Helgsnack: Vilka TV-inställningar ändrar du först?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka TV-inställningar ändrar du först?

Du har köpt ny TV och startat den för första gången. Vilka inställningar justerar du först?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stänger av systemljud. Stänger av diverse filter.

Permalänk

Rtings.com
Brukar kolla där vad folk skriver.

Cinema home för appletv
Game mode för spel.

Stänger av allt ”ai” bling bling. Även om energi besparing av skärmstyrka. .

Permalänk
Medlem

Av med allt som heter clear motion, clear blaha, smooth motion, vivid color, AI profile blahahaha.

Bort med skiten. Föräldrarnas TV envisas till och med om att ibland automatiskt byta profil så varje gång man kommer dit så ser bilden ut som sås på nytt. Varför vill tillverkarna att deras OLED ska se ut som skit? Hjälp.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Stänger av Eco Mode och bildinterpolering.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på TV Förstås, men Eco mode, och ändra färgtemperatur till något rimligt är väl det mest kritiska. LG OLED har ju "rätt" (c:a 6500K) färgtemperatur i flera av de presets man vill använda, men galet blå i vissa andra.

Stänger inte av interpolering helt, 24 fps på OLED är fruktansvärt utan en liten mängd. Tror att jag har den på 4/10, vilket ger mer upplevt flyt än 24 fps på LCD också, då jag stör mig på det också. Men det är ingen 60 fps-look för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Inga.. bara inställningar för att få nonplugg och play funktioner att fungera. Det kan vara trixande med ljud ut till soundbaren. Tv går för mig emot att bli en dum skärm. En gång i tiden gjorde man kanalsökning, den tid är förbi för mig.
Inställningar för ps5an borde skötas helt automatisk, men det var något jag fick ändra.

Permalänk
Medlem

Allt med eco mode av.
Filter o skit av.
systemljud av.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Stänger av systemljud, energiinställningar och automatisk avstängning. Ändrar inställningarna för HDMI att matcha ljudanläggningen och Apple TVn, ser bara på Apple TV.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt en ny TV, den första jag köpt är min nuvarande och den köpte jag begagnad och när jag fick den var det nog att ratta in kanalerna som gällde, nu gör jag dock det via digitalboxen sedan de klippt de analoga kablarna.
Så TV'n visar bara vad den blir matad från digitalbox eller dator.
Jag satte dock ner den från 1080p till 720p när jag skaffade 1440p skärmen till datorn, då det skalar bättre, TV-kanalerna kommer ändå som max i 720p, oftast 576i.

Skulle jag köpa en ny så vore nog in-källa det första jag skulle ställa in.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stänger av alla filter och eco mode.
Sen har jag oftast filmmaker mode på tv´n

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Av med allt som heter clear motion, clear blaha, smooth motion, vivid color, AI profile blahahaha.

Bort med skiten. Föräldrarnas TV envisas till och med om att ibland automatiskt byta profil så varje gång man kommer dit så ser bilden ut som sås på nytt. Varför vill tillverkarna att deras OLED ska se ut som skit? Hjälp.

Detta + att jag sänker Black Level på min Oled för att utnyttja svärtan man betalat för

Permalänk

Game mode på direkt, latency är inget vidare.

Permalänk
Medlem

Först stängs Eco-mode av, sedan in i det mest korrekta läget (typ Film Maker). Slutligen ordna upp Game Mode om det krävs.

Permalänk
Medlem

Stänger av det som går att stänga av som låter som att det förbättrar bilden.

Permalänk
Medlem

Har en Sony OLED ihop med en Apple TV så det blir att göra TV så dum som möjligt. Inget Google TV OS och inte uppkopplad till Wi-fi.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Inaktiverar Eco-läget först och främst. Justerar bildinställningarna (brightness, colour) tills jag blir nöjd.
Sen fixar jag inställningarna för Wi-Fi och diverse appar. Sen namnger jag allt som är anslutet via HDMI.

Edit: Uppdaterar givetvis firmware på en gång.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Inget. Förutsätter att den levereras i dugligt skick. Möjligen vrider jag upp brightness om det är sommar 😛

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Stänger av Eco Mode först så när man ändrar Brightness så är det rätt Brightness hela tiden.
Bightness
Picture Mode
Colour Tone
Picture Clarity Settings, stänger aldrig av helt, kör 2/10 på min Samsung TV, blir av med lite judder i vissa appar.

Permalänk
Medlem

Nu var det 12år sedan jag köpte TV sist. Men jag tenderar att stänga av alla "enhancements" så som dynamisk kontrast, bildinterpolering, noise reduction osv. Aktiverar "Game Mode" och ser till att apparaten inte är uppkopplad mot internet.

Till skillnad från andra människor använder jag eco-mode för att ganska enkelt reglera ljusstyrkan beroende på hur ljust det är i rummet. Detta beror ju främst på att jag har en gammal 42" 1080p IPS-TV där jag vill motverka "glow" samtidigt som att jag tycker att lägre lumen är trevligare för ögonen på kvällen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Samma som @JonasT, eco mode brukar inte vara nån höjdare.
Däremot bildinterpolering kan vara ok ibland på TV.

Jag använder min som skärm och har den något mindre blå för ögonens skull.

Jag har ingen aning om vad jag göra helt ändå, allt jag tror mig veta kan ju vara åt skogen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vi köper ganska många olika TV-apparater på jobbet. Första är att stänga av bildinterpolering och andra "förbättringar". Detta blir svårare och svårare. En budget-TV har jag inte lyckats hitta det på. Kan bara dra ner till "minimum", men fortfarande gör den skit.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ställa in kanalerna först, det är ju dem man vill titta på. Därefter kan man börja med finliret. Vår Sony 55" Android-tv var helt ok "out-of-the-box" så i princip inte ändrat på ngt. Vi kör med gammal antenn på taket, det ger oss 1, 2, 4 och några till. Internet ger oss SVT Play, TV4Play etc. YouTube, Spotify, Tidal mfl finns som appar i Android. Och jo, vi prenumererar på Netflix (fast vi lägger nog ner den tjänsten, för dyrt om man tittar på en film i månaden). Mer behövs inte i vårt hus, det finns ju annat att göra än titta på TV!

/ V

Permalänk
Medlem

Allt på max! Har jag betalt för det ska det minsann användas.

Permalänk

Stänger av allting som utger sig för att "trolla" med bilden såsom filter, enhancers och dylikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Nu har jag gamla saker, men stänger också av allt som sägs trolla med bilden. Sedan justerar jag de olika ingångarna efter olika behov. Har en TV inte olika inställningar för olika ingångar skulle jag nog få spader.

Samma med bluray-spelare, varför ska sådana ändra bilden de skickar till TVn? Har haft ett par spelare som varit "för smarta", men nu har jag ett par riktigt korkade spelare som alltså fungerar perfekt. Inga förändringar på bilden vad jag vet, det får TVn lösa (om det behövs).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ändrar till natural på epson projektorn
Oled till filmmakermode på sdr och hdr, och dolby vision dark på DV. Sen justerar jag lite med avs hd och Masciolas hdr patterns

Permalänk
Medlem

Byter först till presets som heter typ Cinema, sRGB, eller liknande om de finns. Annars kan man byta till Warm på färgtemperatur vilket ibland räcker för att fixa vitpunkten någorlunda.

Skärpa kan man sänka oftast, samma med noise smoothing och andra filter som ska göra dålig bildkvalitet bättre. De gör ju oftast mer skada än nytta.

Bildinterpolering då. Har alltid stängt av historiskt, men med OLED har jag fått sätta på igen för att minska judder i vissa filmer. Man måste se det för att förstå, men den blixtsnabba pixlelresponsen gör att scener i filmer med 24 fps där man panorerar horisontellt blir jättehackiga. Med LCD exempelivs finns en naturlig eftersläpning som jämnar ut såna rörelser till en viss grad.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Stänger av Eco mode och på med Bioläget.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilket märke det är, även om tillvägagångssättet är snarlikt på de flesta.
Inaktiverar Eco-läget för bild och allt vad som har med dessa auto brightness lägen att göra.
Sedan brukar jag gå igenom alla presets som finns och särskilt om "filmmaker mode" finns så kikar jag dess inställningar för att få en fingervisning vart tillverkaren anser bästa naturliga bild finns.
Därefter ställer jag oftast in läget för SDR -
Därefter brukar jag kolla hur TV modellen hanterar HDR10 och Dolby Vision, då de oftast har egna presets för detta som automatiskt kickar igång när sådant material spelas upp. Därefter brukar de oftast bli att man utgår ifrån tex, Dolby Vision dark profilen och finjusterar kontrasten tills man ser detaljerna i mörka scener. Oftast upplever jag att när man väl fått till detta så brukar ljusa detaljer vara spot on också.
När allt detta väl är gjort så brukar de jobbigaste för mig i dagsläget vara att justera motion interpolation. På en Sony TV är detta oftast väldigt enkelt medans på exempelvis Samsung, TCL, Phillips, LG beroende på modell givetvis kan ta veckor. Förr i tiden stängde jag alltid av allting som hade med motion interpolation att göra, men de senaste åren har jag uppmärksammat vid flera tillfällen hur hackigt de kan se ut beroende på vad man kollar på. 50hz digitalTV osv operatör kan se ruggigt hackigt ut medans långfilmer på Disney+, Netflix kan flyta på bra eller tvärt om. Så här får mina ögon lite panik medans fru och barn inte ser detta alls. Men detta har gjort att jag på en hel del modeller fått ställa in en viss motion interpolation - oftast steg 3-4 utav 10(dejudder) på exempelvis Samsung, TCL mfl modeller. Motion Blur reduction kan också ta sin tid men oftast blir de på högsta steget. Här brukar Vincent Teoh på HDTVTEST vara behjälplig om han recenserat modellen, även om han alltid lutar åt att stänga av allt.

Här efter brukar jag starta familjens PS5 och gå igenom så Auto Low Latency Mode (ALLM) är aktiverat, därefter kikar jag så VRR fungerar som de ska tex, genom att spela exempelvis Spider-man spelen i upplåst FPS läge. Finns de tips för TV modellen redan på Youtube så brukar jag följa dem när de gäller ljusinställningarna. Ibland krävs tex, aktivering av HGiG eller Dynamic Tone mapping för att HDR i spelen ska komma till sin rätt utan att bilden får för hög ljusstyrka så detaljerna försvinner.

En annan förändring jag märkt under åren är att "filmmaker mode" bilden ofta upplevs av familjemedlemmar och vänner som väldigt mörk. Så jag har mer och mer börjat göra avsteg ifrån den. Oftast för att få lite mer tryck i färgerna, så folk upplever sin nya TV som "wow" istället för "meh är de såhär en bra bild ska se ut?". Givetvis är det oftast stor skillnad på detta läge på en premium TV som kostar mer än de lite billigare modellerna i mellansegmentet eller budget segmentet. Men även från vilken tillverkare av TV det är.
Något annat jag sett är att Dolby Vision IQ presets har låsta motion interpolation inställningar, så man får soap opera effekten direkt vid användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!