för snabbt, dom vet ju hur man gör för att kosingen ska komma in.

Men betydligt fler skulle köpa kortet för 7 "lakan" så dom skulle få in kosingen ändå. Det finns en anledning till att budgetsegmentet är mer vinstbringande än highend korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Men betydligt fler skulle köpa kortet för 7 "lakan" så dom skulle få in kosingen ändå. Det finns en anledning till att budgetsegmentet är mer vinstbringande än highend korten.

Inte längre.
Prestandaklassen säljer redan fler enheter än mainstreamklassen. Dessutom är vinstmarginalen troligen större då fasta kostnader tar upp en lägre andel hos dyrare kort.
http://jonpeddie.com/publications/add-in-board-report

Entusiastklassen har högst omsättning följt av prestandaklassen.
http://jonpeddie.com/publications/pc_gaming_hardware_market_r...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Inte längre.
Prestandaklassen säljer redan fler enheter än mainstreamklassen. Dessutom är vinstmarginalen troligen större då fasta kostnader tar upp en lägre andel hos dyrare kort.
http://jonpeddie.com/publications/add-in-board-report
http://jonpeddie.com/images/uploads/news/graph-pr-2rev2.png

Entusiastklassen har högst omsättning följt av prestandaklassen.
http://jonpeddie.com/publications/pc_gaming_hardware_market_r...
http://jonpeddie.com/images/uploads/publications/2015_gaming_chart.JPG

Vilka klasser sätts dom olika korten i, om vi använder förra generationen som måttstock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka klasser sätts dom olika korten i, om vi använder förra generationen som måttstock?

Det är problemet, står tyvärr inte. Men jag antar att 980 Ti/Titan XM/Fury/Fury X är entusiast och 970/980/390/390X är prestanda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det är klart att dyra kort säljer bäst när man inte kan köpa billiga som tillfredsställer ens prestandakrav. Man har inget val, vill man ha prestanda så får man va så snäll att pröjsa.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av DST:

Det är klart att dyra kort säljer bäst när man inte kan köpa billiga som tillfredsställer ens prestandakrav. Man har inget val, vill man ha prestanda så får man va så snäll att pröjsa.

Finns ju en begagnad marknad också.
Ett stycke Zotac Gtx 980 Ti Amp extreme edition med kvitto och allt för fjuttiga 3500:- borde nog fixa prestandakraven för många.
"Finns på Blocket."

För drygt 1000:- till så får man ett nytt Gtx 980 Ti.
Man undrar ibland vad alla har för krav idag?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

kraven är ändras så klart med åren, men har ju brukligt varit minst:
60fps min @1080p@ultra
men 1080p e ju så gammalt nu, nästan skandal att det fortfarande är en förekommande standard, de flesta här la vuxit upp med den upplösningen, helt sjukt.

Sen får man även tänka på att både dx12 och vulcan är relativt nya och marknaden är väldigt oviss nu, vem vet 1080 kanske får spö av ett rx480 när det väl kommer till kritan om något år.

Ska man kolla på begagnade prylar så e man oftast en generation efter, inte bra om man ska spela säg nästa spel från CD Project Red om man tänker tillbaka på hur krävande deras spel har varit.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara Toppklass med en knasigt hög prislapp och spoltjut?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Jink:

Hur kan det vara Toppklass med en knasigt hög prislapp och spoltjut?

Ingen konkurrens har medfört till höga priser. Nvidia passar på att mjölka kunderna som vanligt sen GTX 1080 släpptes och så länge AMD rullar tummarna och sitter på arslet så lär nog det fortsätta sådär ett tag till.
Söker man prestanda i toppklass så kostar det extra flis med spoltjut idag.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Adore TV försökte enligt egen utsago endast matcha beräkningskraft, det "råkade" falla sig så att han valde två kretsar där man var tvungen att klocka dem ungefär lika för att komma dit.

Grejen med 980 vs 1060 är att den senare har lägre beräkningskraft så för att matcha den teoretiska beräkningskraften skulle 1060 behöva klockas än högre. Eller omvänt, 1060 får mer gjort än 980 per CUDA-kärna per MHz när de kör i standardklock. "IPC" är därför högre i 1060 jämfört med 980.

Pascal är till stora delar identisk med Maxwell i SM-delen, saker som "dynamic load balancing" som möjliggör effekt "async shaders", simultaneous multiprojeciton och även förbättrade ROPs (annorlunda "tile-based rendering" och bättre komprimering) ligger utanför SM. Minneskontroller är också rejält omdesignad i Pascal för att stödja GDDR5X, en kontroller som hanterar GDDR5X kan också köra GDDR5 men det omvända gäller inte.

Men SM-delen är rejält omdesignad på kretsnivå, den förändringen möjliggör högre frekvenser och de högre frekvenserna är garanterat en stor förklaring till att Pascal i praktiken utför mer jobb per CUDA-kärna och MHz (se mitt inlägg ovan).

Edit: så att säga att Pascal "bara" är en högre klockad Maxwell är i någon mening korrekt om man bara ser till SMs och ignorerar det faktum att man på kretsnivå gjort rejäla ändringar för att nå de frekvenser Pascal når. Hade man "bara" krympt Maxwell hade man sett ungefär samma lyft i frekvens som 480 ser över 380X av att gå från 28 nm till 16 nmFF.

Det du skriver i de första 2 styckena, verkar vara en logisk och bra förklaring på det hela.

Håller väll delvis med om resten du säger, dock inte att minneskontrollern skulle vara rejält omdesignad.
Det ska inte vara jätte avancerat att implementera gddr5x över gddr5.

Här är en bild som beskriver det:

Så verkar vara ett mindre ingrepp, det är också samma IO "pin count".
Tror nog att det är mer avancerat att implementera just HBM i minneskontroller, som AMD gjorde med Fiji.

Skrivet av Aleshi:

Jag HAR räkna vid motsvarande flops. GTX 980 har 20% högre beräkningskapacitet när man har antal beräkningsenheter och frekvens i åtanke. Ändå presterar dem lika. Klockar du ner GTX 980 för att matcha beräkningskapaciteten hos GTX 1060 så kommer GTX 980 får storstryk. Alltså är Pascal effektivare. Skotten däremot glömmer att ta hänsyn till övriga delar av GPUn när han endast matchar flops, det gör att hans underklockade Pascal har ett undertag teoretiskt, trots det presterar det som ett GTX 980Ti, alltså är Pascal en effektivare arkitektur.

Ok då förstår jag hur du tänkt, Yoshman gav annars ett bra svar på det hela i ett tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Ingen konkurrens har medfört till höga priser. Nvidia passar på att mjölka kunderna som vanligt sen GTX 1080 släpptes och så länge AMD rullar tummarna och sitter på arslet så lär nog det fortsätta sådär ett tag till.
Söker man prestanda i toppklass så kostar det extra flis med spoltjut idag.

Jo absolut, jag är medveten om vad brist på konkurrens medför. Men jag ser ändå inte hur redaktionen har tänkt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jink:

Hur kan det vara Toppklass med en knasigt hög prislapp och spoltjut?

Hörde att kortet blir sämre av hög prislapp och lite coilwhine som typ alla kort har...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hörde att kortet blir sämre av hög prislapp och lite coilwhine som typ alla kort har...

Hörde att Titan Z inte ens fick en utmärkelse pga sitt pris...
http://www.sweclockers.com/test/18944-nvidia-geforce-gtx-tita...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jink:

Hörde att Titan Z inte ens fick en utmärkelse pga sitt pris...
http://www.sweclockers.com/test/18944-nvidia-geforce-gtx-tita...

Ja för det priset har 0 logik.

Men kortet blev inte sämre för det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Någon som fått sitt kort?

Någon som fått sitt kort? Jag väntar fortfarande på att det ska skickas fast jag beställde det i Lördags. Dom verkar inte vara snabb på Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgren_ulf:

Någon som fått sitt kort? Jag väntar fortfarande på att det ska skickas fast jag beställde det i Lördags. Dom verkar inte vara snabb på Nvidia.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437592-har-ni-fatt-era...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Men betydligt fler skulle köpa kortet för 7 "lakan" så dom skulle få in kosingen ändå. Det finns en anledning till att budgetsegmentet är mer vinstbringande än highend korten.

prestandamässigt är 1080ti ett mer direkt konkurrerande kort till titan x än något annat kort, det är väl därför dom inte vill sälja det ännu

Skrivet av tvelander:

Men kortet blev inte sämre för det.

har hört att du bör få det du betalar för. Av nån anledning så verkar inte nvidia hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja för det priset har 0 logik.

Men kortet blev inte sämre för det.

Fast diskussionen handlar inte om huruvida kortet är bra eller inte, den handlar om huruvida den förtjänar topp utmärkelsen trots extrem prislapp och spoltjut, något som bevisligen har stoppat tidigare kort från att ens få utmärkelse.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.