Permalänk
Medlem

Ny huvudenhet till bilen

Hej!

Min Blaupunkt-spelare i bilen dog här om veckan, så jag har hastigt och lustigt hamnat i den sitsen att jag behöver en ny.
Jag är lite grön på ämnet, men jag vet att uppskatta bra ljud, något jag inte upplevt när jag lyssnat på billigare enheter (<500kr) från Biltema/Jula/motsv..
I min andra bil använder jag ett USB-minne för att lagra musiken, vilket har fungerat bra. Att spela via Bluetooth kan även det vara intressant.
Varken CD eller AUX känns som någon viktig funktion för min del.

Jag är beredd att lägga 1000-1500kr på en ny stereo, kan jag vänta mig 4x50W med "bra" ljud för dessa pengarna?
Vad för enhet/märke borde jag studera närmre? Grön belysning för att matcha resten av instrumentpanelen är ett plus, men långt ifrån ett krav.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kolla in Kenwood bt92sd.
Går ställa färger i massa olika (Har inte kollat om det finns grönt)
Finns även massa funktioner som är bra om du blir mer intresserad av billjud (Tidskomp mm)
Går att få för runt 1600:- och har BT

Permalänk

I den prisklassen är dom nära nog lika i ljud kvalitet. Där handlar det mer om hur mycket finesser du vill ha.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Kolla in Kenwood bt92sd.
Går ställa färger i massa olika (Har inte kollat om det finns grönt)
Finns även massa funktioner som är bra om du blir mer intresserad av billjud (Tidskomp mm)
Går att få för runt 1600:- och har BT

Tack för tipset, ska kika lite på den, även om den verkar vara en smula dyrare än jag hade tänkt mig.

Skrivet av asconakille:

I den prisklassen är dom nära nog lika i ljud kvalitet. Där handlar det mer om hur mycket finesser du vill ha.

Är det så enkelt?
Vad jag hittar på MDS.se och Ljudia i det specificerade prisintervallet (som verkar intressant vad jag kan se) är Pioneer DEH-4600BT, Pioneer DEH-X5600BT och Alpine CDE-180R.
De båda Pioneer-aparaterna verkar ligga precis lika i pris, då den ena är billigare än den andra hos MDS och tvärtom på Ljudia. Alpine är ett märke jag aldrig hört talas om, men den presenteras som en "budget-spelare" trots priset (nära 1300 kr).

Är någon av dessa bättre än de andra, eller borde jag titta på någon helt annan enhet?

EDIT: Hittade just BRL.se, där jag fann Pioneer MVH-X560BT. Namnet kan ju jag som okunnig tänka antyder att det vore samma enhet som DEH-X5600BT men utan CD, stämmer detta eller har jag bara livlig fantasi? Den är ju bra mycket grundare/kortare än de andra jag nämnt, hur påverkar detta värmeavledning, ljudkvalitet o.dyl.?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Tack för tipset, ska kika lite på den, även om den verkar vara en smula dyrare än jag hade tänkt mig.

Är det så enkelt?
Vad jag hittar på MDS.se och Ljudia i det specificerade prisintervallet (som verkar intressant vad jag kan se) är Pioneer DEH-4600BT, Pioneer DEH-X5600BT och Alpine CDE-180R.
De båda Pioneer-aparaterna verkar ligga precis lika i pris, då den ena är billigare än den andra hos MDS och tvärtom på Ljudia. Alpine är ett märke jag aldrig hört talas om, men den presenteras som en "budget-spelare" trots priset (nära 1300 kr).

Är någon av dessa bättre än de andra, eller borde jag titta på någon helt annan enhet?

Alpine gör bra greijer, har haft en av deras dyrare enheter bland annat. Men som redan sades, i den prisklassen är det nog fast i extra egenskaper, inget är direkt bättre eller sämre åtminstone av de "pålitliga" tillverkarna (Alpine, Sony, Pioneer osv).

Permalänk

Om du vill ha nya högtalare till så kolla det här paketet.
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg-gas-alpha-ho...

Annars bara huvudenheten
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html

Har det paketet med 5,25" i framdörrarna och 6"9or i hatthyllan och det spelar på riktigt bra för att bara kosta 1000kr.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av bättre ljud i bilen ska du inte satsa på att byta högtalarna först, om dom nu inte e paj. Det första man ska kolla över är installationen i dörrarna. Att högtalarna sitter stabilt monterade osv. De flesta oem installationerna på lite äldre bilar är helt kass. Kollar man inte över detta så spelar det ingen roll hur dyra högtalare du köper, kommer inte låta mycket bättre ändå.
Sen kan jag säga att tidskomp gör otrolig skillnad på ljudupplevelsen.
Alpine gör alltid bra grejer när det gäller själva spelaren......

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommenderat alpine cde-123r då jag har en själv, lyssnade på 11-12st olika innan jag bestämde mig. Såg dock att den kostade lite för mycket.
Alpine är ett bra märke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag skulle rekommenderat alpine cde-123r då jag har en själv, lyssnade på 11-12st olika innan jag bestämde mig. Såg dock att den kostade lite för mycket.
Alpine är ett bra märke

Tack för tipset, som du sa är prislappen en smula för hög bara..

Skrivet av Peppe79a:

Är du intresserad av bättre ljud i bilen ska du inte satsa på att byta högtalarna först, om dom nu inte e paj. Det första man ska kolla över är installationen i dörrarna. Att högtalarna sitter stabilt monterade osv. De flesta oem installationerna på lite äldre bilar är helt kass. Kollar man inte över detta så spelar det ingen roll hur dyra högtalare du köper, kommer inte låta mycket bättre ändå.
Sen kan jag säga att tidskomp gör otrolig skillnad på ljudupplevelsen.
Alpine gör alltid bra grejer när det gäller själva spelaren......

Skrivet av TonyHFredriX:

Om du vill ha nya högtalare till så kolla det här paketet.
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg-gas-alpha-ho...
Annars bara huvudenheten
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html
Har det paketet med 5,25" i framdörrarna och 6"9or i hatthyllan och det spelar på riktigt bra för att bara kosta 1000kr.

Svarar er båda Peppe79a och TonyHFredriX;
Bilen i fråga är en Jeep Grand Cherokee med Limited-paketet, original Infinity Gold-högtalare sitter i och verkar ge ett helt OK/bra ljud redan från fabrik, så högtalarbyte är inte aktuellt i nuläget.

Skrivet av Wh1sp:

Alpine gör bra greijer, har haft en av deras dyrare enheter bland annat. Men som redan sades, i den prisklassen är det nog fast i extra egenskaper, inget är direkt bättre eller sämre åtminstone av de "pålitliga" tillverkarna (Alpine, Sony, Pioneer osv).

Tack för input, då kanske jag ska ge Alpine-enheten en provlyssning åtminstone!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ett tips, min Kenwood verkade helt död för någon vecka sen, var inne och kollade den hos CDR som gjort installationen och det visade sig bara vara smuts på kontakterna i frontpanelen (trots att jag aldrig tar loss den).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ett tips, min Kenwood verkade helt död för någon vecka sen, var inne och kollade den hos CDR som gjort installationen och det visade sig bara vara smuts på kontakterna i frontpanelen (trots att jag aldrig tar loss den).

Jag tackar för tipset, jag har kikat på kontaktstiften flera gånger om och blåst för att få bort eventuell smuts och liknande. Det gjorde ingen skillnad. När jag däremot bara plockat bort fronten och låtit den ligga inomhus ett dygn var det helt plötsligt inga problem att få igång stereon igen. :S

Jakten på en ny huvudenhet fortsätter dock, då USB känns som något jag behöver.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

kenwood har väldigr prisvärda enheter,
bt92sd som nån rek högre upp, den är lite tjorvig/jobbig i menyerna, sen ska man inte byta högtalare m,m är dem overkill,
alpine cde-171r
kenwood kdc-161ur
sony cdx-gt564ui
alla dom spelarna är prisvärda, låter bra och kostar under tusenlappen,
dom har usb,aux,cd

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5