Permalänk
Medlem

LG 34UC87C-B startar ej

Hej!

Har en fantastisk 34tum LG skärm, LG 34UC87C-B, som inte startar. Drog ur sladden innan sommaren, och kom hem till en död skärm. Gjort det enklaste, dvs googla för ny strömadapter (700kr) och efteråt testa strömadaptern som fungerar felfritt med sina 19v. Så något i skärmen har gett upp.

Hur går man vidare här? Sälja en defekt skärm? Eller försöka felsöka? Var börjar man? Löda kort i skärmen går väl, men hur hittar man felet?

Permalänk
Medlem

Lyft upp baksidan på den, notera typ och all data från kondensatorerna.
Surfa till electrokit eller motsvarande och beställ hem nya, byt ut dem (lödning) och se om din investering på en knapp hundring gjorde susen.
Väldigt vanligt fel, nästan varenda skärm jag har drällande här har fått den behandlingen och tuffar på ännu.

Om det är felet på just din skärm vet jag inte, men det är ett ytterst billigt test att prova sig på.
Annars är det till att hitta manualer eller serviceinfo med referensvärden man kan mäta upp elektroniken på, oftast går de fortare att bara beställa lite kondningar och continue with your day 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Hur gick det för dig här? Fick du ordning på din skärm?

Har ett exemplar av exakt samma skärm som också dött - i samband med att strömmen kom tillbaka från ett strömavbrott och den har stått i förrådet nåt år nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Hur gick det för dig här? Fick du ordning på din skärm?

Har ett exemplar av exakt samma skärm som också dött - i samband med att strömmen kom tillbaka från ett strömavbrott och den har stått i förrådet nåt år nu.

Gav upp och sålde den på blocket defekt för 1000kr

Permalänk

Tack. Det tyckte jag lät som en deal att vara nöjd med.

Visa signatur