Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Permalänk
Medlem

Jag får tyvärr inte dit namnet på grafikkorten vid punkterna:

Men jag tror det går att gissa, hade dock varit trevligt med gröna punkter för Nvidia, röda för AMD och blå för Intel.

Edit:

Så kanske

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Jag gillar denna artikel starkt för att jag är ofta goto för min omgivning för köp rekommendationer.

Jag har aldrig riktigt vågat köpa något för flera tusen på amazon för jag hört och läst så många skräckhistorier. Återförsäljare på andras platformar tycker jag inte hör till i detta test. Typ de som listas via elgiganten, cdon eller amazon.

Att fokusera på nordiska återförsäljare är bra, för jag kan inte rekommendera någon från att köpa från bolag utanför norden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 7900 XTX för 9800 kr, jag är nöjd med det köpet.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 7700 XT för 5300 kr, jag är nöjd med det köpet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mer av sånt här! Testa pölse också <3

Permalänk
Medlem

Har gjort denna uträkning på egen hand utifrån sweclockers prestandaindex i flera år. Detta borde vara standard i era tester och sen gärna en kvartalsvis uppdatering eller så.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

155 svar.... jag var tvungen att googla om jag helt tappat det
"Bra uppgradering från: Geforce RTX 1080 Ti"
@JonasT

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag köpte mitt 7900 XTX för 9800 kr, jag är nöjd med det köpet.

Skrivet av Bael:

Jag köpte mitt 7700 XT för 5300 kr, jag är nöjd med det köpet.

Jag köpte mitt A750 för 1999 Kr (Nytt) och jag är mer än nöjd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag köpte mitt 7900 XTX för 9800 kr, jag är nöjd med det köpet.

@StenmanJones

Jag köpte mitt msi 4080 super suprim x för 10990kr fyndvara och jag är mer än nöjd med de kortet.

Inget coilwhine och fläktarna hörs inte under belastning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nightbubble:

155 svar.... jag var tvungen att googla om jag helt tappat det
"Bra uppgradering från: Geforce RTX 1080 Ti"
@JonasT

Tack! Det var det berömda muskelminnet som kickade in.

Permalänk
Medlem

Grymt bra artikel. Satt klockrent nu när vi letar kort till sambon som lirar 1080p & inte vill/behöver ha nåt värstingkort.

Lite sketch att köpa grafikkort från Portugal av alla länder. Men den butiken kanske är legit?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Grymt bra artikel. Satt klockrent nu när vi letar kort till sambon som lirar 1080p & inte vill/behöver ha nåt värstingkort.

Lite sketch att köpa grafikkort från Portugal av alla länder. Men den butiken kanske är legit?

Om det är nr info så är dem xfx main distributör I Europa och finns flera trådar här på swec om dem.

Problemet blir ju mer med garanti ärenden, nu händer ju inte sådant så ofta iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Coincidence att komplett ökade från 7.5 till 8k direkt efter review?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Själv har jag låst in mig med Gsync-skärmar så Radeon är inte intressant. Plus att jag har gett Radeon två försök men de har alltid strulat på ett eller annat sätt så jag orkar inte mer. Geforce-korten har dock alltid varit stabila.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Själv har jag låst in mig med Gsync-skärmar så Radeon är inte intressant. Plus att jag har gett Radeon två försök men de har alltid strulat på ett eller annat sätt så jag orkar inte mer. Geforce-korten har dock alltid varit stabila.

Kraftigt OT men fick Markoolios gamla klassiker i skallen när jag läste inlägget. xD

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Snubblade över denna, bara en datapunkt men kanske ändå ger en vink kring varför Intels och AMDs GPUer inte riktigt är superrelevanta för 3D-rendering (GPGPU)... Pts/W = Points per Watt

<Uppladdad bildlänk>

Ouch om det är lika illa för AI. I fallet Blender presterar M3 Max i genomsnitt lite bättre än 7900XT fast drar bara ~35 W (GPU, totalt drar kretsen ~70 W) mot ~320 W för den senare...

Nvidia är mäkta imponerande, framförallt i absolut prestanda (detta är med OptiX som är ~dubbelt så snabbt som CUDA).

Imponerande att du kör USA V8 bil men bryr dig om hur mycket din glödlampa eller laptop drar på jobbet

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Själv har jag låst in mig med Gsync-skärmar så Radeon är inte intressant. Plus att jag har gett Radeon två försök men de har alltid strulat på ett eller annat sätt så jag orkar inte mer. Geforce-korten har dock alltid varit stabila.

Har två gsync skärmar. Main skärmen(4k nu) kör jag det av efter att ha kört med det igång på min andra skärm (1440p) flera år. Det behövs faktiskt inte.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Imponerande att du kör USA V8 bil men bryr dig om hur mycket din glödlampa eller laptop drar på jobbet
https://www.pugetsystems.com/wp-content/uploads/2023/02/3_Blender-1.png

USA V8:or ger ett ljud som är direkt magiskt, men det är en teknik från en svunnen tid.

Datorer, och specifikt GPUer, ger enbart irriterande ljud från sig. Finns inget bra med dålig perf/W i datorkomponenter. Tvärtom är framsteg i perf/W enda realistiska sättet att även öka absolut prestanda.

Nvidia demolerar Intel/AMD i detta just för att de har helt överlägsen perf/W och alla dessa siktar på "flera hundra watt" nivån.

Apple imponerar ännu mer då faktiskt klår Nvidia i perf/W. De klår sedan Intel/AMD till den grad att Apples 35 W GPU har samma absoluta prestanda som AMDs topp-GPU i detta specifika fall.

Sen ännu mer specifikt: en laptop begränsas primärt av tillgänglig effekt, så där är perf/W i praktiken det enda som spelar roll för hur bra produkter man kan bygga. Just M3 Max som refereras här pushar tyvärr absolutnivån till en punkt där det inte går att beskriva den som "tyst" om den jobbar max (då kretsen totalt drar ~75 W).

Så nej, jag ser inte det ologiska att köra V8 och föredra exceptionell energieffektiva datorkretsar, den ena är känsla den andra är logik. Och sen har jag också elbil

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som börjar drömma om en V8 laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

USA V8:or ger ett ljud som är direkt magiskt, men det är en teknik från en svunnen tid.

Datorer, och specifikt GPUer, ger enbart irriterande ljud från sig. Finns inget bra med dålig perf/W i datorkomponenter. Tvärtom är framsteg i perf/W enda realistiska sättet att även öka absolut prestanda.

Nvidia demolerar Intel/AMD i detta just för att de har helt överlägsen perf/W och alla dessa siktar på "flera hundra watt" nivån.

Apple imponerar ännu mer då faktiskt klår Nvidia i perf/W. De klår sedan Intel/AMD till den grad att Apples 35 W GPU har samma absoluta prestanda som AMDs topp-GPU i detta specifika fall.

Sen ännu mer specifikt: en laptop begränsas primärt av tillgänglig effekt, så där är perf/W i praktiken det enda som spelar roll för hur bra produkter man kan bygga. Just M3 Max som refereras här pushar tyvärr absolutnivån till en punkt där det inte går att beskriva den som "tyst" om den jobbar max (då kretsen totalt drar ~75 W).

Så nej, jag ser inte det ologiska att köra V8 och föredra exceptionell energieffektiva datorkretsar, den ena är känsla den andra är logik. Och sen har jag också elbil

Jag tror han menade mer att du inte bryr dig hur många liter milen en V8 drar samtidigt som du bryr dig hur många watt dina lampor hemma drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det bara jag som börjar drömma om en V8 laptop?

If there's a will there's a way.

Nu intresserar jag mig inte för amerikanska bilar med eller utan V8, ska vara tyskt eller möjligen Tesla (eller F150 Lightning) men gillar bilden du målar upp. Datorn vrålar på och hoppar runt på bordet vid hög belastning eller något.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

USA V8:or ger ett ljud som är direkt magiskt, men det är en teknik från en svunnen tid.

Och sen har jag också elbil

Jag hoppas du använder V8:an för att driva en generator som laddar el-bilen. Känns som en optimal lösning. Trevligt ljud ute i garaget, men du kan fortfarande sprätta runt på stan för att du är miljömedveten som kör elbil

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

USA V8:or ger ett ljud som är direkt magiskt, men det är en teknik från en svunnen tid.

Datorer, och specifikt GPUer, ger enbart irriterande ljud från sig. Finns inget bra med dålig perf/W i datorkomponenter. Tvärtom är framsteg i perf/W enda realistiska sättet att även öka absolut prestanda.

Nvidia demolerar Intel/AMD i detta just för att de har helt överlägsen perf/W och alla dessa siktar på "flera hundra watt" nivån.

Apple imponerar ännu mer då faktiskt klår Nvidia i perf/W. De klår sedan Intel/AMD till den grad att Apples 35 W GPU har samma absoluta prestanda som AMDs topp-GPU i detta specifika fall.

Sen ännu mer specifikt: en laptop begränsas primärt av tillgänglig effekt, så där är perf/W i praktiken det enda som spelar roll för hur bra produkter man kan bygga. Just M3 Max som refereras här pushar tyvärr absolutnivån till en punkt där det inte går att beskriva den som "tyst" om den jobbar max (då kretsen totalt drar ~75 W).

Så nej, jag ser inte det ologiska att köra V8 och föredra exceptionell energieffektiva datorkretsar, den ena är känsla den andra är logik. Och sen har jag också elbil

Själv gillar jag ljudet av en överladdad 5a rally grupp B men det blev en för dyr hobby med 300k per år så nu kör jag 3L V6 med kompressor

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har två gsync skärmar. Main skärmen(4k nu) kör jag det av efter att ha kört med det igång på min andra skärm (1440p) flera år. Det behövs faktiskt inte.

Vad menar du inte behövs? Gsync? Jag tycker det är stor skillnad i spel, framförallt med låg FPS.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bara AMD kort rekommenderade 😮
Jag klagar inte. Förvånad dock.

Man har blivit blind då det enbart snackas om flaggskeppskorten härinne så man har ju ingen koll på resterande.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bara AMD kort rekommenderade 😮
Jag klagar inte. Förvånad dock.

Man har blivit blind då det enbart snackas om flaggskeppskorten härinne så man har ju ingen koll på resterande.

Varför förvånad? Det handlar om mest prestanda per krona, flaggskeppskort ligger alltid långt ner på den listan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Vad menar du inte behövs? Gsync? Jag tycker det är stor skillnad i spel, framförallt med låg FPS.

Placebo.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nja, vissa spel får stor screen tearing utan sync

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nja, vissa spel får stor screen tearing utan sync

Ja, fast inte med V-sync. Ju högre uppdateringsfrekvens, desto mindre skillnad blir det mellan VRR och vanlig V-sync.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bara AMD kort rekommenderade 😮
Jag klagar inte. Förvånad dock.

Man har blivit blind då det enbart snackas om flaggskeppskorten härinne så man har ju ingen koll på resterande.

Skrivet av Alphahanne:

Varför förvånad? Det handlar om mest prestanda per krona, flaggskeppskort ligger alltid långt ner på den listan.

Precis så, AMD-korten behöver pressa ner priset så länge de inte kan erbjuda samma features. Inget fel på AMD-kort speciellt om man bara spelar och skippar Raytracing. Lägre kort i 4000-serien tycker även jag är lite av en besvikelse men hade ändå valt Nvidia före AMD där. Om jag inte fått ett Starfield 7900XTX (gratis) för det är ett så sjukt snyggt kort i mitt tycke. Men bara en sån sak som att AMD-korten är extremt ineffektiva för folding gör att de inte ens är ett alternativ.

Och foldinglaget behöver som alltid fler foldare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...