Ny TV har skada i panel, butik menar att de inte kan återskapa felet
Köpte ny TV i slutet av Mars. En 55" Philips "The One" på kampanj.
Får hem TV:n och slänger såklart upp den på väggen direkt i sovrummet och blir såklart nöjd över hur pass bra bild det är i jämförelse med den gamla 42" Hitachi 720p-tv:n som satt där innan.. hehe
Dagen efter inser jag att det är något fel på panelen. Det är streck som går tvärs över bilden (horisontellt) som syns tydligt mot en gråaktig bakgrund - t.ex. diverse scener i serier/filmer. Lyckas fota det vid inloggningsskärmen till HBO och är såklart missnöjd. Det är precis som att något (typ en pall?) tryckt mot skärmen så den fått en skada.
Drar iväg ett meddelande (med bilder som visar "skadan", t.ex. den ovan) till butiken som svarar;
Hej
Tråkigt att höra, men vi tar in den för ett byte. Vi skickar en pallfraktsedel med detta mejl som en bifogad PDF fil. Skriv ut denna och klistra på paketet för kostnadsfri retur.
Vi bifogar även en länk till vår reklamationsblankett med i detta mejl som vi vill att du skriver ut och fyller i samt bifogar i försändelsen.
[...]
Det fetade får mig såklart att vilja skicka in TV:n direkt eftersom det då låter som att jag ska få en ny utan några konstigheter. Men det visar sig att detta inte alls stämmer.
Butikens RMA-avdelning mailar ut följande;
Hej ***,
Vi har nu mottagit er TV men vi kan inte återskapa felet.
Vad vi kan göra är att skicka tillbaka den till er utan kostnad. Eller så skulle vi kunna skicka in den på en reparation, notera här att en serviceavgift eventuellt kan behöva betalas om vår servicepartner bedömer att problemet är utanför garanti.
Återkom med hur ni vill gå vidare.
Så det finns inget fel, men samtidigt ska jag betala en serviceavgift om problemet är utanför garantin? Vafan är detta för skitsvar? TV:n är inte ens två veckor gammal och jag ska nu eventuellt behöva betala några avgifter för att få en korrekt fungerande TV?
Jag svarar med följande;
Hej,
Hur kan ni inte återskapa felet?
Har ni försökt visa en grå bakgrund? Det syns jättetydligt på avstånd, t.ex. ligger i soffan/sängen och kollar på TV:n...
Bifogat bild hur det är. Syns såklart tydligare med mörkt rum.
Varav de svarar;
Hej igen ***,
Jag har sett det tidigare bilderna du bifogat och kunde där se randen du syftar på.
Med det sagt så återigen kunde vi inte återskapa problemet när TV anlänt till oss, oavsett bakgrund, ljus eller färg omväxlingar.
Den fungerar felfritt för oss.
Dum som jag är väljer jag då att få TV:n hemskickad igen. Tänker att den kanske har skakat till sig i frakten eller liknande och att problemet inte längre är kvar.
Får hem TV:n idag och lägger ut den på sin kartong i vardagsrummet. Startar TV:n och hintar direkt att det är samma som innan. Synvilla? Drar igång ett YouTube-klipp som ska testa OLED-paneler ("Gray uniformity test") och tänker att det blir perfekt, det syns som sagt tydligast mot en grå bakgrund.
TV:n visar såklart defekten direkt - trots väldigt ljust i rummet. Det syns med andra ord mycket tydligare om det nu skulle vara mörkt - något som jag påpekade i mitt svar på mailet ovan. Det är rätt svårt att få en rättvis bild på felet just nu eftersom det är såpass ljust - det syns tydligare "IRL" än på bild.
Så då är jag tillbaka till början, snart en månad senare, och väntar på att kunna kontakta dem igen för en ny retursedel - med risk att då få betala någon serviceavgift ifall "garantin" inte täcker problemet.
Helst hade jag bara ångrat köpet och beställt hos en annan butik trots högre pris, men eftersom det nu är långt över 14 dagar sen jag gjorde köpet är det såklart kört. Gissar att första reklamations-"försöket" inte heller räknas in i de tre försök butiken har på sig? Eftersom de då inte kunde hitta något fel.
NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB