W8 - Felsäkert läge, ett misslyckande?

Permalänk
Inaktiv

W8 - Felsäkert läge, ett misslyckande?

Efter hård kritik mot Microsofts nyaste operativsystem så tog jag från början helt avstånd från det och valde att fortsätta med W7.
Själva operativsystem i sig är ju en klar förbättring från W7 med snabbare startup, effektivare etc så på den delen kan väl ingen klaga.
Det största anledningen varför jag valde att inte uppgradera var pga "Metro", som känns väldigt onödigt, krångligt och dåligt anpassat för en desktop utan touch. För htpc, surfplatta eller möjligtvis en laptop så känns den nya designen lite mer okay.

Men hur som helst.. Nu har i alla fall många fina moddar kommit som gör W8 mer "windowsaktigt" så därför tog jag tjuren i hornen och köpte en kopia.
Mitt första intryck blev som jag trott, näst intill oanvändbart utan t.ex. start8 men efter några fina program från Stardock installerade så är W8 ett riktigt bra!

Sen hände det... idag när jag skulle slå på datorn så kunde jag inte logga in.. När jag skrivit in lösenordet så får jag bara fram en svart skärm och muspekare.. Jag kunde dock öppna aktivitetshanteraren och såg då att "explorer.exe" ej var igång och den gick heller inte att starta.
Det sista jag hade gjort dagen innan var att installera Avast antivirus så jag antar att något gick fel där.

Hur som helst, "Aj fan" tänkte jag, får väl gå in i felsäkert läge. Men nähe??! Det gick inte? F8/Shift + F8 fungerade inte pga att W8 bootar för snabbt så att operativsystem inte hinner känna kommandot för dessa knappar. Så för att starta i felsäkert läge behövde man nu logga in och göra en inställning manuellt (vilket i mitt fall inte gick)

Detta medförde att jag var tvungen att göra en ny ominstallation + installera alla spel, program, moddar igen vilket tog runt 12h...

Finns det ingenting man kan göra för att boota i felsäkert läge utan att logga in??!

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt några problem att starta felsäkert läge i Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Efter hård kritik mot Microsofts nyaste operativsystem så tog jag från början helt avstånd från det och valde att fortsätta med W7.
Själva operativsystem i sig är ju en klar förbättring från W7 med snabbare startup, effektivare etc så på den delen kan väl ingen klaga.
Det största anledningen varför jag valde att inte uppgradera var pga "Metro", som känns väldigt onödigt, krångligt och dåligt anpassat för en desktop utan touch. För htpc, surfplatta eller möjligtvis en laptop så känns den nya designen lite mer okay.

Men hur som helst.. Nu har i alla fall många fina moddar kommit som gör W8 mer "windowsaktigt" så därför tog jag tjuren i hornen och köpte en kopia.
Mitt första intryck blev som jag trott, näst intill oanvändbart utan t.ex. start8 men efter några fina program från Stardock installerade så är W8 ett riktigt bra!

Sen hände det... idag när jag skulle slå på datorn så kunde jag inte logga in.. När jag skrivit in lösenordet så får jag bara fram en svart skärm och muspekare.. Jag kunde dock öppna aktivitetshanteraren och såg då att "explorer.exe" ej var igång och den gick heller inte att starta.
Det sista jag hade gjort dagen innan var att installera Avast antivirus så jag antar att något gick fel där.

Hur som helst, "Aj fan" tänkte jag, får väl gå in i felsäkert läge. Men nähe??! Det gick inte? F8/Shift + F8 fungerade inte pga att W8 bootar för snabbt så att operativsystem inte hinner känna kommandot för dessa knappar. Så för att starta i felsäkert läge behövde man nu logga in och göra en inställning manuellt (vilket i mitt fall inte gick)

Detta medförde att jag var tvungen att göra en ny ominstallation + installera alla spel, program, moddar igen vilket tog runt 12h...

Finns det ingenting man kan göra för att boota i felsäkert läge utan att logga in??!

Fick exakt samma problem jag när jag installerade Avast, detta löste sig genom att jag tvångsomstartade datorn ett par gånger, fick då upp en meny där man kunde hoppa in i felsäkert läge.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Du kan restarta windows och hålla nede shift (dvs du måste kunna boota till windows.....), eller boota från cd/usb till felsäkert läge.
Vissa bios kan ha stöd för att skicka direkt till felsäkert länge också.

Sedan skall det tydligen gå att hålla nede shift+spamma f8, men det verkar inte fungera för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Testade du stänga av fastboot i bios? Kan vara det som strular.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Shift och sedan klicka på starta om ska fungera vid inloggnings skärmen. Om man inte kan boota window, så var det något med att man skulle bryta strömmen 3 eller 4 ggr vid uppstart av datorn så ska man också hamna rätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NisseG91:

Fick exakt samma problem jag när jag installerade Avast, detta löste sig genom att jag tvångsomstartade datorn ett par gånger, fick då upp en meny där man kunde hoppa in i felsäkert läge.

Då kan vi ju nästan konstatera att Avast är boven... verkligen ingen bra första upplevelse. *AVG, here I come!*

Skrivet av JBE:

Du kan restarta windows och hålla nede shift (dvs du måste kunna boota till windows.....), eller boota från cd/usb till felsäkert läge.
Vissa bios kan ha stöd för att skicka direkt till felsäkert länge också.

Sedan skall det tydligen gå att hålla nede shift+spamma f8, men det verkar inte fungera för mig iaf.

Testade allt du skrev förut men ingenting fungerade. :/

Permalänk

Det går, men tiden den reagerar på f8 är så kort att man lyckas kanske 1 gång av 5.

Man kan göra en registerändring för att fixa denna trasiga "feature". Jag länkar till mitt inlägg i en annan tråd, det följer även en kort diskussion där...
#13738434

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ta alltid backup innan du installerar nytt OS då kan du smidigt som fan sedan gå tillbaks om något cpar sig.

Permalänk
Medlem

Kräver visserligen att du är inloggad först, men eftersom du kom in borde detta funkat:
Windowsknappen + r
Skriv: "msconfig"
Tryck Enter.
Välj "Boot"
Bocka i "Safe Boot" och starta om, kom bara ihåg att bocka ur igen efter omstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Då kan vi ju nästan konstatera att Avast är boven... verkligen ingen bra första upplevelse. *AVG, here I come!*

Testade allt du skrev förut men ingenting fungerade. :/

Kör med det inbyggda? duger inte det?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Då kan vi ju nästan konstatera att Avast är boven... verkligen ingen bra första upplevelse. *AVG, here I come!*

Som föregående talare sa, använd det inbyggda antiviruset (avinstallera Avast/AVG så använder du det inbyggda istället) för att slippa problem.

För att komma till felsäkert läge startar du datorn så att du ser rutan där du ska skriva in lösenordet. Klicka på on/off-knappen på skärmen längst nere till höger, håll in shift och tryck på omstart. Då kommer du till felsökningsmöjligheterna.

Skrivet av Accipiter46:

Det går, men tiden den reagerar på f8 är så kort att man lyckas kanske 1 gång av 5.

Man kan göra en registerändring för att fixa denna trasiga "feature". Jag länkar till mitt inlägg i en annan tråd, det följer även en kort diskussion där...
#13738434

Om det går eller inte beror på hur modern datorn man har. Har du en riktigt modern dator så går det inte i Windows 8 att använda F8-knappen för att avbryta uppstart. Du kan läsa i min tråd "Förbättringar i Windows 8" om varför det är på det viset.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Kör med det inbyggda? duger inte det?

Har läst några reviews att det inbyggda ej är så jättesäkert. Annars gillar jag enkelheten i MS egna antivirus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Som föregående talare sa, använd det inbyggda antiviruset (avinstallera Avast/AVG så använder du det inbyggda istället) för att slippa problem.

För att komma till felsäkert läge startar du datorn så att du ser rutan där du ska skriva in lösenordet. Klicka på on/off-knappen på skärmen längst nere till höger, håll in shift och tryck på omstart. Då kommer du till felsökningsmöjligheterna.

Om det går eller inte beror på hur modern datorn man har. Har du en riktigt modern dator så går det inte i Windows 8 att använda F8-knappen för att avbryta uppstart. Du kan läsa i min tråd "Förbättringar i Windows 8" om varför det är på det viset.

Tack! Det ska jag lägga på minnet!

Ett stort tack till alla som orkat svara på min lilla tråd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Har läst några reviews att det inbyggda ej är så jättesäkert. Annars gillar jag enkelheten i MS egna antivirus.

Det duger gott till de flesta. Det var på virus som 0.02% eller något råkade ut för som den inte klarade lika bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har läst några reviews att det inbyggda ej är så jättesäkert. Annars gillar jag enkelheten i MS egna antivirus.

Okej har kört det sen win 8 kom inte råkat ut för något, å andra sidan har jag typ fått virus en gång på 20 års datoranvändande

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrNeikter:

Då kan vi ju nästan konstatera att Avast är boven... verkligen ingen bra första upplevelse. *AVG, here I come!*

Testade allt du skrev förut men ingenting fungerade. :/

Vilken AVAST var det? Endast antivirus eller hela kitet? Gammal installationsfil?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Vilken AVAST var det? Endast antivirus eller hela kitet? Gammal installationsfil?

Nyaste versionen av "free edition" dvs endast antivirus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrNeikter:

Nyaste versionen av "free edition" dvs endast antivirus.

Jag använder AVAST Free och Windows 8 pro på SSD helt utan mankemang sedan månadsskiftet Juli/augusti, så jag förstår inte hur det kan bli så fel.

Dock kör jag inte med Stardock eller dylikt, om nu detta ev skulle ha med saken att göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För att komma till felsäkert läge startar du datorn så att du ser rutan där du ska skriva in lösenordet. Klicka på on/off-knappen på skärmen längst nere till höger, håll in shift och tryck på omstart. Då kommer du till felsökningsmöjligheterna.

Om det går eller inte beror på hur modern datorn man har. Har du en riktigt modern dator så går det inte i Windows 8 att använda F8-knappen för att avbryta uppstart. Du kan läsa i min tråd "Förbättringar i Windows 8" om varför det är på det viset.

Kanske jag missar något uppenbart, tråden är på 101 sidor fn, så en länk till inlägget/inläggen skulle inte skada.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske jag missar något uppenbart, tråden är på 101 sidor fn, så en länk till inlägget/inläggen skulle inte skada.

Fo3

Punkt 36 i det första inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nyaste versionen av "free edition" dvs endast antivirus.

kan du inte starta explorer.exe från aktivitetshanteraren? om inte kan du
boota live från linux och lägg till/ ersätta explorer.exe som du kan ta från din skiva.

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet att komma till menyn om man kommer åt run är annars att köra en "shutdown -r -t 1 -o".
-o är ny för att kunna komma direkt till optionsmenyn vid boot.

Man behöver inte explorer.exe körandes för att kunna göra detta.
Cheers.

Permalänk
Medlem

Hypen med antivirus tycker jag är lite för stor tbh. Det är väl individuellt hur säker man känner sig med antivirusskydd osv. men jag har sedan Windows 7 använt mig av MS egna skydd, enkelt, light och inget som stör. I yngre dagar har jag haft t.ex. norton, som hade popups och sa "vill du verkligen" till precis allt jag gjorde, då hade jag heller inte lika stor koll på datorer och mjukvara så jag visste ju inte vad jag skulle göra åt det.

Jag tycker iaf att MS egna är tillräckligt dugligt och är väldigt smidigt, virus har jag inte fått på många år heller (Iaf inget som MS antivirus har upptäckt), men sen finns det väl sofistikerade virus som inte blir upptäckta heller, av något antivirius, därav tycker jag att hypen av antivirusskydd är överdriven litegrann... lite som att marknadsföringen är att har du ett antivirusskydd så kan du absolut inte få virus.

Allt detta är såklart mina egna erfarenheter och tankar. Angående ditt problem med felsäkert läge TS, så har jag egentligen inget svar, ville bara förmedla lite tankar kring antivirus Lycka till.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √