450W vs 750W spar man på elen?!

Permalänk
Medlem

Sen skall man också ta sig en funderare på hur den distribuerar sagda effekt. Alla strömaggregat är inte lika även om produktbeskrivningen antyder detta. Exempel med BeQuiet Pure Power 11 FM från ovan som har två 12V "rails":

Multi-rail operation (12V rails) 2 +12V1 (A) 36 432 W +12V2 (A) 32 384 W Max. combined power 12V (W) 750

Notera att 432+384 > 750, så om någon av dem nyttjas maximalt så kommer den andre att begränsas. Här bör man fråga sig om CPUn eller grafikkortet klarar sig på ca 350 W vardera (med marginaler). Jag kan tro att "multirail" blir stabilare, medans "singel rail" ger en klumpsumma för hela systemet. Man bör dimensionera utifrån effekten per "rail".

Fråga till tråden: Vilka topp-marginaler brukar ni dimensionera för? Exempel på strategier (per "rail"):

10-20 % marginal 100 W marginal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man mäter väl rakt över coilsen för exakta värden och då är fläkten borta...

Mätningen sker med fläkt. man mäter inte internt i en demonterad och modifierad nätdel utan via de normala externa anslutningskontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag kan tro att "multirail" blir stabilare, medans "singel rail" ger en klumpsumma för hela systemet.

Det gör vad jag vet ingen större skillnad för stabiliteten. Multirail var standard förr, men nu för tiden är det i stort sett utdött. Jag vet inte varför be quiet kör multirail på just den modellen men det är väldigt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sen skall man också ta sig en funderare på hur den distribuerar sagda effekt. Alla strömaggregat är inte lika även om produktbeskrivningen antyder detta. Exempel med BeQuiet Pure Power 11 FM från ovan som har två 12V "rails":

Multi-rail operation (12V rails) 2 +12V1 (A) 36 432 W +12V2 (A) 32 384 W Max. combined power 12V (W) 750

Notera att 432+384 > 750, så om någon av dem nyttjas maximalt så kommer den andre att begränsas. Här bör man fråga sig om CPUn eller grafikkortet klarar sig på ca 350 W vardera (med marginaler). Jag kan tro att "multirail" blir stabilare, medans "singel rail" ger en klumpsumma för hela systemet. Man bör dimensionera utifrån effekten per "rail".

Fråga till tråden: Vilka topp-marginaler brukar ni dimensionera för? Exempel på strategier (per "rail"):

10-20 % marginal 100 W marginal

Det hårdaste jag kört är 500W in på ett 650W Seasonic som kontinuerlig last. Säg att verkningsgraden ligger runt 85% så blir det en uteffekt av 425W dvs ca 65% last. Det är alltså mätt effekt vid hög belastning. Annars vill jag normal inte ligga över 50%.