Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/gpu-sales-saw...

19% amd 80% nvidia är market share på försäljningen... 1 % Intel

Dock borde du se över hur du svarar, en års redovisning visar svart på vitt om hur deras läge ser ut

Driver du med oss? Förstår du ens vad det är du länkar??

Från din länk...

Of the three major GPU vendors, Intel's shipments were mostly flat while Nvidia and AMD both saw quarterly and yearly growth. Nvidia's shipments went up 4.7% from Q3 and 22.3% from Q4 of 2022, but that's nothing compared to AMD's gains of 17% quarter-to-quarter and 117% year-over-year. AMD has certainly fueled a decent chunk of the GPU market's recovery in Q4 and 2023 as a whole.

Dina egna länk sänker dina egna påståenden. Ifall du inte förstod det. Ha en fin helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Förstår du ens vad det är du länkar??

Från din länk...

Of the three major GPU vendors, Intel's shipments were mostly flat while Nvidia and AMD both saw quarterly and yearly growth. Nvidia's shipments went up 4.7% from Q3 and 22.3% from Q4 of 2022, but that's nothing compared to AMD's gains of 17% quarter-to-quarter and 117% year-over-year. AMD has certainly fueled a decent chunk of the GPU market's recovery in Q4 and 2023 as a whole.

Absolut, men de har fortfarande dålig lönsamhet pga för låg försäljning. Om du ser på deras bokföring så har de en minskning

Edit
Så jag repeterar vad dem själva skriver

"Gaming segment revenue was $1.4 billion, down 17% year-over-year and 9% sequentially, due to a decrease in semi-custom revenue, partially offset by an increase in AMD Radeon™ GPU sales.
For 2023, Gaming segment revenue was $6.2 billion, down 9% compared to the prior year primarily due to lower semi-custom sales."

Och hur de nu har sålt 117% mer på gpu och ändå tappat 9% i omsättning på gaming segment tyder på att deras gpu är nära 0 i vinst mot konsol...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Måste nog fylla på popcornskålen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut, men de har fortfarande dålig lönsamhet pga för låg försäljning. Om du ser på deras bokföring så har de en minskning

Diskussionen gällde aldrig lönsamhet det vet alla som lästa dina inlägg. Men bra kämpat! Ha en fin helg nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Diskussionen gällde aldrig lönsamhet det vet alla som lästa dina inlägg. Men bra kämpat! Ha en fin helg nu!

Detsamma och lika lite påvisar en tysk butik global försäljning 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Äntligen ett scenario där mitt val av grafikkort hamnat högst 😛

Det fungerar faktiskt över förväntningarna skaffade det i höstas för att ha något bättre än igpu tänkte vänta in nästa generations kort och skaffa något rejälare. Men än så länge har jag klarat mig fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detsamma och lika lite påvisar en tysk butik global försäljning 😉

Den visar precis vad din egna länk gjorde Att dina påståenden var fanboy fantasier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om vi bortser från swec artiklar om deras Y o Y rapporter
Det är deras gaming (gpu+konsol) som har det jobbigt.

https://www.fool.com/investing/2024/02/03/amds-gaming-busines....

https://www.amd.com/en/newsroom/press-releases/2024-1-30-amd-...

"Gaming segment revenue was $1.4 billion, down 17% year-over-year and 9% sequentially, due to a decrease in semi-custom revenue, partially offset by an increase in AMD Radeon™ GPU sales.
For 2023, Gaming segment revenue was $6.2 billion, down 9% compared to the prior year primarily due to lower semi-custom sales. "

Det verkar ju vara semi custom som drar ner revenue enligt din artikel men att GPU sales ökar men inte tillräckligt för att täcka upp för semi custom. Så med andra ord går GPU sales bättre men färre xbox, ps5 och handheld säljs. Oavsett är det ju lite segt då det är bättre om AMD har högre marknadsandel men men allt satsas ju på AI nu så marknaden för oss PC gamers lär knappast förbättras.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90 yep, det är lätt att glömma bort att AMD sjönk till 10% marknadsandelar under katastrof-lanseringarna RX480/RX580 och RX5700. Mining boosten gav tillbaka en del men det var inte förrns 2021 när AMD lanserade 6000 serien som de började sälja kort igen. Och 2023 kom RX7000 serien som papperslanserades 2022 och AMD faktiskt erbjöd hårdvaran som marknaden kräver.

Det enda som sätter stoppkloss är just hur extremt dåliga AMD har vart på kommunikation runt sina brister, marknaden har väldigt lågt förtroende för AMDs förmåga att leverera en bra upplevelse till köpare. AMD lade alla resurser på Ryzen och det märks, för Ryzen är en riktigt kompetent och mogen plattform med senaste släppet där de äntligen fixade de kritiska felen med minneskontrollerna som degraderades över tid.

Om de nu bara kunde ge AMD Grafikkort samma behandling. Kanske vi skulle se en stark konkurrent till Nvidia äntligen, om man bortser från rena prestandasiffror. För de visar inte hur det är att leva med produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

👍

Jag gillar den här typen av artiklar, för det är något som inte lätt kan replikeras av 20 internationella sidor och Youtube-kanaler. Nu talar vi svenska priser mot prestanda, och det är ju det som räknas egentligen. Dessutom är det något som ändras ganska fort - 6700XT har varit pris-prestanda-kungen i ett par år nu, men eftersom priserna har krupit upp så är den inte det längre.

Däremot kan jag hålla med om att en jämförelse med halvgamla kort som folk kan tänkas uppgradera från hade varit bra. Hur mycket snabbare är det här kortet än en 1060, till exempel, och i nästa prisklass så jämför vi med en 1070 istället - osv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Den visar precis vad din egna länk gjorde Att dina påståenden var fanboy fantasier

Jag har inget emot amd, även fast de gång på gång visar sin inkompetens med tweets (12vhpwr och sedan gör de fel med sin MBA direkt efter) eller seg lösning på driver problem i semi populära spel (wow, cs2 etc) och lovar mer än de lever upptill.

Men nu tömde lagren från 6000 serien, speciellt 6900 XT, och säljer lägre än förväntat. De reade ut sina lager från juni förra året och ändå tog de inte mer market share.

Skrivet av FierceBrosnan:

Det verkar ju vara semi custom som drar ner revenue enligt din artikel men att GPU sales ökar men inte tillräckligt för att täcka upp för semi custom. Så med andra ord går GPU sales bättre men färre xbox, ps5 och handheld säljs. Oavsett är det ju lite segt då det är bättre om AMD har högre marknadsandel men men allt satsas ju på AI nu så marknaden för oss PC gamers lär knappast förbättras.

Japp, nu är ju alla siffror dolda och man ser enbart macro.
Men om gpuer har ökat 117% från en okej siffra 22 och ändå inte balanserar upp minskad konsol försäljning/handheld som enligt många är ultra låg profit på.
AMD har ju mer eller mindre kapat 20% på sina priser för att få igång försäljningen av toppkorten.

Så det verkligen bad news för gamers...
Vi får hoppas Intel släpper en kompetent mid tier och sparkar igång amd för amd kommer inte konkurrera med Nvidia i toppen nästa släpp och jag undrar även om de kommer leva upp till hajpen på 9000 serien för gpuer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

4070 super, ett kort som beskrevs som att det sålde skitdåligt. Tog någon månad sedan låg det på steam survey.

https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-4070-super-sales

7800XT, ett kort som beskrevs som en hit med gamers, kanske aldrig någonsin kommer ta sig in på steam survey, krävs 0.15% av steams installbase.

https://www.pcgamer.com/early-numbers-indicate-amds-7800-xt-g...

Det är nog ganska självklart vilket företag som säljer mer av dom här korten. Ganska mycket mer.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

AMD verkar blöda marknadsandelar i gaming, och ju längre man stoppar huvudet i sanden och tror att solen skiner, desto svårare får AMD att klättra upp igen. Som första steg kanske ni som gillar AMD skulle kräva ordentlig raytracing och uppskalning. Det skulle ju även kunna få andra än AMD-die-hards att köpa korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Swedishchef_90 yep, det är lätt att glömma bort att AMD sjönk till 10% marknadsandelar under katastrof-lanseringarna RX480/RX580 och RX5700. Mining boosten gav tillbaka en del men det var inte förrns 2021 när AMD lanserade 6000 serien som de började sälja kort igen. Och 2023 kom RX7000 serien som papperslanserades 2022 och AMD faktiskt erbjöd hårdvaran som marknaden kräver.

Det enda som sätter stoppkloss är just hur extremt dåliga AMD har vart på kommunikation runt sina brister, marknaden har väldigt lågt förtroende för AMDs förmåga att leverera en bra upplevelse till köpare. AMD lade alla resurser på Ryzen och det märks, för Ryzen är en riktigt kompetent och mogen plattform med senaste släppet där de äntligen fixade de kritiska felen med minneskontrollerna som degraderades över tid.

Om de nu bara kunde ge AMD Grafikkort samma behandling. Kanske vi skulle se en stark konkurrent till Nvidia äntligen, om man bortser från rena prestandasiffror. För de visar inte hur det är att leva med produkterna.

Exakt! De har hårdvaran men inte kompetens/pengarna för att leva upp till förväntningarna.

Problemet för amd är också att gör de FÖR bra gpuer så konkurrerar dem bort konsoler (pris/prestanda) då konsol människor inte vill ha ett flygplan vid tvn som krävs för att kyla en apparat med bättre prestanda just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet för amd är också att gör de FÖR bra gpuer så konkurrerar dem bort konsoler (pris/prestanda) då konsol människor inte vill ha ett flygplan vid tvn som krävs för att kyla en apparat med bättre prestanda just nu

Jag tror AMDs största problem med PC-GPU är att dom vill absolut inte förlora sina konsoll-kunder, PC skall inte ha exclusiva teknologier enligt AMD. En förlorad konsoll-kund till PC är med 90% säkerhet en ny Nvidia-kund. Det är svårt att sitta på två stolar.
AMD pratar aldrig om PC som den överlägsna spelplatformen. Det är advancing gaming for everyone eller vad dom säger, och med det menar dom främst konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror AMDs största problem med PC-GPU är att dom vill absolut inte förlora sina konsoll-kunder, PC skall inte ha exclusiva teknologier enligt AMD. En förlorad konsoll-kund till PC är med 90% säkerhet en ny Nvidia-kund. Det är svårt att sitta på två stolar.

Tror du kan vara inne på något. Upplever produkter där AMDs grafiklösning används där den inte är i vanlig GPU-form/grafikkort fungera överlag fenomenalt bra. Hade man kunnat få samma kvalite en AMD baserad konsol ger (Xbox, Playstation ) eller för den delen Steam Deck med en vanlig konsument GPU så hade de nog varit mer populära.

Har haft väldigt lite problem med mina AMD grafikbaserade konsoller än vad jag haft med deras grafikkort, grafikdelen i min 7800X3D kan ha lite skumma grejer för sig. Men när de byggs in verkar de liksom bara fungera. Lite problem inledningsvis med min Steam Deck men då fick jag min rätt tidigt innan de flesta problemen lösts och med tiden fungerar den allmänt bra.

Nu har jag inte kört AMD grafik så mycket i Linux då AMD var riktigt usel när jag var primär Linuxanvändare. En del AMD grafikkort har fungerat bra och även bland mina favorit kort historiskt men ofta problem som är med länge (muspekarkorruptionen...) och allmänt dålig energieffektivitet. Brukade föredra AMDs flerskärmsstöd som överlag fungerat bra men gjorde samtidigt ofta gav en väldigt hög strömförbrukning istället.

Dagens kort är säkert allmänt bättre men de har en historik med problem som är svåra att komma ifrån.

De gör bra grejer, speciellt CPUer men de har långt kvar med diskret grafikkort. Speciellt om man vill ha ut mer än bara spela rasteriseringsfokuserade spel. Tror personligen att Intel ganska snabbt kan dra förbi AMD även om jag tycker de hanterar Arc rätt dåligt. Mer positiv till Battlemage förutsatt att de lärt sig av tidigare misstag.

Vi behöver fler än två, och egentligen tre, tillverkare av just grafikkort. Men behövs någon ny stor aktör till. Har faktiskt länge hoppats på att exempelvis Samsung skulle kunna hoppa in men förstås en svår bransch även för dom att etablera sig i.

Edit: Whoops, var inte tänkt att bli en wall of text när jag började skriva.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tror personligen att Intel ganska snabbt kan dra förbi AMD även om jag tycker de hanterar Arc rätt dåligt. Mer positiv till Battlemage förutsatt att de lärt sig av tidigare misstag.

Det jag gillar med Intel är att dom vill, jag vet inte om dom kommer lyckas, men glöden finns där. Lyssna på Tom Petersen från Intel (han är med in GN videos ibland). Dom kan prata om Nvidias senaste teknologier och Tom säger att det där är bra, det skall vi också ha, fast bättre.

Jag gillar det. Att slå Nvidia (som typ aldrig droppar bollen) kräver 100% engagemang och vilja, jag tror Intel har vad som krävs att vara med att lira iallafall.

Permalänk
Medlem

*Snark*

Vem kunde ana att tråden till en superbra artikel skulle urarta till ett flamewar mellan Nvidia- och AMD-fanboys ang saker som inte ens har med ursprungsartikeln att göra?

Antal förvånade sweclockers-medlemmar: 0st

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

*Snark*

Vem kunde ana att tråden till en superbra artikel skulle urarta till ett flamewar mellan Nvidia- och AMD-fanboys ang saker som inte ens har med ursprungsartikeln att göra?

Antal förvånade sweclockers-medlemmar: 0st

Popcornförsäljningen gick upp 30% i dag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Aaah, lagom till mitt 4070 Super Demo-ex jag plockade upp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag saknar kategorin grafikkort under 5000kr som är lämpade för att spela i 4k med maximerade detaljinställningar och 120+ Hz, men jag antar att Sweclockers inte kan lastas för det...

Är annars precis den här typen av artiklar/tester/guider som jag vill se mer av på Swec.

Hoppas även på ett bildskärmstest där Laxpudding testar alla (det är väl inte så många?) skärmar på marknaden som inte har "gaming"-design. Är ju hopplöst att hitta en bra skärm som inte ser ut som något från en sci-fi-film från 80-talet, iaf till ett rimligt pris.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

4070 super, ett kort som beskrevs som att det sålde skitdåligt. Tog någon månad sedan låg det på steam survey.

https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-4070-super-sales

7800XT, ett kort som beskrevs som en hit med gamers, kanske aldrig någonsin kommer ta sig in på steam survey, krävs 0.15% av steams installbase.

https://www.pcgamer.com/early-numbers-indicate-amds-7800-xt-g...

Det är nog ganska självklart vilket företag som säljer mer av dom här korten. Ganska mycket mer.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

AMD verkar blöda marknadsandelar i gaming, och ju längre man stoppar huvudet i sanden och tror att solen skiner, desto svårare får AMD att klättra upp igen. Som första steg kanske ni som gillar AMD skulle kräva ordentlig raytracing och uppskalning. Det skulle ju även kunna få andra än AMD-die-hards att köpa korten.

AMD blöder inte, de har de andelar de har och går möjligen upp lite över tid. AMD tappade under åren 2014-18 och har egentligen inte kommit tillbaka. 2014 slog Nvidia knock med Maxwell samtidigt som AMD hade dragit ner på utvecklingen och körde Rebrandeon - Pitcairn/7870 blev 270 och sedan 370 som det värsta exemplet. 2015 var det Fury som bara hade 4GB minne. 2016 kom äntligen Polaris, nästan ett år sen eftersom Global Foundries inte kunde få ut sin 14nm-process. Istället för att gå upp mot Maxwell gick Polaris mot Pascal - en utmärkt design på bättre process än vad AMD hade. 2017 var det då Vega, med för långsamma HBM2-minnen och en 14nm-process som GF fortfarande inte fått ordning på. 2018 snubblade Nvidia ”äntligen” till lite med Turing - ingen katastrof, men inte i klass med de två generationerna innan - och AMD valde att svara med…ingenting. Inte ett kort släppte de. AMD överlevde där genom att leverera bra priser på de kort de faktiskt hade, men de måste ha gått back så det stänkte om det på kort som Vega 56.

Vad gäller det du nämner att de borde fixa…det är inte direkt nån hemlighet att de jobbar på just de sakerna. Uppskalningen (som förövrigt är bättre än sitt rykte, speciellt från 1440p till 4K) har de nu flera andra som hjälper till att fixa, och de har redan visat 3.1 med bättre kvalitet. Raytracingen (något jag personligen skiter i, men folk vill ju ha det) har också nämnts som ett område att fokusera på för RDNA4, så jag tycker inte att de stoppar huvudet i sanden. RDNA3 var något av en miss (dual-issue borde gett mer, och de skapar inte till lika höga klockfrekvensen som var avsikten), men det är inte en miss i klass med de dåliga åren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tar fram popcornskålen..

Du måste väll sitta på en sån här maskin!

För övrigt så är nog Radeon rx 6800 ett av de besta grafikkorten man kan köpa just nu sett till pris/ prestanda!
Känns tråkigt för dom som köpte geforce 3070 / TI med bara 8 GB Vram! Nvidia planned obcolence!
Får hoppas Nvidia bättrar sig med Vram till nyare versioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Du måste väll sitta på en sån här maskin!
https://i.ebayimg.com/images/g/whUAAOSwuMplA-4u/s-l1600.webp

För övrigt så är nog Radeon rx 6800 ett av de besta grafikkorten man kan köpa just nu sett till pris/ prestanda!
Känns tråkigt för dom som köpte geforce 3070 / TI med bara 8 GB Vram! Nvidia planned obcolence!
Får hoppas Nvidia bättrar sig med Vram till nyare versioner!

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k

Nope, men jag behöver fylla på skålen igen...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

AMD har "bästa möjliga" rastereringsprestanda men Nvidia har, hör och häpna, klassledande inte bara uppskalningsteknik utan även energieffektivitet. Jag vet att jag märker ord, men ändå lite intressant att vända på orden och få de alternativ med sämst "pang för pengen" låta som de bästa alternativen om man verkligen tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Denna månad? jo jag köpte ett slim profile 6600XT till min workstation och därmed bytte ut min sista 980TI. bara för kul så körde jag lite benchmarks, men kom ihåg att mina cpuer är ju inte så snabba men många så vissa benchmarks som inte är multithreaded blir ju såklart sämre
tabellförklaring 980ti är bas, RX6600XT är sifforna nedan i förhållande till prestandan på ett 980ti. och i dx9 ser det ju smått dåligt ut för RX, men kom ihåg att vi pratar lows på 580mhz, vissa menar att man inte kan se 60fps, men jag menar att närpå 600 kan ingen se. Jag kanske är lite kontroversiell där. Alla tester är gjorda i 3840x2160/120hz med max settings som 980ti tillåter (RX har mycket högre settings om man vill såklart, men för att det ska vara jämlikt osv)
3dmark 2001 88% (men vid det här laget vet vi ju alla att nvidia fuskade i det testet)
3dmark 2003 168% (även i det fuskade ju nvidia men mer subtilt, så läst vad du vill ur det)
3dmark 2005 280% nu börjar det likna nått
Witcher 3 bara 100% i vissa scenes, men 500% average framerate.

Jag har en maskin med betydligt bättre CPU för spel Intel 22x2/44t 256gb ram 3.60 GHz boost vilket testerna körde på. Ett par fps kan man få ut mer ur prollarna i gaming om man sätter coresen på de som inte användes för os osv. Men de flesta spel tjänar inte på massiva mängder cores utan på sin höjd vanligtvis använder max 6-8st.

Min spelmaskin har bara 128gb ram och en ryzen 5800x3D och ett 6950XT på ett Asus PRIME-X570-P med uppdaterat UEFI/AGESA till 5013.

För spel går det inte jämföra ens. för databashantering under oracle linux är dock min 8core ryzen vek som en puttfnask mot server.

Lite kul att köra benchmarks man minns från när man var yngre dock.

Allt gjordes på windows 7 och 10, har inte provat 11 och tänker inte skaffa tpm. kanske är bättre/sämre, who knows.

Som en liten sidenote så AMD's drivare i linux är ju helt fantastiska, i vissa spel är vulkan används direkt utan dx conversion (tyvärr inte så många) så har man upp till 2000% mer prestanda även fast det är via wine. Native binaries bör vara ännu snabbare.

Jag tror det har med hur texture loading fungerar i vulkan vs dx, men är inte säker. kan vara anledningen till microsofts directstorage... who knows.

Ha det så bra, och hoppas jag bidrog litegranna till topic även om det vart lite rambling, men sån är man ju.

Hjo kom på medans jag rättstavade inlägget att en stor fördel med AMD vs nVIDIA är såklart de lägre uppplösningarna ser ju ut som skit på nvidia kort efter 7000 serien från 2005. (har ett 7950GTX i förrådet). Alla kort som är nyare har inte fullt support för VESA 1 och VESA 2.0 utan blir suddigt och ser ut som skit på en CRT skärm, och förutom den irriterande floating line på LCD skärmar i 320x240 så är det inget problem

Sorry det blev en smärre novell, men iaf var kul att se vad nya kortet mäktade med.

100% är samma som 980Ti eller 100% extra prestanda?

Lows på 560MHz, så kortet går på idle när du startar ett spel?

Sjukt svårt att läsa vad som hände när du bytte grafikkort.

Vilken upplösning osv?

Lättare att ta lite siffror istället för att skriva en novell om vad du har upplevt under tiden du bytte grafikkort, skriv antal fps istället för procent.

Grafer är bra om man jämför en hög med kort, inte när du gör vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD blöder inte, de har de andelar de har och går möjligen upp lite över tid. AMD tappade under åren 2014-18 och har egentligen inte kommit tillbaka. 2014 slog Nvidia knock med Maxwell samtidigt som AMD hade dragit ner på utvecklingen och körde Rebrandeon - Pitcairn/7870 blev 270 och sedan 370 som det värsta exemplet. 2015 var det Fury som bara hade 4GB minne. 2016 kom äntligen Polaris, nästan ett år sen eftersom Global Foundries inte kunde få ut sin 14nm-process. Istället för att gå upp mot Maxwell gick Polaris mot Pascal - en utmärkt design på bättre process än vad AMD hade. 2017 var det då Vega, med för långsamma HBM2-minnen och en 14nm-process som GF fortfarande inte fått ordning på. 2018 snubblade Nvidia ”äntligen” till lite med Turing - ingen katastrof, men inte i klass med de två generationerna innan - och AMD valde att svara med…ingenting. Inte ett kort släppte de. AMD överlevde där genom att leverera bra priser på de kort de faktiskt hade, men de måste ha gått back så det stänkte om det på kort som Vega 56.

Vad gäller det du nämner att de borde fixa…det är inte direkt nån hemlighet att de jobbar på just de sakerna. Uppskalningen (som förövrigt är bättre än sitt rykte, speciellt från 1440p till 4K) har de nu flera andra som hjälper till att fixa, och de har redan visat 3.1 med bättre kvalitet. Raytracingen (något jag personligen skiter i, men folk vill ju ha det) har också nämnts som ett område att fokusera på för RDNA4, så jag tycker inte att de stoppar huvudet i sanden. RDNA3 var något av en miss (dual-issue borde gett mer, och de skapar inte till lika höga klockfrekvensen som var avsikten), men det är inte en miss i klass med de dåliga åren.

Din post exemplifierar det jag menar. Alla är så nöjda med AMD och dom gör saker rätt. Jag tycker inte dom gör det. Varenda grafikkorts-release så får vi reda på att just denna gången kommer AMD sälja en massa kort. Och så blir det exakt likadant som det varit de senaste 20 åren typ, och alla tycker att AMD missat öppet mål och står och kliar sig i huvudet om hur det kunde gå så här. Samma sak varje gång.

Jag vill se lite jävlar anamma från AMD, men påpekar man att det behövs så tycker "entusiasterna" att man har fel och att AMD skall köra på som vanligt. Och det kommer gå 20 år till utan någon betydande marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

*Snark*

Vem kunde ana att tråden till en superbra artikel skulle urarta till ett flamewar mellan Nvidia- och AMD-fanboys ang saker som inte ens har med ursprungsartikeln att göra?

Antal förvånade sweclockers-medlemmar: 0st

Jag kör Intel/Nvidia så vet inte varför du kallar mig för AMD fanboy.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att grafikkort under 8000kr bara innefattar övre mellan segmentet numera. För några år sedan skulle det innefatta allt förutom Titan kort.

Men bland dessa skulle jag nog valt RX 6800.

Hade budgeten inte räckt hade det nog blivit RTX 4060. För ju klenare kort desto viktigare blir det med DLSS i och som AMD ägare tycker jag FSSR är dåligt och kör native. RX 6700 skulle dock vara alternativ om budgeten räckte. 12GB VRAM gör skillnad mot 8.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är det någon form av minstakrav alls i detta test? Typ 144 fps i en grupp spel?
Att ta med ett par listningar från en portugisisk snedseglare blir lite som med pristester på matvagnar där Ica råkar ha en bal med bajspapper på kampanj den dagen och således vinner denna månads pristest på en vagn.
Att priserna svänger vet vi alla, men det borde inte vara så svårt att sålla bort outliers. Framför allt om det visar sig att det välter resultatet rejält.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det någon form av minstakrav alls i detta test? Typ 144 fps i en grupp spel?
Att ta med ett par listningar från en portugisisk snedseglare blir lite som med pristester på matvagnar där Ica råkar ha en bal med bajspapper på kampanj den dagen och således vinner denna månads pristest på en vagn.
Att priserna svänger vet vi alla, men det borde inte vara så svårt att sålla bort outliers. Framför allt om det visar sig att det välter resultatet rejält.

Får ju hoppas att artikeln uppdateras och underhålls även sett till prisändringar framåt, gårdagens prissättning kan ju som du är inne på ändrats och om artikeln ska hålla våren ut så kommer vi ju se ändringar i prissättning, till det bättre, kanske det sämre.

Har fullt förtroende för @JonasT här personligen. De fixar det på något vis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...