Permalänk
Medlem

Debian: Mail-server

Jag har fått i uppdrag av min arbetsgivare att uppgradera deras fil/mail-server, både vad gäller hård- och mjukvara.
Mina funderingar gäller om jag ska byta från Windows 2000 till Debian 6.0. Som det ser ut nu kommer det ske, om jag får någon lösning på de problem som uppstått.

I dagsläget har företaget 5 mailkonton på one.com, vars mail hämtas ner till servern med ALT-N MDeamon, lagras där och skickas vidare till kontoinnehavarnas datorer och läses via Outlook. Klienterna kör Windows Vista/7.
Frågan är om det finns något bra alternativ till MDeamon anpassat till *Nix, (helst open source/GPL/LGPL/BSD) som lagrar mailen lokalt i backup-syfte och "skickar vidare" till klienterna?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

imap lagarar mailen på serven samtidigt som du har den på klienten. postfix+Dovecot är en vanlig lösning.

Dock kan man fråga sig om en egen mailserver är ekonomisk försvarbart för endast 5 användare

Permalänk
Medlem

Debian + coruier-imap + postfix och sedan fetchmail för att hämta mailen från one.com borde funka bra. Jag satte upp en sån server åt ett företag med ca 10 anställda förut och det fungerade bra men valde efter ca ½ år att skrota fetchmail lösningen och istället köra ner mailen direkt till server då det bara gav en massa negativa effekter att köra det genom webhotellet då deras spamfilter var riktigt undermåligt och att de ständigt stoppade stora bilagor och för att inte säga jobbet att behöva lägga till kontot på två ställen. Dessutom hade deras egen server bättre upptid än webhotellet trots att den står på en ADSL-uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam om Debian är ett bra val med tanke på släppcykelna. Dra in något med längre livslängd som Ubuntu Server eller CentOS.

Permalänk
Medlem

google apps är gratis upp till 50 användare. Då får du mailkonton/kalender/mycket annat för upp till 50 användare.

http://www.google.com/apps/intl/sv/business/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

Jag är tveksam om Debian är ett bra val med tanke på släppcykelna. Dra in något med längre livslängd som Ubuntu Server eller CentOS.

På vilket sätt får det sämre livslängd av längre släppcykel? Är det inte tvärtom att det ger ökad livslängd. Debian brukar ju vara riktigt stabilt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av emerlu:

Jag är tveksam om Debian är ett bra val med tanke på släppcykelna. Dra in något med längre livslängd som Ubuntu Server eller CentOS.

Jag förstår inte hur du tycka att man skall köra Ubuntu framför Debian iochmed att Ubuntu bygger på Debian. Debian är väldigt stabil och kräver omstart väldigt få gånger per år ,, upp till 3-4 gånger ,om man kör desktop , som server har jag svårt att tänka mig att man behöver starta om alls om det inte kommer en ny kärna men det finns lösning för det med så man slipper starta om av den anledningen också om det är viktigt. Sen kan man köra varje relase i 4 år genom att gå från Stable till oldstable och därefter uppgradera 2 versioner och göra samma sak igen.

Permalänk
Medlem

Hur ser företagets IT lösning ut i övrigt? Har företaget något AD? Om ni inte har ett befintligt AD så kanske en Windows 2008 SBS server vore något om ni ska ändå investera i ny hårdvara, då får ni en Exchange lösning som klarar av så mycket mer än bara mail, dessutom andra finesser på Win 2008 som kan gagna företaget.

Men annars är ju postfix+Dovecot på debian mysigt, kan tipsa om iredmail, men att sätta upp det till 5 användare är rätt overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

google apps är gratis upp till 50 användare. Då får du mailkonton/kalender/mycket annat för upp till 50 användare.

http://www.google.com/apps/intl/sv/business/index.html

Tyvärr är det upp till 10 användare för nya kunder nu.

Permalänk
Medlem

Lägg ut alla kontona på Molnet istället, är nog trevligare än att köra egen mailserver särskilt med så få användare.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Tyvärr är det upp till 10 användare för nya kunder nu.

Konstigt när jag skaffade nytt app konto igår och fick 50 användare?

edit: ja de var visst ändrat.. tur jag skaffade ett konto igår då!