Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Byta hårdvara med befintlig Win10 licens

Jag har en aktiverad win 10 licens (som är en win 7 uppgradering) på min dator. Jag har hittat info om hur man gör för att göra en ominstallation av win 10 men hur hanteras det om jag samtidigt byter hårdvara, tex moderkort mm (uppgraderings paket från komplett).
Win 10 licens aktiveringen är väll elektroniskt knuten till min hårdvara så hur krångliga blir microsoft när hårdvaran inte stämmer och jag inte har en nyckel att skriva in?

tack på förhand

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrodman:

Jag har en aktiverad win 10 licens (som är en win 7 uppgradering) på min dator. Jag har hittat info om hur man gör för att göra en ominstallation av win 10 men hur hanteras det om jag samtidigt byter hårdvara, tex moderkort mm (uppgraderings paket från komplett).
Win 10 licens aktiveringen är väll elektroniskt knuten till min hårdvara så hur krångliga blir microsoft när hårdvaran inte stämmer och jag inte har en nyckel att skriva in?

tack på förhand

Denna använde jag https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind... när jag uppgraderade moderkort + cpu och ram

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrodman:

Jag har en aktiverad win 10 licens (som är en win 7 uppgradering) på min dator. Jag har hittat info om hur man gör för att göra en ominstallation av win 10 men hur hanteras det om jag samtidigt byter hårdvara, tex moderkort mm (uppgraderings paket från komplett).
Win 10 licens aktiveringen är väll elektroniskt knuten till min hårdvara så hur krångliga blir microsoft när hårdvaran inte stämmer och jag inte har en nyckel att skriva in?

tack på förhand

Jag flyttade min Windows 10 hårddisk till en annan dator. Då uppfattar Windows som allt nytt.
Datorn registrerades på mitt konto hos Microsoft automatiskt och datorn gick att använda som vanligt. Efter det hade jag två datorer registrerade på samma Windows. Man kan alltså ha samma Windows på två datorer men man kan bara använda en dator åt gången.

Sedan flyttade jag tillbaka hårddisken till den andra datorn och lät den sitta där. Efter några månader togs den andra datorn bort från mitt konto hos Microsoft.

Man måste nog ha ett konto hos Microsoft för att det skall fungerar så smidigt.

Ett annat sätt är att kopiera en fil i den tidigare datorn och flytta till den nya. Då blir den registrerad. Minns inte nu vilken fil det var. Har för mig jag skrivit det i denna tråd för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Denna använde jag https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind... när jag uppgraderade moderkort + cpu och ram

Tackar, verkar som det var denna info jag letade efter.

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag flyttade min Windows 10 hårddisk till en annan dator. Då uppfattar Windows som allt nytt.
Datorn registrerades på mitt konto hos Microsoft automatiskt och datorn gick att använda som vanligt. Efter det hade jag två datorer registrerade på samma Windows. Man kan alltså ha samma Windows på två datorer men man kan bara använda en dator åt gången.

Sedan flyttade jag tillbaka hårddisken till den andra datorn och lät den sitta där. Efter några månader togs den andra datorn bort från mitt konto hos Microsoft.

Man måste nog ha ett konto hos Microsoft för att det skall fungerar så smidigt.

Ett annat sätt är att kopiera en fil i den tidigare datorn och flytta till den nya. Då blir den registrerad. Minns inte nu vilken fil det var. Har för mig jag skrivit det i denna tråd för något år sedan.

tackar, jo jag tror jag har den knuten till mitt MS-konto och det är en del av beskrivningen i länken som jag också fick som svar... verkar som det skall lösa sig vid behov.

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk
Medlem

Jag vill göra en clean windows installation på min nya m2 ssd. Ska jag avaktivera nuvarande licens som ligger på en vanlig ssd och sen sätta in Win 8.1 retail skivan och välja m2 ssd som installationsplats?

Någon som vet om jag kommer kunna uppgradera till Win 10 efter 8.1 installationen skett? (har ju gjort det tidigare på min vanliga ssd)

Eller är det lättare att ladda hem Win 10 från MS webbplats och lägga den på ett usb minne och köra en clean install från den på m2 disken? Behöver M2 disken formateras först i windows för att bli synlig vid clean install?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Orchid:

Någon som vet om jag kommer kunna uppgradera till Win 10 efter 8.1 installationen skett? (har ju gjort det tidigare på min vanliga ssd)

Microsoft vet redan att din dator haft Windows 10 installerat sedan tidigare så din W10 blir aktiverad med automatik. När du installerar, se till att enbart m.2 disken är ansluten. Koppla fysiskt bort alla andra diskar. Efter installationen kan du återansluta de övriga diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Jag vill göra en clean windows installation på min nya m2 ssd. Ska jag avaktivera nuvarande licens som ligger på en vanlig ssd och sen sätta in Win 8.1 retail skivan och välja m2 ssd som installationsplats?

Någon som vet om jag kommer kunna uppgradera till Win 10 efter 8.1 installationen skett? (har ju gjort det tidigare på min vanliga ssd)

Eller är det lättare att ladda hem Win 10 från MS webbplats och lägga den på ett usb minne och köra en clean install från den på m2 disken? Behöver M2 disken formateras först i windows för att bli synlig vid clean install?

Om det bara är disken du byter från vanlig SSD till m.2 så är det bara att tanka ner windows 10 från MS, licensen är kopplad till datorns moderkort och skall aktiveras av sig själv och behöver alltså inte knappas in under installationen.
Sen som redan nämnts ha endast disken du skall installera på ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det bara är disken du byter från vanlig SSD till m.2 så är det bara att tanka ner windows 10 från MS, licensen är kopplad till datorns moderkort och skall aktiveras av sig själv och behöver alltså inte knappas in under installationen.
Sen som redan nämnts ha endast disken du skall installera på ansluten.

Jag byter dessvärre moderkort samt ram minnen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Microsoft vet redan att din dator haft Windows 10 installerat sedan tidigare så din W10 blir aktiverad med automatik. När du installerar, se till att enbart m.2 disken är ansluten. Koppla fysiskt bort alla andra diskar. Efter installationen kan du återansluta de övriga diskarna.

OK, tack för info!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Orchid:

Jag byter dessvärre moderkort samt ram minnen också.

Då kan det bli så att du lär installera W8.1 retail igen och se till att den är aktiverad innan du uppgraderar till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då kan det bli så att du lär installera W8.1 retail igen och se till att den är aktiverad innan du uppgraderar till 10.

Allright, tack för info igen.

Jag har gjort en bootbar usb sticka nu av win 10 så får väl pröva med den och/eller w8.1 skivan.
Såg detta på ms webbplats ang ämnet:

There is no actual deactivation process, as long as it is a retail license, you can transfer it to another computer. Just make sure the installation on the old computer is formatted or the product key uninstalled.

Right click CMD
Click Run as adminstrator
At the command prompt, type the following commands:

slmgr.vbs -upk

Hit Enter

this will uninstall the key.

Proceed to install the license on the new computer then reactivate by chat support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Allright, tack för info igen.

Jag har gjort en bootbar usb sticka nu av win 10 så får väl pröva med den och/eller w8.1 skivan.
Såg detta på ms webbplats ang ämnet:

There is no actual deactivation process, as long as it is a retail license, you can transfer it to another computer. Just make sure the installation on the old computer is formatted or the product key uninstalled.

Right click CMD
Click Run as adminstrator
At the command prompt, type the following commands:

slmgr.vbs -upk

Hit Enter

this will uninstall the key.

Proceed to install the license on the new computer then reactivate by chat support

Skall funka bra att aktivera W10 installationen med W8.1 nyckeln, du skall inte behöva köra in W8.1 först.
Men är det samma nyckel du använt på tidigare W10 installation (uppgraderad från 8.1) är det inte säkert att det funkar.
Bästa sättet att flytta en licens är att koppla den till ett MS konto och sedan använda samma konto när man gjort den nya installationen, kan även vara att man måste köra felsökningsguiden för aktivering för att där ange att man "bytt dator".
Sist men (tyvärr) inte minst är det inte säkert att det går att flytta licensen, det beror lite på vilken typ av licens det är.

Permalänk
Medlem

Jag har en Win 10 PRO Digital licens (Retail) som är knuten till mitt MS-konto.
Jag kommer bygga en helt ny dator nu i dagarna.
En helt ren installation av Windows 10 på en helt ny NVME gen 4 SSD. Gamla SSDn som jag har Windows på kommer jag bara formatera.
Som jag förstår det så är det bara att installera Windows (offline enligt Jayz2cents, varför?) sedan aktivera den med felsök i online läge. Så ska allt funka.
Det jag undrar är följande:
På mitt MS-konto när jag kollar under enhet>info/support finns det en knapp som säger "Ta bort den här enheten".
Om man inte behöver göra det varför finns den då?
Vad händer med min digitala licens om jag klickar på den? Måste den inte alltid vara knuten till ett moderkort?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Jag har en Win 10 PRO Digital licens (Retail) som är knuten till mitt MS-konto.
Jag kommer bygga en helt ny dator nu i dagarna.
En helt ren installation av Windows 10 på en helt ny NVME gen 4 SSD. Gamla SSDn som jag har Windows på kommer jag bara formatera.
Som jag förstår det så är det bara att installera Windows (offline enligt Jayz2cents, varför?) sedan aktivera den med felsök i online läge. Så ska allt funka.
Det jag undrar är följande:
På mitt MS-konto när jag kollar under enhet>info/support finns det en knapp som säger "Ta bort den här enheten".
Om man inte behöver göra det varför finns den då?
Vad händer med min digitala licens om jag klickar på den? Måste den inte alltid vara knuten till ett moderkort?

Du behöver inte installera i offline läge, går lika bra i online, licensen kan du knappa in efter installationen.
Normalt brukar licensen flyttas när man kör felsökningsguiden och svarar ja på att man bytt komponenter, dvs om den inte aktiverats redan innan när du loggar in på MS kontot på den nya datorn.
Om inte felsökningsguiden hjälper eller aktiveringen skett innan så prova logga in på MS kontot och ta bort den gamla enheten, därefter kör du guiden igen.
Ibland tar det en dag innan bytet går igenom och ibland funkar det inte alls, då får man ringa MS supporten för hjälp.

Permalänk
Medlem

Nu hände det något!
Windows som jag inte kunnat göra de större uppdateringarna med sedan hösten 2019 kunde nu komma så långt att datorn skulle startas om. När den jobbat ett tag och var framme vid 25-30% av uppdateringen startade den om igen och jag fick en blåskärm med felmeddelande: MEMORY_MANAGEMENT.
När den återinstallerat min Windows 1909 gick jag in och tittade på Update:s historik och där stod det fel: 0xc1900101

Nu till orsaken att den inte gått uppdatera sedan år 2019:
Jag skapade en vanlig mapp kanske år 2020 och bytte namn på den till "Inställningar.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}". Då fick jag en mapp och däri fanns alla inställningar namn kan göra i Windows. Den tog jag bort idag och då gick det att uppdatera (fast det blev något annat fel).

Sällan man blir så glad för något som till slut ändå inte fungerade...

Någon som vet vad fel: 0xc1900101 exakt innebär?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

Någon som vet vad fel: 0xc1900101 exakt innebär?

Det finns inget exakt svar utan du lär gräva lite djupare för det.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns inget exakt svar utan du lär gräva lite djupare för det.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/r...

Ja, jag minns nu att före 2019 avinstallerade jag virusprogrammet och all kringutrustning togs bort. Jag uppdaterade alla drivrutiner också innan uppdatering. Gör ett nytt försök snart!

Jag undersökte vid uppstart vad som går igång först. Bland det första som går igång, långt innan Windows är igång, är virusprogrammet så att den kan störa står helt klart.

Permalänk
Medlem

Plockade bort all kringutrustning och avinstallerade virusprogrammet. Fortfarande samma fel, dvs MEMORY_MANAGEMENT. och kod 0xc1900101.

Nu skal jag gå nästa steg att stänga av alla tjänster och program som körs i bakgrunden. Det måste göras i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Har nu gjort som man skall när det är problem som mitt föregående inlägg utan att stänga av alla tjänster.
Samma fel!!!

EDIT:
Det fungerar inte med att stänga av alla tjänster för då fungerar inte internet! Hur har de tänkt detta?

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 10 20H2 på en USB-sticka och installerade från den.
Gick inte heller!!!

Fick nu felmeddelande:
0xc1900101 - 0x30017
Installationen misslyckades i fasen FIRST_BOOT med ett fel underåtgärden BOOT.

Fa'n va'trött jag blir!!

Permalänk
Medlem

Fick tipset att stänga av Windows egen brandvägg. Testar...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det redan tagits upp men jag förutsätter att du säkerställt att det finns utrymme på C disken att göra uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med i stort sett all avstängt som inte behövs, både mjukvara och hårdvara enligt följande:

- Har tagit ut alla hårddiskar utom C-disken.
- Har tagit bort all kringutrustning utom tangentbord och mus.
- Har avinstallerat virusprogrammet.
- Har stängt av Windows säkerhetsprogram (virus, brandvägg mm).

Får samma j*vla fel!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte om det redan tagits upp men jag förutsätter att du säkerställt att det finns utrymme på C disken att göra uppdateringen?

Ja, ledigt utrymme är tillräckligt stort.
Jag har en C-disk på 232GB varvid 144GB är ledigt utrymme.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

Ja, ledigt utrymme är tillräckligt stort.
Jag har en C-disk på 232GB varvid 144GB är ledigt utrymme.

När jag installerar Windows ser jag till att ha endast en enda disk ansluten till datorn och från den disken tas ALLA förekommande partitioner manuell bort under installationen, oavsett om det behövs eller inte. Nemas problemas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När jag installerar Windows ser jag till att ha endast en enda disk ansluten till datorn och från den disken tas ALLA förekommande partitioner manuell bort under installationen, oavsett om det behövs eller inte. Nemas problemas.

Jo, en "ren" installation är det säkraste men då förlorar jag all programvara osv som jag har installerat.

Jag gjorde ytterligare ett försök att installera med en ändring i BIOS men med samma fel som ovan.

Det är väl tusan också att Microsoft har så skitdålig support! När man frågar där får man svar av någon som kallar sig för fristående expert för MS eller något sådant. De svarar snällt på frågorna och kommer med tips på hur man kan göra. Efter några frågor verkar det som de kommit överens om att inte svara mer. Det blir nämligen tvärstopp från dem och andra postare. Jag har gått in flera gånger och väckt tråden igen men svaren uteblir. Så, var finns Microsoft support egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag ändrade från OS: "other" till os: Windows/UEFI (vilket det borde vara inställt på) i BIOS:en.

Det sket sig det också!!!

Nu ger jag upp, får börja fundera på Linux nu. Det håller inte att Microsoft för det första är så förbannat ointresserad av sina kunder och för det andra inte lyckas med en så enkel sak som att ladda in ny programvara. Om någon fil är fel är det väl bara till att skriva över den? Om någon drivrutin är fel skriven är det väl bara till att ignorera den. Dessutom skulle Microsoft lägga lite tid på mer detaljerade felmeddelanden så att man får åtminstone en liten pytte-chans att åtgärda det. Nu fumlar man bara i blindo när de vägrar svara på våra frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När jag installerar Windows ser jag till att ha endast en enda disk ansluten till datorn och från den disken tas ALLA förekommande partitioner manuell bort under installationen, oavsett om det behövs eller inte. Nemas problemas.

Vid närmare eftertanke kanske man skall installera Windows en gång, stänga av alla uppdateringar utom de små och köra så tills nästa version av Windows kommer som nu Windows 11. Då gör man om förfarandet. Det kostar kanske 1200-1400kr varje gång men delat på 5 år kan det vara överkomligt med tanke på all tid man sparar på att slippa få uppdateringen att fungera. Jag är säkert uppe i 200 arbetstimmar bara på denna senaste större uppdatering.

Jag köpte en gång i tiden Windows 3.1 och efter den blev det Windows NT och efter den Windows 95. Ingen av dem uppdaterades någon gång. Därefter blev det Windows 98 och sedan Vista och därefter XP, Windows 7. Dessa uppdaterades bara lite marginellt då och då, knappast så det märktes. Windows 8 hoppade jag för det var rena katastrofen utseendemässigt. När jag första gången köpte Windows 10 2016 började mardrömmen som fortsätter än idag. Jag talar alltså om uppdateringarna. Vad de gäller funktion och stabilitet tycker jag Windows 10 är bäst hitintills.

Är det någon som vet hur Windows 11 är vad det gäller uppdateringar? Samma problem som 10:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Vid närmare eftertanke kanske man skall installera Windows en gång, stänga av alla uppdateringar utom de små och köra så tills nästa version av Windows kommer som nu Windows 11. Då gör man om förfarandet. Det kostar kanske 1200-1400kr varje gång men delat på 5 år kan det vara överkomligt med tanke på all tid man sparar på att slippa få uppdateringen att fungera. Jag är säkert uppe i 200 arbetstimmar bara på denna senaste större uppdatering.

Jag köpte en gång i tiden Windows 3.1 och efter den blev det Windows NT och efter den Windows 95. Ingen av dem uppdaterades någon gång. Därefter blev det Windows 98 och sedan Vista och därefter XP, Windows 7. Dessa uppdaterades bara lite marginellt då och då, knappast så det märktes. Windows 8 hoppade jag för det var rena katastrofen utseendemässigt. När jag första gången köpte Windows 10 2016 började mardrömmen som fortsätter än idag. Jag talar alltså om uppdateringarna. Vad de gäller funktion och stabilitet tycker jag Windows 10 är bäst hitintills.

Är det någon som vet hur Windows 11 är vad det gäller uppdateringar? Samma problem som 10:an?

Vad jag inte förstår är att du talar om W10 uppdateringarna som om att det är fel på Windows generellt, men faktum är att majoriteten inte har dom problemen du har och att det funkar bra.
Uppenbarligen har det hänt något på din dator som antingen är en tillfällighet eller så är det något du gör/gjort eller installerar som är orsaken vilket i sig är trist att det hänt, men ett generellt problem med W10 är det inte.