Permalänk
Medlem

CRC fel i winrar

När jag ska packa upp större arkiverade filer får jag crc fel eller liknande. Vet att det funkat på XP tidigare. Allt är packat i rar nån som har liknande problem.

Jag kör Vista X64

Permalänk
Medlem

Re: CRC fel i winrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy-SP
När jag ska packa upp större arkiverade filer får jag crc fel eller liknande. Vet att det funkat på XP tidigare. Allt är packat i rar nån som har liknande problem.

Jag kör Vista X64

får jag komma med ett förslag??
har du testat 7-zip???Finns inget bättre än det programmet, deusstom freeware. och finns i äkta 64bitars också.

http://www.7-zip.org/sv/

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset, alltid trevligt med 64 bitars program

Tyvärr kvarstår problemet, och jag vet att det inte är fel på arkivet då jag packat upp det tidigare, samt att andra har samma och det fungerar.

Permalänk

Felet kan ha uppstått efter att du packade upp det senast.

Kan vara fel på ditt minne/hårddisk som gör att ditt arkiv blir korrupt. Testa att flytta filen till en annan dator och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Felet kan ha uppstått efter att du packade upp det senast.

Kan vara fel på ditt minne/hårddisk som gör att ditt arkiv blir korrupt. Testa att flytta filen till en annan dator och se om problemet kvarstår.

Börjar misstänka något fel i minnet eller hårddisk, men det har inte inträffat tidigare när jag körde XP. Finns det något bra program där man kan kontrollera minnen och hårddisk till vista 64bit?

Permalänk

Hade samma problem förut och det visade sig att ena minnes stickan som det var fel på. Prova memtest.

Permalänk
Medlem

Provar memtest och det är som ni sagt nått fel på minnet, den säger till hela tiden och stoppar programmet. Jag kan väll tillägga att jag kör en AMD X64 3800+ som är överklockad till 2400Mhz, har en polare som kör exakt samma system utan problem. Min maskin har dock varit mycket mer instabil än hans ända sedan inköpet. Kan det vara ett tecken på minnesfel redan från början? Eller är det överklockningen som gör det? Finns det fler memtest program som ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Varför provar du inte bara att stänga av överklockningen istället för ställa frågor som är omöjliga att besvara??? Ursäkta att jag låter irriterad men blir less när folk ska försöka sig på överklockning och liknande utan att fatta konsekvenserna att det kan orsaka instabilitet etc.
Ett bra program som jag brukar använda är annars torture test i Prime95. Om det fungerar stabilt i minst 24 timmar bör det inte vara något hårdvarufel på datorn eller minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Varför provar du inte bara att stänga av överklockningen istället för ställa frågor som är omöjliga att besvara??? Ursäkta att jag låter irriterad men blir less när folk ska försöka sig på överklockning och liknande utan att fatta konsekvenserna att det kan orsaka instabilitet etc.
Ett bra program som jag brukar använda är annars torture test i Prime95. Om det fungerar stabilt i minst 24 timmar bör det inte vara något hårdvarufel på datorn eller minnet.

Jag förstår mycket väl konsekvenserna av överklockning och de problem de kan orsaka. Det verkar dock i så fall att jag fått nån form av måndags ex eller är det så stora skillnader på exakt likadana produkter? Köpte nämligen två EXAKT likadana datorer, samma OS osv... Den ena funkar kanon min strular, jag försöker bara få olika syn från olika personer vad som kan orsaka detta.

Permalänk

Tänk dig att du tar en bild med en kamera. Fokus kommer då förmodligen att ligga mitt i bilden. Kanterna på bilden kommer förmodligen att bli lite suddiga.

Samma fenomen uppstår när man producerar processorer. Från en och samma kiselplatta kan man få processorer av olika kvalité. Efter att göra några enkla test av processorerna så sorterar man in dem i olika fack. De som presterar bäst hamnar under den finaste modellen. De som presterar sämre hamnar i lägre fack.

Detta innebär att din kompis processor kan ha varit en processor som inte riktigt har nått upp till ett högre fack. Medans din processor kanske precis nådde upp till gränsen för det fack den placerades i.

På senare tid har AMD börjat utföra lite bättre tester och kan därför nu även finna de processorer som även fungerar bra vid underklockning. Därav modellerna med märkningen 65W och 35W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Tänk dig att du tar en bild med en kamera. Fokus kommer då förmodligen att ligga mitt i bilden. Kanterna på bilden kommer förmodligen att bli lite suddiga.

Nu är du ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Nu är du ute och cyklar

Inte om det är en extremt dålig kamera

Hursomhelst. Iomed att du känner att din dator varit instabil ända sedan början så kan jag lova dig att varenda hängning och självomstart av din dator går att länka till dina minnen. Det kan vara så att de absolut inte pallar överklockning om du höjt frekvensen på dem. Kan vara så att du helt enkelt fått ett par trasiga minnen från början (problemet kvarstår även om du kör i standard hastigheter). Mitt råd är om du skall överklocka köp ett par schyssta minnen som är avsedda för lite mer "extrem" användning. Klocka ner dator till standard och kör ett nytt memtest. Kvarstår problemet så är det bara att kasta det trasiga minnet och köpa nytt. Försvinner problemet i memtest får du överväga om du vill lägga pengar på nya minnen för att kunna få en stabil dator vid överklocking.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: CRC fel i winrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy-SP
När jag ska packa upp större arkiverade filer får jag crc fel eller liknande. Vet att det funkat på XP tidigare. Allt är packat i rar nån som har liknande problem.

Jag kör Vista X64

Hade samma problem tills jag bytte drivrutiner.
nforcee4 sata drivrutiner krånglade till min förra hårddisk, köpte en ny, men samma problem återstod, gick in på sweclockers och läste lite, tog bort nforce4 drivrutiner, och nu funkar det
Om du har ett nForce 4 moderkort, och kör sata hårddisk, testa med att ta bort drivrutinerna.

en fråga om winrar:
När jag ska unpacka nått så dröjer det väldigt länge, medans det går fort på min brorsas dator (som har en betydligt sämre)
Nån aning om varför det går otroligt sakta för?