Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi behöver kunskapen, och framförallt kontrollen i att vad som är / gör vad..

AI i all ära, men det är vi som skall kontrollera den - inte den som skall kontrollera oss.

Inte det det handlar om, utan att de som har kunskapen framöver behöver vara märkbart färre så att massutbilda massa ungdomar kanske är dags att fundera om kring. Självklart kommer vi behöva de mest drivna och intresserade även i framtiden men just nu trycks på att "alla" behöver lära sig programmera...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vore ungefär som att sluta undervisa matematik i skolan för att miniräknaren uppfanns.

Permalänk
Medlem

Säger företaget som satsar pengar på just det som dem ser som en ersättare, blir man förvånad?

Jag har jobbat som systemutvecklare i 18 år och jag ser inte AI som någon direkt ersättare, det är ett verktyg för att göra oss som uvecklare med effektiva och underlätta genom att genomföra arbetsuppgifter där vi utvecklare är mindre effektiva.

Vi har haft "AI" i utveckling genom en uppsjö av olika plugins eller inbyggd funktionalitet i de verktyg som vi som utvecklare har använt i mer än ett decenium.

Permalänk
Medlem

Låter väl lite vettigt i alla fall vad han säger?

Om nu AI kan göra stor del av jobbet så kommer det inte behövas lika många som kan programmerare i framtiden?

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Inte det det handlar om, utan att de som har kunskapen framöver behöver vara märkbart färre så att massutbilda massa ungdomar kanske är dags att fundera om kring. Självklart kommer vi behöva de mest drivna och intresserade även i framtiden men just nu trycks på att "alla" behöver lära sig programmera...

Man bör ändå massutbilda ungdomar i ämnen som är aktuella: kritiskt tänkande, logik, hur datorer fungerar i grundläggande drag. Du kommer aldrig få en majoritet människor intresserade av de här ämnena, men det bör höra till allmänbildningen att ha fått med sig grunderna i dem.

Permalänk
Medlem

Nästa inköp av Grafikkort lär inte bli något som Nvidia ligger bakom det är ett som är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Säger företaget som satsar pengar på just det som dem ser som en ersättare, blir man förvånad?

Jag har jobbat som systemutvecklare i 18 år och jag ser inte AI som någon direkt ersättare, det är ett verktyg för att göra oss som uvecklare med effektiva och underlätta genom att genomföra arbetsuppgifter där vi utvecklare är mindre effektiva.

Vi har haft "AI" i utveckling genom en uppsjö av olika plugins eller inbyggd funktionalitet i de verktyg som vi som utvecklare har använt i mer än ett decenium.

Jag håller med men någonstans så får man nu också tänka hur det kommer se ut om 20 år. Ingen vet, men om Moore's law stämmer kommer ju arbetsmarknaden se helt annorlunda än dina 18 år som varit hittills. Tycker inte man behöver ta det ordagrant men givetvis kommer programmering vi se idag se helt annorlunda ut om säg 20 år på gott och ont

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man bör ändå massutbilda ungdomar i ämnen som är aktuella: kritiskt tänkande, logik, hur datorer fungerar i grundläggande drag. Du kommer aldrig få en majoritet människor intresserade av de här ämnena, men det bör höra till allmänbildningen att ha fått med sig grunderna i dem.

+1, det håller jag med om.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi är alla dömda

Dömda... att misslyckas? Var det en AI-översättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man bör ändå massutbilda ungdomar i ämnen som är aktuella: kritiskt tänkande, logik, hur datorer fungerar i grundläggande drag. Du kommer aldrig få en majoritet människor intresserade av de här ämnena, men det bör höra till allmänbildningen att ha fått med sig grunderna i dem.

Det har vi väll gjort i skolan de senaste 20-30 åren vad jag vet? Det här handlar väll mer om just programmering och inte enkla saker?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plajton:

Jag håller med men någonstans så får man nu också tänka hur det kommer se ut om 20 år. Ingen vet, men om Moore's law stämmer kommer ju arbetsmarknaden se helt annorlunda än dina 18 år som varit hittills. Tycker inte man behöver ta det ordagrant men givetvis kommer programmering vi se idag se helt annorlunda ut om säg 20 år på gott och ont

20 år är en galet lång tid att blicka framåt ja. Håller med helt!

För 20 år sedan hade vi inte wifi i stugorna ännu (tekniken fanns -men inte hos gemene man) ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Om man tror att en (duktig) utvecklare bara kodar så är man fel ute.

De flesta utvecklare idag kan inte skriva maskinkod. Om vi nu ska vara specifika, de använder verktyg som genererar kod.

Jag är i allmänhet underväldigad av kompetensen generellt som genereras av våra lärosäten. Många med högre utbildning/ingenjörer idag har egentligen inget genuint teknikintresse eller förståelse, det behövs för att bli skicklig. Detta gäller i hög grad även inom IT. Dessa kommer att få problem att konkurrera.

De yrken som traditionellt klarat sig från automatisering, de kommer ta stryk de närmsta åren. Finns ett antal välbetalda yrken idag som egentligen inte utför något mera att än de tar ett antal beslut baserade på i förväg ställda villkor. Tänk jurist, vissa läkaryrken etc. En annan sak som förhoppningsvis borde dö är examen/disputation/avhandlingar baserade på tidigare publikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Skulle inte självkörande lastbilar gjort åkare arbetslösa vid det här laget?

2-3 år kvar innan det börjar. Sedan tar det nog 10-15 år innan de flesta i rikare länder är utbytta.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, märks att det är rätt många utvecklare här. Trodde dessutom de generellt var smartare än medel, men det verkar inte så eftersom många stirrar sig blinda på vad chatgpt m.fl. kan göra idag. Vi ska inte glömma bort att vi är i begynnelsen och att vi fått en glimt in i vad som lär komma, ge det lite tid. Jag arbetade med IT-drift en gång i tiden, sen började man outsourca till låglöneländer och automatisera. En del kollegor gnällde om att det minsann inte skulle fungera, det behövdes duktig driftspersonal även i framtiden… det blev inte riktigt så va?

Det behövs duktig driftspersonal idag också - men de behöver generellt sett vara duktigare än för 20-30 år sedan. Vi har i många år haft en utveckling inom IT som liknar industrialiseringen: de enkla vaktmästarjobben automatiseras och/eller samlokaliseras och kräver då mindre personal, medan de kvalificerade jobben blir mer omfattande och kräver en bättre helhetsbild än vad kanske var fallet förr.

Vi bör nog inte sluta utbilda folk inom IT förrän ”AI” - verklig eller inbillad - fått möjlighet att bevisa sin nytta. Jag är en av de där bakåtsträvarna som tror att oändlig centralisering och att lägga alla ägg i en eller ett fåtal korgar inte nödvändigtvis enbart är bra, men självklart rör alla sig mot vad som betraktas som mest bang for the buck tills någon snubblar över något katastrofalt systemfel i tankesättet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det behövs duktig driftspersonal idag också - men de behöver generellt sett vara duktigare än för 20-30 år sedan. Vi har i många år haft en utveckling inom IT som liknar industrialiseringen: de enkla vaktmästarjobben automatiseras och/eller samlokaliseras och kräver då mindre personal, medan de kvalificerade jobben blir mer omfattande och kräver en bättre helhetsbild än vad kanske var fallet förr.

Vi bör nog inte sluta utbilda folk inom IT förrän ”AI” - verklig eller inbillad - fått möjlighet att bevisa sin nytta. Jag är en av de där bakåtsträvarna som tror att oändlig centralisering och att lägga alla ägg i en eller ett fåtal korgar inte nödvändigtvis enbart är bra, men självklart rör alla sig mot vad som betraktas som mest bang for the buck tills någon snubblar över något katastrofalt systemfel i tankesättet.

Det här är intressant. Den jobb-beskrivningen du tar upp om högre krav passar dåligt in för nyexade. Det blir rimligen väldigt svårare och svårare att komma till den platsen där man blir behövlig. AI verkar kunna öka det gappet ännu mer.
Det innebär rimligen inte att utbildningssystemet behöver dra ner. Men det är kanske bra för dens om tänkt studera att få med sig den här bilden. Värt att tänka på att man inte är så intressant förrän man redan är erfaren...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det här är intressant. Den jobb-beskrivningen du tar upp om högre krav passar dåligt in för nyexade. Det blir rimligen väldigt svårare och svårare att komma till den platsen där man blir behövlig. AI verkar kunna öka det gappet ännu mer.
Det innebär rimligen inte att utbildningssystemet behöver dra ner. Men det är kanske bra för dens om tänkt studera att få med sig den här bilden. Värt att tänka på att man inte är så intressant förrän man redan är erfaren...

Men det problemet har vi redan nu. Som diskuterats här på Swec i många trådar är det redan nu så att många företag inte vill anställa folk utan erfarenhet som sedan hoppar vidare till ett mer välbetalt jobb när de väl fått denna erfarenhet. Svaret borde logiskt sett vara att man låter folk få högre lön inom företaget där de redan jobbar, men folk är generellt sett mer snåla än långsiktiga. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man bör ändå massutbilda ungdomar i ämnen som är aktuella: kritiskt tänkande, logik, hur datorer fungerar i grundläggande drag. Du kommer aldrig få en majoritet människor intresserade av de här ämnena, men det bör höra till allmänbildningen att ha fått med sig grunderna i dem.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det har vi väll gjort i skolan de senaste 20-30 åren vad jag vet? Det här handlar väll mer om just programmering och inte enkla saker?

Är inte alls övertygad om den här kategoriseringen av vad som är "enkla saker".

Men det är kanske lite av poängen samtidigt, i regel är ju inte sådant som lärs ut brett på en sådan nivå att man är ens i närheten av redo för någon yrkesroll som rör vid ämnet, utan på en nivån där det fortfarande kan vara en mer eller mindre "enkel sak".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men det problemet har vi redan nu. Som diskuterats här på Swec i många trådar är det redan nu så att många företag inte vill anställa folk utan erfarenhet som sedan hoppar vidare till ett mer välbetalt jobb när de väl fått denna erfarenhet. Svaret borde logiskt sett vara att man låter folk få högre lön inom företaget där de redan jobbar, men folk är generellt sett mer snåla än långsiktiga. 🙄

Jaja. Helt klart är det så. Jag håller med dig!
Tänker bara att problemet lär kunna accelerera ordentligt om AI främst tar över nyexades jobb snarare än de seniora platserna.
I brist på alternativ har man ändå behövt anställa nyexade i någon mån.
Men nu kan det då komma ett alternativ för företagen att inte ta in nyexade alls.
Här någonstans har kanske Nvidias VD nån form av poäng. Hur ser framtidsutsikterna efter studier ut om ett gäng år...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är inte alls övertygad om den här kategoriseringen av vad som är "enkla saker".

Men det är kanske lite av poängen samtidigt, i regel är ju inte sådant som lärs ut brett på en sådan nivå att man är ens i närheten av redo för någon yrkesroll som rör vid ämnet, utan på en nivån där det fortfarande kan vara en mer eller mindre "enkel sak".

I skolan får man ju oftast bara peta lite i flera ämnen för att hitta "sin sak" som man gillar och det innefattar ofta enkla saker. Som när jag gick i skolan så fick man enkel info om vad tex en dator består av och vad programmering är mm utan att gå in på sakerna i detalj.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1, det håller jag med om.

Det är detta vi har den där tummen upp knappen för.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. Helt klart är det så. Jag håller med dig!
Tänker bara att problemet lär kunna accelerera ordentligt om AI främst tar över nyexades jobb snarare än de seniora platserna.
I brist på alternativ har man ändå behövt anställa nyexade i någon mån.
Men nu kan det då komma ett alternativ för företagen att inte ta in nyexade alls.
Här någonstans har kanske Nvidias VD nån form av poäng. Hur ser framtidsutsikterna efter studier ut om ett gäng år...

Samtidigt krävs ju att företag är långsiktiga: du kan inte få erfarna tekniker och utvecklare om de inte först får vara oerfarna. Det måste få kosta pengar på kort sikt för att det ska kunna bli bra på lång sikt, och den kostnaden behöver vi som samhälle ta tills den inte behövs längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Samtidigt krävs ju att företag är långsiktiga: du kan inte få erfarna tekniker och utvecklare om de inte först får vara oerfarna. Det måste få kosta pengar på kort sikt för att det ska kunna bli bra på lång sikt, och den kostnaden behöver vi som samhälle ta tills den inte behövs längre.

Man kan resonera som så att det hade varit en förnuftig väg att gå.
Samtidigt som då utvecklare kostar en hel del per år i lön jämte då vad AI kan erbjuda. Jag tror det är oundvikligt att företag väljer den kostnadsekonomiska vägen baserat på några få år framåt snarare än att man väljer någon man hoppas få ut mervärde från 10 år längre fram.
Man kan ändå inte garantera att utvecklare stannat kvar på samma arbetsplats 20 år. Så för det enskilda företaget är risken stor att man blir av med den utvecklare man slängt ut 10 årslöner på (som kunde gjorts av en AI de första åren) - om denne programmerare ändå byter jobb sen när man börjar bli mer senior.

Jag ser alltså din poäng. Men jag är inte så säker på att man i företagen kommer axla det här med självklarhet.
Kanske blir det snarare så att man tänker att om 10-15 år kanske AI börjat kunna ta mer seniora roller också. Eller norpa från andra med bättre seniorlöner. Alltså hoppas på att det löser sig på nå annat sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är troligt att vi inte kommer ha några applikationer i framtiden, allt kommer skötas igenom AI men det är en bra bit dit. "Programmeringen" kommer ske genom speech to text på en MYCKET högre nivå vilket innebär klart mindre krav på "utövaren".

Comic Strip:en i början av tråden antyder att kod är det bästa verktyget för att beskriva regelverk\program. Problemet är dock att ett programmeringsspråk kommer med gediget regelverk, det räcker inte med att veta hur programmet ska fungera, man måste också veta hur man når dit med valt språk.

Tror Jensen Huang har rätt men att han är lite tidigt på bollen, jag är dock ingen ingen AI expert även om jag använder det dagligen.

ChatGPT kom för ca 1 år sen, sen dess har det inte hänt mycket för oss utvecklare. Däremot jobbar företagen(utvecklarna) för fullt på att implementera AI i sin befintliga mjukvara. Frågan är då, hur snabbt kommer AI i sin rena form att verkligen utvecklas? Google Gemini såg riktigt fint ut när det presenterades men i verkligheten presterar det ganska likt ChatGPT. Nuvarande tillgängliga AI kommer inte ta jobbet från utvecklarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I skolan får man ju oftast bara peta lite i flera ämnen för att hitta "sin sak" som man gillar och det innefattar ofta enkla saker. Som när jag gick i skolan så fick man enkel info om vad tex en dator består av och vad programmering är mm utan att gå in på sakerna i detalj.

Kan inte minnas något inom logik alls i grundskolan om man inte räknar vad som kan infereras från matte- annars är det väl möjligen i matte 5 som det kan dyka upp tillsammans med mängdlära och sådant, men tvivlar.

Kritiskt tänkande var inte heller något jag minns särskilt explicit undervisning i och min erfarenhet i arbetslivet är att man har tur om det finns ett par pers per arbetsplats som faktiskt kan tänka kritiskt på ett ordnat sätt snarare än bara ha tur ibland.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vore ungefär som att sluta undervisa matematik i skolan för att miniräknaren uppfanns.

Logiskt tänkande och att kunna skriva kod är inte samma sak.

Sen är jag även tveksam till hur vi lärt ut matematik i skolorna. Många har snarare lärt sig att rabbla multiplikationstabellen utantill och slå in formler på miniräknaren. Förståelsen för matematik är nära nog obefintlig utanför högskolan.

På samma sätt tror jag att många hade mått bättre av att tränas i logiskt tänkande, istället för att låna (oläslig) kod från Stack Overflow eller GitHub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

[..]
Klart vi har behov för nya kodare hela tiden, det kommer vi givetvis alltid att ha, men jag är seriöst rädd för Generation Alpha.
Du vet, dom med muskel-minne för ipad och smartphones.

Dom är uppvuxit i ett content samhälle vart det enda dom vet är det som finns på skärmen, och det är en katastrof i sig själv.
Vi måste absolut uppmana barn till att bli intresserade av vad som får saker att fungera, helt ner till komponentnivå.
[..]

Skrivet av xcluzive:

Är också rädd för gen Alpha, jag menar, redan på gen z märker man att allt har fallerat, oerhört skrämmande.

Fråga: Har ni barn?

För jag delar inte alls uppfattningen ni har. Sen kan jag tycka att andra föräldrar är väldigt slappa. Men det tror jag närvarande föräldrar känt i alla år, mina föräldrar var absolut inte närvarande heller. Dom dumpade mig framför TV:n, fick åka bussen hem själv så fort skolan tillät (läs gav ut skolkort) och var hemma själv tills dom vara klara med jobbet. Fick även ta hand om min yngre bror när han blev stor nog att också få åka buss. Det finns alltid dåliga föräldrar helt enkelt och ibland leder det till "dåliga" barn. Tror ert raljerande är riktat mer mot ett subset som jag inte tror är så stort som ni verkar tro att det är. Det kommer gå bra för både Z och Alpha på det stora hela tror jag.

Permalänk
Medlem

Oväntat att den som har mest av alla i världen att tjäna på att ingen tänker själv avråder oss från att tänka själv

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Logiskt tänkande och att kunna skriva kod är inte samma sak.

Sen är jag även tveksam till hur vi lärt ut matematik i skolorna. Många har snarare lärt sig att rabbla multiplikationstabellen utantill och slå in formler på miniräknaren. Förståelsen för matematik är nära nog obefintlig utanför högskolan.

På samma sätt tror jag att många hade mått bättre av att tränas i logiskt tänkande, istället för att låna (oläslig) kod från Stack Overflow eller GitHub.

Jag håller med om det du skriver.
Hur matematiken lärs ut i skolan instämmer jag fullt i, det hade kunnat ske bättre så elever fått större förståelse men trots en läroplan plan som kan ifrågasättas samt den nivå elever uppnår så är det bra att matematik undervisas i skolan.
Jag anser att logiska uppgifter samt grundläggande programmering bör undervisas från tidig ålder redan på förskolan kan logiska uppgifter utföras i samband med lek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag anser att logiska uppgifter samt grundläggande programmering bör undervisas från tidig ålder redan på förskolan kan logiska uppgifter utföras i samband med lek.

Det gör man redan i förskolan numera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Detta är hjulet och alla som tror de är värdefulla är en fyrkant.
Kreativitet och social skills är det som kommer behövas.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U