Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Är ju bara löjligt att snacka om nån jävla köplag i det här fallet. Med informationen vi har så kan dom ju glömma att få lämna tillbaka den. Behövs bara lite "sunt förnuft" för att fatta det. Man kan rabbla upp hur mycket lagar man vill men kan man inte tolka vad som står är det rätt meningslöst.

håller med dig. har läst igenom allt som jag fåt som tips här. men inte blivit direkt mycket klokare..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Är ju bara löjligt att snacka om nån jävla köplag i det här fallet. Med informationen vi har så kan dom ju glömma att få lämna tillbaka den. Behövs bara lite "sunt förnuft" för att fatta det. Man kan rabbla upp hur mycket lagar man vill men kan man inte tolka vad som står är det rätt meningslöst.

Tyvärr så fungerar inte världen så enkelt. Sunt förnuft är bra att ha, men det står inte över juridiken.
Köplagen är ganska enkel ett tolka om man läst lite juridik. Och det har jag, men jag tvivlar starkt på att du har det.

Om de väljer att dra det till tingsrätten är jag övertygad om att de förlorar.

Permalänk
Medlem

Men herregud. Vem vill dra till tingsrätten för 6500 spänn? De har ju testat mopeden och nu vill de itne ha den, då kan de ju ffs sälja den vidare, har de inegn hjärna att tänka med? De kan nite vara Homo Sapiens Sapiens, fan neadertalare....

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en återkommande åsikt här att då man köpt en vara som är behäftad med dolda fel som upptäcks efter köpet ska man helt enkelt bara "sälja den vidare". Förstår man inte det har man "ingen hjärna att tänka med".

Jag ser det som en viktig ingrediens i en marknadsekonomi att man kan lita på att avtal hålls och att man kan förlita sig på att sanktioner finns då avtal bryts. De svenska lagarna är relativt bra anpassade för detta ändamål. Att ifrågasätta rätten att få tvisten avgjord i domstol anser jag vara absurt.

Om mopeden som denna tråd handlar om vid försäljningstillfället var behäftad med sådana fel har jag ingen aning om. Om så inte var fallet finns det säkert ingen anledning till oro från säljarens sida, men jag kan inte förstå varför man ifrågasätter köparens rätt att få frågan avgjord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echis
Det verkar vara en återkommande åsikt här att då man köpt en vara som är behäftad med dolda fel som upptäcks efter köpet ska man helt enkelt bara "sälja den vidare". Förstår man inte det har man "ingen hjärna att tänka med".

Jag ser det som en viktig ingrediens i en marknadsekonomi att man kan lita på att avtal hålls och att man kan förlita sig på att sanktioner finns då avtal bryts. De svenska lagarna är relativt bra anpassade för detta ändamål. Att ifrågasätta rätten att få tvisten avgjord i domstol anser jag vara absurt.

Om mopeden som denna tråd handlar om vid försäljningstillfället var behäftad med sådana fel har jag ingen aning om. Om så inte var fallet finns det säkert ingen anledning till oro från säljarens sida, men jag kan inte förstå varför man ifrågasätter köparens rätt att få frågan avgjord.

Väl talat.

Jag tror det beror på att de flesta inte har en aning om hur vårat svenska rättsväsende fungerar.

Vad som är värre är när de kommer med massa råd och tips här, tips som ibland bara gör det värre för den stackare som frågat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Är ju bara löjligt att snacka om nån jävla köplag i det här fallet. Med informationen vi har så kan dom ju glömma att få lämna tillbaka den. Behövs bara lite "sunt förnuft" för att fatta det. Man kan rabbla upp hur mycket lagar man vill men kan man inte tolka vad som står är det rätt meningslöst.

Foggy för lite info för dig så är det så att sunt förnuft inte räcker om denna mopedaffär blir en rättssak för då är det Köplagen som gäller

Permalänk

Jag skulle tipsa om att ringa KO i din kommun och bestämma tid.

KO = Konsumtombudsmannen

Dem kan sina saker och om KO och du kommer fram till att du har rätt så ber du personen, puckot, i fråga ringa till KO istället för att terroriesera dig

Permalänk
Medlem

Köper någon en moped som är nästan 15år gammal kan man inte räkna med att den är felfri.

Om inte säljaren har påstått att den var felfri förståss!

Köparen har också en undersökande plikt av objektet. En moped som är så gammal som denna får man räkna med inte är i nyskick.

Med andra ord: Har du varit ärlig angående moppens skick så kan du vara helt lugn om de går vidare till tinget.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuke_x
Jag skulle tipsa om att ringa KO i din kommun och bestämma tid.

KO = Konsumtombudsmannen

Dem kan sina saker och om KO och du kommer fram till att du har rätt så ber du personen, puckot, i fråga ringa till KO istället för att terroriesera dig

Ännu ett i raden av okvalificerade råd. Köp mellan privatpersoner regleras av köplagen, inte konsumentköplagen. Därmed vänder man sig inte till konsumentombudsmannen utan till tingsrätten.

Permalänk

Jo det stämmer det du säger. allt står ju på KO's hemsida.

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...

Dock kan man ju få råd eller tips var man ska vända sig om man känner sig vilse

Permalänk

Rolig att min tråd fortfarande diskuteras. har inte gjort så mycket nu. brevet vi fick av dom var nog tomma hot . men man vet ju aldrig. för dom har värkligen varit jobbig med sit ringande...

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |