Snabbtest: Överklockning av Intel Core i5-6500 med Supermicro C7H170-M

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Överklockning av Intel Core i5-6500 med Supermicro C7H170-M

Nedlåsta Skylake-processorer får nytt liv när Supermicro låser upp överklockning via BCLK med sitt moderkort C7H170-M. Konceptet sätts idag på prov i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När man väl har fått uppdateringen som tillåter överklockning spelar det ju egentligen inte någon roll vad intel säger. Såvida man inte uppdaterar bios.

Permalänk
Medlem

herregud vad hög vcore på skylake bara för knappt 4,2ghz på luft ? jag har nu 1.32Vcore vid 4600Mhz med min 4820K ivy bridge och den har 22nm. trodde att mindre nm skulle man kunna ha mindre volt vid högre mhz med tydligen inte

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Supermicro trodde jag mest gjorde moderkort för servrar och workstations och därmed inte var så intresserade av att erbjuda överklockning? Moderkorten i sig brukar också kosta en bra slant så frågan är hur pass prisvärt det blir att köpa ett sådant för att överklocka en i3?

Men det kanske bara är jag som missat att de numera även säljer överklockningskort?

Edit: Kan inte mikrokoden hos en processor även uppdateras av operativsystemet och att det alltså teoretiskt är möjligt att detta kan stoppas även om man inte uppgraderar BIOS? Tänker Windows 10 som i vissa versioner inte kan stänga av automatiska uppdateringar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ronnylov:

Supermicro trodde jag mest gjorde moderkort för servrar och workstations och därmed inte var så intresserade av att erbjuda överklockning? Moderkorten i sig brukar också kosta en bra slant så frågan är hur pass prisvärt det blir att köpa ett sådant för att överklocka en i3?

Men det kanske bara är jag som missat att de numera även säljer överklockningskort?

De har precis inlett en satsning på konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

borde inte bclk överklock vara något innate för skylake och dess icke k cpuer?

Varför göra det enbart för k cpuer? de kan ju överklockas utan det så jag fattar verkligen inte varför intel håller på såhär..

BCLK oc borde vara en standard för alla moderkort och alla cpuer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

herregud vad hög vcore på skylake bara för knappt 4,2ghz på luft ? jag har nu 1.32Vcore vid 4600Mhz med min 4820K ivy bridge och den har 22nm. trodde att mindre nm skulle man kunna ha mindre volt vid högre mhz med tydligen inte

Finns inga garantier för det. Det beror helt på tur och hur man väljer att konstruera CPUn. Det finns tom. en ganska stor skillnad mellan olika processorer ur samma serie där man kan ha tur och få en processor som klockar som en gud på låg spänning eller ha otur och få en som knappt klockar alls. Detta brukar även Sweclockers påpeka i sina recensioner.

Skrivet av criscros:

borde inte bclk överklock vara något innate för skylake och dess icke k cpuer?

Varför göra det enbart för k cpuer? de kan ju överklockas utan det så jag fattar verkligen inte varför intel håller på såhär..

BCLK oc borde vara en standard för alla moderkort och alla cpuer!

Kan ha och göra med Cherrypicking. Alla processorer är helt enkelt inte lika klockningsvänliga. Kan även ha och göra med att man vill faktiskt ha en viss from av kontroll över överklockandet och genom detta skapa en viss form av "entusiastprodukt" för de som vill klocka. För vi entusiaster som överklockar är en klar minoritet. De låsta produkterna säljer betydligt mer (framförallt i OEM system).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bara moderkortstillverkarna hinner släppa minst ett bios med detta så kan ju sedan Intel stoppa det om de vill. De kan ju knappat tvinga folk att uppdatera sina bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns inga garantier för det. Det beror helt på tur och hur man väljer att konstruera CPUn. Det finns tom. en ganska stor skillnad mellan olika processorer ur samma serie där man kan ha tur och få en processor som klockar som en gud på låg spänning eller ha otur och få en som knappt klockar alls. Detta brukar även Sweclockers påpeka i sina recensioner.

Kan ha och göra med Cherrypicking. Alla processorer är helt enkelt inte lika klockningsvänliga. Kan även ha och göra med att man vill faktiskt ha en viss from av kontroll över överklockandet och genom detta skapa en viss form av "entusiastprodukt" för de som vill klocka. För vi entusiaster som överklockar är en klar minoritet. De låsta produkterna säljer betydligt mer (framförallt i OEM system).

jodä har du rätt i att bra batch ger bättre överklockning på processorn, vet man själv av alla processorer man har köpt o testat, sedan sålt om dom inte passade efter sina behov

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Småtrevligt med ett skylakesystem med i3 6100, 8gb ddr4 och bräda för under 2900 kronor. Lägg till en Hyper 212 kylare så blir det totalt 3100 kronor för mer eller mindre garanterat 4ghz med HT.

När det är sagt...man vill väl ha så hög multi som möjligt?

I så fall skulle ju i3 6320 smaka mumma med sin höga multipel 39. Den har ingen turbo.

39*128 kanske?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Entusiast

Som det skrivs i artikeln så är det här oerhört jäkla intressant för Core i3-processorer.

Fungerar det lika bra på dem så ska det helt plöstligt mycket till för att rekommendera AMD's OC-vänliga processorer runt 1000kr för spelbruk.
Gör omedelbart en nytt test med ett par i3-or, det är en order

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jodä har du rätt i att bra batch ger bättre överklockning på processorn, vet man själv av alla processorer man har köpt o testat, sedan sålt om dom inte passade efter sina behov

Köpte en 4790k för knappt 1 år sen och såg sen i CPU-Z att det var en C0`a. Grymt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Bara moderkortstillverkarna hinner släppa minst ett bios med detta så kan ju sedan Intel stoppa det om de vill. De kan ju knappat tvinga folk att uppdatera sina bios

Asrock har faktiskt redan ett bios ute officiellt till ASROCK Z170 OC Formula om någon råkar ha hårdvaran och vill testa.

http://overclocking.guide/download/asrock-z170-oc-formula-bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

herregud vad hög vcore på skylake bara för knappt 4,2ghz på luft ? jag har nu 1.32Vcore vid 4600Mhz med min 4820K ivy bridge och den har 22nm. trodde att mindre nm skulle man kunna ha mindre volt vid högre mhz med tydligen inte

Du behöver betydligt högre vcore med krympt tillverkningsteknik verkar det som. Såg en i5 6600K som gick upp till 1,5+Volt vid turbo på autoinställningar, sjukt.

Permalänk
Medlem

Låsta i3 och i5 i kombination med Z170 moderkort är ändå för dyrt för att ge tillbaka den där poängen från förr med buss-överklockning.

Förr så var det tonåringar som själva fick finansiera om det skulle finnas en dator av något som helst värde i hushållet, det fanns processorer och moderkort för några hundringar som lätt tog sig an det värsta på marknaden efter lite klockning och det var äkta DIY som gällde med kylningen. Då fanns det verkligen en stor mening med sånt här. Men nu när man antingen är relativt köpstark själv, eller föräldrar är lite mer förstående för varför det ska finnas en dator i hushållet så ger inte detta mycket vid nuvarande prisläge. Nischen att köpa en budgetprocessor att klocka är borta, det är för dyra moderkort och processorer, och de kan ändå inte mäta sig med grejer för bara några hundringar mer än hur hårt man klockar, samtidigt som en större massa har råd med -K processorer om de nu vill klocka.

Permalänk
Snusfri

Intressant detta.

Lite offtopic:
Hoppas att Supermicro släpper att "rent" entusiast-moderkort med inriktning på överklocking men utan inbyggt ljud, wifi och liknande onödigt.

Vill ha ett så rent moderkort som möjligt utan störande kretsar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att se när någon skulle sätta allting på max och se hur det håller.

Så där som att åka med Ferrari på Autobahn im Deutschland.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@THB:

Jag håller i alla fall inte andan. De har provat förr, det samma har Foxconn gjort. Funkar ett halvår eller så, tills de förstår hur mycket tid det går till support. Då lägger kineserna ned. Inga importörer, eller i alla fall, väldigt få, vill ta i moderkort utan bra garantivillkor från fabrik på grund av att vi förbrukare har såpass bra villkor med reklamation. 5 års reklamation på ett moderkort vars tillverkare inte längre finns kvar? Jag hade i alla fall aldrig importerat det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Gött högre klock till folket.
Men det skiljer ju bara en hundring eller två mellan en K och icke K model så jag har svårt att se att Intel skulle ha nått emot det här och jag har ännu svårare att se att vi på swec skulle börja rekommendera icke K modeler vid datorbyggen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Skulle vara roligt att se när någon skulle sätta allting på max och se hur det håller.

Så där som att åka med Ferrari på Autobahn im Deutschland.

@Elmor har kört lite test och visat upp vad CPUn kan göra med ett bättre moderkort också och skillnaden är enorm, så tips till alla som läser, tacka supermicro för att de öppna dammluckorna men ge katten i kortet från testet
http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=149907

Luftkylning på ett Maximus VIII Gene

samt LN2

Även en bild för att visa bclk potentialen, 400 bclk boot.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Gött högre klock till folket.
Men det skiljer ju bara en hundring eller två mellan en K och icke K model så jag har svårt att se att Intel skulle ha nått emot det här och jag har ännu svårare att se att vi på swec skulle börja rekommendera icke K modeler vid datorbyggen.

Det är ju för i3:or samt de ännu billigare Pentium modellerna detta är intressant i första hand.

Permalänk
Medlem

Tss tss, gamle i7 920 kunde ju lätt ge en 50% ökning enbart på BCLK höjning på simpel luftkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Det är ju för i3:or samt de ännu billigare Pentium modellerna detta är intressant i första hand.

Ah ok, jag kollade priserna på 6500 och 6600 modellerna.
Nu när man kan överklocka billiga i3or så kommer AMD få det ännu jobbigare

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Frågan som då dyker upp är om detta kommer fungera på alla kort med Z170 samt när det verkligen kan tänkas fungera? Om jag köper något Z170 med säg en i3, kan jag då räkna med att överklockning fungerar inom ett par veckor?

Verkar inte helt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns inga garantier för det. Det beror helt på tur och hur man väljer att konstruera CPUn. Det finns tom. en ganska stor skillnad mellan olika processorer ur samma serie där man kan ha tur och få en processor som klockar som en gud på låg spänning eller ha otur och få en som knappt klockar alls. Detta brukar även Sweclockers påpeka i sina recensioner.

Kan ha och göra med Cherrypicking. Alla processorer är helt enkelt inte lika klockningsvänliga. Kan även ha och göra med att man vill faktiskt ha en viss from av kontroll över överklockandet och genom detta skapa en viss form av "entusiastprodukt" för de som vill klocka. För vi entusiaster som överklockar är en klar minoritet. De låsta produkterna säljer betydligt mer (framförallt i OEM system).

vrf ska slut överklocken ha en betydelse? om jag köper en låst cpu så förväntar jag mig inte en lika bra oc som en upplåst...

Det tror jag alla hade accepterat. Sen om man råka få ett exemplar som överklockar bättre så är det ju lotto.

Så nä jag köper inte "entusiastprodukt" argumentet tyvärr:/ dom har gjort det till ett premium att få överklocka vilket enligt MIG inte borde vara någon premium, det skall vara en standard.

Men men.. det är som det är nu.

Permalänk

är de nån som tycker också att plötsligt 6700 är ett bättre köp än 6700k?...dvs inte värt 800kr extra?
(med bclk-support moderkort)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

är de nån som tycker också att plötsligt 6700 är ett bättre köp än 6700k?...dvs inte värt 800kr extra?
(med bclk-support moderkort)

Nej, jag var inne på det tidigare men nån annan (Edit: lanbonden) informerade mig om att det är på i3orna som det kan bli riktigt intressant.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nej, jag var inne på det tidigare men nån annan (Edit: lanbonden) informerade mig om att det är på i3orna som det kan bli riktigt intressant.

OM det funnits på moderkort i 500-kronorsklassen kanske. Och om i3 var i samma prisklass som Pentium. Iofs bara min åsikt men det gäller nog fler.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pytonOrm:

herregud vad hög vcore på skylake bara för knappt 4,2ghz på luft ? jag har nu 1.32Vcore vid 4600Mhz med min 4820K ivy bridge och den har 22nm. trodde att mindre nm skulle man kunna ha mindre volt vid högre mhz med tydligen inte

» mindre tillverkningsprocess (enhet: nm)
» lägre spänning (enhet: V)
» högre [klock]frekvens (enhet: MHz)

… om intresset finns.

Nu har ju du klockat med multiplier och SweClockers med baseclock, så dina resultat är inte jämförbara med deras. Och det hade de ändå inte varit eftersom du har ett helt annat chip av en helt annan arkitektur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av kaya:

Nej, jag var inne på det tidigare men nån annan (Edit: lanbonden) informerade mig om att det är på i3orna som det kan bli riktigt intressant.

jag menar blir det någon skillnad på hur man öveklockar sin processor?

dvs 30*150 eller 45x100 båda 4500Mhz... blir det skillnad t.ex i spel? Vilket är bättre för högre FPS?

om båda 4500Mhz är lika bra..varför betala 800kr för K då?