Att vara ond i RPG är svårt. Och vad är problemet med "Story mode" i spel? På vilket sätt är det provocerande för dig som vill ha det "som det är tänkt"?

Permalänk
Medlem

Att vara ond i RPG är svårt. Och vad är problemet med "Story mode" i spel? På vilket sätt är det provocerande för dig som vill ha det "som det är tänkt"?

Jag vet inte om jag bara är konstig så jag tänkte att jag frågar här.

När jag spelar RPG-spel så har jag försökt vara motsatsen till vad jag är IRL, dvs ond. Men har märkt att det var inget som förhöjde upplevelsen som jag inbillade mig att det skulle göra. Att "vara någon annan" typ. Jag blev bara uttråkad ärligt talat.
Hur är det med er? Finner ni något nöje i det och varför i så fall?

Den andra frågan jag har är att jag sett i typ reddit när folk frågar om ett spel har "easy mode" eller "story mode" så tycks ganska många bli upprörda över bara frågan. Ibland såpass att de verkar bli arga. Deras argument är att "man ska spela så som utvecklaren avsett" och att det är "meningslöst" att spela om det är för lätt.
Jag själv har spelat spel sedan 1980-talet och då var det "utmanande" att klara av spelen bara för den sakens skull. Det var även häftigt att lära sig diverse kombos så man kände sig skicklig i det. Men med åren har det mattats av och jag blivit mer intresserad av storyn i sig och känner inte längre för att sätta mig in i "kombon" med tangentbordet (eller handkontroller fdd) Det beror nog inte bara på att en annan blivit äldre och kanske inte har samma reaktionsförmåga som förr, utan även för att när jag väl klarat av att klara "kombot" så blir det inte samma tillfredsställelse längre, man har liksom "been there done that".
Läste senast denna fråga när det kommer till "Kindom come: deliverance 2" som är på gång. Som jag förstår så har utvecklarna inte implementerat någon "story mode" i den, eller den förra (som tydligen fått en mod i alla fall)

Vad anser du om frågan? På vilket sätt, om något, försämras din upplevelse av att ett spel även har en "Story mode"? Det är ju inte som att du måste spela den lätta svårighetsgraden. Finns det något fog för aggressiviteten eller ens motståndet hos spelare mot att det är valbart?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen en stor diskussion bland gamers? Det känns som att man antingen är korkad eller trollar om man hävdar att man inte "får/ska" spela story mode. Oavsett om utvecklare eller moddare lägger till den valmöjligheten så är det ju upp till var och en hur man vill uppleva spelet.

Permalänk
Medlem

Jag är dålig på RP då jag snabbt går över till min/max vilket i sig gör det tråkigt. Men i vissa spel var det kul att ha en ondskfull karaktär som jag minns, där valen faktiskt gjorde skillnad (tänker främst på Kotor).

Förstår inte riktigt vad du menar med story mode. Är stor skillnad mellan spel och spel. Story spel är inget för mig, däremot tyckte jag om att titta på Detroit: Become Human på youtube. Story mode i krigs- eller racingspel brukar oftast vara tråkiga, speciellt ifall de försöker göra något annat än vad spelet är utformat till. Eg. SW Empire at War.
Men ifall du bara syftar på story spel, och mellan enkelt och svårare val så tycker jag nog att båda är lika tråkigt. Tycker inte de borde vara spel alls från första början.

KC:D är lite mer av ett spel då den har bra och kul combat, men jag vill minnas att den hade olika svårighetsgrader? Nej, jag ser ingen poäng i att ha en överdrivet enkel grad/odödlig för det spelet. Men varför någon skulle bli arg över att en annan person vill ha ett val kan jag inte förstå heller direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är det här verkligen en stor diskussion bland gamers? Det känns som att man antingen är korkad eller trollar om man hävdar att man inte "får/ska" spela story mode. Oavsett om utvecklare eller moddare lägger till den valmöjligheten så är det ju upp till var och en hur man vill uppleva spelet.

Den är såpass "stor" i alla fall att jag noterat det på olika forum som reddit och steam. Jag upplevde inte det som att det var "trollande" utan att de faktiskt menade det. Det kanske inte är någon "stor fråga" men har noterat att den finns.
Och ja, jag anser också att det är spelaren själv som ska avgöra hur han eller hon vill spela och då kan jag tycka att det är lite märkligt att spel som Kingdom D... Dark souls och elden ring inte har någon easy mode, i alla fall den senare som jag inbillar mig har en hyffsad story.
Det är naturligtvis utvecklarnas eget beslut, jag bara undrar varför. De skulle säkert sälja fler spel om de gjorde det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Ja det är svårt att vara ond. Jag brukar oftast köra en ”god playthrough” först och sen kör jag en ond om jag gillar spelet och vill spela om det, men det tar emot fort så brukar jag bli någonslags mellanting emellan.

Vad gäller story mode och det så, tycker jag som är en spelprogrammare, att det beror på spelet. I spelen jag jobbar på är det oftast en fråga om accessibility. Har vi ”story mode” är det fler som kan spela spelet, så vi har det läget i bakhuvudet från början och har inget emot det.
Ja det kommer kanske kännas för lätt för en del spelare, men för en del kommer det kännas alldeles lagom, tro det eller ej (man ser vid speltestning att ingen spelar spel på samma sätt).
Men sen finns det ju spel som Dark Souls där hela charmen är att de ska vara utmanande. Hade man bara kunnat springa genom och döda alla på första försöket hade ingen kommit ihåg spelet, och folk som spelar dem vet om att det är så, och folk som inte vill utsätta sig för det håller sig undan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag är dålig på RP då jag snabbt går över till min/max vilket i sig gör det tråkigt. Men i vissa spel var det kul att ha en ondskfull karaktär som jag minns, där valen faktiskt gjorde skillnad (tänker främst på Kotor).

Förstår inte riktigt vad du menar med story mode. Är stor skillnad mellan spel och spel. Story spel är inget för mig, däremot tyckte jag om att titta på Detroit: Become Human på youtube. Story mode i krigs- eller racingspel brukar oftast vara tråkiga, speciellt ifall de försöker göra något annat än vad spelet är utformat till. Eg. SW Empire at War.
Men ifall du bara syftar på story spel, och mellan enkelt och svårare val så tycker jag nog att båda är lika tråkigt. Tycker inte de borde vara spel alls från första början.

KC:D är lite mer av ett spel då den har bra och kul combat, men jag vill minnas att den hade olika svårighetsgrader? Nej, jag ser ingen poäng i att ha en överdrivet enkel grad/odödlig för det spelet. Men varför någon skulle bli arg över att en annan person vill ha ett val kan jag inte förstå heller direkt.

Tror TS syftar på svårighets grad Story mode (edit: ofta den absolut lättaste svårighetsgraden) vilket är väldigt enkel och spelas för att spela igenom spelet snabbt och enkelt utan någon direkt svårighet spel mässigt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det här känns som två helt orelaterade frågor egentligen. På sätt och vis hade det nog passat bättre som två trådar.

Skrivet av Hakinger:

Jag vet inte om jag bara är konstig så jag tänkte att jag frågar här.

När jag spelar RPG-spel så har jag försökt vara motsatsen till vad jag är IRL, dvs ond. Men har märkt att det var inget som förhöjde upplevelsen som jag inbillade mig att det skulle göra. Att "vara någon annan" typ. Jag blev bara uttråkad ärligt talat.
Hur är det med er? Finner ni något nöje i det och varför i så fall?

Min personliga åsikt är att det brukar vara något mer än enbart ond/god-skalan som gör en karaktär intressant, i den mån en karaktär faktiskt är intressant.

Jag vet inte vad du spelar för något och hur djupt det faktiska rollspelandet är, men jag skulle säga att mer djup nog är viktigare än just ond/god, i bästa fall är ond/god mer en bieffekt av karaktären än tvärt om.

Skrivet av Hakinger:

Den andra frågan jag har är att jag sett i typ reddit när folk frågar om ett spel har "easy mode" eller "story mode" så tycks ganska många bli upprörda över bara frågan. Ibland såpass att de verkar bli arga. Deras argument är att "man ska spela så som utvecklaren avsett" och att det är "meningslöst" att spela om det är för lätt.
Jag själv har spelat spel sedan 1980-talet och då var det "utmanande" att klara av spelen bara för den sakens skull. Det var även häftigt att lära sig diverse kombos så man kände sig skicklig i det. Men med åren har det mattats av och jag blivit mer intresserad av storyn i sig och känner inte längre för att sätta mig in i "kombon" med tangentbordet (eller handkontroller fdd) Det beror nog inte bara på att en annan blivit äldre och kanske inte har samma reaktionsförmåga som förr, utan även för att när jag väl klarat av att klara "kombot" så blir det inte samma tillfredsställelse längre, man har liksom "been there done that".
Läste senast denna fråga när det kommer till "Kindom come: deliverance 2" som är på gång. Som jag förstår så har utvecklarna inte implementerat någon "story mode" i den, eller den förra (som tydligen fått en mod i alla fall)

Vad anser du om frågan? På vilket sätt, om något, försämras din upplevelse av att ett spel även har en "Story mode"? Det är ju inte som att du måste spela den lätta svårighetsgraden. Finns det något fog för aggressiviteten eller ens motståndet hos spelare mot att det är valbart?

Det finns alltid folk som retar sig på vad någon än frågar och allt som oftast finns det ju några som mer eller mindre driver sitt egna lilla korståg mot någon företeelse de inte själva uppskattar och därför tycker inte ska få existera öht...

Den poäng jag ändå ser är väl just att inte alla spel passar lika bra för att få en förenklad spelmekanik, vilket väl är vad ett "story mode" brukar innebära. Men i storytunga spel så känns det som att det oftast finns något av ordentlig substans kvar att uppleva även utan all spelmekanik.

Jag tycker iaf att det är klart bättre att ett spel som vill bredda sig väljer att ha ett separat "story mode" än att de känner att de nödvändigtvis behöver göra en enda upplevelse som ska passa en breddad målgrupp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att spela genomond är sällan särskilt roligt, men i Mass Effect tyckte jag att det var mycket intressantare att gå på Renegade-spåret än Paragon. Lite som att jag alltid tycker att antihjältar är intressantare än helyllehjältar.

Gällande story mode har jag noterat samma sak. Tycker att det är obegripligt att det (i vissa kretsar) ska vara en så stor sak. Huvudsaken är väl att alla ha roligt? För egen del börjar jag gärna på en lägre svårighetsgrad. Om spelet är riktigt bra kanske jag spelar om det på en högre svårighetsgrad något år senare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tycker det är upp till var och en i single player spel att avgöra vilken svårighetsgrad de vill spela på och inte upp till någon annan. Föredrar själv dock om personer som lägger upp gameplay videos på youtube och liknande är bra på spelet då det är mer underhållande att titta på för min del än att se på någon som inte är bra på spelet.

Det kan vara kul att spela ond i vissa spel men är oftast inte mitt första val. Jag spelar ofta tåffel första gången i ett spel och försöker få så bra utfall av storyn som möjligt. Väljer också oftast att inte döda mer nyckel personer än nödvändigt då det kan ge extra content längre fram i spelet. Ibland till ens fördel men har hänt att man har blivit biten i baken ett par gånger också

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Den är såpass "stor" i alla fall att jag noterat det på olika forum som reddit och steam. Jag upplevde inte det som att det var "trollande" utan att de faktiskt menade det. Det kanske inte är någon "stor fråga" men har noterat att den finns.
Och ja, jag anser också att det är spelaren själv som ska avgöra hur han eller hon vill spela och då kan jag tycka att det är lite märkligt att spel som Kingdom D... Dark souls och elden ring inte har någon easy mode, i alla fall den senare som jag inbillar mig har en hyffsad story.
Det är naturligtvis utvecklarnas eget beslut, jag bara undrar varför. De skulle säkert sälja fler spel om de gjorde det.

Det är klart man får ha åsikten att man bör spela spel på ett visst sätt men att trycka ner det i halsen på andra som någon generell sanning är fel. Sammalika som folk som anser att Directors Cut är enda riktiga varianten man ska se av film, eller originalen från 1940 inte kan förbättras med remakes eller att remasters av gamla musikalbum är en hädelse... osv. Klart dom får ha den åsikten men det betyder inte att dom har rätt.

Gällande utvecklare så får dom göra precis som dom vill med sina spel, vill dom bara ha ett läge så är det upp till dom. Kalla det artistisk frihet och sen är det upp till betraktaren om det är så dom vill spela spelet. Vill du inte det kan du kolla om det finns mods eller så får du avstå att köpa helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Slagit ihjäl varenda en i Ultima Underworld 2, skjutit mig genom Deus Ex och släckt varenda liv som vågat korsa min väg i Fallout 2. I Fallout började det med en viktigpetter-NPC som hette Lynnette som blev lynnig om man sa fel saker. Så då tyckte jag man kan lika gärna knäppa hela stan med omnejd, som sedan utökades till hela spelet.

Oftast är storyn baserad på dialog och låter man vapnen föra diskussion blir det rätt enkelspårigt. Val där man kan undvika att hjälpa till med vissa quests eller välja det minst puttefnuttiga alternativet tycker jag inte riktigt kvalificerar som ond. Jag tycker gott man kan visa vem som bestämmer.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Är inte det där med storymode ett lite elitistiskt tänk från många? Har också stött på snacket online också så förstår lite vad ts menar. Personligen kör jag story-mode i spel som jag känner att strids-system inte är roligt nog men att det kanske finns story eller problemlösning som är intressant. Finns nog många manus-författare till spel där ute som bara önskar att de som gör striderna kan gå och gräva ned sig så att fokus hamnar på berättelsen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har svårt

Skrivet av MadMantiz:

Slagit ihjäl varenda en i Ultima Underworld 2, skjutit mig genom Deus Ex och släckt varenda liv som vågat korsa min väg i Fallout 2. I Fallout började det med en viktigpetter-NPC som hette Lynnette som blev lynnig om man sa fel saker.

Är det hon som slänger ut en och bannlyser en från hela staden om man råkar säga fel saker till henne?
I så fall kan jag ha råkat göra samma sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har svårt

Är det hon som slänger ut en och bannlyser en från hela staden om man råkar säga fel saker till henne?
I så fall kan jag ha råkat göra samma sak.

Haha, ja precis hon! Blev lite väl mycket reload för att hålla snacket på en nivå som passade. Har för mig det var rätt viktigt att hon inte blev sur på en för, åkte man ut staden var det mycket man missade.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Har inget emot att köra spel på både normal och "story mode".

Dock kan ju svårighetsgraden variera väldigt mycket mellan story mode i ett spel till ett annat.

I vissa spel kan ju normal va rena bullet hell på extrem och story mode mer lagom för den som inte har skill level asian...

Medan andra som ni säger normal är en mer normal spelnivå även för den totala nybörjaren.

Så svårighetsgraden man föredrar är helt upp till var och en vad man tycker passar ens egna förutsättningar.

Valheim är ju klassist nu med att bara haft en svårighetsgrad från början och drivvis med klafomål i forumet att det var för svårt men efter de la till val av svårighetsgrade så mobbar halva steam på folk som erkänner att de dragit ner svårighetsgraden istället...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

jag har bara 3 regler i spel:
1. inga barn
2.inga djur
3. inga gamla och sjuka

resten dödar jag och spelar ond mot och jag gör onda val, typ som de man tex kan göra i baldurs gate 3 och fallout spelen.

sen finns det ju självklart spel, likt assassins creed spelen, där man "måste" döda djur för att kunna uppgradera saker och ting, i vissa spel kan man ju köpa materialet så man slipper döda, men i de spelen man inte kan göra det, så dödar jag inte mer än nödvändigt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Alltså även om man spelar god så har man i regel extremt många liv på sitt samvete. Men att gå all in på ondska och ta livet på alla du ser gör ju att du missar en massa uppdrag. Sen personligen bär det emot det känns så billigt så det ofta är den enklaste vägen.

Jag spelar aldrig som ond även om jag är fullt medveten om hur många oskyldiga vakter etc som inte räknas för dålig karma som får sätta livet till

Så egentligen att spela i sanning god är svårare i de flesta rpgs.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

När ja läste "story mode" tänkte ja på kampanjen. Sen i kommentarerna begrep ja att han mena n00b svårighetsgraden 😄

Jag stör mig på folk som gör det för att de tar den lätta vägen o inte kämpar.
Jämför med CrossFit som jag tränar. Om jag skalar ner allt (Bar Muscle Ups > Strict Pullups) (Overhead squats > Back squats) när jag kan göra en svårare variant så gör jag inte mitt bästa. Jag förråder mig själv! Brist på respekt mot sig själv!

Tar man hela tiden den lätta vägen i t.ex spel så kanske de gör det i arbetslivet också....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag brukar ofta dra upp svårighetsgraden något steg för att få det utmanade, många spel idag är ju generellt väldigt lätta.
Men håller med om att det är ofta känns svårt att vara ond, kanske pga det går emot sina egna värderingar?
Kotor 2 är ett jag spelat som badguy flest gånger annars brukar det vara neutralt/god det slutar på.

Tänker på denna VLDL videon haha

https://www.youtube.com/watch?v=KdD7aLrDtBo&ab_channel=VivaLa...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

När ja läste "story mode" tänkte ja på kampanjen. Sen i kommentarerna begrep ja att han mena n00b svårighetsgraden 😄

Jag stör mig på folk som gör det för att de tar den lätta vägen o inte kämpar.
Jämför med CrossFit som jag tränar. Om jag skalar ner allt (Bar Muscle Ups > Strict Pullups) (Overhead squats > Back squats) när jag kan göra en svårare variant så gör jag inte mitt bästa. Jag förråder mig själv! Brist på respekt mot sig själv!

Tar man hela tiden den lätta vägen i t.ex spel så kanske de gör det i arbetslivet också....

Haha det är ju de som har det lätt med arbetslivet som har råd spendera all energi på spel. Min gissning är att du är student alternativt arbetslös eller kontorsnisse

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt svårt att vara ond i fable, men det var också praktiskt svårt att vara ond då man fick ganska låga "ondhetspoäng" för det mesta som kunde göras i spelet.
Dessutom sög det, det var inte så kul att vara god men det var rätt tråkigt att vara ond, bortsett från att det började växa horn ur pannan, ögonen började glöda och kläderna var lite tuffare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

spelar just nu icarus och jag känner mig fan ond och skäms lite.

var ute och samlade på mig material, helt plötsligt så dök en häst liknande sak upp med 2 föl, hästen attackerade mig och jag förstod att den bara ville skydda sina föl, jag ville inte döda hästen så jag sprang iväg, så långt jag bara kunde, men hästen ville inte ge sig, den följde efter och sparkade på mig, vad jag än försökte så kunde jag inte få hästen att lämna mig ifred, så jag var tvungen att döda den, jag dödade hästen och jag trodde att allt nu var lugnt, men fölen hade följt efter och stod nu och skrek efter sin döda mamma, det var fan hjärtskärande att höra dem, blev fan tvungen att avsluta spelet, mitt samvete fick sig en rejäl omgång.

jag kan lugnt slakta en hel stad med en köttyxa eller kniv i spel som tex hitman och jag rycker bara på axlarna, men när det kommer till djur så är det fan katastrofalt för känslorna mina.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av oqvist:

Haha det är ju de som har det lätt med arbetslivet som har råd spendera all energi på spel. Min gissning är att du är student alternativt arbetslös eller kontorsnisse

Jag tror snarare att det handlar om fysisk vs mental energi.
Ett fysiskt jobb gör dig fysiskt trött men det mentala funkat bra.

Om man däremot räknar avancerad matte hela dan så vill man bara ut o springa lr lyfta vikter efteråt.

Jag praktiserar på EuropCar där jag kör bilar o tvättar dem

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]