Snabbkoll: Använder du HDMI eller Displayport till skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

HDMI till samsungTVn.
Det funkar... skit ärligt talat.

Var tionde minut blir skärmen svart nån sekund - när man spelar.
Accellererar till att hända varje minute efter ett tag.

Antingen är HDMIkabeln för gammal. Eller så är det någon del i TVn som blir överhettad och inte pallar med riktigt. Låter ju som överhettning eftersom problemet accelererar över tid. But who knows.

Hjälper inte att sänka till 30 FPS eller sänka upplösningen (TVn skalar om bilden - inte grafikkortet).

Kan bara skicka 8bit color channels, testat olika game modes och bildprofiler i TVn. Med/utan freesync aktiverat.

Såatteee... ja. Jag är mindre nöjd just nu hehe. Men det är kanske inte relaterat till HDMI alls.

Hmmm
Har du provat titta på film eller annat via PCn för att se om det också är problematiskt?
Behöver inte vara överhettning, kan även vara signal-relaterat
Men känns som att värme kan ha något att göra.
Prova byt kabeln, de kostar inte så mycket.
Beroende av vad du har för jobb, kanske IT-support kan undvara en till dig

Permalänk
Medlem

Har en LG Oled Flex och den har bara en hdmi ingång. Det inte är ett problem i sig, men dagens grafikkort har bara en hdmi utgång så man får köra med adapter till tv:n.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör HDMI än, men kör bara 1080p och vill få ljudet via skärmen då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har ingen displayport på moderkortet (men dock på 32 tum Dell G2223D skärmen) jag kör med en APU Amd Ryzen 7 5700G

Permalänk

Fastnade för en variant av skärmar som jag försökt fortsätta köpa när jag hittar de. Och de använder DVI-I (Single Link för de mindre och Dual Link för de större).
Så blir numera att använda adaptrar från DP och HDMI till DVI.

Permalänk
Medlem

kör dvi d än xD

Permalänk
Medlem

Kör DP både hemma och på jobbet
Kör kaskad-koppling på jobbet, funkar bra.
Kör bara en skärm hemma, har en extra skärm med den har inte DP utan HDMI.
Har funderat på att koppla in dem, men inte orkat

Permalänk
Medlem

Till en av datorerna är det bara HDMI som går för den har inga skärmar med displayport. Många nya grafikkort har ju tyvärr bara 1 HDMI , Vilket är synd. Ser ingen anledning till att byta min sekundära skärm som är för ända målet bättre än vad flera jag känner har som huvudskärm. Känns så sjukt slösaktigt även om skärmen är gammal.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Displayport 1.4, men inväntar en skärm med DP 2.1.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Viking
Skrivet av Söderbäck:

HDMI till samsungTVn.
Det funkar... skit ärligt talat.

Var tionde minut blir skärmen svart nån sekund - när man spelar.
Accellererar till att hända varje minute efter ett tag.

Antingen är HDMIkabeln för gammal. Eller så är det någon del i TVn som blir överhettad och inte pallar med riktigt. Låter ju som överhettning eftersom problemet accelererar över tid. But who knows.

Hjälper inte att sänka till 30 FPS eller sänka upplösningen (TVn skalar om bilden - inte grafikkortet).

Kan bara skicka 8bit color channels, testat olika game modes och bildprofiler i TVn. Med/utan freesync aktiverat.

Såatteee... ja. Jag är mindre nöjd just nu hehe. Men det är kanske inte relaterat till HDMI alls.

Skrivet av blunden:

Ja, definitivt. Har haft samma problem vid två olika tillfällen med de lite mer bandbreddskrävande bildsignaler. Båda gångerna löste det sig med en ny certifierad kabel.

Certifierade kablar behöver ju inte ens kosta mer om man köper dem på rätt ställen (och inte behöver väldigt långa kablar), så de känns som en no-brainer.

Skrivet av dlq84:

Precis, har själv en 3m från nördic för 150kr. Väldigt prisvärt

Lyckades inte nå 4k 120Hz på min Samsung heller. Fick ingen signal när jag slog på 120Hz. Testade en 5m och 3m från Nördic samt en fiberkabel. Gav upp till slut. Kanske lite OT dock.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

DP till gaming skärm

HDMI till 4k gaming projektor, 4K 60hz bara

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

En av varje.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

DP till båda skärmarna, varav en kabel jag precis klämt fast ett ferritblock på för att få den att sluta slockna p.g.a. ESD när jag reser från stolen

Skrivet av Xverminator:

Jag kör HDMI än, men kör bara 1080p och vill få ljudet via skärmen då och då.

DP har ungefär samma stöd för ljud som HDMI (med undantag för ARC som DP inte stödjer) om du inte visste det. DP används dock främst för datorskärmar, där ljud sällan är en viktig funktion, så det är många som missar att DP också har stöd för ljud.

Permalänk
Medlem

DVI-D tills skärmen rasar.

Permalänk
Medlem

DP på den stora, VGA på den lilla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du full fräs från grafikkortet med Displayport eller nöjer du dig med att koppla skärmen till datorn via HDMI?

Sättet frågan är formulerad på får det att låta som att DP är mycket bättre än HDMI.
Men... det beror på...

HDMI 2.1 Max 48 Gbit

DP 1.4 / DP 1.4a Max 32 Gbit
DP 2.1 Max 80 Gbit

Så DP 2.1 har mest bandbredd.

Men jämför man HDMI 2.1 och DP 1.4 så har HDMI mer bandbredd.
"Men då är det orättvis jämförelse att jämföra senaste HDMI mot äldre DP" kanske någon säger.

Men tar man exempelvis RTX 4000 serien eller RTX 3000 serien så är stödet DisplayPort 1.4a och HDMI 2.1

Även om många HDMI produkter använder äldre HDMI standard än 2.1 så är ändå stödet för HDMI 2.1 i dagsläget bättre än stödet för DP 2.1

Radeon RX 7000 serien har stöd för DP 2.1, men inte stöd för DP 2.1 fulla bandbredd.
Så fortfarande bättre än DP 1.4a, men utnyttjar inte DP 2.1 fullt ut.
AMD hade några pro kort som har stöd för fulla DP 2.1 bandbredden men de korten är dyrare än ett RTX 4090.

Så generellt i perioden 2020 - 2024 får man nog säga att HDMI är bättre p.g.a. bristande stöd för nyare än DP 1.4a

Däremot är det sannolikt att de nya grafikkortsserierna har bättre DP stöd.
Sannolikt att fler skärmar av årsmodell 2025 och nyare också kommer stöda nyare än DP 1.4a

Eftersom utveckling och adoption av HDMI respektive DP standarderna är ur fas med varandra så kan vilket som är bäst variera beroende på när, vilken period det handlar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Thundebolt kör DisplayPort också. Thundebolt är inte ett protokol för skärmar.

Låter helt klart som att du behöver en ny och bättre kabel. Och om kabeln är för lång brukar det också kunna hända. Signalkvalitet blir helt enkelt lidande. Se till att köpa en som är certifierad "Ultra High Speed HDMI"

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/hdmi-web-shared/public-web/static-images/UHS_Cable_Identification_Sample.jpg

https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Har du provat titta på film eller annat via PCn för att se om det också är problematiskt?
Behöver inte vara överhettning, kan även vara signal-relaterat
Men känns som att värme kan ha något att göra.
Prova byt kabeln, de kostar inte så mycket.
Beroende av vad du har för jobb, kanske IT-support kan undvara en till dig

Aaa. Jag tog tag i det oxh beställde en ny kabel nu. Tackar 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

4k 120 hz över HDMI

Permalänk
Medlem

Använder både HDMI och DVI anslutning för mina skärmar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DP till båda skärmarna, varav en kabel jag precis klämt fast ett ferritblock på för att få den att sluta slockna p.g.a. ESD när jag reser från stolen

DP har ungefär samma stöd för ljud som HDMI (med undantag för ARC som DP inte stödjer) om du inte visste det. DP används dock främst för datorskärmar, där ljud sällan är en viktig funktion, så det är många som missar att DP också har stöd för ljud.

Jasså, det hade jag missat! Tack

Däremot så har inte min nuvarande skärm (en 40" TV) någon DP, men tänkte skaffa en 34" skärm nästa år, då blir det DP!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag får klart mycket mer funktioner och kontroll med HDMI, och dessutom mer bandbredd än med DP, även om DP är hög nog.
Har dessutom problem med att DP inte alltid visas i bootfasen om jag skall in i bios.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

På servern i källaren är det VGA. Tycker det är oförskämt bra bild på den 🙂
En 19” Viewsonic.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag använder såklart DisplayPort till bildskärmar, eftersom att DP var åtanke tänkt för PC och ta arvet från DVI.

HDMI är en multimedia gränssnitt det är inte DP.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Musikälskare

DP

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

DisplayPort till skärmen och hdmi 2.1 till
Oled tv´n på simriggen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag kör displayport till DVI-DL...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Lutade mig över datan..

Just nu Två DP och en HDMI, vet att en av dem är kopplad med DVI till skärmen.. @Laxpuddingen ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

DisplayPort. Vill kunna få ut dom 165Hz som skärmen klarar (är ju "bara" 144Hz med HDMI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

På dator DisplayPort alla dagar i veckan. Önskade att DisplayPort hade motsvarighet till CEC och eARC så TV-marknaden kunde byta också.

HDMI-formatet är skapat av och ägs av TV-tillverkarna, som tjänar licenspengar på dess fortsatta användning, så det lär inte hända.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Svarade displayport, då 32 tums 1440p Acer mainskärmen körs via DP...
Men jag kom på sen att både LG B1 TV:n och jobbets bärbara kopplas via HDMI, så beror ju på hur man räknar.

Lite begränsande att bara kunna svara ett alternativ för detta på ett så teknikdiversierat forum som Sweclockers

*edit*
Eller fanns det ett "både" alternativ hela tiden? Jag kanske bara är blind

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.