Permalänk
Avstängd

Seriös hjälp

sålde min moped på blocket i lördags till en pappa som skulle ge den till sin son, sonen viste om det men ville inte med o tittade på den han bestämde sig för att köpa den och kom tillbaka dagen efter och pappan tänkte nu KÖRA hem den. så det gjorde han.

Nu i dag (måndag), ringer mamman och pappan och säger att mopeden inte är i körligt skick och vill byta tillbaka den eller så går dom till rättegången med det.

dom sger att dom varit hos en mopedhandlare som säger att den inte är körligt skick men va f*n. pappan körde hem den ju.. nästan 4 mil. utan problem. har dom rätt att få göra så här?

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Korsordsguru

Näe man kan väl knappast häva ett privatköp mellan begagnade saker. Om de skulle jävlas mera så kan du ju blåneka och säga att du aldrig har ägt moppen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sålde du moppen i "befintligt skick"? Skrev ni in det i köpekontraktet?

Om det nu visar sig att det fanns fel på mopeden, vilket inte låter troligt då han körde hem den, så måste de vara så pass grova att priset de betalade inte återspeglar värdet på mopeden. Dvs. så måste priset, om det föreligger fel, vara rimligt jämt mopedens skick.

Ta reda på vad det är som de påstår är trasigt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att sonen inte blev nöjd med mopeden och nu försöker de häva köpet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange_
Sålde du moppen i "befintligt skick"? Skrev ni in det i köpekontraktet?

Om det nu visar sig att det fanns fel på mopeden, vilket inte låter troligt då han körde hem den, så måste de vara så pass grova att priset de betalade inte återspeglar värdet på mopeden. Dvs. så måste priset, om det föreligger fel, vara rimligt jämt mopedens skick.

Ta reda på vad det är som de påstår är trasigt.

Begreppet "befintligt skick" saknar i princip juridisk innebörd, och kan därmed likaväl utelämnas i kontraktet. Att klämma in en sådan klausul innebär inte att du kan ifrånsäga dig allt ansvar för eventuella fel och brister.

Permalänk
Avstängd

dom kan inte säga vad som är fel på den. utan att dom säger bara att deras son inte är så duktig på mopeder så det skulle kosta mycket att kunna göra vid den. men herregud säger jag till dom då. deras far körde den ju 4 mil o nu säger han att den inte är i kördugligt skick.

men har dom lov att kunna byta tillbaka den o så? rätt att hota med att gå till anmällning? för jag neckar till att det är fel på den. isf är det fel som kommit under tiden han körde mopen hem. för killen kunde f*n itne köra..

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem

säg att du aldrig ägt den, tycker inte de har rätt att göra så, dock är jag ingen jurist..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
dom kan inte säga vad som är fel på den. utan att dom säger bara att deras son inte är så duktig på mopeder så det skulle kosta mycket att kunna göra vid den. men herregud säger jag till dom då. deras far körde den ju 4 mil o nu säger han att den inte är i kördugligt skick.

men har dom lov att kunna byta tillbaka den o så? rätt att hota med att gå till anmällning? för jag neckar till att det är fel på den. isf är det fel som kommit under tiden han körde mopen hem. för killen kunde f*n itne köra..

Nej, om mopeden inte hade några fel och om han då körde den 4mil utan problem och sen blabla att de kommer anmäla så kan de fan inte göra så. Du säljen en mopen som fungerar. de köper den sen är det inte dina bekymmer längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {{{HAZZARD}}}
Nej, om mopeden inte hade några fel och om han då körde den 4mil utan problem och sen blabla att de kommer anmäla så kan de fan inte göra så. Du säljen en mopen som fungerar. de köper den sen är det inte dina bekymmer längre.

Fel. "Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt (avlämnandet) även om felet visar sig först senare" (KöpL. 21 §)

Kan dock vara ganska svårt för köparen att hävda att det är fel på varan. Kan också åberopa köparens undersökningsplikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echis
Fel. "Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt (avlämnandet) även om felet visar sig först senare" (KöpL. 21 §)

Kan dock vara ganska svårt för köparen att hävda att det är fel på varan. Kan också åberopa köparens undersökningsplikt.

vad menar du mer exakt med det då?

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
vad menar du mer exakt med det då?

Även om (det eventuella) felet ej uppenbarade sig direkt, är du ansvarig för de fel som fanns vid tidpunkten för överlämnandet även om de uppenbarar sig först senare. Bevisbördan ligger dock på köparen att visa på sådana fel om han önskar häva köpet eller på annat sätt få felet åtgärdat.

Enligt KöpL får köparen inte åberopa som fel det han borde ha känt till vid köpet. Har du berett köparen tillfälle att undersöka mopeden, och felen han åberopar borde ha upptäckts vid det tillfället, sitter du också lite säkrare.

Permalänk
Medlem

Kolla här http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagarregler/kop... vad Köplagen säger men när jag tittade lite snabbt så får jag det till att ansvaret på varan är köparens när varan är överlämnad men som sagt klockan är mycket och jag kollade bara lite snabbt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla här http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagarregler/kop... vad Köplagen säger men när jag tittade lite snabbt så får jag det till att ansvaret på varan är köparens när varan är överlämnad men som sagt klockan är mycket och jag kollade bara lite snabbt.

Nu blev jag lite mer klok. men vad skulle häna om dom nu skulle anmälla mig för det då?. är risken stor att det är dom som vinner det då?

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echis
Begreppet "befintligt skick" saknar i princip juridisk innebörd, och kan därmed likaväl utelämnas i kontraktet. Att klämma in en sådan klausul innebär inte att du kan ifrånsäga dig allt ansvar för eventuella fel och brister.

Du har så rätt, blandade ihop KöpL med ett par kvitton som skrevs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
Nu blev jag lite mer klok. men vad skulle häna om dom nu skulle anmälla mig för det då?. är risken stor att det är dom som vinner det då?

Det finns inget dom kan anmäla dig för, om de vill att en domstol utreder fallet så måste dom stämma dig. Det är dyrt och besvärlig så den risken är inte så stor över en så pass billig sak som en moped.

För övrigt så luktar det ruttet. Har dom lämnat mopeden till en handlare och han har sagt att den inte är körduglig så måste de ju ha fått reda på vad som är trasigt.

Permalänk

Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
sålde min moped på blocket i lördags till en pappa som skulle ge den till sin son, sonen viste om det men ville inte med o tittade på den han bestämde sig för att köpa den och kom tillbaka dagen efter och pappan tänkte nu KÖRA hem den. så det gjorde han.

Nu i dag (måndag), ringer mamman och pappan och säger att mopeden inte är i körligt skick och vill byta tillbaka den eller så går dom till rättegången med det.

dom sger att dom varit hos en mopedhandlare som säger att den inte är körligt skick men va f*n. pappan körde hem den ju.. nästan 4 mil. utan problem. har dom rätt att få göra så här?

med största sannolikhet så har du rätten på din sida. Vad jag vet så är köparen skyldig att kontrollera varan innan köp. Skall dock höra med min flickvän ikväll vad som gäller. Hon läser på juristlinjen och jobbar extra hos en advokat.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poppesnoppe
med största sannolikhet så har du rätten på din sida. Vad jag vet så är köparen skyldig att kontrollera varan innan köp. Skall dock höra med min flickvän ikväll vad som gäller. Hon läser på juristlinjen och jobbar extra hos en advokat.

Det föreligger ingen skyldighet för köparen att undersöka varan. Om han däremot utan godtagbar anledning underlåter sig att undersöka varan efter säljarens uppmaning, får han, som jag skrev innan, inte som fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen. Den rent praktiska innebörden av detta är att han fortfarande kan åberopa så kallade dolda eller svårupptäckta fel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echis
Det föreligger ingen skyldighet för köparen att undersöka varan. Om han däremot utan godtagbar anledning underlåter sig att undersöka varan efter säljarens uppmaning, får han, som jag skrev innan, inte som fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen. Den rent praktiska innebörden av detta är att han fortfarande kan åberopa så kallade dolda eller svårupptäckta fel.

Detta gäller väl dock bara om priset överstiger varans värde med felen inräknade? KöpL 19§ 1st. 3.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange_
Detta gäller väl dock bara om priset överstiger varans värde med felen inräknade? KöpL 19§ 1st. 3.

Riktigt. Dock troligt att priset som betalades anses oskäligt om mopeden är i icke körbart skick.

Permalänk

Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
sålde min moped på blocket i lördags till en pappa som skulle ge den till sin son, sonen viste om det men ville inte med o tittade på den han bestämde sig för att köpa den och kom tillbaka dagen efter och pappan tänkte nu KÖRA hem den. så det gjorde han.

Nu i dag (måndag), ringer mamman och pappan och säger att mopeden inte är i körligt skick och vill byta tillbaka den eller så går dom till rättegången med det.

dom sger att dom varit hos en mopedhandlare som säger att den inte är körligt skick men va f*n. pappan körde hem den ju.. nästan 4 mil. utan problem. har dom rätt att få göra så här?

Om varan är felaktig
Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.

Permalänk

Allså... Finns väll knappast nått avtal eller kontrakt i det här fallet?
Ofta brukar ju köpet vara muntligt och mellan 4 ögon när man köper via en privatpersons annons.

Sen är jag osäker på om ens priset KAN vara oskäligt ifall man som privatperson säljer en beg. sak.
Jag får väll kräva 1.000.000kr för min tekokare om jag vill? Det är ju MIN?
Om sen någon köper min tekokare för 1 miljon tvivlar jag på...

Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

Ifall det skedde mellan 4 ögon så kan köparen inte bevisa något alls. Däremot kan dom konstatera att mopeden var i körbart skick under 4 mil.
Fanns det nått kontrakt eller annat avtal som kan bevisas eller garanti, DÅ kan köparen börja kräva saker eventuellt göra en rättslig sak av det hela.

Om det hamnar i rätten så säg att du är villig o ta tillbaka mopeden i samma skick som den var i när den lämnade ditt hem. (körduglig)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_eskil
Allså... Finns väll knappast nått avtal eller kontrakt i det här fallet?
Ofta brukar ju köpet vara muntligt och mellan 4 ögon när man köper via en privatpersons annons.

Sen är jag osäker på om ens priset KAN vara oskäligt ifall man som privatperson säljer en beg. sak.
Jag får väll kräva 1.000.000kr för min tekokare om jag vill? Det är ju MIN?
Om sen någon köper min tekokare för 1 miljon tvivlar jag på...

Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

Ifall det skedde mellan 4 ögon så kan köparen inte bevisa något alls. Däremot kan dom konstatera att mopeden var i körbart skick under 4 mil.
Fanns det nått kontrakt eller annat avtal som kan bevisas eller garanti, DÅ kan köparen börja kräva saker eventuellt göra en rättslig sak av det hela.

Om det hamnar i rätten så säg att du är villig o ta tillbaka mopeden i samma skick som den var i när den lämnade ditt hem. (körduglig)

även muntliga avtal är bindande.

Permalänk

men kan inte bevisas när det uppfattats av 2 personer, säljare och köpare. (såvida det inte finns på band eller uppfattats av fler personer)

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Seriös hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poppesnoppe

med största sannolikhet så har du rätten på din sida. Vad jag vet så är köparen skyldig att kontrollera varan innan köp. Skall dock höra med min flickvän ikväll vad som gäller. Hon läser på juristlinjen och jobbar extra hos en advokat.

Skulle vara tackasam om du kunde det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_eskil
Allså... Finns väll knappast nått avtal eller kontrakt i det här fallet?
Ofta brukar ju köpet vara muntligt och mellan 4 ögon när man köper via en privatpersons annons.

Ända kontraktet vi gjorde var att dom skrev på med sina underskrifter på ett papper där dom godkände dom 6500Kr som dom gav för den.

sen så var där en person till så det skede inte mellan 4 ögon.

Sen är jag osäker på om ens priset KAN vara oskäligt ifall man som privatperson säljer en beg. sak.
Jag får väll kräva 1.000.000kr för min tekokare om jag vill? Det är ju MIN?
Om sen någon köper min tekokare för 1 miljon tvivlar jag på...

Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

Ifall det skedde mellan 4 ögon så kan köparen inte bevisa något alls. Däremot kan dom konstatera att mopeden var i körbart skick under 4 mil.
Fanns det nått kontrakt eller annat avtal som kan bevisas eller garanti, DÅ kan köparen börja kräva saker eventuellt göra en rättslig sak av det hela.

Om det hamnar i rätten så säg att du är villig o ta tillbaka mopeden i samma skick som den var i när den lämnade ditt hem. (körduglig)

Ända kontraktet vi gjorde var att dom skrev på med sina underskrifter på ett papper där dom godkände dom 6500Kr som dom gav för den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_eskil
men kan inte bevisas när det uppfattats av 2 personer, säljare och köpare. (såvida det inte finns på band eller uppfattats av fler personer)

Fanns mer än 2 personer.

men dom känner sig lurade tycker dom för att deras son itne kan köra den, för att enligt mopedhandlaren är den inte körduglig. men kan man bara itne säga att dom kan lägga ut en annons på blocket sj då?. så dom säljer den själva då?.

så jobbigt. att man kan göra så här bara. för att vara ärlig så är dom sjuka i huvudet.

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk

Jadu, VET du om det var nått fel på den innan?
Hade du tex. nyrenoverat motor eller nått o har papper på det?
Allså, jag vet ju inte om du visste att det var nått fel innan som sedan upptäcktes.

Allså, du måste INTE ta tillbaka den. Ifall att det inte var fel på den innan.
Tycker köparna verkar skumma jag.
Har dom sagt än vad som var fel?
Hur tog dom den till mopedhandlaren? Körde dom?

Säg att du vägrar ta tillbaka den innan dom sagt vad som är fel.
Ifall inte mopedhandlaren ens sagt vad som e fel så har dom aldrig varit hos en sådan eller så en dålig en.

Iof. så kan du också vägra ta tillbaka den även om det NU är fel på.
Som sagt så gjorde dom ingen koll innan väll? Och om dom nu gjorde det så har dom godkänt köpet skriftligt på papper.

Känn dig inte pressad bara.
Om du får nog av dom, så säg att dom får sälja den själva och att du inte vill disskutera det nått mer bara

Permalänk

Har de köpt den o kört den 4 mil så är den i körbart skcik, det är inget snack. de kan ta det till domstol. tveksamt om de tar upp det, o i så fall är väntetiden flera år, samt att de själva får stå för advokat mm. förlorar de så får de betala dina rättegångskostnader med.

de får väl tala om vad det var för fel på den. Kanske det var fel när du hade den, men att handlaren menar att med saken soim är sönder så får den inte köras, men kan köras, det kanske är skillnaden på "körduglig". kanske

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_eskil
Jadu, VET du om det var nått fel på den innan?
Hade du tex. nyrenoverat motor eller nått o har papper på det?
Allså, jag vet ju inte om du visste att det var nått fel innan som sedan upptäcktes.

Allså, du måste INTE ta tillbaka den. Ifall att det inte var fel på den innan.
Tycker köparna verkar skumma jag.
Har dom sagt än vad som var fel?
Hur tog dom den till mopedhandlaren? Körde dom?

Säg att du vägrar ta tillbaka den innan dom sagt vad som är fel.
Ifall inte mopedhandlaren ens sagt vad som e fel så har dom aldrig varit hos en sådan eller så en dålig en.

Iof. så kan du också vägra ta tillbaka den även om det NU är fel på.
Som sagt så gjorde dom ingen koll innan väll? Och om dom nu gjorde det så har dom godkänt köpet skriftligt på papper.

Känn dig inte pressad bara.
Om du får nog av dom, så säg att dom får sälja den själva och att du inte vill disskutera det nått mer bara

Nepp, dom var ju o provkörde den 2 gånger innan han körde hem den. men sen har dom inte sagt vad som är fel, bara att mopedhandlaren ansåg att den inte är körduglig. men herregud. kör man hem den då är den ju det. jag hadde inte sålt en moped om där är fel på den. men hur dom tog den till mopedhandlaren vet jag inte.

nej, dom undersökte inte den innan om köpte det. men det är ett argumenat säger dom., att dom har rätt att undersöka den. men dom skrev under papper tt dom godkänt köpet så.

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkeN
Nepp, dom var ju o provkörde den 2 gånger innan han körde hem den. men sen har dom inte sagt vad som är fel, bara att mopedhandlaren ansåg att den inte är körduglig. men herregud. kör man hem den då är den ju det. jag hadde inte sålt en moped om där är fel på den. men hur dom tog den till mopedhandlaren vet jag inte.

nej, dom undersökte inte den innan om köpte det. men det är ett argumenat säger dom., att dom har rätt att undersöka den. men dom skrev under papper tt dom godkänt köpet så.

Men... (svära) ...
Ring upp dom och säg åt dom att dom ska berätta VAD som är fel.
Säger dom bara samma sak igen om att "mopedhandlaren ansåg att den inte va körduglig" så be han lyssna himmla noga på vad du säger...
Så länge HAN/DOM inte berättar vad som är fel så tar du inte emot den!!!!
Så länge HAN/DOM godkände köpet och du inte vill ha tillbaka mopeden så tar du inte emot den!!!!

Allså, dom kan be dig att ta tillbaka moppen, men jag tvivlar starkt på att dom kan lägga fram det som ett krav då dom godkänt ett köp. Dessutom provkört den och även efter det kört 4 mil utan problem.

Skulle gärna villja veta vad det e för mopedhandlare som inte berättar för sina kunder vad som är fel..

Permalänk
Medlem

Du kan ju som kompletterande information läsa här.

Att mopeden inte var i körbart skick är något han borde ha upptäck vid provkörning/undersökning så att han skulle kunna häva köpet är ju helt befängt. Dessutom var den ju precis som nämnts tidigare bevisligen i körbart skick när du sålde den.

Permalänk
Avstängd

Tackar för alla svar, dom har inte hört av sig på ett tag nu. så dom fattar nog itne bätre än att skit i det.. men tack för all hjälp iaf..

Visa signatur

Behöver hjälp med det

Permalänk
Medlem

Är den inte i körbart skick så skulle han inte kunnat köra 4mil, punkt slut.

Eventuellt kan de ju mena att den saknar något som gör den olaglig att köra (reflexer, backspeglar eller liknande)

Hör dom av sig igen så fråga dom bara vem det var dom pratade med, sen ringer du dit och hör efter..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.