Permalänk
Medlem

Läste "Datorn låter som en morot!"

Som tidigare har sagt är det troligtvis en fläkt som är i obalans, en fläkt som är rentav trasig, ett fläktlager som ger upp eller en vibration som fortplantat sig och får något lättrörligt att svänga lika akustiskt som en morot.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Läste "Datorn låter som en morot!"

Som tidigare har sagt är det troligtvis en fläkt som är i obalans, en fläkt som är rentav trasig, ett fläktlager som ger upp eller en vibration som fortplantat sig och får något lättrörligt att svänga lika akustiskt som en morot.

Exakt det jag tror också. Men som vi pratat om här ikväll så tror vi att det är grafikkortets fläktar då ljudet kommer exakt då datorns postar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Läste "Datorn låter som en morot!"

Som tidigare har sagt är det troligtvis en fläkt som är i obalans, en fläkt som är rentav trasig, ett fläktlager som ger upp eller en vibration som fortplantat sig och får något lättrörligt att svänga lika akustiskt som en morot.

Var lite väl trött igår och förstod knappt vad du skrev. Men nu är allt klarare. Pratade med kompletts support. Dom sa att jag skulle damma av grafikkortet då dom trodde att dammet hade gjort att fläkten var i obalans. Blåste grafikkortet och nu är ljudet borta. Ska inte fira än då jag vet att ljudet brukar komma och gå men kan det vara borta? Och om nu skulle varit obalans i fläkten. varför lät den då bara dom två första minuterna och var helt tyst sen?

Permalänk
Medlem

jag blir ju inte klokare på detta! Startade datorn i morse och ljudet var tillbaka.... Stängde av datorn och tänkte att jag kunde börja felsöka ikväll, då jag vet att den endast låter när den varit avstängd ett tag.

Tog bort sidopanelen och allt för att föröka för första gången stoppa fläktarna med fingret. Men då så låter den inte! Lite svårt för mig att hitta felet när det bara händer "ibland" och än svårare för dom jag köpte kortet ifrån att kunna felsöka den....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

jag blir ju inte klokare på detta! Startade datorn i morse och ljudet var tillbaka.... Stängde av datorn och tänkte att jag kunde börja felsöka ikväll, då jag vet att den endast låter när den varit avstängd ett tag.

Tog bort sidopanelen och allt för att föröka för första gången stoppa fläktarna med fingret. Men då så låter den inte! Lite svårt för mig att hitta felet när det bara händer "ibland" och än svårare för dom jag köpte kortet ifrån att kunna felsöka den....

Gick ljudet över efter att datorn hade startat?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Gick ljudet över efter att datorn hade startat?

Ja. som jag skrivit tidigare så startar ljudet när datorn postar. Och sen så håller ljudet på i ca 2 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Ja. som jag skrivit tidigare så startar ljudet när datorn postar. Och sen så håller ljudet på i ca 2 minuter.

Kan det vara nån sladd lös i nätagget?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Testa att hålla ned fingret på nån av dina hårddiskar i drift. Tryck lite grann och se om det blir någon skillnad. Har en liknande grej som löste sig när jag petade lite på hårddisksvaggorna.

Annars är det väl bara att stoppa fläkt efter fläkt med fingret och se om det kan vara något sånt det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan det vara nån sladd lös i nätagget?

Nej tror inte det. Vad skulle det göra för skillnad?

Skrivet av Ninjaflipp:

Testa att hålla ned fingret på nån av dina hårddiskar i drift. Tryck lite grann och se om det blir någon skillnad. Har en liknande grej som löste sig när jag petade lite på hårddisksvaggorna.

Annars är det väl bara att stoppa fläkt efter fläkt med fingret och se om det kan vara något sånt det handlar om.

Ska försöka att stoppa fläktarna sen med fingret. Varit lite rädd att göra det då vissa säger att jorden går under och allt går sönder då och andra säger att det är helt ofarligt. Vem ska man tro på...

Permalänk
Medlem

Det är absolut ingen fara, de hoppar igång igen efter några sekunder igen ändå och de tar ingen skada av de heller. Inte så att prylarna kommer explodera av värme heller så det är ingen fara!

Glöm inte att kolla hårddiskarna heller, de kan låta mer än vad man tror. Är de som låter överlägset mest i min burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Nej tror inte det. Vad skulle det göra för skillnad?

Ska försöka att stoppa fläktarna sen med fingret. Varit lite rädd att göra det då vissa säger att jorden går under och allt går sönder då och andra säger att det är helt ofarligt. Vem ska man tro på...

Alltså om något ligger emot fläkten i nätagget..

Att slå på, och röra runt på datorn under drift är inte att rekommendera, då hårddiskarna kan paja. Men med det sagt så är det ju intressant om ljudet går att påverka genom att luta/vrida datorn.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är absolut ingen fara, de hoppar igång igen efter några sekunder igen ändå och de tar ingen skada av de heller. Inte så att prylarna kommer explodera av värme heller så det är ingen fara!

Glöm inte att kolla hårddiskarna heller, de kan låta mer än vad man tror. Är de som låter överlägset mest i min burk.

okej. Pratade med komplett också och dom tyckte att jag skulle göra det också Fortsättning följer!

Skrivet av Igelkott:

Alltså om något ligger emot fläkten i nätagget..

Att slå på, och röra runt på datorn under drift är inte att rekommendera, då hårddiskarna kan paja. Men med det sagt så är det ju intressant om ljudet går att påverka genom att luta/vrida datorn.

Kan inte vara nätagget då den är semipassivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

okej. Pratade med komplett också och dom tyckte att jag skulle göra det också Fortsättning följer!

Kan inte vara nätagget då den är semipassivt.

Det är semiaktivt också.

Möjligen vet du mer om agget. Det kanske inte startar vid uppstart. Men just det faktum att det är semiaktivt säger ju inte det. Det talar ju snarare för att ljudet kommer och går.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är tillbaka! Efter en litet uppehåll så är nu ljudet tillbaka. Lyckades dock spela in det.
Provade också att stanna båda grafikkortsfläktarna men ljudet fortsatte Provade också cpu fläkten och bakre chassi fläkt. Men ljudet fortsatte ändå.
Nästa gång ljudet kommer så ska jag prova på de främre chassi-fläktarna, Men det är svinsvårt att höra varifrån ljudet kommer.

Youtubeklipp Och där kan man höra hur ljudet långsamt försvinner.