Hifi-ljud på väg till Spotify som tilläggstjänst

Permalänk
Melding Plague

Hifi-ljud på väg till Spotify som tilläggstjänst

Enligt läckt kod kan okomprimerat ljud släppas som ett tillägg till ditt Premium-abonnemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte råd.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Åter en gång skriver ni inte hela sanningen.

Permalänk
Medlem

Går det att få okomprimerat ljud via blåtand eller är det sladd som gäller?

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Går det att få okomprimerat ljud via blåtand eller är det sladd som gäller?

aptX Lossless https://ifi-audio.com/aptx-lossless-bluetooth-is-finally-here...

För min del är jag mest emot alla störningar i BT som beror på många många apparater som skapar störningar i samma frekvensutrymme.

Permalänk
Medlem

Det är dyrt som det är men för mig är det helt okej att de har det som ett tillägg för de som vill betala för det så länge som de inte försämrar kvalitén på det som är idag för att få fler att betala för denna tjänst

Permalänk
Sötast

Nämen? Lossless som var standarden sedan Audio-CD på 1980 talet?

Och dessa är då en 'premium' tjänst som skall kosta mer? Ja jo tjena!
Mjölka ska man medans mjölka man kan! Bara sådär 40+ år senare.

Permalänk
Snusfri

Kör med Tidal, 119 riksdaler för Lossless HiRes FLAC och Dolby Atmos.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nämen? Lossless som var standarden sedan Audio-CD på 1980 talet?

Och dessa är då en 'premium' tjänst som skall kosta mer? Ja jo tjena!
Mjölka ska man medans mjölka man kan! Bara sådär 40+ år senare.

Du tänker att du kör en Walkman med cd-växlare på magen och batteripacket på ryggen?

Bättre då att jämföra med alla andra lossless streamingtjänster som redan finns och är billigare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kommer nog nappa på det. Använder mig av Spotify så pass ofta. Mycket pga att man sömlöst kan välja vilken enhet som ska spela upp musiken. Spelar jag på PS5 så kan jag styra Spotify via tfn/dator tex. Min reciever har inte Tidal-stöd, inte PS5 heller för den delen. Har ett familjeabbonemang på fyra, blir inte så farligt dyrt då.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

aptX Lossless https://ifi-audio.com/aptx-lossless-bluetooth-is-finally-here...

För min del är jag mest emot alla störningar i BT som beror på många många apparater som skapar störningar i samma frekvensutrymme.

Med mångårig bakgrund som radioingenjör inom telekom och utan att ha läst in mig på bluetooth och atpx så har ju de flesta radiotekniker idag en overhead med felkorrigering/retransmission + buffert så känns som "många apparater som skapar störning" är något moster Agda skulle kunna slänga ur sig.

Däremot kan räckvidd påverkas av att många radiosändare/mottagare delar på samma frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör med Tidal, 119 riksdaler för Lossless HiRes FLAC och Dolby Atmos.

Testar Qobuz just nu och gillar det. Kanske får spana in Tidal också. Hur är utbudet där? Vet att folk gnällde när det var nytt men det är ju ett tag sen nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Sötast
Skrivet av talonmas:

Du tänker att du kör en Walkman med cd-växlare på magen och batteripacket på ryggen?

Bättre då att jämföra med alla andra lossless streamingtjänster som redan finns och är billigare

Nej, det tänker jag inte, men jag gillar din fantasi

Jag tänker att eftersom lossless är orginalformatet för musik så kan tjänsterna helt enkelt låta användarna använda formaten direkt utan att mjölka.

Och varför måste man ha väntat såhär lång tid med det?

Att komprimera musiken borde ju kosta mer om något, då det kräver mer arbete än att bara tillgängliggöra orginaldatan

MP3 kom till av en anledning, det var att man hade nedladdningshastigheter på runt 2KB/s i snitt hos gemene man, att ladda ner då runt 50MB data för en låt hade varit ren galenskap, thus compressed music was born.

Men nu är det inte 1999 längre. Nu är det 2024 där de flesta företagen utnyttjar sina kunder till vidrighet och ingen överhuvudtaget bryr sig. För sånt är livet.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av shirre:

Testar Qobuz just nu och gillar det. Kanske får spana in Tidal också. Hur är utbudet där? Vet att folk gnällde när det var nytt men det är ju ett tag sen nu.

Ska enligt deras egna utsago ha 110m+ låtar så är väl helt okej utbud.
Jag lyssnar mycket på (nästan enbart) Gabber/Dancecore/Hardstyle/Schranz osv och känner att utbudet där är riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av heddan:

Med mångårig bakgrund som radioingenjör inom telekom och utan att ha läst in mig på bluetooth och atpx så har ju de flesta radiotekniker idag en overhead med felkorrigering/retransmission + buffert så känns som "många apparater som skapar störning" är något moster Agda skulle kunna slänga ur sig.

Däremot kan räckvidd påverkas av att många radiosändare/mottagare delar på samma frekvens.

Megastor buffert och extremt hårda realtidskrav, ja det fungerar fint om man har en tidsmaskin och kan frysa tiden för det som har realtidskraven så att man kan skapa sin buffert
Det jag framförallt märker av störningar är vid samtal, sedan varför det är störningar kan man diskutera. (det kan vara mobilen, mottagningen, headsetet) Men det är inte ovanligt folk klaga på ljud som hackar.

Källa på påståendet att ljud kan hacka med Bluetooth, vad sägs om Apple?
Om ljudet från dina trådlösa hörlurar hackar eller låter förvrängt...
Dina hörlurar kommunicerar via Bluetooth, och i vissa situationer kan Bluetooth-signalen störas eller försvagas.
https://support.apple.com/sv-se/102530
Förutom apple så bara googla på ljud hackar mobil och se många klaga och med hack vid störningar är det inte flummigt omätbart utan tydligt hackande som folk klagar på. Detta hackande beror på flera saker, inte ovanligt mjukvaran så de får starta om. Men jag har upplevt mer hackade vid ställen med väldigt mycket störning, som när det är tågkaos på en tågstation.
https://www.google.com/search?q=ljud+hackar+mobil

Permalänk
Medlem

Vill ha, men tycker 119 kr i månaden redan är för dyrt. Funderar helt ärligt på att testa Deezer istället!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Förträffligt för dom som har behov av det! Blir ett pass för mig dock som mest lyssnar på EDM (musiken, inte tillverkningstekniken även om den också låter häftigt) och inte sitter med något high end i varken hörlurar eller högtalare.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Åter en gång skriver ni inte hela sanningen.

Förklara gärna.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem

TIDAL ändrar sina abonnemang och ändrar till lossless för alla, tror det kostar 119kr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Testar Qobuz just nu och gillar det. Kanske får spana in Tidal också. Hur är utbudet där? Vet att folk gnällde när det var nytt men det är ju ett tag sen nu.

Qobuz är imo betydligt bättre än Tidal. Haft båda. Eller ja har fortfarande Qobuz då jag köpt abonnemang på årsbasis. Dock gått över till Spotify sen jag bantade utrustningen.
Qobuz har ju en väldigt trevlig digital butik där man kan köpa sina favoritalbum när de har REA vilket är ofta

Kul om Spotify kommer med lossless 👍

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Välkomnar lossless, men jag har svårt att urskilja mellan komprimerad mp3/ogg 320 kbps och lossless. Krävs att jag sitter och blundar med bästa utrustningen jag har, och hänt att jag tycker att komprimerat låter bättre i ett blindtest. Kommer slå på lossless oavsett sen i spotify

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Jag med. Jag är ganska nöjd med Winamp fortfarande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej, det tänker jag inte, men jag gillar din fantasi

Jag tänker att eftersom lossless är orginalformatet för musik så kan tjänsterna helt enkelt låta användarna använda formaten direkt utan att mjölka.

Och varför måste man ha väntat såhär lång tid med det?

Att komprimera musiken borde ju kosta mer om något, då det kräver mer arbete än att bara tillgängliggöra orginaldatan

MP3 kom till av en anledning, det var att man hade nedladdningshastigheter på runt 2KB/s i snitt hos gemene man, att ladda ner då runt 50MB data för en låt hade varit ren galenskap, thus compressed music was born.

Men nu är det inte 1999 längre. Nu är det 2024 där de flesta företagen utnyttjar sina kunder till vidrighet och ingen överhuvudtaget bryr sig. För sånt är livet.

Lossless kräver typ dubbelt med lagringsutrymme o bandbredd vilket inte direkt är gratis. O för vad, lite placebokickar?

Skrivet av Tachiyon:

Välkomnar lossless, men jag har svårt att urskilja mellan komprimerad mp3/ogg 320 kbps och lossless. Krävs att jag sitter och blundar med bästa utrustningen jag har, och hänt att jag tycker att komprimerat låter bättre i ett blindtest. Kommer slå på lossless oavsett sen i spotify

ALLA har svårt att urskilja mellan 320kbps OGG Vorbis o lossless, skulle säga att det är ganska få som faktiskt klarar det i ett propert ABX-test, men det krävs både utrustning o koncentration utöver dom där guldöronen. O av dom utan guldöron (vilket inkluderar majoriteten av alla människor) lär knappt ens klara att urskilja 192kbps från lossless.

Nä nåt som skulle göra faktiskt ljudkvalitetskillnad är om Spotify började med Dolby Atmos. Inte för dom extra kanalernas eller högre bitratens skull, utan för den extra dynamiken som Dolby påtvingar formatet, -18dB LUFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Skrivet av oRBIT2002:

Jag med. Jag är ganska nöjd med Winamp fortfarande.

Jo ni är nog en av få i och med smidigheten streamingtjänsterna erbjuder. De som fortfarande handlar sin musik på fysisk media prenumererar vanligtvis samtidigt på en streamingtjänst också för att kunna ha musiken lättillgängligt när man är på språng.

Köper själv vinyl, inte bara för ljudet och det där lilla sprakandet men även känslan. Det är ju inte så smidigt att bära med sig däremot så jag har Spotify samtidigt.

Rättat felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lossless kräver typ dubbelt med lagringsutrymme o bandbredd vilket inte direkt är gratis. O för vad, lite placebokickar?

ALLA har svårt att urskilja mellan 320kbps OGG Vorbis o lossless, skulle säga att det är ganska få som faktiskt klarar det i ett propert ABX-test, men det krävs både utrustning o koncentration utöver dom där guldöronen. O av dom utan guldöron (vilket inkluderar majoriteten av alla människor) lär knappt ens klara att urskilja 192kbps från lossless.

Nä nåt som skulle göra faktiskt ljudkvalitetskillnad är om Spotify började med Dolby Atmos. Inte för dom extra kanalernas eller högre bitratens skull, utan för den extra dynamiken som Dolby påtvingar formatet, -18dB LUFS.

Lyssna på det som passar dig bäst, och döm gärna mindre vad andra njuter utav.

Permalänk
Medlem

DJ-verktyget låter intressant. Kul grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Många handlar fortfarande musik på fysisk media

I min bekantskapskrets är det exakt 1 person som fortfarande köper fysisk media och det är en sån där nisse som insisterar att "vinyl låter varmare och bättre" vilket jag tvivlar på att personen i fråga skulle höra något av då han sprungit på metallkonserter varje vecka i 30 år och jobbar i tung industri.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Känner sej som ett UFO bara för man har en NAS matad med köpta, DRM-fria .FLAC-filer blandat med egenhändigt rippade skivor som man faktiskt äger...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3