Switch 2 försenad till början av 2025

Permalänk
Medlem

Prylen kommer ut senare än vad ryktena sa, så ryktessiterna säger att den är försenad. För det kan väl inte vara så att de hade fel, möjligen?

Skrivet av Fiklm:

Är inte Switch 2 (ej officiellt namn) enligt rykten baserad på T239 som är baserad på Ampere-arkitekturen, dvs. Nvidia 3000-serien. Härledd från ett nytt mobilt Tegra chip som är extremt nedskalat för Nintendos ändamål. Finns inte risken att en release vid 2025 göra att dess hårdvara känns oerhört daterad? Nintendos signum nu för tiden är svag hårdvara till ett högt pris med exklusiva spel. Men kommer inte Switch 2 vara mer förlegad hårdvarumässigt än vad Switch var vid sin release 2017. Hur väl kommer en sådan maskin hålla tidens tand nu när Nintendo har större handhållen konkurrens?

Som alla andra i tråden sagt så är den i alla fall modernare än vad original-Switchen hade. I grund och botten är problemet att Nintendo inte ville betala för något eget chip så de får ta vad som finns, och eftersom Nvidia inte lyckas sälja sina bärbara chip till någon större marknad utvecklar de inte så många. Det här kommer ifrån någon form av development kit, vad jag förstår.

Skrivet av Chromatic:

What, borde inte Xbox 360 ta det priset?
Just Dance släpptes till konsollen 2018...
Men dess "officiella" lifespan är 2005–2016.

NES släpptes som Famicom 1983, och sista officiella spelet var Lion King 1995, vilket också är slutet på dess officiella livstid. Det är 12 år. Icke-licensierade spel görs fortfarande, så det är väl en definitionsfråga vad som är dess egentliga livstid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast varför skulle man spekulera om nått som redan har annonserats?

Förseningar går att spekulera om när ett spel har utannonserats. Känns ju jävligt pundigt att spekulera om en försening när vi inte ens vet när den skulle ha kommit ut till att börja med.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som alla andra i tråden sagt så är den i alla fall modernare än vad original-Switchen hade. I grund och botten är problemet att Nintendo inte ville betala för något eget chip så de får ta vad som finns, och eftersom Nvidia inte lyckas sälja sina bärbara chip till någon större marknad utvecklar de inte så många. Det här kommer ifrån någon form av development kit, vad jag förstår.

T239 är ett eget chip (med T234 som "moder"), högst troligt custom made för specifikt Nintendo.

Till skillnad från föregångarens T210 som användes lite här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Förseningar går att spekulera om när ett spel har utannonserats. Känns ju jävligt pundigt att spekulera om en försening när vi inte ens vet när den skulle ha kommit ut till att börja med.

Det var en lek med ord...varför spekulera när man redan vet, typ.

Strunt samma. Tycker annars inte den här typen av rykten är av mindre värde än andra rykten. Alla VET att en uppföljare till Switch kommer nån gång. Ett rykte om att lanseringsplaner har ändrats har inte mindre värde (eller om man så vill; är mer pundigt) än andra rykten.

Gemensamt för dem alla är ändå att de potentiellt är felaktiga.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om de behöver supermånga spel redo vid lanseringen. Ett nytt 3D Mario, "4k" patchar till botw och totk. Ett par bra portar från 3 part. Antingen metoid prime 4 eller kanske Metroid prime 2 remastred och ett nytt Mario kart 10. Har de det på lanseringen kommer de sälja konsoller tills fler spel kommer ut.

Jag kan tycka att retro borde hunnit knåpa ihop ett nytt donkey kong spel, att grezzo hunnit göra en remake på Zelda Oracle of ages och Oracle of seasons. Ryktas om att Capcom portar smash till Switch 2. De kan ju alltid rereleasea windwaker hd och twilight princess hd som är fast på wii U.

Tycker nog att de borde ha nog spel på lager vid det här laget utan att vänta ett år till.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Menade bara "den relativa förbättringen kommer bli större för CPU-delen jämfört med GPU-delen". Den lär bli gigantisk för båda givet vad som sitter i Switch 1.

Jag fokuserade väl inte så mycket på just första meningen i det citerade.
Utan citerade hela stycket bara.
Men fokuserade mer på de uppdateringar av Ampere till Switch 2 som du skrev om.

Det med Ampere med bakporteringar från Ada.

Om man säger att Ampere är 3.0 och Ada är 4.0
Om då Switch 2 GPUn är 3.5 så blir väl skillnaden att gå till riktiga Ada inte lika stor.
Att skillnaden mellan 3.5 och 4.0 inte blir lika stor som mellan 3.0 och 4.0.

Om man har en hybridarkitektur där man redan "plockat russinen ur kakan" så blir skillnaden inte lika stor.

Det var mer så jag menade, om jag lyckades skriva på ett begripligt sätt ?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Känns konstigt att sikta på Q1, det är väl ändå julhandeln som brukar vara målet…

Hoppas det blir något bra av det!

Ja, lite. Men switch släpptes i mars 2017, och det gick ju ändå bra. Tror Nintendo vet att de sitter på ett säkert kort med Switch 2 och kan lansera lite när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, lite. Men switch släpptes i mars 2017, och det gick ju ändå bra. Tror Nintendo vet att de sitter på ett säkert kort med Switch 2 och kan lansera lite när som helst.

Det viktiga är ju att ha några bra spel vid släppet och visa hur bra de kan förbättra upplevelsen på existerande. Hade inte sagt nej till 4K på äldre spel när man dockar till TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det viktiga är ju att ha några bra spel vid släppet och visa hur bra de kan förbättra upplevelsen på existerande. Hade inte sagt nej till 4K på äldre spel när man dockar till TV

Skulle de få in nVidias senaste arkitektur med DLSS 3 vore inte det omöjligt. Men tror Nintendo skjutit sig i foten...igen.

Hmm inte lika säker på att jag ska behålla Nintendo aktierna nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Det viktiga är ju att ha några bra spel vid släppet och visa hur bra de kan förbättra upplevelsen på existerande. Hade inte sagt nej till 4K på äldre spel när man dockar till TV

Nej det hade verkligen varit drömmen! Det eller några fler fps i spel som behöver det.

Permalänk
Medlem

Som alltid hoppas jag på en icke bärbar version också. Borde ju innebära mer prestanda och lagring för mindre/samma pengar.

Hoppas de gör om joycons om de nu tänkt fortsätta med dom. Känns som att WII som ändå är 10+ år äldre har bättre motionkontroller, och utöver det mycket bättre hållbarhet. Inte så förstjust i dessa minikontroller som har benägenhet att börja drifta.

Skrivet av hölmiz:

Jag vet inte riktigt om de behöver supermånga spel redo vid lanseringen. Ett nytt 3D Mario, "4k" patchar till botw och totk. Ett par bra portar från 3 part. Antingen metoid prime 4 eller kanske Metroid prime 2 remastred och ett nytt Mario kart 10. Har de det på lanseringen kommer de sälja konsoller tills fler spel kommer ut.

Jag kan tycka att retro borde hunnit knåpa ihop ett nytt donkey kong spel, att grezzo hunnit göra en remake på Zelda Oracle of ages och Oracle of seasons. Ryktas om att Capcom portar smash till Switch 2. De kan ju alltid rereleasea windwaker hd och twilight princess hd som är fast på wii U.

Tycker nog att de borde ha nog spel på lager vid det här laget utan att vänta ett år till.

Inte så imponerad av DKC: Returns och Tropical Freeze dock, vet inte, kändes segt/slött på något sätt jämfört med DKC 2 och 3 till SNES. Visserligen har väl inte Retro Studios något att göra med gamla hederliga DKC av RARE (som MS köpte upp)?
Men välkomnar alla 2D plattformsspel. Kan ju bli bra.

*petitess* Går ju inte att hoppa till MK 10 utan att ha gjort en 9:a, Switch versionen är ju WiiU versionen + DLC banor typ.
Personligen tycker jag i allmänhet att MK Wii är bättre än MK8 (både till WiiU och Switch).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Som alltid hoppas jag på en icke bärbar version också. Borde ju innebära mer prestanda och lagring för mindre/samma pengar.

*petitess* Går ju inte att hoppa till MK 10 utan att ha gjort en 9:a, Switch versionen är ju WiiU versionen + DLC banor typ.
Personligen tycker jag i allmänhet att MK Wii är bättre än MK8 (både till WiiU och Switch).

Det hade varit najs med en stationär variant, men sannolikheten att det händer är nära 0.

Mario kart Tour brukar anses vara Mario Kart 9 så nästa spel i serien bör bli nummer 10/X ^^

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

T239 är ett eget chip (med T234 som "moder"), högst troligt custom made för specifikt Nintendo.

Jovisst, men T234 hör till den generationen av Tegra (Orin) som är det nyaste som finns. Uppföljaren Atlan har lagts ner. Nvidia har utannonserat en Thor, men den är inte släppt, och ingen vet om de gör ett chip i den som är av rimlig storlek. Det de har utannonserat är för självkörande bilar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Är inte Switch 2 (ej officiellt namn) enligt rykten baserad på T239 som är baserad på Ampere-arkitekturen, dvs. Nvidia 3000-serien. Härledd från ett nytt mobilt Tegra chip som är extremt nedskalat för Nintendos ändamål. Finns inte risken att en release vid 2025 göra att dess hårdvara känns oerhört daterad? Nintendos signum nu för tiden är svag hårdvara till ett högt pris med exklusiva spel. Men kommer inte Switch 2 vara mer förlegad hårdvarumässigt än vad Switch var vid sin release 2017. Hur väl kommer en sådan maskin hålla tidens tand nu när Nintendo har större handhållen konkurrens?

Fast nä? T239 bygger på T234 som vi endast sett i Jetson produktlinjen för robotar / edge AI. https://www.nvidia.com/en-us/autonomous-machines/embedded-sys...

Den modellen som dom anpassar till Switch bör rimligen vara Jetson Orin Nano och den kretsen släpptes i Mars 2023. Så det är väldigt modernt med Switch mått mätt. Och urvalet började 2021, har väldigt svårt att tro att dom då skulle ta något helt färdigt, normalt väljer man något som ligger rätt i pipeline så att man ska hinna sina anpassningar, och hinna alla andra processer. Rimligtvis är det så bra kompatabilitet att det borde gå att utveckla mot en Jetson target och sen får man tweaka prestandan när man får tillgång till ett riktigt devkit. Vilket kan förklara ryktena förra (förr förra också va?) året om att folk börjat jobba på Switch 2 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som alla andra i tråden sagt så är den i alla fall modernare än vad original-Switchen hade.

Är den verkligen det? Cortex-A57 kärnan implementerades av t ex Qualcomm först i Snapdragon 810 som anonserades i slutet av 2014 och satt i flaggskeppstelefoner 2015, och Maxwell lanserades under 2014. Så vi pratar om 2-3år "gammal" teknik.

Cortex-A78 kom med Snapdragon i 888 som satt i telefoner under 2021, och Ampere lanserades 2020. Så pratar vi om lansering 2025 med Orin-baserad SoC så vette fan om det är så mycket nyare.

Dock, oavsett så blir det ju ett enormt lyft mot dagens modell, och den relativa prestandan är säkert högre än hos förra modellen, oavsett ålder på tekniken. Personligen tror jag att tillverkningsnoden slår hårdare här, så mycket har inte skett sen t ex ampere, men Samsungs 8nm är dock ingen höjdare i dagens mått för mobila enheter. Om det nu är orin, så får man iaf hoppas att den portas till en modernare nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Personligen tror jag att tillverkningsnoden slår hårdare här, så mycket har inte skett sen t ex ampere, men Samsungs 8nm är dock ingen höjdare i dagens mått för mobila enheter. Om det nu är orin, så får man iaf hoppas att den portas till en modernare nod.

Skulle förvåna mig om det har portat den till något nyare. Nintendo vill ha billigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jovisst, men T234 hör till den generationen av Tegra (Orin) som är det nyaste som finns. Uppföljaren Atlan har lagts ner. Nvidia har utannonserat en Thor, men den är inte släppt, och ingen vet om de gör ett chip i den som är av rimlig storlek. Det de har utannonserat är för självkörande bilar.

Precis, så T239 är ju faktiskt "eget".

Men det är nog jag som fattade dig fel från början ser jag nu...inser att du syftar på Switch 1 när du säger att problemet var att Nintendo inte ville designa nått eget. My bad.

Jag kan dock förstå Nintendo här dock. WiiU gick inte som förväntat och de behövde nått annat, snabbt och med låg teknisk osäkerhet. Inte konstigt att de valde en helt färdig lösning då.

Läget är ett helt annat nu. De har en megasucce i ryggen och har haft lång tid på sig. Då borde de allt kunna satsa mer på tekniken denna gång.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men har hört rykten att det ska släppas till hösten 2025 pga problem med hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warioman:

Tråkigt men har hört rykten att det ska släppas till hösten 2025 pga problem med hårdvaran.

Ja den har kanske hunnit gå EOL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skulle förvåna mig om det har portat den till något nyare. Nintendo vill ha billigt.

Då talar det snarare för att dom stannar kvar, och inte tvärtom? Det är inte billigare med avancerade noder, trots högre densitet. Det finns en anledning varför en majoritet av alla kretsar görs över 7nm, trots att det inte längre är full beläggning på dom mer avancerade noderna.

Om det nu är någon semi-custom-orion SoC så är det nog tyvärr troligast att det även är Samsung 8nm. Speciellt med tanke på att Samsung inte har någon mer avancerad nod som är design-kompatibel med deras 8nm. Vilket gör en die-shrink betyldigt dyrare. Däremot så går det väl rätt dåligt för Samsungs avancerade noder generellt, Qualcomm flyttade ju till och med bort kretsar därifrån nyligen så vem vet, dom kanske vill locka kunder. För även om deras 4nm blev bortvald av mobilmarknaden så är den nog ett rejält lyft över deras 8nm iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Då talar det snarare för att dom stannar kvar, och inte tvärtom? Det är inte billigare med avancerade noder, trots högre densitet. Det finns en anledning varför en majoritet av alla kretsar görs över 7nm, trots att det inte längre är full beläggning på dom mer avancerade noderna.

Om det nu är någon semi-custom-orion SoC så är det nog tyvärr troligast att det även är Samsung 8nm. Speciellt med tanke på att Samsung inte har någon mer avancerad nod som är design-kompatibel med deras 8nm. Vilket gör en die-shrink betyldigt dyrare. Däremot så går det väl rätt dåligt för Samsungs avancerade noder generellt, Qualcomm flyttade ju till och med bort kretsar därifrån nyligen så vem vet, dom kanske vill locka kunder. För även om deras 4nm blev bortvald av mobilmarknaden så är den nog ett rejält lyft över deras 8nm iaf.

Ja, det är det jag menar - jag tror att det är samma 8nm. Ampere har bara byggts på 8nm och TSMC 7nm (för A100), så att porta till något nyare är sannolikt ett större jobb än att köra Lovelace på 4nm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, det är det jag menar - jag tror att det är samma 8nm. Ampere har bara byggts på 8nm och TSMC 7nm (för A100), så att porta till något nyare är sannolikt ett större jobb än att köra Lovelace på 4nm.

Ursäkta, min hjärna måste smygigt in något ord där, läste det som tvärtom.

Permalänk

Sedan när är rykten nyheter?