hjälp en nybörjare med Bahnhof villafiber 10 gig

Permalänk

hjälp en nybörjare med Bahnhof villafiber 10 gig

hej,

Jag och min sambo flyttade nyligen in i ett hus som vi har köpt. Vi fick ett bra erbjudande av bahnhof och ändrade därför till deras villa fiber 10gig.

Vi hade ett tillfälligt internet via telia öppet stadsnät tills inkopplingen till bahnhofs genomfördes. Vi kopplade in media omvandlaren som gick till en switch och sedan till ett uttag via mediaskåpet där routern(be800) fanns då routern är för stor för mediaskåpet. PS5an och en annan tv gick via switchen till ett annat uttag och funkade med den tillfälliga linan.

När vi sedan fick bahnhof villa fiber, då funkade de inte att gå via switchen. Ringde Bahnhof som gjorde nått och fråga vilken router som skulle aktiveras. Men nu funkar inte kopplingen med ps5an och den andra tvn, som gick via switchen. Signalstyrkan ligger på 50%via wifi, så det funkar men det hackar ibland.

varför funkar inte switchen efter bahnhof har kopplat in villafibert och hur kommer jag runt det? måste jag skaffa en router till som får plats i mediaskåpet, som kan ersätta switchen fast med färre rj45 uttag eller har ni några andra tips`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gremlingswe:

hej,

Jag och min sambo flyttade nyligen in i ett hus som vi har köpt. Vi fick ett bra erbjudande av bahnhof och ändrade därför till deras villa fiber 10gig.

Vi hade ett tillfälligt internet via telia öppet stadsnät tills inkopplingen till bahnhofs genomfördes. Vi kopplade in media omvandlaren som gick till en switch och sedan till ett uttag via mediaskåpet där routern(be800) fanns då routern är för stor för mediaskåpet. PS5an och en annan tv gick via switchen till ett annat uttag och funkade med den tillfälliga linan.

När vi sedan fick bahnhof villa fiber, då funkade de inte att gå via switchen. Ringde Bahnhof som gjorde nått och fråga vilken router som skulle aktiveras. Men nu funkar inte kopplingen med ps5an och den andra tvn, som gick via switchen. Signalstyrkan ligger på 50%via wifi, så det funkar men det hackar ibland.

varför funkar inte switchen efter bahnhof har kopplat in villafibert och hur kommer jag runt det? måste jag skaffa en router till som får plats i mediaskåpet, som kan ersätta switchen fast med färre rj45 uttag eller har ni några andra tips`?

"Switchen" är inte tjänstefördelaren som delar upp i TV, tele och internet från Telia? Gissar ni behöver motsvarande från Bahnhof i sådana fall för det skall funka.

Annars testa att koppla direkt till router.

Permalänk
Medlem

kopplingen i nätverket måste gå
medieomvamdlaren -> router -> switch -> övrigt
om switchen kopplas innan routern så kommer alla enheter kopplade på den att bråka om den publika IP-adress du har vilket kommer att leda till allahanda konstigheter.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vad du vill göra med ditt egna nätverk är upp till dig, Bahnhof har installerat en kombinerad mediaomvandlare och router. Rimligen vill du bara köra din TP-Link BE800 som accesspunkt numera. Eventuell switch får du sätta bakom router från Bahnhof.

Vill du ha hjälp här får du inte lämna stora hål i din beskrivning Det enda du egentligen berättat är att du har en TP-Link BE800 (WiFi-7-router/accesspunkt) och att du vill köra Playstation 5 och TV via nätverkskabel. Förutsättningar för detta behöver beskrivas om vi ska vara till någon hjälp.

Permalänk

Kolla och se om du kan ta loss SFP modulen från mediaomvandlaren.
Då kan du skippa den och skaffa en router med SFP port. Så behövde jag göra då jag inte fick någon mediaomvandlare av Bahnhof alls. Troligen finns nog ingen vettig sådan med 10Gbit stöd.
Kopplar alltså då Inkommande fiber ->(sfp) Router-> Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Kolla och se om du kan ta loss SFP modulen från mediaomvandlaren.
Då kan du skippa den och skaffa en router med SFP port. Så behövde jag göra då jag inte fick någon mediaomvandlare av Bahnhof alls. Troligen finns nog ingen vettig sådan med 10Gbit stöd.
Kopplar alltså då Inkommande fiber ->(sfp) Router-> Switch

Routrar som klarar att routa 10 Gbit/s är ju dock inte nödvändigtvis särskilt billigt. Han borde ha fått med en sådan från Bahnhof.

Nu lät det som att han fick en mediakonverterare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Routrar som klarar att routa 10 Gbit/s är ju dock inte nödvändigtvis särskilt billigt. Han borde ha fått med en sådan från Bahnhof.

Nu lät det som att han fick en mediakonverterare.

Ja precis de skickar ju med en Zyxel router nuförtiden. Men en vettigare router som förslagsvis också uppdateras lite oftare och inte har firmware som är 4-5 år gammal är inte så farligt mycket dyrare. Finns ju ett par Asus för ~3000 där i krokarna.

Jag vet att det råkade bli så när Bahnhof kopplade in fibret hos mig, då hade de monterat upp en mediakonverterare med 1Gbit stöd. När jag märkte detta i efterhand så bad dem mig bara att plocka ner den och koppla in allt i vanliga routern istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Ja precis de skickar ju med en Zyxel router nuförtiden. Men en vettigare router som förslagsvis också uppdateras lite oftare och inte har firmware som är 4-5 år gammal är inte så farligt mycket dyrare. Finns ju ett par Asus för ~3000 där i krokarna.

Jag vet att det råkade bli så när Bahnhof kopplade in fibret hos mig, då hade de monterat upp en mediakonverterare med 1Gbit stöd. När jag märkte detta i efterhand så bad dem mig bara att plocka ner den och koppla in allt i vanliga routern istället.

Den Asus-router jag tror att du pratar om ska dock vad jag förstår vara väldigt buggig och flera har sagt att deras spotant lagt av. Den skulle jag nog personligen skippa. Firmware-uppdateringar lär den nog inte heller få mer än några år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad är det för modellbeteckningnar på de andra grejorna, switch, mediaomvandlare osv

Su har ju köpt en router som har 10Gbit så den vill du ju kunna utnyttja

Permalänk
Medlem

"10 gig" och "nybörjare" är kanske inte den bästa kombon, även om det var en bra deal.

Alltid egen router efter mediakonverterare - så vidare inte fibern landar direkt i Routern.

mediakonverterarn är *inte* en switch för dina övriga enheter.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Den Asus-router jag tror att du pratar om ska dock vad jag förstår vara väldigt buggig och flera har sagt att deras spotant lagt av. Den skulle jag nog personligen skippa. Firmware-uppdateringar lär den nog inte heller få mer än några år.

Gällande router.
Om man inte vill använda den som ISP:n skickar med (vilket jag förstår) så går min första tanke till att bygga en egen router med t.ex pfsense, opnsense eller IPFire.
IPFire är byggt på debian och har stöd för väldigt många nätverkskort.
PFSense och opnsense är byggd på freebsd. Freebsd har inte stöd för lika många nätverkskort som ipfire har.
Men alla 3 alternativ är riktigt bra anser jag. Opnsense och pfsense är dock mycket mer populärare än vad IPFire är och dom är väl beprövade.
Jag själv kör IPFire på en gammal dator och är supernöjd.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Routrar som klarar att routa 10 Gbit/s är ju dock inte nödvändigtvis särskilt billigt. Han borde ha fått med en sådan från Bahnhof.

Nu lät det som att han fick en mediakonverterare.

Nu verkar ju TS fått/haft en TP-Link Archer BE800-router som har 10 Gigabit, så problemet ligger nog inte där. Har dock inte kollat om den orkar routa 10 Gigabit, det beror kanske på vilka inställningar som är default på routern. Men det är ju en ny WiFi 7-plattform den bygger på iaf.

(TP-Link Archer BE800)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Sitter SFP (fiber) direkt i BE800 är det den som är fiber omvandlare och router. TS kommer inte kunna flytta på den utan att flytta/förlänga fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Gällande router.
Om man inte vill använda den som ISP:n skickar med (vilket jag förstår) så går min första tanke till att bygga en egen router med t.ex pfsense, opnsense eller IPFire.
IPFire är byggt på debian och har stöd för väldigt många nätverkskort.
PFSense och opnsense är byggd på freebsd. Freebsd har inte stöd för lika många nätverkskort som ipfire har.
Men alla 3 alternativ är riktigt bra anser jag. Opnsense och pfsense är dock mycket mer populärare än vad IPFire är och dom är väl beprövade.
Jag själv kör IPFire på en gammal dator och är supernöjd.

Ja, det är ju absolut ett alternativ. Lät inte som att det var något för honom dock, eftersom han titulerade sig själv som "nybörjare".

Själv tänkte jag göra motsvarande med VyOS. Är dock enbart CLI för tillfället.

Skrivet av Kr^PacMan:

Nu verkar ju TS fått/haft en TP-Link Archer BE800-router som har 10 Gigabit, så problemet ligger nog inte där. Har dock inte kollat om den orkar routa 10 Gigabit, det beror kanske på vilka inställningar som är default på routern. Men det är ju en ny WiFi 7-plattform den bygger på iaf.

(TP-Link Archer BE800)

Ja, den borde funka. Tycker inte heller att han borde byta, särskilt inte till modeller som potentiellt har många problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Folk köper 10gb men kopplar in en PS5 och kör allt på WIFI.

snacka om slöseri. En ps5 klarar väl inte ens 1gbps med jämn fart och när nåt är nedladdad är ju inte kraven speciellt höga ens då.

10gbps är inte bara "tio gånger snabbare än 1gbps" det är också skitdyrt att hålla på med, alla grejer är dyrare som switchar, routers, kablar. klart komplicerat och många saker som kan gå fel eller bara bli dåligt.

Om en hel kommun klarar sig på 40gbps med 8000 användare, så klarar sig ett hushåll på 1gbps. Om man inte måste ha skrytfaktor.