Liten kompakt PC för spel 30k, komponentkoll, gärna förslag

Permalänk
Medlem

Liten kompakt PC för spel 30k, komponentkoll, gärna förslag

Efter ett par års mobilspelande är jag tillbaka på fps spel.
För tillfällt på en ps5, dock är jag sugen på en pc och då frugan vägrar en spelstation i lägenheten så får tvn duga tilla vidare en det är en samsung 85" 120hz som blir bildskärm. Planen är att bygga en superkompakt pc som är lite framtidssäkrad, i framtiden kan det bli att spela på skärm och då blir det en 240hz. Men för nu så kommer det bli typ fortnite, cs i 4k som jag vill köra i 120hz.

Synpunkter på ihopplocket önskas, om komponenter passar osv, jag tar gärna förslag med,
jag bygger själv
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ftwnAel1LwMse69Pm0GYaEVi9DE/namnlos

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

bump!

Ute efter en liknande setup med samma chassi, dock kanske lite billigare men intressant tråd!

**edit**

Tror du kan få ett mycket billigare OS på andra håll.

Permalänk
Medlem

Tackar för förlaget, jag är mer ut efter att köpa alla komponenter från samma leverantör, dock är det bang for bucks och framtidsaäkrat som är målet, ingen RGB alls då slänger frugan ut burken 😅. Nvida eller AMD spelat ingen roll dock verkar många förespråka AMD i andra trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterj78:

Tackar för förlaget, jag är mer ut efter att köpa alla komponenter från samma leverantör, dock är det bang for bucks och framtidsaäkrat som är målet, ingen RGB alls då slänger frugan ut burken 😅. Nvida eller AMD spelat ingen roll dock verkar många förespråka AMD i andra trådar.

RGB-fritt:

Anledningen till GeForce över Radeon är att dom är strömsnålare och ofta mindre, så dom får plats i chassit.
Strömsnålare = lättare att kyla, vilket spelar mer roll i en liten låda än en stor.
Jag tror man kan använda en vattenkylare till CPU och montera som en hatt på lådan, men jag kanske blandar ihop den med en annan mITX låda.

Edit:
12+4 Pin direkt på PSU kan vara en platssparare och skönt att slippa använda adapter. Därav dyrare PSU, men finns billigare för runt 2k utan.

Edit2: alla delar finns på Inet för 29924Kr

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterj78:

Tackar för förlaget, jag är mer ut efter att köpa alla komponenter från samma leverantör, dock är det bang for bucks och framtidsaäkrat som är målet, ingen RGB alls då slänger frugan ut burken 😅. Nvida eller AMD spelat ingen roll dock verkar många förespråka AMD i andra trådar.

När 6000MT/s minnen är så pass billiga finns det ingen anledning att ta långsammare minnen, här t ex 6000MT/s CL30 för 1650kr
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Går att få 4070 TI Super för samma pris som det 7900XT kortet (eller ja 10399), och vid samma prispunkt hade jag personligen bytt något snabbare raster-prestanda på AMD-kortet mot Nvidia-funktioner (snabbare RT och DLSS, eventuellt CUDA-behov och NVENC). Dock mer än fråga om preferenser och behov än rätt eller fel. Men är det bang for the bucks du är ute efter så är 7800 XT för runt 6500Kr ett betydligt bättre val oavsett.

Permalänk
Medlem

Uppdatering i tråden
Nu är detta bygge beställd, finns säker massa saker som skulle kunna optimeras men hoppas det blir bra.

Stort tack för alla inputs

https://www.inet.se/datorbygge/b1522062/datorbygge