Permalänk

E8400 Vs Q6600. Köpråd!!

Hejsan
Ska köpa ny dator, ska man välja en q6600 lr en e8400??
Skriv gärna mer än en rad, inte t.ex. "q6600 är bäst"

Spec: E8400 - 45Nm - 1333 - 3.0Ghz - Dual - 1400kr
Spec: Q6600 - 65Nm - 1066 - 2.4Ghz - Quad - 1900kr

Skriv!

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

e8400 då den klockar bättre och är verklighetsanpassad (endeast rendering som utnyttjar 4 kärnor på ett bra sätt.

q6600 dyrare, varmare, endast bra stöd vid rendering

Permalänk
Medlem

E8400 är nyare/billigare

fins inte många program/spel som stöder Quad ennu..

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Quad såklart.. fast jag skulel dpå ta de nya quadesen idag.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

klart duo:P quad e för 3d program osv^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
klart duo:P quad e för 3d program osv^^

äh skärp dig!
den är inte ENDAST till för 3d program.

q6600 är framtidsäker, så jag tycker du ska köra på en sådan.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
äh skärp dig!
den är inte ENDAST till för 3d program.

q6600 är framtidsäker, så jag tycker du ska köra på en sådan.

Vad har man den annars till? och framtidssäker? nee det tror jag inte den är när dom flesta programmen stödjer 4 eller fler kärnor och gör nån nytta så har man bytt för länge sen, bättre att köpa en billig och snabb cpu till vad man behöver idag än att köpa en långsam som kostar mer och är kanske bättre om några år.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Vad har man den annars till? och framtidssäker? nee det tror jag inte den är när dom flesta programmen stödjer 4 eller fler kärnor och gör nån nytta så har man bytt för länge sen, bättre att köpa en billig och snabb cpu till vad man behöver idag än att köpa en långsam som kostar mer och är kanske bättre om några år.

Den kan göra allt en duo klarar iaf Och det stämmer, vare sig du vill det eller ej, den är mer framtidssäker.

Med din logik borde en 8400 också vara ett sämre val då man kan köra på en äldre/slöare duo, klocka upp denoch ha den tills framtiden är här.

Permalänk
Avstängd

Jo visst klarar den allt en duo klarar, men duon kostar mindre och klarar allt quaden fixar oftast mycket snabbare. Så varför köpa en quad om man inte håller på med rendering? framtidssäker är BS som sagt, när din framtiden är här så är både duon och quaden väldigt långsamma.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

måste nog hålla med kaya här. Kan förvisso bero på hur ofta man uppgraderar. Men nuet är viktigast.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så brukade jag rekommendera mer "framtidssäkra" delar förr, men nu när man ser på utvecklingen och hur snabbt den förändras under ett enda år så tycker jag att man måste ta och tänka om lite, för det känns helt enkelt inte värt att lägga de extra hundralapparna på ett mer "framtidssäkert" komponent.

Och det känns också som att de prisvärda datorerna blir allt billigare också, förr var det köp det bästa och dyraste som finns och du är säker i flera långa år, men nu minskar priserna så löjligt mycket att det inte längre spelar någon roll vare sig man tänker vara framtidssäker eller ej.

Hade lite tråkigt, mina 2 cents
/Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Jo visst klarar den allt en duo klarar, men duon kostar mindre och klarar allt quaden fixar oftast mycket snabbare. Så varför köpa en quad om man inte håller på med rendering? framtidssäker är BS som sagt, när din framtiden är här så är både duon och quaden väldigt långsamma.

Det är det som är hela grejen, en dua klararinte av allt vad en quad klarar

De nya duona är snabbare än quadsen, men hur ofta märker man den hastighetsskillnaden under vanligt användande om jag får fråga?

Vidare så beror snabbheten även på alla andra delar man har i sin låda, så att fokusera enbart på CPUn i dagsläget är bara... Dumt.

Permalänk
Medlem

alla existerande prollar kommer vara så dåliga i slutet av året om nahelem lr va intels nya arkitektur heter kommer lr om amd kommer me nått skojj

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är det som är hela grejen, en dua klararinte av allt vad en quad klarar

De nya duona är snabbare än quadsen, men hur ofta märker man den hastighetsskillnaden under vanligt användande om jag får fråga?

Vidare så beror snabbheten även på alla andra delar man har i sin låda, så att fokusera enbart på CPUn i dagsläget är bara... Dumt.

Vad är det duon inte klarar men quaden kan? båda cpuerna klarar allt, duon är bättre till allt utom rendering men den klarar det fortfarande Och som du säger "vanliga" använder märker inte skillnaden så varför betala 30% mer? för 2 extra cores som äter ström men 95% av alla program/spel använder dom inte?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Word på kaya..

TRÅD LÅST PGA KLOCKREN KOMMENTAR!

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Vad är det duon inte klarar men quaden kan? båda cpuerna klarar allt, duon är bättre till allt utom rendering men den klarar det fortfarande Och som du säger "vanliga" använder märker inte skillnaden så varför betala 30% mer? för 2 extra cores som äter ström men 95% av alla program/spel använder dom inte?

Du frågar och ger svar i ditt eget inlägg.

Din fråga går att applicera på enbart duon också; varför lägga ut så mycket på den senaste duon när de äldre varianterna som fortfarande säljs till ett billigare pris klarar samma uppgifter lika bra utan att användaren märker skillnad i vanligt användande?
Och kör du enbart ett tungt program åt gången så klarar du dig utmärkt med en enkelkärnig celeron som klockats upp (finns en finfin tråd om just detta).

För min del var det helt enkelt en smaksak och det faktum att jag hade råd.

Permalänk
Medlem

Kör folding på 2 kärnor och spel på de andra 2

Min röst går på quaden fast möjligt någon av de nyare modellerna om du har råd.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Avstängd

efter att ha o fortfarande äger en E8400 o i sin tur är missnöjd så röstar jag på Q6600 eftersom den kommer att sjunka i pris den 22 april

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Kan inte heller påstå att jag är nöjd med min Q9450. Men kanske borde jag vara det då jag fick 3000 poäng mer i 3dmark06 än min gamla duo. Fortfarande svårt val det där

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3