Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda

Permalänk
Melding Plague

Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda

Jensen Huang tycker ungdomar borde lämna över programmering till AI för att fokusera på andra yrken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Källa: https://www.commitstrip.com/en/2016/08/25/a-very-comprehensiv...

Permalänk
Medlem

Mja, och vem ska felsöka och fixa AI koden om 20 år?
När AI:n själva har gett upp och spenderar sina dagar med meme shitposting.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Om man tror att en (duktig) utvecklare bara kodar så är man fel ute.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andromeda:

Om man tror att en (duktig) utvecklare bara kodar så är man fel ute.

Precis så, det är som att säga att vi inte behöver några tekniker eller mekaniker längre för att det finns industrirobotar som kan göra typ vilket moment som helst som dessa kan göra.

Fundamentalt måste det fortfarande finnas någon som förstår *vad* som behöver göras, ofta vet beställaren inte det i tillräckligt ingående detalj.

I framtiden kanske en sofistikerad chattbott kan ha den typen av diskussioner med beställarna, men det krävs betydligt mer än LLM:er (stora språkmodeller) för något sådant, då är vi inne på AGI, och där är vi inte än.

Permalänk
Medlem

Det där är ju bara marketing för "vi är världsledande inom AI". Ingen (med kunskap) tror på det han säger.

Permalänk

Som användaren "USAFRet" kommentera på TomsHardware artikel:

Citat:

"This is laughable.

1. If you don't know enough about "programming", you can't tell when the AI is wrong.
(this is already a problem, even without "AI")

2. The code syntax is only one part of delivering and supporting an application. Requirements, design, testing...all equally or more important than the basic syntax."

Jag tror att de som blir både duktiga på att koda OCH att använda LLM:s kommer att gå längst i branschen.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Om man tror att en (duktig) utvecklare bara kodar så är man fel ute.

Så de sitter inte bara och smattrar på ett dyrt fint custom tangentbord?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mja, och vem ska felsöka och fixa AI koden om 20 år?
När AI:n själva har gett upp och spenderar sina dagar med meme shitposting.....

Jag tror att han menar att framtiden är att människornas enda roll är att kontrollera och felsöka AI:ns kod/programmering. Då kan man skära ned med 95% av sina anställda.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Jag tror att han menar att framtiden är att människornas enda roll är att kontrollera och felsöka AI:ns kod/programmering. Då kan man skära ned med 95% av sina anställda.

Det är inte ens i närheten av 95% av arbetstiden som går åt till själva "skriva kod"-momentet.

Närmare till kanske 10-20%.

Permalänk
Medlem

Känns pålitligt med uttalanden om AI:s framtida förmågor av någon som har personlig ekonomisk vinning av en ökad efterfrågan på AI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag tror att han menar att framtiden är att människornas enda roll är att kontrollera och felsöka AI:ns kod/programmering. Då kan man skära ned med 95% av sina anställda.

Nja.. det är ju ofta typ 90% av tiden som går åt till att testa och felsöka koden. Vilket tar ännu längre tid ifall man inte skrivit den själv. Så teor inte alls det finns så myclet att vinna på det.

När det finns en AI som klarar av att analysera specen, identifiera viktiga hörnfall, samt generera tester för att testa koden, då kan vi prata om relevant tidsbesparing. Den måste ju såklart kunna göra det pålitligt och gärna kunna göra en ananlys av bristerna ifall något går fel också. Vi kommer säkert dit så småningom... frågan är hur lång tid det tar, och på vilken bekostnad av beräkningskraft.

Permalänk
Medlem

"I framtiden kommer ingen behöva kunna gå, för vi har precis uppfunnit automobilen"

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Om det visar sig att han har rätt så är det tur för mig att jag inte brukat CSN ännu (självlärd)

Permalänk
Medlem

Han vill sälja fler AI-kort helt enkelt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte ens i närheten av 95% av arbetstiden som går åt till själva "skriva kod"-momentet.

Närmare till kanske 10-20%.

Skrivet av DevilsDad:

Nja.. det är ju ofta typ 90% av tiden som går åt till att testa och felsöka koden. Vilket tar ännu längre tid ifall man inte skrivit den själv. Så teor inte alls det finns så myclet att vinna på det.

När det finns en AI som klarar av att analysera specen, identifiera viktiga hörnfall, samt generera tester för att testa koden, då kan vi prata om relevant tidsbesparing. Den måste ju såklart kunna göra det pålitligt och gärna kunna göra en ananlys av bristerna ifall något går fel också. Vi kommer säkert dit så småningom... frågan är hur lång tid det tar, och på vilken bekostnad av beräkningskraft.

Absolut, så må vara, men om ett företag har 100 anställda och skiftar över så mycket som det bara går till AI om låt oss säga 10 år när vi har "nästa nivå av AI", behövs det 90 anställda att kontrollera AI:ns kod då?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Precis så, det är som att säga att vi inte behöver några tekniker eller mekaniker längre för att det finns industrirobotar som kan göra typ vilket moment som helst som dessa kan göra.

Fundamentalt måste det fortfarande finnas någon som förstår *vad* som behöver göras, ofta vet beställaren inte det i tillräckligt ingående detalj.

I framtiden kanske en sofistikerad chattbott kan ha den typen av diskussioner med beställarna, men det krävs betydligt mer än LLM:er (stora språkmodeller) för något sådant, då är vi inne på AGI, och där är vi inte än.

Jag tror förvisso inte att Jensen påstår att vi är där än heller. Mer att det kan ligga runt hörnet längre fram.
Själv vet jag inte. Det beror på. I flera fall går det kanske - och i andra lägen inte alls. Det här kanske inte ens minskar efterfrågan på programmerare - utan bara ökar mängden mjukvara som produceras drastiskt. Who knows!

Det är svårt att sia om framtiden ;). Klart är iaf att omställningar ofta tar en hel del tid.
Kodspråket kobal är väl egentligen också helt daterat sedan "några " år. Likförbannat behövs det fortfarande utvecklare där hehe. Så även om tekniken dundrar in i sommar så lär det ta tid att trappa ner på befintliga arbetsmodeller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

AI kan väl skriva programmen själva?

Permalänk
Medlem

”Se nu till att sköta skolan, annars får du jobba som sopgubbe”…

Lär ju vara ett av de mest säkra* yrkena när AI tar över. 😅

* Säker i bemärkelsen inte utkonkurrerad av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns pålitligt med uttalanden om AI:s framtida förmågor av någon som har personlig ekonomisk vinning av en ökad efterfrågan på AI.

Jag tror dock inte att de som fortfarande raljerar om att AI kommer att ta över alla jobb är så mycket för källkritik. Om man har följt utvecklingen inom automatisering, generativ AI, språkmodeller och sådana områden så borde det stå klart är det är en del saker som måste lösas innan det blir någon total revolution. Men snickar-Lasse vill nog hellre samtidigt mysa över att alla välbetalda programmerare snart är arbetslösa, samtidigt som han förfasas över att Gemini bara fantiserar om färgade människor.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Se nu till att sköta skolan, annars får du jobba som sopgubbe”…

Lär ju vara ett av de mest säkra* yrkena när AI tar över. 😅

* Säker i bemärkelsen inte utkonkurrerad av AI.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/vo...

https://www.envacgroup.com/se/kvillebacken-har-fatt-goteborgs...

Vi är alla dömda

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Söderbäck:

Kodspråket kobal är väl egentligen också helt daterat sedan "några " år.

Du menar väl COBOL?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Du menar väl COBOL?

Yass

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gött. Då kan jag kanske låta mitt framtida 5090 sköta testautomatiseringen på jobbet 🤔

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det globala AI-monopolet tar form.. och fick nyss ett nytt ansikte.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Viceroy:

”Se nu till att sköta skolan, annars får du jobba som sopgubbe”…

Lär ju vara ett av de mest säkra* yrkena när AI tar över. 😅

* Säker i bemärkelsen inte utkonkurrerad av AI.

När det kommer till sanitering så lär det väl vara självkörande lastbilar som hämtar upp sopor på exakta platser med enkelhet.

Skulle det vara så att sopkärlen inte är placerade på rätt plats eller om en olycka har skett med något av kärlen så är det nog AI som skickar ut en mänsklig tekniker för att hjälpa AIn..... inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Skulle inte självkörande lastbilar gjort åkare arbetslösa vid det här laget?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet direkt. När vi låter AI koda så kommer det också bli AI som fixar och lagar koden.
Men troligen så dyker det upp andra jobb att övervaka och verifiera koden på något sätt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan väl lika gärna avråda ungdomar att lära sig räkna, läsa, skriva och tänka själva när han ändå är i farten. 'Mindless consumers' är väl den ultimata slutprodukten som marknaden, och han själv, eftersträvar.

Som tur är brukar ungdomen göra tvärtemot vad äldre säger åt dem att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Skulle inte självkörande lastbilar gjort åkare arbetslösa vid det här laget?

Man är väl åkare om man inte kör

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO