Helgsnack: De mest efterlängtade tekniknyheterna 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Nvidia skulle delas upp om dem får monopolställning, samma sak som skulle hända med Intel om AMD-processorer skulle försvinna.

Det var bl.a därför Microsoft pumpade in pengar i Apple på 90-talet när dem höll på att konka, annars hade Microsoft fått monopol och blivit uppdelat.

För vidare läsning; http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly

Här annars ett ypperligt exempel; http://sv.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

Även om Nvidia skulle delas pga av en eventuell monopol ställning på marknaden, vilket jag förövrigt är mycket tveksam till att det ens är ett tänkbart scenario så undrar jag hur en delning av Nvidia skulle leda till ökad konkurrens.
Vi har nu i stort sett tre större aktörer på marknaden, dvs Nvidia, AMD och Intel. Skulle AMD falla bort så tror du alltså att Nvidia skulle delas i fler än två delar? På vilket sätt skulle dessa nya potentiella företag ha en möjlighet att investera de resurser i manskap och de belopp som krävs för att kunna konkurrera på lika villkor och på vilket sätt skulle detta leda till en en ökad utvecklingstakt?

Skulle AMD gud förbjude slå igen portarna så vill det till att en redan befintlig aktör köper upp resterna, ett alternativ är Samsung men gissningsvis är även Qualcomm ett alternativ. Min personliga favorit är nog Samsung då dom har de ekonomiska resurser som krävs för att driva utvecklingen framåt, allra helst ser jag dock att AMD får finnas kvar vilket också är skälet till att jag väljer AMD över Intel och Nvidia i de fall där AMD har likvärdiga produkter.

I Intels fall ser jag dock en hyffsat realistisk möjlighet att dela upp företaget och det är helt enkelt att knoppa av tillverkningsdelen, ett Intel som precis som konkurrenterna (undantaget Samsung då) är fabless skulle konkurrera på betydligt jämlikare villkor än nu då man hela tiden ligger minst en processnod/teknikskifte före konkurrenterna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Haswell är inte intressant.. 2600k > 3770k > 4770k.. inget nytt, bara krympning, vi vet exakt vad som kommer..

Det som är intressant dock är Nvidia GeForce GTX 700 serien, som vi fortfarande inte har fått detaljer på, gissningsvis så kommer flaggskeppet heta GTX780 med 3GB 384-bit minne som standard

Haswell är inte en krympning, intels kör med vad de kallar tick och tock. Ivy bridge var krympning dvs haswell är ny arkitektur. Svårt att säga exakt vad vi kommer få ut av det men ny arkitentur brukar göra rätt stor skillnad.

För mig är haswell det som är mest intressant nästa år.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv vill jag ha 120hz IPS skärmar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av havoc:

Även om Nvidia skulle delas pga av en eventuell monopol ställning på marknaden

Inte en chans.
nVidia har ingen monopolställning på grafik även om AMD konkar, glöm inte alla embedded grafiktillverkare. Jag är inte ens säker på att nVidia är störst, åtminstone för några år sedan var Intel största grafiktillverkaren pga att deras embedded grafik satt i så många bärbara & budgetdatorer.

Skrivet av havoc:

I Intels fall ser jag dock en hyffsat realistisk möjlighet att dela upp företaget och det är helt enkelt att knoppa av tillverkningsdelen

Fast Intel kan ju dels ganska enkelt följa Microsofts exempel och pumpa in pengar i AMD för att undvika att det konkar (och kanske låta AMD få monopol på ett marknadssegment).

Jag tror också att det i dagens politiska klimat i USA är extremt osannolikt att något amerikanskt företag, oberoende av hur mycket monopol det får, skulle delas. Dagens USA är inte samma USA som splittade AT&T.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Thunderboltstöd med MSI GUS 2 och liknande alternativ! Då kan bärbara datorer faktist bli ens enda dator istället för att nu behöva ha dubbla uppsättningar!

Permalänk
Medlem

Hoppas på nya prestanda grejer och MINDRE pad/mobil trams.
Det här med ipads o allt vad dom heter kommer förstöra spelindustrin.
Kommer bara vara en massa farmville/facebook spel till sist.

Pads/laptops är bortkastade mineraler.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se lite grymma lättviktiga ultrabooks med bra prestanda så vi ÄNTLIGEN kan skita i stationära hårddiskar och ha ett gött system med att koppla in laptopen i en större arbetsstation (stor 24-30"-skärm, trådlösa möss + tangentbord, ljudsystem etc etc). zenbook U500z är ju absolut närmast men är ju apple-dyr. SSD är ett krav men 2 st i raid kan väl tyckas vara lite överflöd för många, särskilt oss som redan har en eller flera SSDs som vi kan sätta in själva.

En viktig detalj där förresten är att ha 3-4 usb-portar vilket många av ultrabooksen inte har pga att det ska vara så jäkla tunt hela tiden. Ingen bryr sig om tjocklek, det handlar om vikt.

PS: Just det. Jag skulle säga att somliga hade 4k på skrivbordet redan för 6 år sedan. Om 4k då är 2560x1600 som min bror sa igår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Leap kanske??!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Inte en tekniksak i sig men teknikrelaterad och teknikdriven. Jag skulle vilja ha en parallell version av Sweclockers kommentarsdel där endast personer som bevisat sig besitta stor kunskap och förmåga att uttrycka sig på ett genomtänkt sätt har skrivrättighet. Jag anser mig inte själv tillhöra den skaran men skulle gladeligen ha endast läsrättighet och kunna följa diskussioner där jag slipper ödsla tid på att skumma genom alla dessa meningslösa inlägg som följer varenda artikel. Tack och god fortsättning.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]