Lysdioder på minne bränner mönster i grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Lysdioder på minne bränner mönster i grafikkort

Flera användare har skrivit på Reddit om det udda problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilket får mig att tänka på problemet med otestat ofta lika med något problem. I detta fall så har knappast ramminnestillverkarna testat av lösningen om dessa lysdioder kan göra märken i något.
Och att plast bleknar av helt vanligt solljus känner nog de flesta till, grafikkort brukar dock sitta väldigt mörkt och inte utsättas för så mycket ljus.

Det är av denna anledning jag föredrar mainstreamhårdvara före HEDT, då mainstreamhårdvaran blir så mycket mer testad.

Permalänk
Medlem

Sånt här som kallas "i-landsproblem"

Permalänk
Medlem

Äntligen en chans för oss nördar att få en rejäl solbränna!

Permalänk
Medlem

Nåja, man får vara glad så länge RGB-mjukvaran inte bränner bort viktig information i SPD på RAM-minnen
https://linustechtips.com/topic/1430300-rgb-fusion-20-killing...

(Fortfarande bitter över att 4 RAM-stickor nukades samtidigt när jag försökte ändra fläkt- och RGB-inställningarna på ett Gigabyte-grafikkort med Gigabytes egen programvara)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu vet vi vart dom har valt att slutförsvara all kärnbränsle.

Permalänk
Medlem

Det beror ju knappast på värmestrålning i alla fall (kan inte tänka mig att det handlar om mer än någon enstaka watt) så teorin om near-UV i kombination med en ljuskänslig beläggning/färg är sannolikt förklaringen. Värmen som grafikkortet överför till backplate:n lär ju vara många storleksordningar större dessutom.

De flesta som har pillat med LED-belysning har nog märkt att UV-reaktiva material ofta synligt reagerar på blått ljus t.ex.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

De flesta som har pillat med LED-belysning har nog märkt att UV-reaktiva material ofta synligt reagerar på blått ljus t.ex.

Yup.

Har en "Exit skylt" från en Skola ovanför min sovrumsdörr för skojs skull, den blir rejält glödande när Philips Ambilight (ljus från Teven bakifrån) är igång, även bara för en liten stund.

Permalänk
Medlem

Har samma på ett msi gtx 1070 men det är inga lysdioder i närheten

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Även ett ASUS GTX 1080Ti är drabbat.

Frågan är nog vem som tillverkar bakstyckena till grafikkorten i Taiwan, då dom verkar använda en färg som är aningen för ljuskänslig.

Källa: https://videocardz.com/newz/gamers-report-memory-rgb-lights-a...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Yup.

Har en "Exit skylt" från en Skola ovanför min sovrumsdörr för skojs skull, den blir rejält glödande när Philips Ambilight (ljus från Teven bakifrån) är igång, även bara för en liten stund.

Har hemmaknåpad Ambiligt (WS2812B) och några RGBWW-längder (bakom skrivbordet m.m.) som jag brukar köra som stämningsbelysning. Drar jag på med 0,0,255 så är det en hel del prylar som kan reagera och lysa upp, kläder med vitt tryck t.ex.

Det är väl en del av ljuset från de blåa dioderna som är och nosar runt 400 nm-strecket.

Skrivet av Bengt-Arne:

Även ett ASUS GTX 1080Ti är drabbat.

Frågan är nog vem som tillverkar bakstyckena till grafikkorten i Taiwan, då dom verkar använda en färg som är aningen för ljuskänslig.

https://cdn.videocardz.com/1/2024/04/ASUS-GTX-1080Ti.jpg
Källa: https://videocardz.com/newz/gamers-report-memory-rgb-lights-a...

Billigast möjliga anodisering är nog svaret. I normala fall spelar ju inte ljuskänslighet och hållfasthet någon större roll i datorer. Efter lite snabb googling verkar det vara typiskt att svart anodisering av lägre kvalitet blir just brun/brons/guldfärgad vid långvarig UV-exponering.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se ett sånt grafikkort efter en timme i direkt solljus, antar att färgen skulle vara helt borta då? Sista där från Asus blev ju iaf transparent

Permalänk
Medlem

Är 'bränner' korrekt term här? Missfärgning på grund av ljusexponering eller kemisk exponering, men en LED blir väl inte varm nog att faktiskt orsaka brännskada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtou:

Är 'bränner' korrekt term här? Missfärgning på grund av ljusexponering eller kemisk exponering, men en LED blir väl inte varm nog att faktiskt orsaka brännskada?

Inte värme vi pratar om här utan strålning. Jämför med solbränna, inte värmen från solen som ger brännan utan strålning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

RGB= Red Green BUUUURN

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hur nära sitter minnena egentligen? lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Billigast möjliga anodisering är nog svaret. I normala fall spelar ju inte ljuskänslighet och hållfasthet någon större roll i datorer. Efter lite snabb googling verkar det vara typiskt att svart anodisering av lägre kvalitet blir just brun/brons/guldfärgad vid långvarig UV-exponering.

Japp. Man är ganska begränsad i vilka pigment man kan välja till det där, då infärgningen sker innan förseglingen av anodiseringen. Det går med andra ord inte att välja pigment som stör förseglingen kemiskt.

Vad det gäller nötningsbeständighet är det egentligen bara oxidskiktets tjocklek som styr, vilket bara är en tidsfråga. Gängse metod att anodisera är i sig väldigt enkel, finns liksom inte mycket att spara in på där. Som parentes är metoden så enkel att man faktiskt kan göra det hemma med väldigt gott resultat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett klassiskt fall av dålig anodisering av aluminium som bleks av ljud/värme. UV från lysdioder skulle säkerligen orsaka detta.

Samma fenomen som när man låter svart-anodiserad aluminium varab ute i solen eller värmer det för mycket.

Permalänk
Medlem

Det rättvisa straffet för onödig fåfänga...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Undviker minnen och andra komponent med olika tillverkningsfel som t.ex. att de har lysdioder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Undviker minnen och andra komponent med olika tillverkningsfel som t.ex. att de har lysdioder.

Ja, jag stänger av allt sånt bling i bios.

Enda som lyser är de där status-led'sen på moderkortet, checklistan eller vad det kallas.

vga
ram
cpu

Men dessa släcks direkt efter uppstart.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur nära sitter minnena egentligen? lmao

Vertikalt monterat grafikkort är riktigt nära minnesmodulerna. Min sons dator har detta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Billigast möjliga anodisering är nog svaret. I normala fall spelar ju inte ljuskänslighet och hållfasthet någon större roll i datorer. Efter lite snabb googling verkar det vara typiskt att svart anodisering av lägre kvalitet blir just brun/brons/guldfärgad vid långvarig UV-exponering.

Härligt

Då är det bara att bränna på med UV ljus, guld är ju lyx

Okej, allvar. Då är det en väldigt dålig färg dom använder vid anodisering, speciellt då jag vet dom som använt karamellfärg vid hemma anodisering av mc delar. Å där håller färgen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, jag stänger av allt sånt bling i bios.

Enda som lyser är de där status-led'sen på moderkortet, checklistan eller vad det kallas.

vga
ram
cpu

Men dessa släcks direkt efter uppstart.

POST (Power On Self Test) LEDs

Skrivet av Mordekai:

Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.

Nja, skulle nog faktiskt hålla med dem om det, att de inte har någon större betydelse idag. Det är så små ljuskällor i sig och LEDs är ju väldigt energisnål av sig redan som allmänheten redan känner till

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vertikalt monterat grafikkort är riktigt nära minnesmodulerna. Min sons dator har detta.

då ser man ju inte bakplåten ändå

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Av en slump upptäckte jag detta igår och kom och tänka på den här tråden.

bilden är från en dator som körts 24/7 i lite över 2år utan grafikkort monterat, i lådan finns iCUE H170i Elite CAPELLIX

Nedre m2 täckplåten har blivit nästan helt missfärgad

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.

Jag tror svaret på din fråga är att de flesta är totalt ointresserade om energiförbrukningen när det kommer till datorer. Jag är en av de som föredrar ett trevligt, upplyst chassi före klimatångest eller oro för några kronor på elräkningen?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

då ser man ju inte bakplåten ändå

Nej så är det ju. Men trist när man väl plockar ur kortet. Ska kortet monteras normalt, eller kanske säljas sen får man väl räkna det som en kosmetisk defekt. Lägre andrahandsvärde. Reservdelar till kort finns inte direkt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.

LED-belysningen på 4 minnesmoduler, 3 fläktar och grafikkort kostar 5 kr per år att köra - om datorn är igång dygnet runt. Om det är en för stor kostnad är relativt.