Google avslöjar nytt operativsystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
MS har inte monopol med Windows. Att MS vill ha betalt för Windows har heller ingenting med saken att göra. Tvärtom så kan vi rikta mer kritik mot verksamheter som ger bort saker gratis, då detta är svårt att konkurrera med.

Att MS har stor marknadsandel kan ha med saken att göra. Det blir dock ganska roligt att Google isf bygger en affärsmodell som bygger på att de ska ha en liten marknadsandel. Om de får en stor marknadsandel så måste de lägga ner produkten. Hur idiotiskt är inte det?

Den ursprungliga modellen var att dela med sig av kod. Bill Gates angrep den modellen skriftligt, vilket också blev början till MS. Bill bröt självmant med traditionen så varför ska vi nu börja kritisera det som är grunden till att mjukvara började utvecklas? Vad gör mjukvara till en kommersiellt helig ko? T o m om MS i en avlägsen framtid skulle gå under pga att de inte kan anpassa sig till att bli en tjänsteföretag baserad på mer eller mindre fri mjukvara är det väl ingen katastrof. Det skulle inte vara något annat än en naturlig process: anpassa sig eller försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig att Chrome OS kommer att ha mer gemensamt med Android än med nuvarande Linux distributioner. I alla fall under ytan.
Att de väljer att skriva en ny fönsterhanterare tyder på att de inte kommer att köra GNOME/KDE eller någon relaterad mjukvara. Det mesta kommer nog att skrivas om "from scratch", och jag skulle inte vara förvånad om det kommer att låna kod från Android, och vice versa.
Man kommer heller antagligen inte att kunna komma åt terminalen. Åtminstone inte utan lite hackande.

Jag skulle också tro att mer prestandakrävande processer kommer att hanteras av Native Client.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nån mer än jag som ser faran med att Google växt sig så stort? Vill inte ha ett nytt Microsoft

Det är väl bra så kanske MS gör vettigare saker från början som inte krånglar och blir lite billigare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Varför inte uttrycka det som idioterna på Aftonbladet?

Dödsstöten
mot Microsoft

WAHAHAHA! Aftonbladet never seizes to amaze me...

Permalänk
Medlem

MS ftw... google har bara en skön sökmotor, inget annat...

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Att folk fortfarande tjatar om att Vista går långsamt, installera inte skiten på en en kass burk - lätt lösning.
Sitter med Vista på inte inte helt fräsch bärbar och det lirar på precis lika snabbt som XP, kanske två sekunder längre boot men vem bryr sig.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli bra, men det måste vara väldigt lätt att jobba med om vanligt folk ska börja använda det.
Men google har ju bra med pengar, så om man får se deras OS i butikshyllorna för typ 10kr (endast vad skivan mm kostar), brevid microsoft med sitt pris på typ 1500 kan det kanske bli en hem PC hit
Vem som helst är villig att lära om lite för 1490kr tror jag. Och om det står i butikshyllorna borde folk också tänka att det är ungefär lika bra som windows.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
MS har inte monopol med Windows. Att MS vill ha betalt för Windows har heller ingenting med saken att göra. Tvärtom så kan vi rikta mer kritik mot verksamheter som ger bort saker gratis, då detta är svårt att konkurrera med.

Att MS har stor marknadsandel kan ha med saken att göra. Det blir dock ganska roligt att Google isf bygger en affärsmodell som bygger på att de ska ha en liten marknadsandel. Om de får en stor marknadsandel så måste de lägga ner produkten. Hur idiotiskt är inte det?

Öhh, falla på sin egna orimlighet? Hur kan MS vara så framgångsrikt om det är "svårt att konkurrera med gratis" (det är det inte alls, öppen mjukvara är affärsmodellen som har framtiden för sig)?

Att säga "ge bort saker gratis" är att inte förstå öppen mjukvara. För övrigt är Windows de facto-gratis på ett smart sätt; Windows kommer medlevererat för den förkrossande majoriteten av konsumentdatorer och dylika datorer har traditionellt subventionerats av MS. Det gör att slutanvändaren aldrig ser själva kostnaden för operativet som en enskild post. Detta är uppenbart svårt att konkurrera med/mot. Kom inte och snacka om att öppen källkods-rörelsen sysslar med ohederliga affärsmetoder.

Google kunde nog inte bry sig mindre om EUs regelverk eftersom EU självt inte begriper den och dess implikationer. Den enda part som kan tänkas föra det resonemang du huvudlöst gör är MS för att slå mot Google. Först och främst har det handlar om att IE varit integrerat på slentrian trots att det inte bidragit till själva operativets funktion. Så är det uppenbarligen inte med Googles variant. Ingenting är är idiotiskt förutom paragrafrytteri och försvarandet av antikapitalistiska monopoltendenser. Det är sketalätt att konkurrera med öppen mjukvara (som inte måste vara gratis): Gör en lika bra eller bättre produkt. Ha en lika bra eller bättre affärsmodell. Det gäller *alltid*. MS har ju uppenbarligen lyckats, trots att öppen och fri (inte "gratis") mjukvara är något självklart som kom före, och kommer överleva, stängd mjukvara för alla icke-triviala, generiska programvaror. Mycket speciella mjukvaror kan ha mycket speciella licenser, men det är en annan sak.

Öppen mjukvara är det enda sättet att få bukt med det växande säkerhetsproblemet som moderna program uppvisar, ett problem som tilltar med antalet rader kod. Det finns inget existensberättigande för ett operativsystem av alla jäkla program som är stängt. Det är helt orimligt med stängda operativsystem, något som alla egentligen förstår som också förstår säkerhetsinformatik. Stängda operativ är dåliga av ren definition; vi har inga medel att avgöra att de är bra.

Edit: I nuläget har jag inget som helst intresse att köra "Chrome OS". Operativsystem finns det så det blir över och de flesta är mycket bra som GNU/Linux, BSD och OpenSolaris.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att det bara är ytterligare en linux dist. Hade hoppats på något helt nytt. Nu kommer dom troligen gå samma väg som alla andra gjort när dom försökt detta, Sun mm. Får lite PR i början och sen hamnar dom i skuggan med alla andra dists.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Tycker det är lite tråkigt att det bara är ytterligare en linux dist. Hade hoppats på något helt nytt. Nu kommer dom troligen gå samma väg som alla andra gjort när dom försökt detta, Sun mm. Får lite PR i början och sen hamnar dom i skuggan med alla andra dists.

Har Sun en egen linuxdist? Möjligt, men deras stora operativsystem är OpenSolaris, speciellt när de är i begrepp att avliva Solaris. Edit: OpenSolaris är alltså inte GNU/Linux, utan mer renodlat baserat på Unix. Unix är grunden för i princip alla stora operativsystemen, antingen genom arv (BSD, [Open]Solaris, HP-UX, etc) eller genom "kloning" (Minix, GNU/Linux, etc). Windows har rötter från VMS och DOS som i sin tur var en kloning från CP/M (rent juridiskt hade det aldrig gått att göra idag av upphovsrättsiver).

Edit: Med "kloning" avser jag inte "klon"; det måste inte handla om binärkompatibilitet, utan om efterapning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
[B]Problemet som jag ser det är att det, om nyheten är korrekt, är tänkt att det ska vara webbaserade applikationer som körs i denna distrubition, jag ser tyvärr inte att openGL behövs till HTML, PHP, Java/Javascript eller flash.
Men ser jag fel, säg då till!

Som jag har läst om det, hittills ska tilläggas från Internet, så har Google mer långt gångna planer är bara stanna vid en webbläsare och tanken är någon gång under år 2010 ska bli en egen dist baserat *nix i botten d.v.s. äkta vara.

Du har väl sett det här antager jag - exempel?
http://googleblog.blogspot.com/2009/07/introducing-google-chr...
http://www.computerworld.com/s/article/9135277/Google_to_laun...

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Tycker det är lite tråkigt att det bara är ytterligare en linux dist. Hade hoppats på något helt nytt. Nu kommer dom troligen gå samma väg som alla andra gjort när dom försökt detta, Sun mm. Får lite PR i början och sen hamnar dom i skuggan med alla andra dists.

Vilken linuxdist menar du att Sun har försökt med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vista fungerar bra om man vet vad man sysslar med inget för naben

XP höll i bra många år och Vista blir utkastat nu när Win7 kommer efter 2år? Någonting är inte som det ska, visst Vista fungerar säkert med ett nyare system.

Permalänk

antar att det är gratis då iaf...

Permalänk
Medlem

Jag tror som fan på det här.
Framförallt på min laptop/netbook eller i min surfdator osv.

Permalänk
Medlem

Så jävla bra kommer det vara och alla kommer använda det.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Härligt, att ha en liten bärbar ARM-baserad dator med Chrome OS vore nog trevligt. Riktigt energisnål chattdator, som man i stort sett bara använder för MSN, IRC och surfande.

Permalänk
Medlem

MBY: Du har helt rätt i det du säger. Jag uttryckte mig dock lite otydligt.

Det jag menar är att MS fick på nöten för att en webbläsare var integrerad i deras OS. Normalt sett så bryr sig ingen om det åker med en webbläsare, dock blir det så i det här fallet då MS har så stor marknadsandel så anses det vara ett hot mot konkurrensen på webbläsar-marknaden.

Det komiska i detta blir då att om Google skulle ta massor med marknadsandelar med detta OS kanske de också skulle tvingas ta bort webbläsaren Chrome, alternativt erbjuda en möjlighet att inte installera den. Detta blir då komiskt just av anledningen till att OSets enda funktion och syfte är att starta just webbläsaren Chrome.

Sen det där med konkurrera med gratis menade jag mer som att det kanske används som ett argument i att agera mot Google trots att Google inte nått 95% marknadsandel, som du själv skriver så borde detta inte spela någon roll, men som du också skriver så är det ju inte omöjligt att EU får för sig att gratis går under andra villkor.

Blev det tydligare?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
MBY: Du har helt rätt i det du säger. Jag uttryckte mig dock lite otydligt.

Det jag menar är att MS fick på nöten för att en webbläsare var integrerad i deras OS. Normalt sett så bryr sig ingen om det åker med en webbläsare, dock blir det så i det här fallet då MS har så stor marknadsandel så anses det vara ett hot mot konkurrensen på webbläsar-marknaden.

Det komiska i detta blir då att om Google skulle ta massor med marknadsandelar med detta OS kanske de också skulle tvingas ta bort webbläsaren Chrome, alternativt erbjuda en möjlighet att inte installera den. Detta blir då komiskt just av anledningen till att OSets enda funktion och syfte är att starta just webbläsaren Chrome.

Sen det där med konkurrera med gratis menade jag mer som att det kanske används som ett argument i att agera mot Google trots att Google inte nått 95% marknadsandel, som du själv skriver så borde detta inte spela någon roll, men som du också skriver så är det ju inte omöjligt att EU får för sig att gratis går under andra villkor.

Blev det tydligare?

Ja! Det blev mycket tydligare, tack!

Jag tror dock att du drar för stora växlar på EU-biten, men givet att aningslösa politiker kan få för sig vad som helst är det ju inte omöjligt att de finns ett inbyggt problem här som du beskriver. I nuläget får det väl ändå anses rätt "akademiskt" att EU skulle reglera Chrome OS om detta blev stort bara för att det bygger på webbteknik/webbläsare.

Edit: I sak spelar det ju föga roll varför ett operativsystem får kring 90% av marknaden, det är ändå skadligt. Nu talar jag inte om ekonomisk teori utan om mjukvarumässig monokultur, vilket är skadligt för datasäkerheten och gör infrastrukturen sårbar. GNU/Linux är ingalunda förskonat och hade marknadsandelen varit 90% hade det mesta djävulskapen återfunnits där angående virus o.dyl. Nu är ju förstås *nix-operativ inneboende mer säkert, men det är ändå bara relativa termer. Någon "absolut" säkerhet finns inte, inte ens för OpenBSD (som kan anses som mycket säkert, ljusår framför MS och långt framför andra OS också), och monokultur, vare sig det handlar om OS eller applikation, är problematiskt. Inte helt olikt immunförsvar. Nu råkar MS-mjuvarorna vara "trippelt dåliga" med sin spridning såväl som sin slutenhet såväl som sina säkerhetsmässiga "meriter". (Kanske "kvadruppelt" dåligt; vi har designbitarna vad beträffar funktionalitet också som inte precis är optimala för kodkvalitét. Denna sjuka är dock tyvärr inte MS ensamma om)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

älskar utseendet på chrome

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Hatar utseendet på Chrome, äcklig färg och tar för mycket plats på skärmen:

Ser ut som en leksaksbrowser.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ner med patenten.

Ner med patenten?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Varför inte uttrycka det som idioterna på Aftonbladet?

Dödsstöten
mot Microsoft

Hahaha, typiskt aftonbladet. Var som när dom nyligen lista händelser som hade potential att slutat som stora flygkatastrofer: "Man trillar och skadar armen vid ombordstigning"...

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Nej eftersom Microsoft har fortfarande patent på DirectX, och OpenGL har i princip dött ut vad det gäller spel.

MS har väl inte patent på OpenGL ändå?
Ska det bli några spel på detta nya OS måste det nog bli OpenGL baserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
MS har väl inte patent på OpenGL ändå?
Ska det bli några spel på detta nya OS måste det nog bli OpenGL baserade.

Har han ens sagt det?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Dumt att kalla det "Sökmotorjätten" .... Google bör ju klassas som en supermakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nån mer än jag som ser faran med att Google växt sig så stort? Vill inte ha ett nytt Microsoft

håller med men än så länge verkar dom vara på rätt väg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darky
Dumt att kalla det "Sökmotorjätten" .... Google bör ju klassas som en supermakt.

+1

Permalänk
Medlem

"The world, and everything in it"

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
OF:

OT:
Varför köra på linux i grunden? Visst, det är gratis och allt, men varför inte göra något helt från början, något nytt? Skulle gärna vilja se något OS som är allt-i-ett. Som stödjer alla windows progra samt linux program (Stort projekt, jag vet, men inte omöjligt för det). Gärna vilja se directx stöd i det hela så det blir "spel-vänligt". Det skulle finnas massor att utveckla där, känns trist att ligga på "latsidan" och bygga på någon färdig grund, alltså linux.

har talas om ReactOS? :P.. ska bygga på öppen källkod och stödja Windows Program

OT:

jag tycker det kommer bli intressant med att Google gör ett OS :D..

jag kör Google Chrome nu och jag tycker det är underbaaart^^ slår IE o FF enligt mig(och enligt måånga av mina kompisar också som älskade FF förut), saknar bara Add-ons :/

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
MBY: Du har helt rätt i det du säger. Jag uttryckte mig dock lite otydligt.

Det jag menar är att MS fick på nöten för att en webbläsare var integrerad i deras OS. Normalt sett så bryr sig ingen om det åker med en webbläsare, dock blir det så i det här fallet då MS har så stor marknadsandel så anses det vara ett hot mot konkurrensen på webbläsar-marknaden.

Det komiska i detta blir då att om Google skulle ta massor med marknadsandelar med detta OS kanske de också skulle tvingas ta bort webbläsaren Chrome, alternativt erbjuda en möjlighet att inte installera den. Detta blir då komiskt just av anledningen till att OSets enda funktion och syfte är att starta just webbläsaren Chrome.

Sen det där med konkurrera med gratis menade jag mer som att det kanske används som ett argument i att agera mot Google trots att Google inte nått 95% marknadsandel, som du själv skriver så borde detta inte spela någon roll, men som du också skriver så är det ju inte omöjligt att EU får för sig att gratis går under andra villkor.

Blev det tydligare?

Det var väl egentligen inte så att Microsoft fick på "nöten" för att IE var integrerat?
Var det inte för att möjligheten till avinstallation av IE inte existerade?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch