Köpa ny cykel, beslutsångest och tips

Permalänk
Medlem

Köpa ny cykel, beslutsångest och tips

Då jag sitter här och i min beslutsångest snart kommer nöta av mitt skägg från konstant kliande så tänkte jag vända mig till den aldrig falerande visheten av allt folk här på Swec Nu vore det nog betydligt mer klokt att hitta något cykelforum och fråga men efter alla trådar där cyklar m.m. dykt upp tänkte jag att kanske finns det folk med lite input här ändå. Saken är den att jag fick min cykel stulen igen (andra gången på 7mån) för en vecka sedan och kan inte bestämma mig för vad jag vill ha som ny.

Jag bor i centrala Norrköping på 5:e våningen i ett område där man inte lämnar cykeln nere på gården. Mina senaste två cyklar har vart 2st BMX, en Freeride Air Strike -08 och en GT Zone -09. Valde dessa två av anledningarna att de är smidiga, roliga och lätta att underhålla. Mitt primära mål om jag verkligen måste välja ett är att ta mig från punkt A till punkt B men jag vill gärna ha lite roligt under tiden också.

Nu har jag dock bestämt mig för att det inte är värt det med en BMX till, bland annat eftersom de bara blir stulna. Fast jag vill inte ha någon city-hoj heller. De är för stora, klumpiga och tråkiga för att jag ska ta mig för att faktiskt använda dem. Jag tänkte mig därför investera i en dirt/trial-cykel. Mer lämpade för att använda som färdmedel och ändå potential till att fortsätta bestiga parkbänkar och liknande för underhållningens skull. Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska välja.

Just nu står det mellan följande:
Specialized P1 -09, 7995kr

Specialized P.Grom -08, 6995kr

GT Ruckus UF 24 -08, 4995kr

Det jag är mest tveksam till är den dämpade framgaffeln på Specialized-hojarna. Den borde göra det mesta i form av framhjulsbaserade manövrar rätt omöjliga. GT-hojen å andra sidan läste jag ska tydligen ha lite kass frambroms från början. Den har dock fördelen att vara billigare, vilket jag inte klagar över. De nästan 8k som P1an kostar är nog i översta laget men inte omöjligt då det här blir min första hoj av denna typen.

Så vad tycker ni, å visa och mäktiga swecare? Någon med lite insikt som vet vad jag bör leta efter eller undvika i min jakt på underhållande nytta? Det jag ska ha den till är som sagt färdmedel främst till/från jobbet och för att leka med, men inte nödvändigvis i den ordningen (beroende på humör och väder). Några bättre förslag kanske?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den för 6995:- har ju kedjeskydd viktigt å skydda brallorna

Men ärligt så verkar ju Det inte vara så stor skillnad på nr1 och nr2
förutom fler växlar
( vilket kan vara bra om du har mycket backar och branta vägar, på väg till jobbet eller när du leker) på nr2 och lite större bromsar. Och mindre växlar på nr3, men framgaffeln är stum vilket kan vara bra på sitt sätt.

Personligen skulle jag valt nr2, dels för att det kan vara skönt med dämpad framgaffel i stan (iochmed trottoarkanter och sådant)
OCH därför att den verkar frän! Ser frän ut! Och många växlar är coolt!

(hoppas inte inlägget blev krångligt att läsa, då jag inte sovit nånting inatt)

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Se till att ha låsningsbar dämpning, annars kommer du att få förlora kraft när du bara ska cykla.

Permalänk

Köp en specialized langster, då kan du ju passa på och testa att cykla fixie också

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Den för 6995:- har ju kedjeskydd viktigt å skydda brallorna

Men ärligt så verkar ju Det inte vara så stor skillnad på nr1 och nr2
förutom fler växlar
( vilket kan vara bra om du har mycket backar och branta vägar, på väg till jobbet eller när du leker) på nr2 och lite större bromsar. Och mindre växlar på nr3, men framgaffeln är stum vilket kan vara bra på sitt sätt.

Personligen skulle jag valt nr2, dels för att det kan vara skönt med dämpad framgaffel i stan (iochmed trottoarkanter och sådant)
OCH därför att den verkar frän! Ser frän ut! Och många växlar är coolt!

(hoppas inte inlägget blev krångligt att läsa, då jag inte sovit nånting inatt)

Det är inget "vanligt" kedjeskydd, det är en kedjestyrare med bashguard. Det är till för att kedjan inte ska hoppa och skydda drevpaket mot stötar.

P.grom har 24" hjul också, bromsarna är lika stora men på grund av att hjulen är mindre ser de större ut.

Sen kan det vara skönt att slippa mecka med växlar etc på en sådan hoj.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Se till att ha låsningsbar dämpning, annars kommer du att få förlora kraft när du bara ska cykla.

Känns lite onödigt med låsningsbar dämpning på en dirthoj. Hittar han en dirthoj med låsningsbar dämpning lär gaffeln vara dyr och förmodligen gjord för all mountain eller nåt.

Belga: Vilka framhjulsmanövrar är det du tror blir omöjliga eller svåra med dämpning som du planerar att göra?

Jag skulle välja Specialized P1 av dom där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är inget "vanligt" kedjeskydd, det är en kedjestyrare med bashguard. Det är till för att kedjan inte ska hoppa och skydda drevpaket mot stötar.

P.grom har 24" hjul också, bromsarna är lika stora men på grund av att hjulen är mindre ser de större ut.

Sen kan det vara skönt att slippa mecka med växlar etc på en sådan hoj.

Känns lite onödigt med låsningsbar dämpning på en dirthoj. Hittar han en dirthoj med låsningsbar dämpning lär gaffeln vara dyr och förmodligen gjord för all mountain eller nåt.

Belga: Vilka framhjulsmanövrar är det du tror blir omöjliga eller svåra med dämpning som du planerar att göra?

Jag skulle välja Specialized P1 av dom där.

I stort sett allt som har med att få bakhjulet från marken att göra. Det känns som att det kan bli rätt svårt att skifta vikten till fronten och balansera cykeln på framdäcket om det fjädrar. Då jag bor mitt i stan så finns det inte så mycket till knöliga skogsspår eller grus/jord-banor att glida runt på utan det är mer trial-liknande som gäller. Alltså bänkar, trappor, avsatser och sådant. Mer balans än framfart helt enkelt.

Bara en sådan enkel sak som att bromsa upp cykeln på framdäcket och göra en 180-graders vändning känns ju som om det borde bli helt galet mycket svårare med dämpning på framgaffeln.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
I stort sett allt som har med att få bakhjulet från marken att göra. Det känns som att det kan bli rätt svårt att skifta vikten till fronten och balansera cykeln på framdäcket om det fjädrar. Då jag bor mitt i stan så finns det inte så mycket till knöliga skogsspår eller grus/jord-banor att glida runt på utan det är mer trial-liknande som gäller. Alltså bänkar, trappor, avsatser och sådant. Mer balans än framfart helt enkelt.

Bara en sådan enkel sak som att bromsa upp cykeln på framdäcket och göra en 180-graders vändning känns ju som om det borde bli helt galet mycket svårare med dämpning på framgaffeln.

Svårare blir det ju säkert... Men jag tror nog ändå att om du kan göra det idag på helstelt så borde du nog klara det på en med framdämpning. Är ju bara 80mm och fjädern är nog ganska hård. Men det är klart om du verkligen inte vill ha framdämp så bör du ju satsa på en utan, men det kan ju vara kul att testa lite nya grejer Finns säkert nån dirt i närheten? Att hoppa upp på grejer borde du ju klara med en framdämpad hoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Svårare blir det ju säkert... Men jag tror nog ändå att om du kan göra det idag på helstelt så borde du nog klara det på en med framdämpning. Är ju bara 80mm och fjädern är nog ganska hård. Men det är klart om du verkligen inte vill ha framdämp så bör du ju satsa på en utan, men det kan ju vara kul att testa lite nya grejer Finns säkert nån dirt i närheten? Att hoppa upp på grejer borde du ju klara med en framdämpad hoj.

Jo precis, att testa nya grejer är varför jag inte köper BMX nummer 3 på mindre än 1 år
Tänkte faktiskt att det skulle vara roligt att testa en dirt-hoj istället. Men det är ju så mycket mer att tänka på. Det är inte lätt att välja delar till en BMX heller men det handlar mer om kvalité och tillverkare än komplexa system. Nu sitter jag fast i växlar, gafflar, kedjestyrare med mera och även om det är roligt så känns det som att det bara kommer bli så kul som jag hoppas om det blir rätt.

Det lutar rätt mycket åt GT-hojen. Mest för gaffelns skull men även för att den är lite enklare och lite billigare utifall jag skulle vara helt ute och cykla (ja, ordvitsen var med flit ). Fast jag är ändå sugen på P1an. Har vart och kollat på allihop och den är en riktig fröjd, frågan är om den är fröjd nog.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle du då välja en P1 har jälv haft en för 3-4 år sen och det är underbara cyklar. 180graders svängen du beskriver är inte alls omöjlig med en dämpad gaffel, har kört en hel del MTB (självklart inte med P1an) och den manövern var inget problem då iaf, krävs bara att du bromsar aningen hårdare är vanligt för att förflytta tyngden.

EDIT : la till en parantes för att undvika förvirring.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en dirt-hoj med växlar, faktiskt.
Har du en bra "utväxling" på en singlespeed så kan du även cykla långt, inte lika fort som en med växlar, men fortfarande hyfsat.
OCH du slipper allt krångel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Jag skulle du då välja en P1 har jälv haft en för 3-4 år sen och det är underbara cyklar. 180graders svängen du beskriver är inte alls omöjlig med en dämpad gaffel, har kört en hel del MTB (självklart inte med P1an) och den manövern var inget problem då iaf, krävs bara att du bromsar aningen hårdare är vanligt för att förflytta tyngden.

EDIT : la till en parantes för att undvika förvirring.

Parantes till trots känner jag mig lite förvirrad . Använde du den manövern när du körde P1an eller menade du att du inte använde P1an som MTB-cykel?

För att klargöra lite vad jag menar med att ha lite roligt så tänk street trials fast total nybörjare. Kan ta mig upp och ner lite hinder och göra en del enklare manövrar på BMX, men har aldrig testat på dirt/trial-hoj. Och det är där jag är lite tveksam till en dämpad framgaffel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag skulle inte köpa en dirt-hoj med växlar, faktiskt.
Har du en bra "utväxling" på en singlespeed så kan du även cykla långt, inte lika fort som en med växlar, men fortfarande hyfsat.
OCH du slipper allt krångel!

Också någonting jag tänkt på. Lätt underhåll var en anledning till att jag köpt BMX tidigare. Utöver gyrot (som inte heller är så farligt) så är det inte mycket till krångel med mekaniken där. Mellan P1 och P.grom skulle jag föredra P1 om det inte finns någon väldigt bra anledning till att vilja ha växlar på en dirt-hoj. Jag kan inte komma på några, men jag är ju erkänt helt grön på det hela också.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En annan grej som kan vara värd att nämna är att såvitt jag vet så är Specializeds grom cyklar just avsedda för groms, dvs barnåkare.

Ryan Leech kör ju street/trial med framdämp:

http://www.youtube.com/watch?v=wehmNVja_aI&feature=related

Permalänk
Medlem

Tja, cykel forum hittar du här: www.swebikers.se
Här kan du beställa grejer till cykeln och hela cyklar: www.chainreactioncycles.com.
Crc har bra priser.
Jag skulle valt P1an

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
En annan grej som kan vara värd att nämna är att såvitt jag vet så är Specializeds grom cyklar just avsedda för groms, dvs barnåkare.

Ryan Leech kör ju street/trial med framdämp:

http://www.youtube.com/watch?v=wehmNVja_aI&feature=related

Gällande grom-cyklarna har jag faktiskt ingen aning. De hade en P1 och en P.grom precis brevid varandra på Sportex här i Norrköping och jag lade inte märke till någonting som pekade på att det skulle vara en barncykel på något sätt. Annorlunda utrustad än P1 visst, men ingenting som skrek barnåkare. Fast sen var jag rätt upptagen med att dregla över P1an också, så jag kan ju ha missat det P.grom har ju även ett rek. pris nästan 200$ över P1, vilket känns lite lustigt.

Och tack för länken, den var inspirerande. Lutar nog mer åt P1 än någon annan just nu tack vare den
Jag är som sagt fortfarande så gott som helt grön gällande street trials men det känns som att samma regel gäller här som alltid annars, det är roligare med dugliga prylar även i början.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då den handlar om cyklar och att du verkar kunna lite om bmx och sånt. Har planer på att köpa en bmx nu tills man fyller och tänkte höra lite vad man ska tänka på när man ska köpa en. "Tredelat vevparti" verkar ju vara någonting som är viktigt iaf?

F3:an här är jag himla sugen på men jag vet inte om det är en bra cykel.
http://www.cykelringen.se/products.asp?Type=Prod&PID=1496&MID...

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

kolla gärna in

www.cykloteket.se
www.rite.se
www.ridestore.se
www.childstore.se

Då dessa sidor har lite mer kvalité på de cyklar som säljs.

rekomenderar även att kolla in köp/sälj delen på www.swebikers.se
Då cyklar som säljs där har ofta fått ett otroligt underhåll och är i toppskick
men ändå för en billigare peng.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Börjat kolla mer och mer på X4 - 2009 och Forum Counterpart - 2009 istället då F:3an fått kritik för att vara lite tung. Någon som kan bmx får gärna säga vad den tycker eller rekommendera någon annan cykel för 2.5-3.5 tusen ungefär. Är total nybörjare på detta.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Börjat kolla mer och mer på X4 - 2009 och Forum Counterpart - 2009 istället då F:3an fått kritik för att vara lite tung. Någon som kan bmx får gärna säga vad den tycker eller rekommendera någon annan cykel för 2.5-3.5 tusen ungefär. Är total nybörjare på detta.

Haro i sig är inte precis några bra prylar.

För att få något som håller i längden får man ge 5000+kr
Men jag kan rekomendera följande
http://www.cyclecomponents.com/3/sv/artiklar/bmx/cyklar/-stre...
Bra delar, för ett överkomligt pris!

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
Haro i sig är inte precis några bra prylar.

För att få något som håller i längden får man ge 5000+kr
Men jag kan rekommendera följande
http://www.cyclecomponents.com/3/sv/artiklar/bmx/cyklar/-stre...
Bra delar, för ett överkomligt pris!

Tackar för tips och råd. Men hur fungerar den där, det verkar ju inte vara 48 ekrar (vilket många tydligen tycker det ska vara). 178cm och 85kg är jag för övrigt. Fungerar det med vikt och längd och så? Säkert dumma frågor men jag är ju total nybörjare och vill inte köpa nå skit det första jag gör.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Tackar för tips och råd. Men hur fungerar den där, det verkar ju inte vara 48 ekrar (vilket många tydligen tycker det ska vara). 178cm och 85kg är jag för övrigt. Fungerar det med vikt och längd och så? Säkert dumma frågor men jag är ju total nybörjare och vill inte köpa nå skit det första jag gör.

48 ekrar har dött ut under senaste åren, då det har kommigt andra konstruktioner på nav/ekrar/fälgar som gör att de håller något enormt bra med 36 ekrar nu. Jag är 176 på 70kg och har hållt på ett tag, till en början duger
den cykeln jag länkade till otroligt mycket, och kommer hålla ett bra tag.
Om man sedan ska utöka sin åkstil så kommer man få byta ut delar i efterhand.

Jag rekomenderar att du registrerar dig på www.swebikers.se och gör en ny tråd om ett bmxköp och vilket pris det gäller, så kommer de att hjälpa dig hitta vad som kommer passa dig bäst.

Kan bjuda på en bild på min älskling

Kostat mig aldeles för mycket
Väger som en fjäder men är bombsäker.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
48 ekrar har dött ut under senaste åren, då det har kommigt andra konstruktioner på nav/ekrar/fälgar som gör att de håller något enormt bra med 36 ekrar nu. Jag är 176 på 70kg och har hållt på ett tag, till en början duger
den cykeln jag länkade till otroligt mycket, och kommer hålla ett bra tag.
Om man sedan ska utöka sin åkstil så kommer man få byta ut delar i efterhand.

Jag rekomenderar att du registrerar dig på www.swebikers.se och gör en ny tråd om ett bmxköp och vilket pris det gäller, så kommer de att hjälpa dig hitta vad som kommer passa dig bäst.

Kan bjuda på en bild på min älskling

Kostat mig aldeles för mycket
Väger som en fjäder men är bombsäker.

http://pici.se/thumbs/t_pUXTCVnbW.gif

Tackar för himla bra svar. Ska ta och registrera mig där då det verkar vara ett schysst forum att hänga på om man är nybörjare. Får se vad det blir för cykel när det väl är dags. Har ju 2 veckor på mig att bestämma mig ungefär.
Vad väger din skönhet då? Jag vet inte direkt vad som räknas som lätt.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

jag hade satsat på den gamla hederliga världsmästarcykeln. den håller i ur och skur och är lätt som en vessla. snabb är den också med smala däck och större tum.

fördel: billig begagnad, snabb, lätt, enkla växlar (inget som strular) man kan montera in moderna bromsar,

men vill du va hipp så hade jag tagit en med dämpare, de är rätt tröga så de påverkar inte manövreringen så mycket

Permalänk
Medlem

Om man nu går upp till runt 5 tusen för en bmx vilka märken är det man ska kolla på då? Räknat lite på pengar man får nu i augusti och det kan hända att jag kan sträcka mig till det också om cyklarna blir så pass mycket bättre.

Länka gärna en eller några olika för att se vad det är man ska satsa på.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Nu blir jag deppig.
Sportex har rea. 6495kr för P1an och jag har inte tillräckligt förren om en vecka när rean är slut

Men på en mer generell nivå, är det någon som har någon koll på om P1an är en bra hoj att börja med eller om det finns bättre att starta med?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Du kommer nog bli riktigt nöjd med p1an Vettig hoj till vettigt pris.

Visa signatur

hollywoodstar