Tips på ny prisvärd datorstol för klumpeduns som sitter sönder ALLT!

Permalänk
Medlem

Tips på ny prisvärd datorstol för klumpeduns som sitter sönder ALLT!

Så nu min datorstol dragit sitt sista skämt den 1 april i år och jag behöver därför en ny som inte kostar en njure och ens förstfödda son.

Svetsfogen även på denna 210Kg stol har alltså gett upp efter några år, trots att jag bara väger strax över 120Kg.
Hjulen tänker jag dock spara till en ny stol och den 5 armade hjulhållaren är ju inte kaputt (lönt att behålla?), skinnet på sittdyna och ryggstöd är dock bortnött, så det är nog inget att spara, även om dom funkar rent praktiskt, så flagnar den ju rejält.
Gasfjädern har varit kass sedan jag fick den och gängorna till armstödsbultarna börjar ge sig.

Jag betalar helst under 1500Kr, men kan sträcka budget till 3000Kr om det är en bättre stol.

Är det billigare att svetsa ihop den hos någon som har en svets och kommer en ny svetsfog hålla eller är det som jag tänker vettigare att köpa ny?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att få tag på en riktigt bastant kontorsstol för under 1500kr låter optimistiskt. Har du funderat på att inte ha en kontorsstol, utan en mer vanlig stol på 4 ben? Betydligt mer stabilt, men förlorar möjligheten att höja/sänka förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Att få tag på en riktigt bastant kontorsstol för under 1500kr låter optimistiskt. Har du funderat på att inte ha en kontorsstol, utan en mer vanlig stol på 4 ben? Betydligt mer stabilt, men förlorar möjligheten att höja/sänka förstås.

Köper man en hög stol kan man alltid såga ned benen.

Begagnad/refurb kontorsstol skulle jag säga är bästa möjligheten. Tex Kinnarps eller så. Vissa kan gå att få tag på ned mot din budget men osäker på om det är storlekar som passar.
Finns kanske nåt tips här? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Att få tag på en riktigt bastant kontorsstol för under 1500kr låter optimistiskt. Har du funderat på att inte ha en kontorsstol, utan en mer vanlig stol på 4 ben? Betydligt mer stabilt, men förlorar möjligheten att höja/sänka förstås.

Jo, jag sitter på en köksstol för tillfället, men det blir ganska obekvämt i längden.
Såg denna för 1300Kr som kanske kan duga, men ingen aning om den är bra:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/st...
Den här är nog risk att den går sönder dock:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/st...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stolen verkar generellt låta rätt trött men budgeten är ju rätt så begränsad också. Jag tror det absolut billigaste är att svetsa den, det ser ut som det finns potetnial till förbättring med lite svets runt om.
Ett flak öl så hade jag dragit en sträng runt om på den och bjudit på lite färg för rostskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Stolen verkar generellt låta rätt trött men budgeten är ju rätt så begränsad också. Jag tror det absolut billigaste är att svetsa den, det ser ut som det finns potetnial till förbättring med lite svets runt om.
Ett flak öl så hade jag dragit en sträng runt om på den och bjudit på lite färg för rostskydd.

Tack snälla, ska höra med min väninna som är svetsare om hon har tillgång till en svets, men det kan ju vara värt att titta på en ny ändå, fint om man kan få provsitta innan köp också. Jag har även skickat ett mejl till ett lokalt svetsföretag, jag tänker att kan dom fixa det för under 500Kr så är det värt det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad kontorstol, kräver väl en del tid att hitta rätt men tillslut är det något kontor som stänger och fyller marknaden med RH-logic, Kinnars eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack snälla, ska höra med min väninna som är svetsare om hon har tillgång till en svets, men det kan ju vara värt att titta på en ny ändå, fint om man kan få provsitta innan köp också. Jag har även skickat ett mejl till ett lokalt svetsföretag, jag tänker att kan dom fixa det för under 500Kr så är det värt det.

Jag bor för långt bort också för att det ska vara värt det ändå.
Men är din väninna svetsare så ska det nog gå att lösa, om inte annat känner hon någon med svets.