HTTPC-Projekt; Passar kylaren i lådan/på moderkortet?

Permalänk
Medlem

HTTPC-Projekt; Passar kylaren i lådan/på moderkortet?

Håller så sakta på och bestämma mig för ett HTPC-System med bas i:

Chassi: Antec Fusion
Moderkort: Asus - M2NPV-MX

Det handlar ju om Matx, så nu är frågan huruvida Arctic Coolings Freezer 64 passar med ovanstående kombination. Tanken är att jag ska köra med en av AMD´s nya Dual Core processorer; troligtvis deras 3800x2

Någon här som har ett hum om hum om hur detta kommer att fungera.
Jag blir inte klok på hur mycket höjd mitt system kommer att bygga i Antec-lådan. Kommer processor-kylaren att få plats?

/Thomas

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kör med ett gammalt Socket A moderkort i min Fusion och kylaren till det kortet är 7cm hög och då har jag lite mer än 3cm utrymme till.
Jag skulle tippa på att för att behålla en effektiv kylning bör du nog in köra med en kylare som bygger mer än 8cm. Kylningen lär ju bli lidande om fläkten ligger i kloss mot taket på lådan.

Ska du använda en kylare som är 8-9cm hög så kan du ju alltid ta upp ett hål ovanför kylaren och sätta något snyggt svart galler där så är problemet löst.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Hmm, du pratar med en person som tämligen mycket har "tummen mitt i handen". Åtminstone när det gäller att hantera verktyg av olika slag. Någon håltagning lär det inte bli tal om..

Frågan är om jag inte helt enkelt ska köpa någon av de standard-kylare som har kommit till Socket AM2, och eventuellt sätta dit en annan fläkt. Det borde ju gå att sätta dit en ADDA eller Arctic Cooling 80mm-fläkt

Det gäller bara att fläkten kyler tillräckligt...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec Fusion och ett Asus - M2NPV-VM och kan meddela att Artic Cooling Freezer 64 inte passar, den bygger för mycket på höjden.
Jag kör nu med en Artic Cooling Alpine 64 som passar på moderkortet och i lådan och är mycket tyst. Ska du inte överklocka räcker kylningsförmågan utmärkt.

Permalänk
Medlem

Geggan: Precis vad jag har kommit fram till. Intressant att du tycker att Alpine 64 är mycket tyst. Det blir förmodligen en sådan.

Nu ska bara SHG.biz svara. De som är så välsorterade har av någon anledning nästan inga tysta kylare till AM2 hemma.

Permalänk
Avstängd

+att Artic Cooling Freezer 64 är inte det bästa precis köp en Zalman

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

q_m_p: Och varför skulle inte Arctic Cooling duga?

Zalman kostar 2-4 gånger mer att köpa och för de pengarna får du en fläskig kylare, bättre kylning och möjligtvis aningen lägre ljudnivå.

Lämpligtvis köper man efter behov, inte efter "fina märket"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q_m_p
+att Artic Cooling Freezer 64 är inte det bästa precis köp en Zalman

Enligt egna erfarenheter så är Zalmans 9500 varken tystare och den har inte direkt bättre kylningsförmåga. Sen kommer man till priset också, mer än dubbelt så dyr.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Frågan var om kylare till socket AM2 i ett Antec Fusion då finns det inget alternativ från Zalman som passar. 9500 är för hög och 7000/7700 passar inte på AM2 socket.

Angående AC alpine 64, på högsta varvtalen låter den lite men vid lägre varvtal hör jag enbart ett svagt sus från nätagget i min setup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggan
Frågan var om kylare till socket AM2 i ett Antec Fusion då finns det inget alternativ från Zalman som passar. 9500 är för hög och 7000/7700 passar inte på AM2 socket.

Angående AC alpine 64, på högsta varvtalen låter den lite men vid lägre varvtal hör jag enbart ett svagt sus från nätagget i min setup.

OT. Geggan, så det blev AC Alpine 64 kylaren efter mitt tips till dig - kul och du tycks gilla den också som jag gör, en tyst, billig och vettig kylare för pengarna - om man vill ha ett tystare datorsystem. En vettig "nödlösning" i väntan på kanske en bättre CPU kylare, skrev jag tidigare på forumet, då det finns få kylare idag att välja på till AM2 sockeln som kan passa till ett HTPC chassi.

Totem, AC Alpine 64 kylaren: http://www.arcticcooling.com/cpu2.php?idx=93&disc kan t.ex. köpas för 94kr på: http://www.levitech.se/

/Saint25