Permalänk
Medlem

Du kan bara be dom fara åth*lvete för dom kan inte göra ett skit hade dom därimot handlat en bil i en affär för över 30000 så finns där andra lagar dom gäller inte vid privatköp så köp du en ny dator eller en back öl för pengarna.

Permalänk
Avstängd

Jag snackade med mamman nu i dag igen, som för sa sig ett par gånger. först sa hon att hon kände ett par kompisar som är jurister som kommer hjälpa henne. sen sa hon sj att hon var jurist 10 min senare. då sa jag att hon inte sa det innan utan hon kände bara. då la hon på luren bara.. hahaha.. så dom hör jag inte av mer nu.. men tack för allt iaf.

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem

Då var det säkert som någon skrev här at sonen inte tyckte om mopeden som dom kom hem med men det är ju deras problem och inte ditt eller hur

Permalänk
Medlem

Köp nu något kul för pengarna haha vilka sjuka människor det finns tror dom verkligen att man skall gå på en sådan sak?

Permalänk
Avstängd

hehe joo, men skönt att det är äver nu. har gjort upp med dom. och för pengar som jag fick + lite extra som jag jobbat ihop vilket blev 12 k. det fick bli uppgradering av min dator.

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem

"har gjort upp med dom"

Vad kom ni överens om då?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"har gjort upp med dom"

Vad kom ni överens om då?

Sorry, blev lite fel där. DOM la på luren 3 gångr på rad. sen sa vi bara att det blir inget av det med att byta tillbaka den. shooop, så sa dom bara "nehe, då ve jag itne mer" sen la dom på för 4 ggr

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem

hahaha låter som en jävla soppa detta... men tur att det löste sej... bara en fråga.. vad va det för moped ? Och sen va den trimmad eller någe ?

Vad ska du köpa för uppgradering för dom välförtjänta pengarna ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat
hahaha låter som en jävla soppa detta... men tur att det löste sej... bara en fråga.. vad va det för moped ? Och sen va den trimmad eller någe ?

Vad ska du köpa för uppgradering för dom välförtjänta pengarna ?

mjo, man blev ju iten glad första gången dom ringde o sa det. hehe.. men jag e ju 17 nu då moppen har jag ju glömt :P.. haha..

men det blir ett AMD64 system. 3500+ 2.2 GHz, 1 GB ram och Tt Tsunami chassi. samt lite HDD o så.. graffe blir i början av nästa år.. har 3 st datorer jag måste fixa med i skolan nu. så jag har en del o göra nu.

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk

Tja igen, det är jag som är förfatare till den här tråden, men sitter och skriver från min kompis konto. som ni läser så har det här hänt och jg tyckte allt var lungt tills i dag då vi fick en ett brev från dom där det stod att: om vi itne går med på att häva köpet så kommer dom stämma oss o bla bla bla. dom skriver att den mste ronoveras för 3 k kr.. sen arbetskortnaden är 5-6 k kr..

det här är ju löjligt ? vi kommer inte gå med på att häva köpet sen anmäla dom med för telefon terrorism, för dom har ring och snackat med oss så vi nästan mår dåligt.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Jag skulle råda dig att häva köpet, det är du som säljare som ansvarar för att varan inte har några fel.

Även om felen inte uppenbarar sig på en gång så kan köparen om denne kan påvisa att felet fanns vid köpet häva detta.
Jag skulle tro att tingsrätten går på köparens linje i detta fall, 4 mils körning behöver inte vara tillräckligt för att hitta eventuella dolda fel.

Vad du kan prova är att gå med på någon form av förlikning där du bara återbetalar 80 % av summan.

Köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner är inte en tvingande lag, ni kan t.ex. skriva saker som i befintligt skick i ett kontrakt. Dock måste du som säljare tala om ev brister och fel som finns. MEN, även om du skrivit ett sådant kontrakt så kan köparen i alla fall "reklamera" varan om den är trasig.

Detta är dock vad jag tror (och jag är ganska haj på konsumenträttsliga frågor), tingsrätten kan naturligtvis döma till din fördel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ha tagit tillbaka den, punkt slut.
om man provkör flera gånger och sen kör 4 mil så får det vara nog, då fungerar moppen.
jag tycker du kan be dom dra åt H*****e

Permalänk

Men listan dom skrev på saker som inte fungerade var som en slang tillframhjulet, bensinkran, förgasar gummi mm. men herregud, den är ju köpt som begagnad, men dom beter sig som om den var ny?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Om det är de felen som de hänvisar till så är det ju självklart att de fanns vid köpet. Du kommer med alla sannolikhet att förlora i tingsrätten om du inte häver köpet. Läs min tråd, jag vet vad jag pratar om.

Du kan erbjuda dig att fixa de fel som de upptäckt, kanske det bästa ur ekonomisk synpunkt för dig?

Permalänk

Skulle vara intressant att veta vad det var för moppe, hur mycket du hade meckat med den själv, trimmad kanske? Sen vad sa du till dom? Om du sa att den var som ny eller om du berättade om ev. fel måste ju spela roll

Fö. så borde ju Köparen ha testat moppen (och fått papper på vilket skick den befinner sig i) INNAN köpet, inte gått till en moppehandlare direkt efter??

(Låter mkt konstigt om man kan häva ett köp av en BEGAGNAD vara pga. slitage??)

Permalänk

Får jag föreslå en sak ?

Innan ni kommer med massa idéer om hur det BORDE VARA, läs Köplagen(gärna med kommentearer på konsumenverkets sida) och ta reda på hur DET ÄR.

Din konsumenrättsliga ängel i natten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
Skulle vara intressant att veta vad det var för moppe, hur mycket du hade meckat med den själv, trimmad kanske? Sen vad sa du till dom? Om du sa att den var som ny eller om du berättade om ev. fel måste ju spela roll

Fö. så borde ju Köparen ha testat moppen (och fått papper på vilket skick den befinner sig i) INNAN köpet, inte gått till en moppehandlare direkt efter??

(Låter mkt konstigt om man kan häva ett köp av en BEGAGNAD vara pga. slitage??)

nej, reperationerna är gjorda hos en mopedhandlare, och ja han provkörde den 2 gånger. sen så kunde itne pappan köra moped heller, men ändå körde han hem den 4 mil. så man vet ju iten vad som hänt där heller. eller?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Köplagen taget från http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...

Privatköp
Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper en vara av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du köper något i en affär.
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Till exempel kan säljaren friskriva sig från ansvar för fel. Detta gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick. Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

* den inte är sådan som säljaren har sagt.
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
* den var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

Det är viktigt att komma ihåg att även om varan kan anses som felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte åberopa fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte har skrivits in i avtalet.

Om du efter ett privatköp får problem med varan och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

Dvs om du som säljare inte kände till felen så är det köparen som får bevisa att du kände till det och iom att köparen har kört moppen 4 mil för att komma hem och gjorde det också så är det väl mer troligt att det är grabben i köparens familj som har klantat sig eller

erik_odal vore vänligt om du kunde länka till din tråd

Permalänk

Jag syftade på det jag skrivit i denna tråd, samma rättsliga inlägg som du egentligen.

Fast vi tolkar rättläget lite olika. Jag tror att familjen kommer att vinna i tingsrätten.

"* den var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."

Permalänk
Medlem

Tja antar att det är 50/50 i detta fallet men köparen bör i vilket fall som hellst låta besiktiga varan själv först och ev av en fackman för att om möjligt kunna utröna om det är ursprungsfel eller att det är som jag tror att grabben i köparens familj har åstakommit skadorna själv eller genom hjälp av "kamrater" som kanske har lånat moppen av denne person.

Permalänk
Medlem

Jag ger mig in i disskutionen jag med nu då. Jag är rett hajj på mopeder. Bara säljaren säger vad det var för moped, och försöker luska fram VAD för fel det är på den kan jag som privatperson säga om detta är möjligt eller ej. Som sagt, lite mer info om mopeden och vad det är för skador på den eftersom den inte är körbar längre. Kan också hänvisa dig till www.moppenet.com där kryllar det av MÅNGA moppenissar och de kan sina saker. Även finns där trafikpolis som svarar på trådarna ibland. Bara ett tips.

Permalänk

en det roliga är att mopeden är körbar, men odm anser att den inte är det för deras son.? men med tanke på att det är en yamaha DT 50 MX från 90. för 6500. sen var dom själva och godkände den. dom har skrivit under att dom godkänt löpet på ett papper. så att vi inte skulle lura dom på pengarna. men vad ska man liksom begära av en moped från 1990..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

aja ... det skulle inte förvåna mig om du sålde den med lite "sanning med modifikation" .. Men om en DT-90 klarar att köra 4 mil utan att gå sönder .. då måste den fungera ..

Fina minnen från min -92 back in the days .. men de var ju konstant meck med de mopederna .. alltid nåt som gick sönder (för att man höll på med alla trim)...

Visa signatur

--------------------------------
"All your base belong to us!"
"They set us up the bomb!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanfar
aja ... det skulle inte förvåna mig om du sålde den med lite "sanning med modifikation" .. Men om en DT-90 klarar att köra 4 mil utan att gå sönder .. då måste den fungera ..

Fina minnen från min -92 back in the days .. men de var ju konstant meck med de mopederna .. alltid nåt som gick sönder (för att man höll på med alla trim)...

hehe klart, ilken DT är helt orginal från 90?. men det sa jag självklart till honom. att cylindern inte var orginal. men om man köper en yamaha DT 50, så är det ju klar att där är lite meck. vad ska mna begära till det priset och att den är från 1990? men självklart sa jag det med till dom.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Köper man en moppe som är över 10 år gammal så får man faktiskt förvänta sig att den är i behov av nya slitdelar etc. Köparna har inte mkt att komma med i mina ögon, har den provkörts 2ggr innan pengar mottagits så får köparen stå sitt kast. Är tämligen säker på att köparen ALDRIG kommer att gå till tinget för en sådan skitsumma. Allt jobb och kostnader som tillkommer lär överstiga moppens värde utan tvekan. Det hela är bara ett tomt hot som du kan ta med en nypa salt.

Duedate

Permalänk
Medlem

MindFreaK^ : jag tror att dom bara vill skrämmas, säg åt dom att du inte tänker ta tillbaka den.
det skulle jag ha gjort, skulle inte tro att dom verkligen anmäler det här, det är ju för lite pengar det handlar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Köper man en moppe som är över 10 år gammal så får man faktiskt förvänta sig att den är i behov av nya slitdelar etc. Köparna har inte mkt att komma med i mina ögon, har den provkörts 2ggr innan pengar mottagits så får köparen stå sitt kast. Är tämligen säker på att köparen ALDRIG kommer att gå till tinget för en sådan skitsumma. Allt jobb och kostnader som tillkommer lär överstiga moppens värde utan tvekan. Det hela är bara ett tomt hot som du kan ta med en nypa salt.

Jo, vi diskuterade det med. För det är ett antal saker hon har "försagt" sig på. Som vi nu efteråt har tyckt låter lite skumt. Men jag håller med dig om det du skriver.

Duedate

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triggah
MindFreaK^ : jag tror att dom bara vill skrämmas, säg åt dom att du inte tänker ta tillbaka den.
det skulle jag ha gjort, skulle inte tro att dom verkligen anmäler det här, det är ju för lite pengar det handlar om.

Vi tänker säga det med. (Att vi inte ska ta tillbaka den). För vi har snackat med min fars jurist om saken. Han typ bara skrattade i telefonen.

Men jag tackar för all hjälp. Trevligt med schyssta folk..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra.

Det roliga är väl att dom som köpte moppen inte kan vara det minsta prismedvetna.

En DT för 6500:- kan inte vara i topptrim. MT5 & DT50 har haft ett hyffsat stabilt begagnatpris på runda slängar 10000:- (Äldre-fint skick/Nyare -hyffsat skick)

Jag sålde min MT5 för, hmmm, 6år sedan. Detta var én av årsmodell -87, trimmad, lackad med sprayburk, hemmagjord slutburk(det börjades modda i tid) samt en del annat krimskrams som inte va i så speciellt bra skick.

För den fick jag 6000:- vilket va ett ok pris för en hyffsat nergången MT5:a.

Så man får vad man betalar för.!

Mvh dabean

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindFreaK^
Vi tänker säga det med. (Att vi inte ska ta tillbaka den). För vi har snackat med min fars jurist om saken. Han typ bara skrattade i telefonen.

Men jag tackar för all hjälp. Trevligt med schyssta folk..

Om de fortsätter ringa kanske det är en bra idé att spela in samtalen, om hon håller på och ljuger för dig hjälper det nog inte henne i tingsrätten.

Permalänk
Medlem

Är ju bara löjligt att snacka om nån jävla köplag i det här fallet. Med informationen vi har så kan dom ju glömma att få lämna tillbaka den. Behövs bara lite "sunt förnuft" för att fatta det. Man kan rabbla upp hur mycket lagar man vill men kan man inte tolka vad som står är det rätt meningslöst.